Решение по дело №1554/2021 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 385
Дата: 13 декември 2022 г. (в сила от 21 януари 2023 г.)
Съдия: Дарина Илиева Попова
Дело: 20215320101554
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 385
гр. Карлово, 13.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРЛОВО, ІІІ-ТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Дарина Ил. Попова
при участието на секретаря Цветана Т. Чакърова
като разгледа докладваното от Дарина Ил. Попова Гражданско дело №
20215320101554 по описа за 2021 година
ПРОИЗВОДСТВОТО е по иск с правно основание член 211 във вр. с
член 207 ал.1 т.2 от КТ и член 86 ал. 1 от ЗЗД.
Ищецът К.М. „И.В.“- С., БУЛСТАТ *********, седалище и адрес на
управление град С., община С., област П., ул. „В.Л.“ ***, законен
представител Б. Р. П. чрез процесуалния си представител твърди, че по силата
на трудов договор № 14/30.04.2014г. сключен с К.М. „И.В.“ гр.С.,
ответницата М. С. заемала длъжността магазинер с място на работа: местни
дейности. К.М. „И.В.“ имала два търговски обекта, единият – на територията
на музея и вторият – „Д.“, находящ се в Е.З.Ц. към музея. Ответницата
работила в търговския обект „Д.“ от момента на сключване на трудовия си
договор. С допълнително споразумение № 13/30.10.2014г. към трудов договор
14/30.04.2014г. било определено мястото на работа: К.М. „И.В.“ - С., ул.
„В.Л.“ ** (местни дейности). С последващо допълнително споразумение №
66/30.01.2020г. към трудов договор 14/30.04.2014г., считано от 01.01.2020г.
бил конкретизиран адресът на местоработата на ответницата - Е.З.Ц., ул. Й.В.
** (местни дейности).
В качеството си на магазинер и съгласно длъжностната й
характеристика, ответницата се явявала материално отговорно лице (МОЛ).
На същото били възложени задължения да организира и провежда цялостния
процес на получаване, продажба и отчитане на стоки, да приема, съхранява и
предава парични средства и ценни книги. Със заповед № 22/20.04.2021г.
трудовото отношение с ответницата било прекратено на основание чл.328,
ал.1, т.2 КТ. Във връзка с прекратяването на трудовия договор с докладна
записка в качеството на директор на К.М. „ И.В.“ - гр.С., представителят на
ищеца поискала от *** на О. С. осигуряване на членове за комисия за
1
извършване на извънредна инвентаризация при смяна на материално
отговорното лице. Със заповед № РД-09-130/09.04.2021г. на *** на О. С., била
назначена комисия, която да извърши частична инвентаризация на стоките в
К.М. „И.В.“ и Е.З.Ц. и в срок до 20.04.2021г. да изготви надлежно оформени
инвентаризационни описи и сравнителни ведомости. След проведена
инвентаризация в периода от 13.04.2021г. до 15.04.2021г. в присъствието на
MOЛ М. С. комисията констатирала липси в размер на 812.71 лева,
изразяващи се в липси на стоково материални ценности, подробно посочени в
исковата молба. Установените липси били индивидуализирани в протокол за
констатирани липси и излишъци, като ответницата с направени възражения
отказала да подпише същия. На М. С. бил даден срок за възстановяване на
липсите - 30.04.2021г. До момента установените липси не били възстановени
в касата на К.М. „И.В.“.
МОЛИ съда да постанови решение, с което осъди М. Ч. С. да заплати
на К.М. „И.В.“- С. сумата от 812.71 лева (осемстотин и дванадесет лева
седемдесет и една стотинки), представляваща стойността на установени липси
на поверените материални ценности на М. С., в качеството и на лице заемащо
отчетническа дейност – магазинер с място на работа: Е.З.Ц., ул. Й.В. **
(местни дейности), както следва:
1) - 2 броя албум за лепенки на обща стойност 4.00 лева;
2) - 1 бр. лепенки на стойност - 0.60 лева;
3) - 16 бр. магнити в плексиглас на обща стойност 32.00 лева;
4) - 23 бр. магнити с полускъпоценен камък на обща стойност 46.00
лева;
5) - 1 бр. чаши „Т.“ ЕООД на стойност 5.00 лева;
6) - 198 броя кафе капсули на обща стойност 198.00 лева;
7) - 1 бр. мускал стандартен на стойност 1.50 лева;
8) - 1 бр. чиния битова 18 см на стойност 6.00 лева;
9) - 1 бр. чиния битова 25 см на стойност 11.00 лева;
10) - 7 бр. торбичка битова мини на обща стойност 7.00 лева;
11) - 1 бр. пистолет голям на стойност 2.88 лева;
12) - 17 бр.магнит дървен на обща стойност 17.00 лева;
13) - 1 бр. торбичка опак. на стойност 0.10 лева;
14) - 1 бр. шише с дръжка + 2 чаши на стойност 10.00 лева;
15) - 6 броя торбичка битова голям квадрат на обща стойност 12.00
лева;
16) - 1 бр. комплект роза мъжки на стойност 4.80 лева;
17) - 3 бр. комплект роза лице на обща стойност 18.00 лева;
18) - 2 бр. сапун роза малък на обща стойност 2.00 лева;
19) - 3 бр. розова вода на обща стойност 13.50 лева;
20) - 2 броя сапун в кутия на обща стойност 3.00 лева;
21) - 3 броя магнит термометър на картичка на обща стойност 4.86
лева;
22) - 3 бр. торбички с бродерия на обща стойност 15.00 лева;
23) - 2 бр. шише рисувано на обща стойност 16.68 лева;
2
24) - 1 бр. скрин рисуван на стойност 10.00 лева;
25) - 1 бр. сапунче плюс фиолка на стойност 2.50 лева;
26) - 5 броя картичка с поздрав на обща стойност 5.00 лева;
27) - 2 броя картина тясна на обща стойност 40.00лева;
28) - 3 броя картина цветна рамка на обща стойност 51.00лева;
29) - 1 брой картина цветна рамка малка на стойност 6.00 лева;
30) - 1 брой вино кожа на стойност 11.00 лева;
31) - 1 бр. боди бутер лосион на стойност 2.34 лева;
32) - 1 бр. глицеринов сапун 120 гр. на стойност 5.00 лева;
33) - 1 бр. глицеринов сапун 20 гр. на стойност 0.66 лева;
34) - 1 бр. соли за вана 100 гр на стойност 2.50лева;
35) - 1 бр. подложка чаши комплект на стойност 11.00 лева;
36) - 1 бр. икона ЗD голяма на стойност 5.00 лева;
37) - 1 бр. икона 3D голяма на стойност 2.00 лева;
38) - 1 бр. мускал + каручка на стойност 4.00 лева;
39) - 1 бр. шише метално U56 на стойност 6.48 лева;
40) - 1 бр. покривка 150/220 на стойност 29.76 лева;
41) - 1 бр. икона дърво + метал /327/ на стойност 4 лева;
42) - 1 бр. свещ топка на стойност 3.60лева;
43) - 1 бр. шише плоско + 2 чаши на стойност 10.80 лева;
44)- 1 бр. подкова черна пирография (малка) на стойност 2.40 лева;
45) - 1 бр. несесер на стойност 5.00 лева;
46) - 1 бр. гоблен „Ш.“ на стойност 28.00 лева;
47) - 1 брой кутия за вино на стойност 18.00 лева;
48) - 1 бр. нощен крем Р.П. на стойност 21.00 лева;
49) - 5 бр. гъдулка магнит на обща стойност 15.00 лева;
50) - 3 бр. магнит тъпан на обща стойност 9.00 лева;
51) - 2 бр. магнит чинийка на обща стойност 6.00 лева;
52) - 1 бр. натурален крем за ръце Р.П. на стойност 13.50 лева;
53) - 1 бр. крем за тяло В. 300 мл на стойност 9.50 лева;
54) - 1 бр. крем за тяло с масло от арган 300 мл на стойност 9.50
лева;
55) - 1 бр. дървена кутия малка на стойност 15.00 лева;
56) - 1 бр. кутия за бижута на стойност 2.50 лева;
57) - 2 бр. кутия за бижута „Д.“ на обща стойност 5.00 лева;
58) - 1 бр. сет ампули с розово вълшебство на стойност 2.75 лева;
59) - 1 бр. зодиакални камъни на стойност 3.00 лева;
60)- 2 бр. кожички от зодиакални камъни на обща стойност 4.00
лева,
ВЕДНО със законната лихва върху главницата, считано от датата на
предявяване на иска – 21.10.2021 г. до окончателното изплащане, както и
сумата от 41.31 лева (четиридесет и един лева тридесет и една стотинки),
3
представляваща обезщетение за забавено плащане върху главницата за
периода 21.04.2021 г. до датата на предявяване на иска - 20.10.2021г.
Претендират се разноските по делото.
Ответникът М. Ч. С. с ЕГН **********, живуща в град С., община
С., област П., ул. „В.В.“ ***, оспорва иска. Твърди, че:
1. Изложените фактически твърдения в обстоятелствената част на
исковата молба, свързани с нейната отговорност като материално отговорно
лице са несъстоятелни, а направените и изводи и претенции изцяло и напълно
неоснователни;
2. Приложените към исковата молба писмени доказателства не
подкрепят исковите претенции;
3. Предявените обективно съединени искове са неоснователни.
Претенцията за предявената главница била изцяло и напълно недоказана и
неоснователна. Поради това недоказани и неоснователни били и акцесорните
претенции за присъждане в полза на ищеца на мораторна (изтекла) лихва за
сумата 41.31 лева, представляваща обезщетение за забавено плащане върху
главницата за периода 21.04.2021 г. до датата на предявяване на иска-
20.10.2021г. (мораторна лихва), както и за присъждане в негова полза на
законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на
исковете до окончателното изплащане на сумите.
4. Предвид горното на ищеца не се следвали и разноски по делото.
Цялата релевантна фактическа обстановка по случая била следната:
Ответницата започнала работа в „К.М. И.В.“ на 30.04.2014 г. като от
постъпването й като магазинер, до освобождаването й на 20.04.2021 г. не
променяла работното си място, а именно „Д.“ в Е.З.Ц. гр. С. (което влизало в
противоречие със заповедите за назначаване и преназначаване - местни
дейности, посочени от директор Б. П.).
Работата й като магазинер се състояла в следното:
Освен изброеното в длъжностната характеристика, основното в
работата й като материално отговорно лице (MOЛ) било да купува, да
получава и да продава стоки разделени в два сегмента - фактурирани (платени
с парични средства на К.М.) и на консигнация - стоки, предоставени от
майсторите в Еснафа и частни лица за продажба. Отделно от работата й в Д.,
развеждала туристи, изнасяла беседи, правела снимки, обличала клиенти в
ретро облекла, правела кафе, включително и на пясък, въпреки липсата на
подходящо образование или документи, показващи здравния й статус,
почиствала двора на къщата, тоалетните и въобще всичко необходимо за
развитието на Етнографския център. С благодарностите и отношението на
гостите им към нейната работа можел всеки да се запознае от книгата за
впечатления, намираща се в обекта. Поначало Д.т бил създаден за да могат
туристите да си купят сувенир, нещо изработено от техните майстори и
идеята за създаването му не била печалба, а само допълнителни приходи и
доволни туристи. При създаването и откриването на обекта били сключени
консигнационни договори с над 50 лица, които предоставили изработените от
тях артикули за продажба. Така получаваните стоки били завеждани от
ответницата въз основа на фактури за закупени стоки със средства на К.М. и
договорите, придружени с предавателно-приемателни протоколи и стокови
разписки, в които се посочвал, кодът на съответният артикул. Копия от тези
протоколи и стокови разписки се предавали в счетоводството на К.М.. Всяка
4
от стоките била обозначавана с код, състоящ се както следва: за фактурирани
стоки – буква Е и четири цифри, за стоки на консигнация буква К и четири
цифри. Естеството на работа при пристигането на големи групи от туристи,
натрупването на 50 - 100 посетители едновременно и за кратко време в Д.,
понякога довеждало до напрежение и затруднявало ръчното записване на
кодовете на продадените стоки от нейна страна. Маркирането на касов апарат
било само като сума, а не било отбелязано кой артикул и от коя група е
продажбата. В същото време ръчно въвеждала извършените продажби по
кодове и ежемесечно предавала „Обобщен стоково паричен отчет“ плюс касов
ордер за внесените суми в касата на община С.. Този отчет се съставял в 3
(три) екземпляра - за счетоводството на музея, за архив - при директора и за
ответницата като материално отговорно лице на обекта. На настояването й за
купуване на софтуерно приложение, свързано към касовия апарат и с бар-код
четец не се обръщало внимание, то бе отлагано и накрая игнорирано. Купен
бил само четецът, но при направените опити да работи с наличната програма,
в края на краищата това й било забранено от счетоводителя на К.М.. Това
обяснявало евентуалните грешки при продажби на стоки с различен код, но с
една и съща парична стойност. Посоченото се отнасяло и за двата вида стоки.
През целият период на работата й като магазинер нямала наложени и
нанесени в трудовото досие дисциплинарни наказания. Последната проведена
ежегодна инвентаризация в поверения й обект била проведена в периода
22.12.2020- 23.12.2020 г. като документите за нея й били връчени за подпис
едва на 06.04.2021 г. Тогава това включвало само инвентаризационен опис. Не
й била предоставена сравнителна ведомост, отразяваща резултатите от
извършената инвентаризация за 2020 г. Предизвестието й за освобождаване
от работа в едномесечен срок й било връчено на 07.04.2021 г. и ответницата
отказала да го подпише. На 13.04.2021 г. в Д. отишла директорката на музея с
комисия и я уведомила, че трябва да предаде касовата наличност в касата на
общината и касовият апарат на обекта. Заповедта на *** на О. С. за
провеждане на инвентаризация била за комисия в състав В.П., Н.Г. и Д.Г. и с
тази заповед ответницата била запозната. Същите й наредили да направи
обобщен стоково паричен отчет за периода от 01.04. 2021г. до 13.04.2021г.,
което и направила като им го предала в 4 (четири) екземпляра, предназначени
за счетоводство, за архив, за комисия и 1 (един) екземпляр за нея. А парите
размер на 1392.50 (хиляда триста деветдесет и два лева и 50 стотинки) лева
отчела с ордер и печат в касата на О. С.. След това обектът бил заключен и
запечатан от комисията. На 14.04.2021г. сутринта назначената за извършване
на инвентаризацията комисия в присъствие на ответницата отворила обекта и
започнала инвентаризацията. По обяд на същия ден се появили
консигнаторите - г-н И.Т., г-жа Г.Ш. и г-н С.Г., с които работила през тези
почти седем години, които узнавайки за нейното освобождаване, настояли да
си получат остатъка от предоставените на консигнация техни стоки.
Ответницата нямала сведение и не й било известно дали всеки от тях е
получил сумите от продажбите на техните оставени на консигнация
произведения за периода 01.01 2021 г. до 13.04.2021 г., които трябвало да се
изплащат от счетоводството до 20-то число на следващият месец за всяко
тримесечие. Комисията преброила, записала артикулите по кодове в техният
опис и разрешила да им ги върне, като за всеки от контрагентите бил изготвен
и подписан приемно-предавателен протокол за върнатите стоки, подписан от
всеки един от контрагентите, които писмено отбелязвали във всеки протокол,
че нямат финансови и материални претенции към нея като материално
5
отговорно лице. На 15.04.2021 комисията продължила своята работа и
разрешила връщането на консигнационни стоки и на И.К., представител на ЕТ
„Г.Б.“ за което отново бил съставен приемно-предавателен протокол, който
бил подписан от представителя на контрагента отново без материални и
финансови претенции към ответницата. Екземпляр от същите протоколи бил
връчен и на комисията. Комисията преброила наличните в Д. фактурирани
стоки (буква Е) + продадени и отчетени стоки на стойност 41.00 лева. Същите
стоки с предавателно-приемателен протокол и тази сума в брой били
предадени лично на директор П., която го подписала и изнесла наличностите.
На ответницата била отказана каквато и да било възможност за извършване
на компенсация на евентуалните липси с излишъците при фактурираните
стоки.
Така например:
1. На ред 19 от протокола - липси код Е0220 Розова вода 3 бр. на
стойност 13.50 лв. можела да се компенсира с ред 21 и 22 от излишъци с код
Е0340 Розова вода 300 мл. - 1 бр. на стойност 12.00 лв. и Е0345 Розова вода
330 мл. (нова визия) 1 бр. на стойност 9.00 лв.
2. На ред 40 от протокола - липси код Е0379 Покривка 150/220 - 1 бр.
на стойност 29.76 можела да се компенсира с излишъци код Е0291 Покривка
120/260 - 2 бр. на стойност 88.00 лв. с на ред 19 от протокола.
Ответницата оставила 16.00 лева лично на председателя на
комисията г- жа В.П. да ги предаде на контрагента г-н Н.П., която сума била
от продажбата на стока с код К0059 Рамка шестоъгълна - 1 бр., закупена след
зануляването на касовият апарат. Нямала информация дали сумата му е
предадена, защото неговата стока останала на отговорно пазене в Д. от
директор П.. В останалите дни от 16.04.2021 г. до 20.04.2021 г. ответницата
продължила да връща стоки на консигнаторите с протоколи. На 21.04.2021 г.
последно върнала с протокол стоки на контрагента Д.П. и предала ключовете
от обекта на директор П.. В обекта останали единствено стоките на майстор
Н.П., за които не знаела дали са му предадени. На 20.04.2021г. от комисията й
бил предоставен протокол за резултатите от извършената заключителна
инвентаризация, който отказала да подпише с мотивите, отбелязани в него.
След по малко от час и била връчена заповед за освобождаване №
22/20.04.2021г. на основание чл. 328 ал.1 т.2 КТ, която отказала да подпише.
Нейното несъгласие с посочените резултати не било прието, не й била дадена
възможност за възражения и не била проведена втора инвентаризация. Не
било допуснато компенсиране между установените липси и намерените
излишъци, като не било къде са излишъците и как са осчетоводени. При
констатирането на липси от кафе-капсулите било важно да подчертае, че за
същите не й бил предоставен и нямало подписан предавателно приемателен
протокол за получаването им. Капсулите не били предавани на ответницата с
такъв протокол, а само се водели по инвентаризационен опис. Същите не й
били дадени на отговорно пазене и връчени като на материално отговорно
лице, и в същото време били достъпни за всички колеги и посетители, защото
се съхранявали извън Д.. На вторият етаж на т. н. „Б.К.“, в която се намирал
Д.т, било направено ретро кафе и клиентите му също имали възможен достъп
до кафе капсулите. В инвентаризационният опис от предишни години
фигурирала и пералнята машина, намираща се на вторият етаж на сградата.
Аргументите й за отказ да подпише оформеният от комисията протокол за
констатирани липси и излишъци били отбелязани в копието. Тук следвало да
6
отбележи няколко допълнителни факта, които били важни за изясняване на
фактическата обстановка по процесния случай. Комисията започнала работа с
данните за наличностите от последната инвентаризация, а именно от дата
23.12.2020 г. При броенето на стоки се оказало, че продажбите за периода
01.01.2021 до дата 13.04.2021 не са отразени в тези данни. Комисията
разнасяла продажбите на консигнацията едновременно с броенето на
наличностите. Още по-странно било, че комисията констатирала върната
стока с код К0466- гоблен „К.Р.“ на стойност 49.00 лв. и стока с код К0467 -
гоблен „Ц.“ на стойност 85.00 лв. на дата 04.05.2020 г. и незаписано в
инвентаризационният опис за 2020 г., подписан от ответницата на 06.06. 2021
г. - справка ред 84 и 85 от инвентаризационният опис за 2020 г. Връщането
било удостоверено с предавателно приемателен протокол пред комисията и
същото било отразено в инвентаризационният опис за чужди материални
запаси на комисията с подпис на председателката й. Никъде не били отразени
отчетените суми от продажби през месеците януари, февруари, март и до 13
април, а само последната сума, внесена от ответницата в касата на общината с
акт за касова наличност в размер на 1392.50 лева. Връщането на стоки с код К
- консигнация продължил и след работата на комисията, но в протокола за
констатирани липси и излишъци видяла, че са отбелязани стоки, които били
върнати и незаписани в него.
За фактическо онагледяване на неправилността на констатираните
при инвентаризацията липси посочва, че например:
1. На ред 46 от протокола - код К0273 - гоблен „Ш.“ на стойност
28.00 лв., за който представя подписан предавателно приемателен протокол
от дата 20.04.2021 г. с контрагента г- жа С.Г., която получила стоката лично и
няма финансови и материални претенции към МОЛ С..
2. На Ред 48 от протокола - код К0305 нощен крем „Р.П.“ - 1 бр. на
стойност 21.00 лева, за който представя предавателно - приемателен протокол
с контрагент г-жа М.С. за върнати стоки от дата 17.04.2021 г.;
3. На ред 52 от протокола - код К0629 Натурален крем за ръце П. - 1
бр. на стойност 13.50 лв.
4. На ред 53 от протокола- код К0676 крем за тяло „В.“ 1 бр. на
стойност 9.50 лв.
5. На ред 54 от протокола - код К0680 Крем за тяло с масло от арган
1 бр. на стойност 9.50 лв.
В подписаният предавателно приемателен протокол с г-жа М.С., тя
писмено заявила, че няма материални и финансови претенции към МОЛ С..
Не й било известно дали стоките, които не са собственост на К.М., а на
контрагенти и отразени в излишъците са все още във владение на ищеца или
са върнати на всеки, чиято собственост те се явяват.
В тази насока смята, че следва да се имат предвид следните примери
за излишъци, както следва: На ред 25, 26 и 27 от протокола, съответно с
кодове:
1. К0694 - Гердан дървен - 1 бр. на стойност 16.00 лв.
2. К0717 - Гривни дървени ситни - 1 бр. на стойност 1.00 лв.
3. К0719 - Колие камък инд.- 1 бр. на стойност 5.00 лв.
Тези стоки били собственост на контрагента Д.П..
На ред 28, 29 и 30 от протокола, съответно с кодове:
7
1. К0768 Гривни Ш. опал - 3 бр .X 5.00 на обща стойност 15.00 лв.
2. К0780 Гривна брод. Г. - 1 бр. на стойност 25.00 лв.
3. К0790 Брошка дървена Г. - 1 бр. на стойност 9.00 лв.
Тези стоки били собственост на контрагента г-жа Г.Ш..
Счита, че самата инвентаризация е извършена в нарушение на
закона. Според разпоредбата на чл. 28, ал. 3, т. 5 от Закона за счетоводството
„И.“ представлява процесът на подготовка и фактическа проверка чрез
различни способи на натуралните и стойностните параметри на активите и
пасивите на предприятието към точно определена дата, съпоставяне на
получени резултати със счетоводни данни и установяване на евентуални
разлики. Според чл. 30 от Закона за държавната финансова инспекция
(приложима разпоредба по аналогия на закона) материалноотговорните лица
се освобождават от имуществена отговорност, когато установените липси
могат да бъдат компенсирани с констатирани при финансовата инспекция
излишъци, ако са налице следните условия: 1. Излишъците и липсите да са
установени при материална проверка на материалните активи, които
подлежат на отчитане; 2. Да съществува причинно-следствена зависимост
между липсите и излишъците, тоест вредоносният факт едновременно да е
причинил и полза, която трябва да се приспадне от вредата. Освен това, за
данъчни цели се признавали счетоводните разходи от липси на дълготрайни и
краткотрайни активи когато липси на стоки, произтичащи от търговска
дейност в обекти, в които клиентите имат пряк физически достъп до
предлаганите стоки, в размер до 0.25 на сто от размера на нетните приходи от
продажби на съответния търговски обект. От приложените към исковата
молба писмени доказателства нямало никакви данни, които да потвърждават
или поне да насочват, че този случай при извършването на инвентаризацията
не било проверявано наличието или липсата на посочените фактически
предпоставки за приложение на императивни разпоредби на закона и
очевидно не били взети предвид посочените правни разпоредби. Наред с това
на материално отговорното лице не била дадена възможност да посочи факти
и обстоятелства, при проверката на които може да се констатират
обстоятелства изключващи изцяло или отчасти имуществената отговорност
на материално отговорното лице. Освен всичко друго на ответницата бил
даден 10 дневен срок да възстанови констатираните при инвентаризацията
липси, без да е направена преценка налице са законни основания за
компенсиране на тези липси с установените излишъци.
МОЛИ съда да отхвърли иска като неоснователен.
От събраните по делото доказателства съдът намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Съдът е сезиран с осъдителен иск по чл. 211 КТ вр. с чл. 207, ал. 1, т.
2 КТ, с който работодателят иска реализиране на отговорността на работник с
отчетнически функции при констатирана липса на имущество, поверено на
отчетника. В това производство се презумира по силата на закона причинната
връзка между поведението на работника и липсата, представляваща вреда с
неустановен произход. В доказателствена тежест на работодателя е да докаже
наличието на липса и нейния размер, а на работника – да обори презумпцията
за вина като докаже, че липсата не се дължи не негови действия или
бездействия. Работникът може да въвежда възражения за настъпване на
липсата поради нормален производствено стопански риск (чл. 204 ЗЗД);
8
оправдан стопански риск; на неизбежна отбрана или крайна необходимост
(чл. 46 ЗЗД); поради изпълнение на неправомерна служебна заповед или
поради обстоятелства, за които е отговорен работодателят (чл. 83, ал. 1 ЗЗД),
като за доказване на тези възражения са допустими всички доказателствени
средства, в т.ч. и свидетелски показания. При възражение за намаляване на
обезщетението или за освобождаване на отчетника от отговорност, в негова
тежест е да установи, че работодателят не е изпълнил задълженията си по
трудовия договор да осигури условия за изпълнение на отчетническата
функция по съхранение на имуществото; условия, в съответствие с характера
на работата (чл. 127, ал. 1, т. 2 КТ); да осигури условия, осигуряващи
обичайната възможност за опазване и съхранение на поверените на отчетника
стоково-материални ценности. В този смисъл – решение № 878 от 14.01.2010
г. на ВКС по гр. д. № 3785/2008 г., II г. о., постановено по реда на чл. 290 от
ГПК.
По делото не е спорно, че страните са били в трудово
правоотношение по силата на трудов договор № 14 от 30.04.2014 г., ведно с
последващите изменения, че ответницата е заемала длъжността магазинер в
търговски обект „Д.“, находящ се в Е.З.Ц. към К.М. „И.В.“ С.. Съгласно
длъжностната характеристика на ответницата, на същата е възложено да
приема, съхранява и предава парични средства и ценни книжа, както и
съпътстващите задължения – да води касовата книга, да проверява
фактическата наличност на паричните суми и касовият остатък. На
ответницата е възложено да носи отговорност за достоверността на
информацията в отчетната и работната документация, за достоверността на
информацията на касовите документи и правилното им съставяне,
имуществена отговорност до размера на причинените от работника вреди на
музея. Не се спори, че със заповед № 22 от 20.04.2021 г. трудовото
правоотношение с ответницата е прекратено на основание чл. 328 ал.1 т.2 от
КТ поради съкращаване в щата, считано от 21.04.2021 г.С докладна записка
от 08.04.2021 г., директорът на ищеца е поискал съдействие от *** на О. С.
във връзка с извършване на инвентаризация на активи и пасиви в К.М. поради
предстоящо прекратяване на трудовите правоотношения с материално
отговорни лица. Със заповед № РД-09-130 от 09.04.2021 г. на *** на О. С. е
назначена комисия, която да извърши частична инвентаризация на стоките в
К.М. „И.В.“ и Е.З.Ц.. В заповедта е определен срок за инвентаризацията –
20.04.2021 г. и същата да се извърши в присъствие на материално
отговорните лица (нататък – МОЛ). По делото е представен
инвентаризационен опис на материални запаси, в който е отразено, че
инвентаризацията е започнала на 13.04.2021 г. и завършила на 15.04.2021 г.
като ответницата е подписала декларация, че всички разходни и приходни
документи за материалните запаси, постъпили на нейна отговорност са
заприходени, а излезлите са записани като разход. Инвентаризационният опис
съдържа общо 282 позиции материални запаси, посочен е общият брой
артикули за всяка позиция, единична продажна цена и обща стойност. Всяка
от позициите материални запаси (артикули) е обозначена с шифър. Липсват
данни в самия опис към коя дата са посочени наличностите на заприходените
материални запаси, но в описа е посочено, че последните три позиции – 280,
281 и 282 са запаси, които са продадени през 2021 г. Общата стойност на
запасите е посочена в размер на 5371.50 лева, а стойността на продадените
артикули е общо 41 лева (изчислено от съда). Представена е сравнителна
ведомост, в която са отразени наличностите по счетоводни данни,
9
наличностите по инвентаризационен опис. В посочената ведомост комисията
е установила липси по общо 45 позиции на обща стойност 650.96 лева и
излишъци по общо 23 позиции на обща стойност 281.50 лева. По делото е
представен инвентаризационен опис на чужди материални запаси, в който е
отразено, че инвентаризацията е започнала на 14.04.2021 г. и завършила на
15.04.2021 г. като ответницата е подписала декларация, че всички разходни и
приходни документи за материалните запаси, постъпили на нейна
отговорност са заприходени, а излезлите са записани като разход.
Инвентаризационният опис съдържа общо 379 позиции чужди материални
запаси, посочен е общият брой артикули за всяка позиция, единична
продажна цена и обща стойност. В отделна графа са отбелязани продажбите и
върнатите артикули на лицата, които са ги предоставили. Всяка от позициите
чужди материални запаси (артикули за продажба) е обозначена с шифър.
Липсват данни в самия опис към коя дата са посочени наличностите на
заприходените чужди материални запаси. Общият брой на артикулите е 2 795
броя, а общата им стойност – 19 765.56 лева. Представена е сравнителна
ведомост, в която са отразени наличностите по счетоводни данни,
наличностите по инвентаризационен опис. В посочената ведомост комисията
е установила липси по общо 15 позиции на обща стойност 161.75 лева и
излишъци по общо 6 позиции на обща стойност 71.00 лева, а разликите в
количествата артикули по опис и счетоводни данни е 24 броя артикули като
липса и 8 броя артикули като излишък. Представен е акт (протокол) за касова
наличност в размер на 1392.50 лева от дата 13.04.2021 г. и декларация, че до
започване на инвентаризацията в касите на магазина няма лични или
собствени на трети лица парични средства, и паричните операции са
отразени. След инвентаризацията е съставен протокол за установени липси и
излишъци от 20.04.2021 г., като комисията е установила липси на стойност
812.71 лева и излишъци на стойност 352.50 лева. Ответницата е отказала да
подпише протокола, като е направила възражение, че след дата 15.04.2021 г.
са били върнати стоки на консигнация и това не е било отразено в протокола.
Ответницата представя по делото 13 броя приемо-предавателни
протоколи, както следва: 1) Приемо-предавателен протокол от 14.04.2021 г. за
стоки, оставени на консигнация и върнати на Г.Ш.; 2) Приемо-предавателен
протокол от 14.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и върнати на
И.Т.; 3) Приемо-предавателен протокол от 14.04.2021 г. за стоки, оставени на
консигнация и върнати на С.Г.; 4) Приемо-предавателен протокол от
15.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и върнати на И.К.; 5) Приемо-
предавателен протокол от 16.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и
върнати на И.С.; 6) Приемо-предавателен протокол от 16.04.2021 г. за стоки,
оставени на консигнация и върнати на К.З. стоки; 7) Приемо-предавателен
протокол от 16.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и върнати на
Х.Ц.; 8) Приемо-предавателен протокол от 17.04.2021 г за стоки, оставени на
консигнация и върнати на фирма Н.К.; 9) Приемо-предавателен протокол от
17.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и върнати на В.Я.; 10)
Приемо-предавателен протокол от 20.04.2021г. за стоки, оставени на
консигнация и върнати на Д.Х.; 11) Приемо-предавателен протокол от
20.04.2021г. за стоки, оставени на консигнация и върнати на С.Г.; 12) Приемо-
предавателен протокол от 21.04.2021 г. за стоки, оставени на консигнация и
върнати на Д.П..
Във всички дванадесет протокола е отразено, че съответния творец
няма материални претенции към ответницата.
10
13) Приемо-предавателен протокол от 15.04.2021 г. за фактурирани
стоки, които са били предадени на Б. П. – директор на ищцовата К.М..
Представена е част от инвентаризационен опис на материални
запаси, в който е посочено, че е съставен на 22.12.2020 г. от комисия,
назначена със заповед № 73 от 6.12.2020 г. – страници първа и последна, в
който е отразено в позиции до 272, налични артикули общо от 1873 броя на
стойност 6 515.70 лева. В долната част на страница първа е посочена дата
06.04.2021 г. с три удивителни. Представена е част от инвентаризационен
опис на чужди материални запаси, в който е посочено, че е съставен на
22.12.2020 г. от комисия, назначена със заповед № 73 от 6.12.2020 г. –
страници първа и последна, в който е отразено в позиции до 379, налични
артикули общо от 2795 броя на стойност 21 694.64 лева. По делото са
представена заповед № РД-09-376 от 16.12.2020 г. за утвърждаване и
вътрешни правила за провеждане на инвентаризация на активи и пасиви в О.
С. и самите вътрешни правила. Представени са обобщени стоково-парични
отчети за стоки на консигнация и фактурирани стоки на търговския обект, в
който е работила ответницата за месеците от януари до април 2021 г. Ищецът
представя в цялост инвентаризационен опис на материални запаси към
22.12.2020 г.; инвентаризационен опис на чужди материални запаси към
същата дата; сравнителна ведомост за резултатите от инвентаризацията та
материални запаси, в която излишъци и липси не са констатирани и
сравнителна ведомост за резултатите от инвентаризацията на чужди
материални запаси,в която са констатирани липси на стойност 18.00 лева,
излишъци не са констатирани. Представени са също и 2 броя фактури за
закупен бар код скенер – от 17.01.2018 година и за закупен програмен
продукт – от дата 10.04.2018 г.
В показанията си св. К.П. сочи, че работи като финансов контрольор
в О. С. и е участвала при инвентаризацията, проведена през месец април 2021
г. на обекта, в който е работила ответницата. Инвентаризацията започнала въз
основа на описи, които им били предадени от К.М., ръчно преброявали всеки
един артикул, който бил посочен в предоставения им опис. Преброили и
средствата в касата. Доколкото си спомняла, имало едно пано-рамка,
изработено от майстор П., което преброили и ответницата пожелала да купи,
а парите оставили на къщата-музей, за да ги предаде на автора, но в
протокола било отразено като налично. В момента на инвантаризацията
имало майстори, които си получавали стоките, били съставени приемо-
предавателни протоколи, но комисията не отразила това по протоколите,
защото спазила заповедта за инвентаризацията. Комисията преброила
стоките, разделила ги на купчини по майстори и връщането станало след като
отразили наличностите в протоколите.
В показанията си св. З. сочи, че работи като счетоводител в
ищцовата К.М.. За нуждите на обекта Д. бил закупен баркод скенер четец
през 2018 г. По-късно се установило, че наличния софтуер не може да работи
с този баркод скенер и било закупено ново приложение, което да е
съвместимо, това станало през месец април 2018 година. Свидетелят нямал
отчети от това приложение, сочи че за инсталирането му ответницата
държала връзка с доставчика. Преди това ответницата отчитала продажбите
със стар софтуер, закупен през 2014 година. Отделно имало стокова програма,
с която ответницата изготвяла и предоставяла отчетите. Свидетелят
предоставил на комисията последния инвентаризационен опис, който бил към
31.12.2020 г. документите се съхранявали в К.М., но искали съдействие от О.
11
С., тъй като свидетелят бил на непълен работен ден и нямали ресурс. Описите
от последната инвентаризация, в която свидетелят участвал били изпратени
от О. С., но се съхранявали в музея. По отношение на кафе-капсулите сочи, че
доставчикът ги предоставял на ответницата и тя ги отчитала. Достъп до кафе-
машината и капсулите имал всеки служител в музея, но клиентите и
посетителите нямали такъв. Музеят продавал кафето на цена, определена с
решение на общинския съвет. Продадените стоки на консигнация също се
отчитали на касовия апарат.
В показанията си св. Л. сочи, че кафе-машината се намирала на
втория етаж, и до нея имали достъп служителите на музея и посетителите. На
тория етаж се намирала изложена стая.капсулите за кафето ги носели на
ответницата или тя си ги поръчвала, когато някой си поръча кафе, плащали на
ответницата, но свидетелката също приготвяла кафе. На този етаж имало
малка стая с чаши, чинии, кафе, не всеки можел да си приготви, защото
служителите щели да го видят, но капсула всеки можел да вземе.
В показанията си св. Ш. сочи, че изработва бижута от естествени
камъни и сувенири с бродирани елементи. През 2015 година свидетелката
сключила договор с музея да продава нейни произведения, като от
продажбата процент трябвало да остане за музея. След изтичане срока на
писмения договор, свидетелката продължила да носи свои изделия, които
предавала с приемо-предавателен протокол. Справките за приемането и
предаването изготвяла ответницата. На свидетелката плащали за продадените
изделия веднъж на тримесечие. Когато свидетелката разбрала, че обектът се
закрива се явила да си получи изделията, в момента нямало нейни изделия
там, всичко й било платено до последната продажба а непродадените неща й
върнали, когато се явила. В този момент в обекта имало комисия.
Свидетелката нямала липси.
От заключението на неоспорената съдебно-счетоводна експертиза се
установява, следното:
1) Начинът на постъпване и разходване на СМЦ в К.М. „И.В.“, както
и начина на извършване на съпътстващия ги документооборот за цялото
предприятие, както и в частност за обект „Д. е следният:
- Подписване на договор за съхранение и продажба на стоки между
К.М. „И.В.“, с представител директора и физическото лице/юридическото
лице, предоставящо стоки (изделия);
- Предоставяне на стоките (изделията), записани в приложение към
договора;
- Приемане на стоките (изделията) с приемо-предавателен протокол
и стокови разписки, в които се посочва кодът на съответният артикул.
Копия от тези протоколи и стокови разписки се предават в
счетоводството на К.М.. Всяка от стоките е обозначавана с код, състоящ се от
буква Е - за фактурирани и 4 цифри, съответно с буква К - за консигнация и 4
цифри.
- Продажбата се маркира на касов апарат (само като сума, а не се
отбелязано кой артикул и от коя група е продажбата).
Ежемесечно се подава обобщен стоково паричен отчет плюс касов
ордер за внесените суми в касата на община С..
- При връщане на стоките на консигнаторите се съставя приемо-
12
предавателен протокол, който се подписва от двете страни - консигнатор и
МОЛ.
2) Начинът на постъпване и разходване на СМЦ в К.М. „И.В.“, както
и начина на извършване на съпътстващия ги документооборот за цялото
предприятие, както и в частност за обект „Д. е следният:
- Предоставяне на стоките (изделията) записани в приложение към
договора.
- Приемане на стоките (изделията) с приемо-предавателен протокол
и стокови разписки, в които се посочва кодът на съответният артикул.
Копия от тези протоколи и стокови разписки се предават в
счетоводството на К.М.. Всяка от стоките е обозначавана с код, състоящ се от
буква Е - за фактурирани и 4 цифри, съответно с буква К - за консигнация и 4
цифри.
- Продажбата се маркира на касов апарат (само като сума, а не се
отбелязано кой артикул и от коя група е продажбата).
Ръчно се въвежда извършените продажби по кодове.
Ежемесечно се подава обобщен стоково паричен отчет плюс касов
ордер за внесените суми в касата на община С..
Обобщен стоково паричен отчет се съставя в 3 екземпляра - за
счетоводството на музея, за архив - при директора и за МОЛ на обекта.
При връщане на стоките на консигнаторите се съставя приемо-
предавателен протокол, който се подписва от двете страни - консигнатор и
МОЛ.
3) Установените от ССЕ липси са в общ размер на 533.21 лева, както
следва:
1) - 2 броя албум за лепенки на обща стойност 4.00 лева;
2) - 1 бр. лепенки на стойност - 0.60 лева;
3) - 16 бр. магнити в плексиглас на обща стойност 32.00 лева;
4) - 23 бр. магнити с полускъпоценен камък на обща стойност 46.00
лева;
5) - 1 бр. чаши „Т.“ ЕООД на стойност 5.00 лева;
7) - 1 бр. мускал стандартен на стойност 1.50 лева;
8) - 1 бр. чиния битова 18 см на стойност 6.00 лева;
9) - 1 бр. чиния битова 25 см на стойност 11.00 лева;
10) - 7 бр. торбичка битова мини на обща стойност 7.00 лева;
11) - 1 бр. пистолет голям на стойност 2.88 лева;
12) - 17 бр.магнит дървен на обща стойност 17.00 лева;
13) - 1 бр. торбичка опак. на стойност 0.10 лева;
14) - 1 бр. шише с дръжка + 2 чаши на стойност 10.00 лева;
15) - 6 броя торбичка битова голям квадрат на обща стойност 12.00
лева;
16) - 1 бр. комплект роза мъжки на стойност 4.80 лева;
17) - 3 бр. комплект роза лице на обща стойност 18.00 лева;
18) - 2 бр. сапун роза малък на обща стойност 2.00 лева;
13
19) - 3 бр. розова вода на обща стойност 13.50 лева;
20) - 2 броя сапун в кутия на обща стойност 3.00 лева;
21) - 3 броя магнит термометър на картичка на обща стойност 4.86
лева;
22) - 3 бр. торбички с бродерия на обща стойност 15.00 лева;
23) - 2 бр. шише рисувано на обща стойност 16.68 лева;
24) - 1 бр. скрин рисуван на стойност 10.00 лева;
25) - 1 бр. сапунче плюс фиолка на стойност 2.50 лева;
26) - 5 броя картичка с поздрав на обща стойност 5.00 лева;
27) - 2 броя картина тясна на обща стойност 40.00 лева;
28) - 3 броя картина цветна рамка на обща стойност 51.00 лева;
29) - 1 брой картина цветна рамка малка на стойност 6.00 лева;
30) - 1 брой вино кожа на стойност 11.00 лева;
31) - 1 бр. боди бутер лосион на стойност 2.34 лева;
32) - 1 бр. глицеринов сапун 120 гр. на стойност 5.00 лева;
33) - 1 бр. глицеринов сапун 20 гр. на стойност 0.66 лева;
34) - 1 бр. соли за вана 100 гр на стойност 2.50 лева;
35) - 1 бр. подложка чаши комплект на стойност 11.00 лева;
36) - 1 бр. икона ЗD голяма на стойност 5.00 лева;
37) - 1 бр. икона 3D голяма на стойност 2.00 лева;
38) - 1 бр. мускал + каручка на стойност 4.00 лева;
39) - 1 бр. шише метално U56 на стойност 6.48 лева;
40) - 1 бр. покривка 150/220 на стойност 29.76 лева;
41) - 1 бр. икона дърво + метал /327/ на стойност 4 лева;
42) - 1 бр. свещ топка на стойност 3.60 лева;
43) - 1 бр. шише плоско + 2 чаши на стойност 10.80 лева;
44)- 1 бр. подкова черна пирография /малка/ на стойност 2.40 лева;
45) - 1 бр. несесер на стойност 5.00 лева;
47) - 1 брой кутия за вино на стойност 18.00 лева;
49) - 5 бр. гъдулка магнит на обща стойност 15.00 лева;
50) - 3 бр. магнит тъпан на обща стойност 9.00 лева;
51) - 2 бр. магнит чинийка на обща стойност 6.00 лева;
55) - 1 бр. дървена кутия малка на стойност 15.00 лева;
56) - 1 бр. кутия за бижута на стойност 2.50 лева;
57) - 2 бр. кутия за бижута „Д.“ на обща стойност 5.00 лева;
58) - 1 бр. сет ампули с розово вълшебство на стойност 2.75 лева;
59) - 1 бр. зодиакални камъни на стойност 3.00 лева;
60)- 2 бр. кожички от зодиакални камъни на обща стойност 4.00
лева.
4) Съставените приемо-предавателни протоколи и стокови разписки
се явяват първични счетоводни документи съгл. чл. 6, ал.1 от Закона за
счетоводство и като такива съдържат необходимата информация съгласно
14
чл.7 от Закона за счетоводство. Констатираните липси са на база разлика
между счетоводна наличност и установена фактически такава.
Неоснователно според съда е възражението на ответницата за
нередовно водено счетоводство, нередовно извършване на инвентаризацията,
и съответно – неоснователност на иска в неговата цялост. Ответницата не
оспори заключението на вещото лице, нито обясненията му в съдебно
заседание. Поради което съдът приема, че счетоводството на ищеца е било
водено редовно.
Според съда основателно се явява възражението на ответницата, че
същата е имала право на компенсация на установените липси с установените
излишъци, но не по отношение на всички вещи. Касае се до еднородни
артикули, сувенири, ответницата надлежно е възразила, че не са създадени
условия на правилното им отчитане. Работодателят не ангажира
доказателства при толкова голям асортимент сувенири, повечето на ниска
стойност, да е създал организация за правилното им отчитане на касов апарат
и да е създал надлежна организация при посещение на организирани групи за
своевременната продажба и отчитане на касов апарат. Експертизата установи,
че кодовете на артикулите е следвало да се въвеждат ръчно, а работодателят
не установи да е осигурил лице, което да инсталира закупения през 2018 г.
програмен продукт, респективно – четец, както и да обучи работника да
работи с него. Тук следва да се отбележи и специфичния характер на работата
на ищцата – магазинер в обект, намиращ се в К.М.. В длъжностната
характеристика на отвеницата такива задължения не са възложени. Ноторно
известен е факта, че най-голям човекопоток в такива обекти има при
организирани групи, съответно – това са моментите, в които се продават най-
голям брой сувенири за спомен, а варианта – ръчно въвеждане на код на
артикул и цената му не се явява удачен в такава ситуация. В тежест на
работодателя е да установи, че е изпълнил задължението си да създаде
условия, гарантиращи сигурността на вещите и правилното им отчитане.
Закупуването на специфичен касов апарат и програмен продукт не е
достатъчно. В същото време ответницата не може да бъде освободена изцяло
от отговорност, доколкото същата е приела да бъде отчетник и е приела
стоково-материални ценности със задължението правилно да ги отчита и
съхранява.
За да реши правилно настоящия спор, съдът намира, че следва да
разгледа отделно двете групи вещи, за които се сочи, че липсват.
В първата група са вещите, посочени от съда по-горе от номер 1 до
номер 45 включително. Тези вещи представляват заприходени материални
запаси, които са били закупени от ищеца с фактура. Втората група
представляват вещите от номер 46 до номер 60 включително, те съответстват
на чужди материални запаси.
По отношение на втората група липси - изделия с кодове, започващи
с К- и М- и отразени в сравнителна ведомост на л.53-61 от делото),
инвентаризацията е установила липси на обща стойност 161.75 лева и
излишък от 71.00 лева. Вещото лице установява липсата на следните вещи, на
обща стойност 80.25 лева: 47) - 1 брой кутия за вино на стойност 18.00 лева;
49) - 5 бр. гъдулка магнит на обща стойност 15.00 лева; 50) - 3 бр. магнит
тъпан на обща стойност 9.00 лева; 51) - 2 бр. магнит чинийка на обща
стойност 6.00 лева; 55) - 1 бр. дървена кутия малка на стойност 15.00 лева; 56)
- 1 бр. кутия за бижута на стойност 2.50 лева; 57) - 2 бр. кутия за бижута „Д.“
15
на обща стойност 5.00 лева; 58) - 1 бр. сет ампули с розово вълшебство на
стойност 2.75 лева; 59) - 1 бр. зодиакални камъни на стойност 3.00 лева; 60)- 2
бр. кожички от зодиакални камъни на обща стойност 4.00 лева.
В този случай се касае за липсващи чужди произведения, които или
следва да бъдат върнати на творците, или следва да бъдат заплатени от
ищеца. Независимо дали са установени излишъци, според съда ответницата
няма право на компенсация в тази част, доколкото всяко липсващо
произведение е свързано със съответен автор, респективно следва да му бъде
заплатено или върнато. Действително, произведенията на отделните автори са
установени при материална проверка на активи и пасиви, и според съда
съществува зависимост между излишъците и липсите, а именно –
неправилното им отчитане на касов апарат, респективно – неправилното
посочване на част от вещите с месечните отчети за извършените продажби.
Според съда, съществува и причинно –следствена зависимост за излишъците
и липсите, доколкото няма данни излишъците на ответницата да са били
предоставени повече артикули от съответния вид, нито да са заплатени на
съответния автор суми, за артикули, които са били продадени, но неотчетени.
В заключението на експертизата и в обясненията на вещото лице в открито
заседание се сочи, че до назначаване на ответницата на работа, обектът не е
функционирал, т.е. всички артикули (с изключение на кафе-капсулите) са й
били регулярно предавани, респективно – тя е отчитала средствата от
продажбите. В случая обаче се касае до вещи, чужда собственост, поради
което, според съда искането за компенсация не е приложимо, доколкото
ищецът или следва да предаде пари от продажбата им, или да ги върне на
съответния творец.
По отношение на първата група вещи – установени липси на
артикули, които са били закупени от ищеца, съдът намира, че ответницата е
имала право на компенсация по посочените по-горе причини - наличие на
установени липси и излишъци при материална проверка и причинно-
следствена зависимост между излишъците и липсите. Не се споделя доводът
на ищеца, че вътрешните му правила, които не допускат компенсация, могат
да се противопоставят на законова разпоредба. Според съда, ищецът е бил
задължен да направи оценка както на излишъците, така и на липсите и да
приложи правилото на чл. 30 от ЗДФИ. В случая се касае до сходни артикули
за продажба - сувенири, като съдът може да посочи няколко примера за
идентични по вид и стойност такива – в позиции 5, 6, 12 от сравнителната
ведомост са установени липси на различни видове магнити, в позиции 3, 45,
46, 74, 79 са установени излишъци от магнити, макар и от друг вид. В
позиция 7 е установена липса на чаша, в позиция 96 – излишък на чаша. В
позиция 60 – липса на битова торбичка, в позиции 62 и 63 – излишък на
торбички, и т.н., т.е. касае се за сродни артикули – сувенири и опаковки за
сувенири, и при установеното, че кодовете от продажбите магазинерът е
записвал ръчно след всяка продажба, което според съда установява и
причинно-следствената зависимост между излишък и липса, съдът намира, че
тези артикули могат да бъдат компенсирани. Стойността на установените
липси в позиции между 1 и 45 възлиза на 452.96 лева (разликата между 533.21
лева, установени от вещото лице общо липси на материални запаси и 80.25
лева, представляваща стойността на липсващите стоки на консигнация).
Съгласно сравнителната ведомост за резултатите от инвентаризацията на
материални запаси – артикули, заприходени или с петцифрен код, или с код
започващ с Е- (л.33-39), установените излишъци са в размер на 281.50 лева.
16
При надлежно направена компенсация, липсите са в общ размер на 171.46
лева.
При положение съдът намира иска за основателен и доказан до
размера от 251.61 лева, от които 80.25 лева установени от експерта липси за
стоки на консигнация и 171.46 лева, установени липси на материални запаси,
след компенсация на стойност 281.50 лева. За разликата над 251.61 лева до
пълния предявен размер от 821.71 лева искът следва да се отхвърли като
неоснователен.
С оглед разрешаване на спора по главния иск, като неоснователен и
недоказан следва да се отхвърли и иска за обезщетение за забавено плащане в
размер на 41.31 лева, доколкото същият размер е изчислен върху
първоначално претендираната главница.
ОТНОСНО РАЗНОСКИТЕ ПО ДЕЛОТО
Следва, на основание чл. 78 ал.1 от ГПК да се осъди ответницата да
заплати на ищеца деловодни разноски съразмерно с уважената част от иска.
Ищецът е доказал разноски в размер на 650 лева и съразмерно с уважената
част от исковете му се следват разноски в размер на 191.50 лева.
Ответницата не е претендирала разноски до приключване на делото
и не е доказала реализирани такива, по делото не е представен договор за
правна помощ, поради което те й се присъждат такива с оглед отхвърлената
чат от иска.
Мотивиран от изложеното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА, на основание чл. 211 вр. с чл. 207 ал.1 т.2 от КТ, М. Ч. С.
с ЕГН **********, живуща в град С., община С., област П., ул. „В.В.“ *** да
заплати на К.М. „И.В.“-С., БУЛСТАТ *********, седалище и адрес на
управление град С., община С., област П., ул. „В.Л.“ ***, законен
представител Б. Р. П. сумата от 251.61 лева (двеста петдесет и един лева
шестдесет и една стотинки), представляваща стойността на установени липси
на поверените материални ценности на М. С., в качеството и на лице заемащо
отчетническа дейност – магазинер с място на работа: Е.З.Ц., ул. Й.В. **,
ВЕДНО със законната лихва, считано от предявяване на иска до
окончателното плащане, от която:
- сумата от 80.25 лева, представляваща стойността на следните
чужди материални запаси: 47) - 1 брой кутия за вино на стойност 18.00 лева;
49) - 5 бр. гъдулка магнит на обща стойност 15.00 лева; 50) - 3 бр. магнит
тъпан на обща стойност 9.00 лева; 51) - 2 бр. магнит чинийка на обща
стойност 6.00 лева; 55) - 1 бр. дървена кутия малка на стойност 15.00 лева; 56)
- 1 бр. кутия за бижута на стойност 2.50 лева; 57) - 2 бр. кутия за бижута „Д.“
на обща стойност 5.00 лева; 58) - 1 бр. сет ампули с розово вълшебство на
стойност 2.75 лева; 59) - 1 бр. зодиакални камъни на стойност 3.00 лева; 60)- 2
бр. кожички от зодиакални камъни на обща стойност 4.00 лева,
- и сумата от 171.46 лева, представляваща стойността на материални
запаси след направена компенсация в размер на 281.50 лева, както следва: 1) -
2 броя албум за лепенки на обща стойност 4.00 лева; 2) - 1 бр. лепенки на
стойност - 0.60 лева; 3) 16 бр. магнити в плексиглас на обща стойност 32.00
17
лева; 4) - 23 бр. магнити с полускъпоценен камък на обща стойност 46.00
лева; 5) - 1 бр. чаши „Т.“ ЕООД на стойност 5.00 лева; 7) - 1 бр. мускал
стандартен на стойност 1.50 лева; 8) - 1 бр. чиния битова 18 см на стойност
6.00 лева; 9) - 1 бр. чиния битова 25 см на стойност 11.00 лева; 10) - 7 бр.
торбичка битова мини на обща стойност 7.00 лева; 11) - 1 бр. пистолет голям
на стойност 2.88 лева; 12) - 17 бр.магнит дървен на обща стойност 17.00 лева;
13) - 1 бр. торбичка опак. на стойност 0.10 лева; 14) - 1 бр. шише с дръжка + 2
чаши на стойност 10.00 лева; 15) - 6 броя торбичка битова голям квадрат на
обща стойност 12.00 лева; 16) - 1 бр. комплект роза мъжки на стойност 4.80
лева; 17) - 3 бр. комплект роза лице на обща стойност 18.00 лева; 18) - 2 бр.
сапун роза малък на обща стойност 2.00 лева; 19) - 3 бр. розова вода на обща
стойност 13.50 лева; 20) - 2 броя сапун в кутия на обща стойност 3.00 лева;
21) - 3 броя магнит термометър на картичка на обща стойност 4.86 лева; 22) -
3 бр. торбички с бродерия на обща стойност 15.00 лева; 23) - 2 бр. шише
рисувано на обща стойност 16.68 лева; 24) - 1 бр. скрин рисуван на стойност
10.00 лева; 25) - 1 бр. сапунче плюс фиолка на стойност 2.50 лева; 26) - 5 броя
картичка с поздрав на обща стойност 5.00 лева; 27) - 2 броя картина тясна на
обща стойност 40.00 лева; 28) - 3 броя картина цветна рамка на обща стойност
51.00 лева; 29) - 1 брой картина цветна рамка малка на стойност 6.00 лева; 30)
- 1 брой вино кожа на стойност 11.00 лева; 31) - 1 бр. боди бутер лосион на
стойност 2.34 лева; 32) - 1 бр. глицеринов сапун 120 гр. на стойност 5.00 лева;
33) - 1 бр. глицеринов сапун 20 гр. на стойност 0.66 лева; 34) - 1 бр. соли за
вана 100 гр на стойност 2.50 лева; 35) - 1 бр. подложка чаши комплект на
стойност 11.00 лева; 36) - 1 бр. икона ЗD голяма на стойност 5.00 лева; 37) - 1
бр. икона 3D голяма на стойност 2.00 лева; 38) - 1 бр. мускал + каручка на
стойност 4.00 лева; 39) - 1 бр. шише метално U56 на стойност 6.48 лева; 40) -
1 бр. покривка 150/220 на стойност 29.76 лева; 41) - 1 бр. икона дърво + метал
/327/ на стойност 4 лева; 42) - 1 бр. свещ топка на стойност 3.60 лева; 43) - 1
бр. шише плоско + 2 чаши на стойност 10.80 лева; 44)- 1 бр. подкова черна
пирография /малка/ на стойност 2.40 лева; 45) - 1 бр. несесер на стойност 5.00
лева, като ОТХВЪРЛЯ исковете за разликата над 251.61 лева до пълния
предявен размер от 821.71 лева и за сумата от 41.31 лева, представляваща
обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва за периода
от21.04.2021 г. до предявяване на иска – 20.10.2021 г., като
НЕОСНОВАТЕЛНИ.
ОСЪЖДА, на основание чл. 78 ал.1 от ГПК, М. Ч. С. с ЕГН
**********, живуща в град С., община С., област П., ул. „В.В.“ *** да
заплати на К.М. „И.В.“-С., БУЛСТАТ *********, седалище и адрес на
управление град С., община С., област П., ул. „В.Л.“ ***, законен
представител Б. Р. П. деловодни разноски съразмерно с уважената част от
иска в размер на 191.50 лева (сто деветдесет и един лева и петдесет стотинки).
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Окръжен съд П.,
в двуседмичен срок от връчването му на страните.
К.Ш.
Съдия при Районен съд – Карлово: _______________________
18