Решение по дело №422/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 77
Дата: 15 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237220700422
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

77

Сливен, 15.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - III състав, в съдебно заседание на двадесет и първи декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия: ГАЛЯ ИВАНОВА
   

При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно дело № 20237220700422 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 143, ал. 3 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Образувано е по жалба на П.Ц.Ц. с ЕГН: **********,***, подадена срещу Решение Рег. № 804р-5440 от 25.09.2023 г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, с което е отказана исканата регистрация и е спряно административното производство по Заявление № 230804014568 от 28.08.2023 г. за промяна в данните на ПС и промяна на номер.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Излага съображения, че: административният орган е извършил непълен анализ на обстоятелствата, като не е извършил в цялост дължимата проверка, с цел идентифициране на процесния мотоциклет и възстановяване на автентичния идентификационен номер (номер на рама); не е взет предвид и обсъден фактът на предходна и действаща към момента на подаване на заявлението пред ОД на МВР – Сливен, регистрация на МПС в сектор ПП при ОД на МВР – Сливен, както и фактът, че мотоциклетът е бил обявен за издирване след противозаконното му отнемане от владението на оспорващия; данните по документите за регистрация съвпадат с установените при физическата проверка на мотоциклета, с изключение на установените проблеми с идентификационния номер (VIN). Моли оспореното решение да бъде отменено и преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на административното производство. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично и с упълномощен процесуален представител. Поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, събраните по делото относими към спора доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

 Мотоциклет СУЗУКИ ДР 250 ХЦ с Рег. № ******, с идентификационен номер **********, с двигател № **********, цвят- бял/син, е регистриран в МВР на името на оспорващия П.Ц.Ц. като негов с., видно от Свидетелство за регистрация № ******* от 05.04.2018 г.

На 28.08.2023 г. от оспорващия Ц. е подадено Заявление № 230804014568 в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, за промяна на регистрацията на мотоциклет с Рег. № ******, промяна на номер, промяна в данните на ПС. Към заявлението е приложена декларация от заявителя, с. на ПС, че табели с регистрационен номер ****** – 2 броя, не са отнети от контролен орган, а са изгубени /откраднати/.

При представяне на мотоциклета за регистрация, е установено, че идентификационният номер на рамата е заличен.

По подаденото заявление е издадено Решение Рег. № 804р-5440 от 25.09.2023 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР– Сливен, с което: 1. Исканата регистрация е отказана; и 2. Административното производство по Заявление № 230804014568 от 28.08.2023 г. за промяна в данните на ПС и промяна на номер, е спряно. Административният орган е посочил в мотивите на издадения акт, че: мотоциклетът е бил противозаконно отнет за времето от 06.05.2022 г. до 07.05.2022 г. от владението на с., през който период от време е било извършено механично заличаване на номера на рамата, заводски поставен от производителя; взел е предвид обстоятелството, че идентификационният номер на рамата е заличен, установено с експертни справки № 117, 76 и 339, изготвени от експерти в областта на криминалистиката от 03 РУ – СДВР, 06 РУ - СДВР и ОД на МВР Сливен. Оспореният акт е издаден на основание чл. 59, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 2 от Наредба I-45 от 24.03.2000 г., чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, чл. 7, ал. 1 от Наредба I-45 от 24.03.2000 г. и чл. 6 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г.

В цитираните от административния орган три броя експертни справки са направени следните заключения:

В Експертна справка № 117/22 от 23.05.2022 г., изготвена от вещо лице специалист в областта на криминалистиката в 03 РУ - СДВР, с обект на изследване – мотор марка „Сузуки” без ДК№ жълт на цвят, заключението е, че не се наблюдават признаци на промяна /интервенция/ в съдържанието на номера на двигателя; наблюдават се следи от интервенция в номера на рамата, като същият е заличен по механичен начин;

В Експертна справка № 76 от 08.08.2022 г., изготвена от мл. експерт ЕКД специалист в областта на криминалистиката в 06 РУ – СДВР, с обект на изследване – мотоциклет Сузуки ДР 250 ХЦ без регистрационна табела и номер на рамата ***********, заключението е, че в областта на полагане на идентификационния номер на рамата - „VIN” - е заличен по механичен начин и не може да се установи първоначалното положение и съдържание на символите на идентификационния номер; не се наблюдават признаци за промяна /интервенция/ в съдържанието на номера на двигателя; видимото съдържание на номера на двигателя е ****-******;

В Експертна справка № 339 от 30.08.2023 г., изготвена от експерт при НТЛ – ОД на МВР Сливен, с обект на изследване – мотор Сузуки ДР 250 ХЦ, заключението е, че идентификационният номер на представения за изследване мотор е заличен по механичен път и не може да бъде установен; липсва табела с информация за същия.

В административната преписка се съдържат и Постановление за спиране на наказателно производство от 20.03.2023 г. на Софийска районна прокуратура; Протокол № 201 от 30.03.2023 г. на Комисия, съгласно Заповед на Директора на ОД на МВР – Сливен.

В Постановлението за спиране на наказателно производство се съдържат данни, че: мотоциклет Сузуки ДР 250 ХЦ с двигател № ********* е бил противозаконно отнет от владението на с. Ц. за времето от 06.05.2022 г. до 07.05.2022 г., след което е бил изоставен; изоставеният мотоциклет е бил иззет в хода на разследването и изследван на 23.05.2022 г.; от назначената и изготвена трасологична експертиза на областта с номера на рамата е било установено, че номерът на рамата е заличен по механичен начин и не може да се установи първоначалното положение и съдържание на символите на идентификационния номер; двигателят е с № ******** и по него не са открити следи от интервенции; не са налице претенции за собственост или владение върху мотоциклета от друго лице, различно от П.Ц.. В Постановлението е направен извод, че независимо от неустановения заличен рама №, променения цвят и липсата на части от мотоциклета, поради събраните по делото други идентификационни данни и идентификационни белези, намереният и иззет по делото мотоциклет е същият, който е бил противозаконно отнет за времето от 06.05.2022 г. до 07.05.2022 г. от владението на с. Ц.. Видно от Разписка от 31.03.2023 г., на 31.03.2023 г. оспорващият Ц. е получил от разследващ полицай при 06 РУ - СДВР мотоциклет Сузуки ДР 250 ХЦ, без видима рама №, двигател № *********, без рег. №, цвят жълт.

Протокол № 201 от 30.03.2023 г. на Комисия, съгласно Заповед на Директора на ОД на МВР – Сливен, е изготвен месеци преди датата на образуване на процесното административно производство, поради което е неотносим към спора.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 2 от приложимата Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства /Наредба № I-45 от 24.03.2000 г./, а именно Началникът на съответното структурно звено по регистрация „Пътна полиция” при ОД на МВР.

Оспореното решение в частта му по т. 1 от диспозитива е постановено при спазване на установената от закона форма - актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Но в тази част решението е издадено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила – основание за отмяна по чл. 146, т. 3 от АПК.

Нормативната уредба на регистрацията на превозните средства е уредена в следните нормативни актове: ЗДвП, Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. и Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов идентификационен номер на пътно превозно средство, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и реда за възстановяване на идентификационен номер на пътно превозно средство /Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г./.

В чл. 143 от ЗДвП е предвидено, че: Пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство /ал. 1/; Забранява се заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство /ал. 2/; Пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи /ал. 3/; Възстановяването на идентификационния номер се извършва по ред, определен от министъра на вътрешните работи /ал. 4/.

Съгласно чл. 5 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., превозните средства се регистрират по идентификационен номер (VIN), категория, марка и други данни, посочени в представените по реда на глава втора документи; при регистрация звената на МВР извършват необходимите проверки за: идентификацията на превозното средство, в случаите, когато се изисква; достоверността на представените документи и данните на собственика; произхода на превозното средство; техническата изправност на превозното средство и неговото комплектоване; при извършване на проверките се използват национални и международни информационни фондове, технически методи и средства.

Според чл. 7 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), не се регистрират, с изключение на превозно средство (ПС), изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията му се извършва след поставяне на нов идентификационен номер /ал. 1/; извън изключението по ал. 1 превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), и документите за тях се задържат и се уведомяват съответните органи /ал. 2/; при установяване на несъответствие в данните на ПС с тези по документите му ПС, обявено за издирване, ПС със следи от въздействие върху и/или в областта на идентификационния номер (VIN) или при установяване на съвпадение в идентификационния номер на представено за регистрация ПС с вече регистрирано в страната такова случаят се разглежда от комисия, определена със заповед на директора на СДВР/ОДМВР /ал. 3/.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г., възстановяването на идентификационен номер представлява повторно поставяне на оригиналния идентификационен номер върху рамата (купето или шасито) на ППС.

В чл. 5 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г. е предвидено, че на възстановяване подлежи идентификационен номер на ППС: 1. за което е установено подправяне, заличаване или повреда на идентификационния номер и впоследствие е върнато на собственика по законовия ред; 2. с наличие на корозия или друг дефект в областта на идентификационния номер; 3. на което при извършване на ремонтни дейности идентификационният номер е бил заличен частично или напълно, ако преди извършването им ППС е било предоставено за установяване на автентичния идентификационен номер; 4. чийто идентификационен номер е бил нарушен вследствие на механично или химично третиране при извършено изследване с цел идентификацията му; 5. на което е извършена смяна с ново шаси (купе), произведено от завода– производител на ППС.

Съгласно чл. 6 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г., на възстановяване не подлежи идентификационен номер на ППС, чието автентично съдържание не е установено.

Процедурата за възстановяване на идентификационен номер, разписана в чл. 7 - чл. 13 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г., е следната:

Със заповед на директора на СДВР или директора на съответната ОДМВР се назначава постоянна комисия за възстановяване на идентификационен номер или поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на ППС. В заповедта по ал. 1 се определят: 1. председател, основни и резервни членове на комисията; 2. периодичност на работните заседания на комисията, но не по-рядко от веднъж седмично. В състава на комисията се включват: 1. за СДВР– експерт от отдел „Експертно-криминалистическа дейност”, полицейски служители от отдел/сектор „Криминална полиция” и отдел „Пътна полиция”; 2. за ОДМВР– експерт от базовите научно-технически лаборатории или научно-техническите лаборатории при ОДМВР, полицейски служители от отдел/сектор „Криминална полиция” и сектор „Пътна полиция”.

Комисията по чл. 7 има следните правомощия: 1. сверява за съответствие идентификационните данни, посочени в документите, с тези, нанесени върху ППС; 2. извършва външно заснемане на ППС и идентификационния номер на рамата със следи от въздействие, както и на възстановения или поставения нов (служебен) идентификационен номер 3. проверява други технически параметри, имащи значение за идентификацията на ППС; 4. извършва проверки в информационните фондове на МВР за издирвани ППС; 5. определя място за поставяне на възстановения или на новия (служебен) идентификационен номер, което да бъде отразено в заповедта по чл. 10. Снимките по ал. 1, т. 2 се съхраняват на електронен носител в съответния отдел/сектор „Пътна полиция”. Необходимият брой снимки съгласно чл. 13 се прилага към заявлението за регистрация.

Комисията издава протокол за възстановяване или за поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на пътно превозно средство. При възстановяване в протокола се прави кратко описание на ППС, състоянието на идентификационния номер, извършените от комисията действия и приложените документи. Отразява се установеният оригинален идентификационен номер на превозното средство, който подлежи на възстановяване. Изготвеният протокол се подписва от председателя и членовете на комисията. При поставяне на нов (служебен) идентификационен номер на ППС в протокола се прави кратко описание на ППС, извършените от комисията действия и приложените документи. Отразява се новият (служебен) идентификационен номер на ППС, генериран от АИС – КАТ „Регистрация на ПС и собствениците им”, в заявлението по чл. 2, ал. 4.

Изготвеният протокол се подписва от председателя и членовете на комисията. На основание протокола по чл. 9, ал. 1, директорът на СДВР/ОДМВР издава заповед за възстановяване или за поставяне на нов (служебен) идентификационен номер.

Заповедта се изпраща със съпроводително писмо до изпълнителя по чл. 14, ал. 2, в което се указва съдържанието на идентификационния номер и определените места за поставянето му.

След поставянето на идентификационен номер ППС се представя пред комисията по чл. 7 за проверка и поставяне на защитни стикери и издаване на удостоверителен талон. Защитните стикери по ал. 1 са самозалепващи се и представляват оптически защитни елементи, които се саморазрушават при опит за разлепване. Те носят логото на „Пътна полиция” и пореден номер. Стикерите са по три броя с еднакви номера, като два от тях се поставят в купето на автомобила, а третият се залепва върху удостоверителния талон. Удостоверителният талон по ал. 1 съдържа данни за регистрационния номер на ППС, вида, марката, модела, идентификационния номер, номера на протокола за възстановяване/поставяне на служебен номер и службата, издала документа. В него се отразява информация за мястото (местата) на поставяне на идентификационния номер и защитните стикери, като е предвидено поле за залепване на третия защитен стикер, подпис на длъжностно лице и печат. Формата и видът на удостоверителния талон са съгласно приложението.

Копия от протокола по чл. 9, ал. 1 и заповедта по чл. 10 се прилагат към заявлението за регистрация на ППС, като в АИС – КАТ, се отразява „нестандартен идентификационен номер”.

При възстановяване на идентификационен номер към заявлението за регистрация се прилагат и три снимки на хартиен носител (една от външното заснемане на ППС, една от заснетия идентификационен номер на ППС преди възстановяването и една след възстановяването), направени при заснемането по чл. 8, ал. 1, т. 2.

Анализът на горецитираните разпоредби води до извод, че процедурата по възстановяването на идентификационния номер на едно превозно средство е част от процедурата по регистрацията на това превозно средство. Следователно възможността да се установи автентичния номер на рамата, съответно да се възстанови идентификационния номер на превозното средство, се преценява преди да се постанови отказ за регистрация. За да се откаже регистрация, е необходимо органът да е изложил съображения за невъзможността да бъде установен, съответно възстановен идентификационният номер на конкретното превозно средство, чиято промяна на регистрация е била поискана.  

В конкретния случай административният орган не е обсъдил всички факти и обстоятелства от значение за случая, а именно, че: в образуваното досъдебно производство са събрани данни за други идентификационни белези относно процесния мотоциклет, различни от неустановения заличен номер на рамата; СРМПС част І и част ІІ са автентични; номерът на двигателя е автентичен и съответства на данните за него в СРМПС част І и част ІІ; не са налице претенции за собственост или владение върху мотоциклета от друго лице, различно от П.Ц..

Административният орган е следвало да съобрази наличието на други вторични допълнителни идентификационни белези, въз основа на които да извърши преценка за възможността да се установи идентификационния номер на мотоциклета.

Административният орган не е сезиран с искане за първоначална регистрация, предвид което е следвало да вземе предвид и съществуващите данни за мотоциклета към датата на първоначалната и последващата му регистрации. Не за да приложи същите без проверка, а за да направи изводи въз основа на пълен анализ на всички допустими доказателствени средства.

Разпоредбата, на която органът се позовава – чл. 6 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г., не поставя изискване за начина на установяване на автентичния номер. Разпоредбата изисква е автентичният номер да бъде установен. Установяването на номера е предпоставка за неговото възстановяване, но установяването може да стане не само чрез химическо въздействие върху съществуващия, но подправен или заличен номер, но и чрез цялостна преценка на всички релевантни и годни за установяване на номера доказателства. В разглеждания случай наличието на други доказателства, включително безспорно установената регистрация на превозното средство, извършена преди от компетентния държавен орган; документите, установяващи идентификационен номер и номер на двигател; и продажни документи, не са ценени в съвкупност от органа.

Целта на идентификационния номер е да може да се идентифицира всяко превозно средство и ако тази цел може да бъде постигната чрез достатъчно надеждни други данни при подправен, заличен или повреден номер, установяването следва да бъде направено.

От тълкуването на разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, на която се е позовавал административният орган, следва, че: Първо, не се регистрира превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер; Второ, ако за подправен, заличен или повреден идентификационен номер се установи автентичният – превозното средство се регистрира. Следва да се посочи, че семантичното тълкуване на употребеното от законодателя понятие „установен автентичният“ значи изнамерен, открит, доказан, посочен, констатиран, установен истинският, действителният, неподправен, несъмнен номер – Български тълковен речник, Наука и изкуство, София, 2008, с. 1009 и 17; Трето – законовата норма не съдържа никакво ограничение относно способите и средствата за установяване на автентичния номер.

С оглед на изложеното, административният орган не е извършил дължимата преценка доколко факти като процесните осъществяват състава на чл. 5, т. 1 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г.

Административният орган не е провел надлежно производство по подаденото заявление за промяна на регистрация. След като е установил, че ПС е със следи от въздействие в областта на идентификационния номер (VIN), случаят е следвало да бъде разгледан от комисия, определена със заповед на директора на ОДМВР, съобразно правилото на чл. 7, ал. 3 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. Вместо да изпълни правомощието си по чл. 7, ал. 3 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., административният орган се е позовал на две експертни справки, изготвени в друго - наказателно производство, и на една експертна справка от 30.08.2023 г., в която липсва обосноваване на направеното заключение.

Процесният случай не е разгледан от комисия и съответно не е проведена предвидената в чл. 7 - чл. 13 от Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г. процедура, в която да бъде изследвана възможността за възстановяване на идентификационния номер на мотоциклета.

В изложения смисъл са и: Решение № 6060 от 19.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 622/2021 г., VII о.; Решение № 8407 от 29.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 11551/2019 г., VII о.

От изложеното следва, че административният орган необосновано и без надлежно проведена процедура е приел, че не може да се установи поставения от производителя идентификационен номер /VIN/ на мотоциклета, поради което постановеният отказ за регистрация на ПС е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, като преписката се изпрати на административния орган за ново произнасяне, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени с решението.

Оспореното решение в частта му по т. 2 от диспозитива е нищожно. В тази част от акта административният орган е постановил спиране на административното производство по подаденото заявление за регистрация, след като вече се е произнесъл по заявлението, като е постановил отказ. С постановяването на отказ в частта по т. 1 от диспозитива на решението, административният орган се е произнесъл с краен акт по подаденото заявление, поради което не е налице висящо административно производство, което да бъде спряно. Поради изложеното, решението в частта му по т. 2 от диспозитива следва да бъде обявено за нищожно.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ОД на МВР – Сливен, следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 410 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, и 400 лева - платено адвокатско възнаграждение.  

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПКАдминистративен съд - Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на П.Ц.Ц. с ЕГН: **********,***, Решение Рег. № 804р-5440 от 25.09.2023 г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, В ЧАСТТА му по т. 1 от диспозитива, с която е отказана исканата регистрация.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, за ново произнасяне по подаденото от П.Ц.Ц. с ЕГН: **********, Заявление № 230804014568 от 28.08.2023 г. за промяна на регистрацията на ПС с Рег. № *******, промяна на номер, промяна в данните на ПС, в едномесечен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение Рег. № 804р-5440 от 25.09.2023 г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, В ЧАСТТА му по т. 2 от диспозитива, с която е спряно административното производство по Заявление № 230804014568 от 28.08.2023 г. за промяна в данните на ПС и промяна на номер.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи–  Сливен, да заплати на П.Ц.Ц. с ЕГН: **********,***, сумата от 410 /четиристотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: