Определение по дело №772/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 26 ноември 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700772
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 463                                                  04.11.2019год.                           гр.Стара Загора

 

 

  Старозагорският административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на четвърти ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                                    СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

като разгледа докладваното адм.дело № 772 по описа за 2019год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. 

Образувано е по жалба на „нк“ ЕООД с ЕИК ХХХХХХХХ, седалище и адрес на управление гр.Гълъбово, площадка „Брикел“, представлявано от управителя г.в.и., подадена чрез пълномощника му адв.П.Ж.Ж., против Решение № 190 от 13.09.2010г., издадено от Министъра на околната среда и водите. В жалбата се твърди, че оспореното решение е постановено при съществени процесуални нарушения и в противоречие на материалния закон. Направено е искане да бъде прогласено за нищожно или да се отмени като незаконосъобразно.

Въз основа на данните от представената административна преписка съдът намира за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 190/ 13.09.2010г. на Министъра на околната среда и водите, на основание чл.99, т.2 във връзка с чл.100 от АПК, е отменено изцяло Решение № 13-РД-468-00/ 27.03.2019г. на директора на РИОСВ – Стара Загора, с което на „нк“ЕООД е разрешено регистрация по реда на глава пета, раздел II от ЗУО и издаване на регистрационен документ по чл.78 от ЗУО за извършване на дейности по третиране на неопасни отпадъци и е възобновено производството по издаване от директора на РИОСВ – Стара Загора на разрешение за извършване на регистрация и издаване на регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци по подадено заявление с вх.№ КОС-21-404(6)/ 13.03.2019г. по деловодните регистри на РИОСВ – Стара Загора, като е върната административната преписка за ново произнасяне от директора на РИОСВ – Стара Загора, при спазване на указанията, дадени в мотивите на решението.  От правна страна възприетото административно решение се основава на разпоредбата на чл.99, т.2 от АПК – открити нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство. Като фактическо основание за постановяване на решението се сочат установени данни за изчерпан капацитет на разрешената площадка за съхранение на разрешените по вид кодове отпадъци, съгласно КП № 006651 от 24.07.2019г. и КП № 006839 от 02.08.2019г. на РИОСВ – Стара Загора, постъпили в МОСВ с писмо вх.№ 05-08-1864 от 12.09.2019г.

При така установените данни, съдът намира, че жалбата следва да се остави без разглеждане на основание чл.159 т.1 от АПК, а образуваното по нея производство следва да се прекрати.

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при определени процесуални предпоставки, от които се определя и допустимостта на образуваното въз основа на нея съдебно производство. Една от тези процесуални предпоставки /по аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК/, от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно е наличието на  подлежащ на оспорване акт. На съдебно обжалване по реда на АПК подлежат административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК респ. с изрична нормативна разпоредба по отношение на тях не е установено изключение от общия принцип за съдебен контрол за законосъобразност на административната дейност и на постановяваните в хода на нейното осъществяване актове.

В случая по своята правна същност оспореното решение не представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, поради следните съображения:

Решение 190/ 13.09.2010г. на Министъра на околната среда и водите е било издадено в производство по реда на Глава седма „Възобновяване на производства по издаване на административни актове“, Дял втори от АПК. Мотивите на горестоящия административен орган – Министъра на околната среда и водите, за отмяната на издаденото от директора на РИОСВ – Стара Загора решение № 13-РД-468-00/ 27.03.2019г., с което на основание чл.78, ал.10 във вр. с чл.35, ал.3 от ЗУО и във вр. със заявление № КОС-21-404(6)/ 13.03.2019г., е разрешено регистрация и издаден регистрационен документ на „нк“ ЕООД, и възобновяване висящността на административното производство по издаването му, са откритите нови /но съществували към момента на издаване на акта/ обстоятелства, които по обективни причини не са могли да бъдат събрани към доказателствения материал в административната преписка, довело до невъзможност компетентният орган да разкрие обективната истина по време на висящността на администратиивното производство, респ. да формира адекватно на закона властническо волеизявление и да предизвика целените от приложимата правна норма законови последици - чл.99, т.2 от АПК.

В разпоредбата на чл.103, ал.3 от АПК законодателят е предвидил възможност да се обжалва единствено отказа да се възобнови производството, като по аргумент на противното се налага извода, че положителният акт на горестоящия орган, с който е отменен административния акт и е възобновено производството по издаването му, не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Този акт се явява част от процедурата по издаване на нов административен акт по смисъла на чл.21, ал.5 от АПК. Съгласно разпоредбата на чл.104 от АПК на обжалване подлежи издаденият след възобновяване на производството нов административен акт, съответно отказът за издаването на такъв. Едва при евентуалното оспорване на новия административен акт на проверка за законосъобразност подлежи и акта, с който е възобновено производството, вкл. наличието или липсата на основания по чл.99 от АПК, компетентността на издателя и на инициатора на производството, и спазването на сроковете за издаване. 

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата, като подадена срещу акт който не подлежи на съдебно оспорване, е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено. 

Водим от  тези мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „нк“ ЕООД с ЕИК ХХХХХХХХ, седалище и адрес на управление гр.Гълъбово, площадка „Брикел“, представлявано от управителя г.в.и., подадена чрез пълномощника му адв.П.Ж.Ж., против Решение № 190 от 13.09.2010г. на Министъра на околната среда и водите, като процесуално недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 772/ 2019г. по описа на Административен съд - Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване в 7 дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

                                     

 

                                                                                     СЪДИЯ: