Р Е Ш Е Н И Е № 1091
гр.Пловдив, 26.06.2020
година
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПЛОВДИВ, ІІ – ри състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми май
през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ
при участието на секретар СТЕФКА КОСТАДИНОВА като
разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 476 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Х.И.С. ***, пл.“Кочо
Чистименски“ № 1, ет.10, ап.37, срещу Решение № 2153-15-22/
30.01.2020 г. на Директор ТП на НОИ – Пловдив, с което е без уважение жалба
срещу разпореждане № РО-5-15-00694694/ 18.12.2019 г. на Ръководителя на контрола
по разходите на държавното обществено осигуряване в ТП на НОИ – Пловдив. В
жалбата се твърди, че решението и разпореждането са незаконосъобразни, издадени
в нарушение на материалния и процесуалния закон и се иска отмяната им. В СЗ и в писмени бележки процесуален
представител поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата Директор
ТП на НОИ – Пловдив чрез процесуален представител и в писмени бележки намира
същата за неоснователна. Претендира разноски.
Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес,
поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.
Установява се, че с ЕР на НЕЛК № 0100
от зас. № 014 от 22.01.2019 г. е било отменено ЕР на
ТЕЛК № 2859 от зас. № 106 от 12.06.2018 г. на пети
състав на ТЕЛК към УМБАЛ „Пловдив“, въз основа на което на С.П.П.е била изплатена пенсия за инвалидност за периода от
02.07.2018 г. до 31.05.2019 г.
С цитираното
разпореждане на основание чл.110, ал.3 от КСО е постановено събиране на сумите
по РА, солидарно от начетените лица, сред които и жалбодателят
в настоящото производство. С решението на горестоящия
административен орган във фазата на задължителното обжалване по административен
ред жалбата е оставена без уважение, като е прието, че разпореждането е
правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено изцяло.
Съгласно разпоредбата на чл.110, ал.1 КСО контролните органи на НОИ съставят на физически лица или на юридически лица
ревизионни актове за начет за причинени от тях щети на ДОО от неправилно
извършени осигурителни разходи включително неправилно удостоверяване на
осигурителен стаж или осигурителен доход и от актовете на медицинската
експертиза, които са отменени поради нарушаване на нормативни разпоредби по
издаването им. Съгласно чл. 61 от Наредбата за медицинската експертиза /НМЕ/
експертизата на трайно намалената работоспособност /ТНР/ включва определянето
на обстоятелствата от т. 1-9, а експертизата на вида и степента на увреждането
включва определянето на въпросите по чл. 61, ал. 2, т. 1- 5. Съгласно чл. 62 от
Наредбата видът и степента на увреждането-степента на трайно намалената
работоспособност се определят въз основа на подробна клинико-експертна
анамнеза, задълбочен клиничен преглед, насочени лабораторни и функционални
изследвания и данните от наличната медицинска документация, даващи представа за
функционалното състояние на заболелия орган и организма като цяло. Съгласно
разпоредбата на чл. 63 от НМЕ установеното увреждане, стадият на неговото
развитие и обусловеният функционален дефицит се съобразяват със съответната
отправна точка съгласно приложение № 1. Ако приетата точка предвижда диапазон
процентът на ТНР /вида и степента на увреждане се съобразяват със степента на
установения дефицит. Анализа на цитираната уредба дава основание за правен
извод, че експертизата изразена в решение на ТЕЛК и НЕЛК е професионална
дейност на специалисти със специална подготовка, натоварени със задача да
установяват факти свързани със здравословното състояние на освидетелстваните
лица, които факти и цели са предвидени в нормативната уредба за нуждите на
различни административни производства, включително и тези, уредени по КСО. Тази
дейност на експертна оценка се извършва по предвидените нормативни правила, но
съдържа и субективната преценка на отделните специалисти - членовете на ТЕЛК и
НЕЛК в което се изразява професионалния характер на експертизата. Реализирането
на отговорността по реда на чл. 110 КСО е за вреди, причинени от отменени
актове на ТЕЛК/НЕЛК поради нарушаване на нормативните разпоредби при издаването
им. В настоящият случай и в двете решения на ТЕЛК и НЕЛК е налице обсъждане на
медицинската документация, обсъдени са медицинските данни от нея и е изведен
извод относно здравословното състояние на освидетелствания. Процентите на ТНР
са определени според отправни точки посочени в чл. 63 НМЕ, а различията в тях
са резултат от различната субективна професионална оценка въз основа на данните
от медицинската документация. От друга страна в решението на НЕЛК не се сочат
нарушения при издаването на решението на ТЕЛК които са довели до отмяната му, а
се постановяват различни изводи въз основа на установените факти в това
административно производство, без да е извършено нарушение на нормативни
разпоредби по издаването на решението на ТЕЛК. В тази връзка следва да се
отбележи, че в качеството им на професионална оценка на състоянието на
освидетелствания, решенията на ТЕЛК/НЕЛК извършват преглед и оценка на медицинската
документация, преглед на лицето и на всички относими
за здравословното му състояние доказателства и обстоятелства за формиране на
определени изводи. Тази преценка, когато е в рамките на определени медицински
диапазони и/или е в зависимост от професионалната подготовка на членовете на
ТЕЛК може да бъде различна от професионалната преценка на НЕЛК, която инстанционно контролира правилността на професионалните
изводи и може да ги променя, без да има нарушения на нормативни разпоредби по
издаването на решението, както е в настоящият случай. Само когато членовете на
ТЕЛК/НЕЛК са постановили решението си без да съобразят медицинска документация,
която е относима и задължителна към оценката, извели
са изводи в разрез с правилата на медицинската логика и технология за оценка и
когато не са спазени административнопроизводствени
правила по отношение форма и съдържание на решението, може да се констатира
нарушение на нормативни разпоредби по издаване на решението. Тези нарушения
обаче следва да бъдат точно установени и посочени от контролните органи, което
е пряко свързано със защита на интересите и правата на членовете на ТЕЛК при
реализиране отговорността им по реда на чл. 110 от КСО.
Изложеното дава основание да се направи извод, че в
случая няма законови предпоставки за реализиране на отговорността по реда на
чл. 110 КСО, поради което следва да бъдат отменени Решение № 2153-15-22/
30.01.2020 г. на Директор ТП на НОИ – Пловдив и потвърденото с него
разпореждане № РО-5-15-00694694/ 18.12.2019 г. на Ръководителя на контрола по
разходите на държавното обществено осигуряване в ТП на НОИ – Пловдив.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 2153-15-22/ 30.01.2020 г. на Директор ТП на
НОИ – Пловдив и потвърденото с него разпореждане № РО-5-15-00694694/ 18.12.2019
г. на Ръководителя на контрола по разходите на държавното обществено
осигуряване в ТП на НОИ – Пловдив.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 –
дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :