Определение по дело №431/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 20
Дата: 2 януари 2024 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180700431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 20

 

гр. Пловдив, 02.01.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, ІI отд., VII състав, в закрито съдебно заседание на втори януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

като разгледа административно дело № 431 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 248 от Гражданскопроцесуалния кодекс ГПК) във връзка с чл. 144 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

Образувано е по молба вх. № 24454/06.12.2023 г. по описа на съда, подадена от Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), чрез пълномощник адв. Росен А., в която е обективирано искане за изменение на Определение № 2911/05.12.2023 г., постановено по настоящото дело, в частта за разноските. Искането е да бъдат присъдени на ДФЗ разноските за изплатено адвокатско възнаграждение в пълен размер, съгласно приложения списък с разноските. Твърди се в тази насока, че с оглед изхода на спора, а именно прекратяване на делото, на ответната страна се дължат разноските, които е сторила в хода на съдебния контрол, като видно от исковата молба, от С. са предявени четири обективно съединени иска, както следва:

1) главен иск в размер на 19 558 лв.;

2) акцесорен иск в размер на законната лихва за периода от изпадане в забава – 25.05.2021 г. до завеждане на исковата молба в размер на 3 406 лв.;

3) главен иск в размер на 9 779 лв.;

4) акцесорен иск в размер на законната лихва от датата на изпадане в забава – 03.02.2022 г. до завеждане на исковата молба в размер на 1 013 лв.

Посочва се, че съгласно чл. 2, ал. 5 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие по граждански дела възнагражденията се определят съобразно вида и броя на предявените искове, за всеки един от тях поотделно независимо от формата на съединяване на исковете, като счита, че тази норма намира приложение и за административни производства, имайки предвид разпоредбата на чл. 8 от същата наредба. На следващо място се посочва, че при определяне размера на изплатеното адвокатско възнаграждение следва да се отчете обстоятелството, че по адм. дело № 431/2023 г. са проведени повече от две съдебни заседания, а съгласно чл. 7, ал. 9 от Наредбата, при защита по дело с повече от две съдебни заседания, за всяко следващо заседание се заплаща допълнително по 250 лева. В този смисъл се иска на ДФЗ да бъдат присъдени изцяло претендираните разноски, както с оглед обективно съединените искове, така и предвид обстоятелството, че по делото са проведени четири съдебни заседания.

Ответникът по молбата – Д.С., чрез пълномощник адв. Т., в становище с вх. № 25410/19.12.2023 г. по описа на съда, счита подадената молба за неоснователна. На първо място посочва, че разпоредбата на чл. 7, ал. 9 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, касае граждански, а не административни дела и има константна и непротиворечива съдебна практика в този смисъл. На следващо – твърди, че е без значение дали размерът на адвокатското възнаграждение би се определил за всеки иск поотделно или спрямо целия материален интерес, доколкото минималният размер на възнаграждението, е един и същ и както и да се изчислява, той е завишен и в двоен размер. Неправилно се посочва, че съдът е осъдил ищцата да заплати на административния орган, направените по делото разноски, доколкото е в противоречие с разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК, в която е посочено „...освен, ако с поведението си е дал повод за завеждане на делото“, а в конкретния случай именно поведението на административния орган, който не е изпълнил задължението си да извърши плащане в срок, е наложило предявяване на иск от страна на ищцата, като подробни съображения в тази насока се посочва, че са изложени в частната жалба против постановеното определение.

Административен съд – Пловдив – ІІ отд., VII състав, при извършената служебно проверка на постановеното определение и предвид, наведените в молбата и становището доводи, приема за установено следното:

Производството по адм. дело № 431/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив е проведено по реда на Глава Единадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 128, ал. 1, т. 6 от АПК, образувано по предявени искове с правно основание чл. 79, ал. 1 и чл. 86, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите, във връзка с чл. 19ж от АПК от Д.Х.С. срещу ДФЗ с искане ответникът да бъде осъден да заплати одобрена помощ въз основа на сключен с ДФЗ административен договор № BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021 г. и анекс към него № № BG06RDNP001-6.007-1202-С02/09.07.2021 г., както следва:

1) в размер на 19 558 лв., ведно със законната лихва за периода от изпадане в забава – 25.05.2021 г. до завеждане на исковата молба в размер на 3 406 лв., както и законната лихва от завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата;

2) в размер на 9 779 лв., ведно със законната лихва от датата на изпадане в забава – 03.02.2022 г. до завеждане на исковата молба в размер на 1 013 лв., както и законната лихва от завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.

С Определение № 2911/05.12.2023 г., постановено по адм. дело № 431/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, чието изменение се иска, е:

- отменено определението, с което е даден ход на делото по същество;

- оставена е без разглеждане исковата молба на Д.Х.С., ЕГН ********** с посочен адрес ***, срещу Държавен фонд „Земеделие“ с адрес гр. София, бул. „Цар Борис III“ № 136, за заплащане на одобрена помощ въз основа на сключен с ДФЗ административен договор № BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021 г. и анекс към него № № BG06RDNP001-6.007-1202-С02/09.07.2021 г., както следва: 1) в размер на 19 558 лв., ведно със законната лихва за периода от изпадане в забава – 25.05.2021 г. до завеждане на исковата молба в размер на 3 406 лв., както и законната лихва от завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата; 2) в размер на 9 779 лв., ведно със законната лихва от датата на изпадане в забава – 03.02.2022 г. до завеждане на исковата молба в размер на 1 013 лв., както и законната лихва от завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата;

- прекратено е производството по адм. дело № 431/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ІІ отд., VІІ състав;

- осъдена е Д.Х.С., ЕГН ********** с посочен адрес *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ с адрес гр. София, бул. „Цар Борис III“ № 136, сумата от 3 596,35 (три хиляди петстотин деветдесет и шест лева и тридесет и пет стотинки) лева, разноски по делото.

Съгласно чл. 143, ал. 3 от АПК (в приложимата редакция), когато съдът отхвърли оспорването или прекрати производството, ответникът има право на разноски, освен ако с поведението си е дал повод за завеждане на делото, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ. Посоченото се изразява в правото на едната страна да изисква и задължението на другата да заплати сторените разноски от страната, в чиято полза е решен правният спор, включително чрез прекратяване на производството.

В конкретния случай, за да прекрати производството по настоящото дело, съдът е приел, че за ищцата липсва правен интерес от предявените от нея искове – основание в чл. 159, т. 4 от АПК, като този правен интерес е липсвал изначално, а не е отпаднал впоследствие, за да се приеме за основателно твърдението на С., че ответникът с поведението си е дал повод за завеждане на делото. Ето защо и с оглед изхода от спора по делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, доколкото ответникът – ДФЗ не е дал повод за завеждане на делото, ищцата е осъдена да заплати на ответника сторените разноски.

По отношение на техния размер, е необходимо да бъде съобразено следното:

Действително, съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, на която се позовава ДФЗ, за процесуално представителство, защита и съдействие по граждански дела възнагражденията се определят съобразно вида и броя на предявените искове, за всеки един от тях поотделно независимо от формата на съединяване на исковете.

В случая обаче, доколкото производството е по реда на Глава Единадесета от Административнопроцесуалния кодекс, то по отношение на разноските, в т.ч. и адвокатското възнаграждение, приложими са разпоредбите на АПК, съответно Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, уреждащи процесуалното представителство, защитата и съдействието по административни дела, каквато очевидно не е разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от същата наредба.

Все в тази насока следва да се има предвид и разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАдв, съгласно която размерът на адвокатското възнаграждение, освен че не може да е по-нисък от минималния такъв, определен съгласно разпоредбите на Наредба № 1 от 09.07.2004 г., следва да е и справедлив и обоснован.

Наред с това, именно предвид вида на производството – по реда на Глава Единадесета от АПК, озаглавена „Производства за обезщетения“, както и предвид тясната връзка между съединените в случая искове, е необходимо да се посочи, че не се дължи посочване на отделни претенции на закъснителните лихви до и след входиране на исковата молба, респ. посочване на конкретен техен размер до завеждане на делото, а върху дължимите главници се присъждат мораторни лихви от съответната дата на увреждане, които се изчисляват последващо при изпълнението. Тук е мястото и да се посочи, че за разлика от ГПК, АПК не предвижда отделна държавна такса за всеки един от предявените искове именно с оглед спецификата на исковото административно производство. Ето защо и предвид тясната връзка между обективно съединените искове – за съответните главници и лихви, нито защитата на ответника, нито защитаваният материален интерес, могат да бъде разграничени. Това ясно е видно и от отговора на исковата молба, където ответникът посочва единствено, че: „Тъй като Фондът не дължи плащане по главницата на договора, то изцяло неоснователна се явява и претенцията за осъждане на ДФЗ да заплати на ищцата законната лихва върху главницата, предвид акцесорният характер на това вземане и обуславянето му от уважаването на главния иск.“, което становище е преповторено дословно и в писмената защита.

В процеса на развитие на делото, в нито един момент не са били наложителни и реално не са извършвани процесуални действия, чийто обем и сложност да е бил определен от величината на материалния интерес във връзка с обективното съединяване на исковете, още по-малко пък от размера на претендираните лихви. Иначе казано, във връзка с първия от обективните критерии – определяне на справедлив размер на възнаграждението съобразно обема и сложността на делото, изхождащ от разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАдв, наложените ограничения при приложението на националната уредба – чл. 78, ал. 5 от ГПК, във връзка с чл. 36, ал. 2 от ЗАдв. във връзка с чл. 144 от АПК, в настоящия случай не се свеждат до осигуряване на легитимните цели - конкуренцията при предоставяне на адвокатските услуги, в смисъла, посочен в практиката на СЕС – Решение от 23 ноември 2017 г. по съединените дела С-427/16 и С-428/16. Страните по договорите за правна защита и съдействие естествено са свободни да уговарят какъвто желаят размер на възнагражденията за адвокатския труд, който е от изключителна важност за правната сигурност в правовата държава и не следва да бъде омаловажаван. Спрямо лицето, обаче, срещу което се реализира обективната отговорност за разноски, тежестта трябва да отговаря на всички обективни критерии по смисъла на чл. 36, ал. 2 от ЗАдв., а не само съобразяване величината на материалния интерес, възведен в Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за да се гарантира принципът на правовата държава не само в неговия формален смисъл като принцип на правната сигурност, но и в неговия материален смисъл, като принцип на материалната справедливост.

С оглед наведените възражения за приложение разпоредбата на чл. 7, ал. 9 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г., е необходимо да се посочи, че по делото нито се твърди, нито се представят доказателства, такова допълнително възнаграждение да е било договорено, още по-малко пък заплатено.

По тези съображения, съдът намира молбата за изменение на определението, постановено по настоящото дело в частта за разноските, за неоснователна и като такава същата следва да бъде оставена без уважение.

Ето защо, Административен съд – Пловдив – ІІ отд., VII състав,

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на Държавен фонд „Земеделие“ за допълване на Определение № 2911/05.12.2023 г., постановено по настоящото дело, в частта му за разноските.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: