Решение по дело №943/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1208
Дата: 23 юни 2022 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20227180700943
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1208

 

град Пловдив, 23.06.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Десети състав, в открито заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет  и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 943 по описа за 2022 година, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 118, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

Делото е образувано по жалба на М.В.Б. с ЕГН **********, срещу Решение № 2153-15-101/11.03.2022 г. на Директора на ТП на НОИ - Пловдив, с което е потвърдено Разпореждане № 15220954737 от 01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ  Пловдив.

В съдебно заседание жалбоподателката лично поддържа жалбата си, като заявява, че по начина на тълкуване и преизчисление  на пенсията съобразно разпоредбата на пар.7е от ПЗР на КСО/обн.ДВ бр.77 от 2021г./ тя търпи неблагоприятни последици, изразяващи се в пропускане на адекватно индексиране, което води до по-ниски размери на пенсията.

Ответникът по жалбата – Директор на ТП на НОИ Пловдив, чрез  юрисконсулт В. намира жалбата за неоснователна и моли същата да бъде оставена без уважение, а решението като законосъобразно и правилно да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение, представя писмени бележки.

Административен съд - Пловдив, Х състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на жалбата, събраните доказателства по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, и взе предвид доводите на страните, намира жалбата за допустима, а по същество за неоснователна поради следното:

 

 

 

Административният орган е извършил преизчисляване на пенсията на жалбоподателката,  считано от 25.12.2021г.  на осн. пар. 7“е“ от ПЗР  на КСО. Съгласно приложимата норма, отпуснатите с начална дата до 24.12.2021г. /вкл./ пенсии се преизчисляват от 25.12.2021г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Според ал. 2 - преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. вкл..

С разпореждане № ********** /Протокол №N01051/30.06.2004 г. /л.15/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ - Пловдив на М.В.Б., считано от 12.01.2004 г. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст /ОСВ/ по чл. 68, ал.1-2 от КСО, при зачетен осигурителен стаж от 33 години, 06 месеца и 14 дни, като пенсията е определена при индивидуален коефициент - 2.230, при средномесечен осигурителен доход за периода от 01.2003г. до 12.2003 г. - 280.76 лв. и доход за изчисляване размера на пенсията - 626.09 лв.

Този размер на пенсията е определен в съответствие с чл.70, ал.1 от КСО / в приложимата редакция/ при тежест на осигурителния стаж от 1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж.

С разпореждане № **********/Протокол №N01052/06.06.2008 г. /л.25/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ - Пловдив на М.В.Б., считано от 30.05.2008 г. е изменена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 21, ал. 1 от НПОС с допълнително положен осигурителен стаж след пенсионирането, като с  разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж от трета категория – 36 години, 05 месеца и 10 дни.

С Разпореждане № **********/01.04.2009 г. /л.33/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване в ТП на НОИ - Пловдив на основание чл. 22з, ал. 2 от ПЗР на КСО е преизчислена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателката с тежест на осигурителния стаж 1,1 %, като е изчислен размер на пенсията 372,66 лв.

С процесното разпореждане № 15220954737/01.01.2022 г. /л.44/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив получаваната от жалбоподателката  пенсия за ОСВ е преизчислена от 25.12.2021 г. на основание параграф 7е, ал.1 и 2 от ПЗР на КСО при следните данни за осигурителен стаж и доход: Общ осигурителен стаж от трета категория труд - 36 години, 05 месеца и 10 дни; Индивидуален коефициент - 2.230; Средномесечен осигурителен доход за 01.2003 - 12.2003 г. - 280.76 лв.; Доход за изчисляване размера на пенсията 280.76 лв. х 2.230=626.09 лв. ; Проценти осигурителен стаж за определяне размера на пенсията, съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО, определени както следва: 36 години, 5 месеца  х 1.35%=49.16%.

В изпълнение на материалноправните разпоредби и на основание параграф 7е, ал.1 и 2 от ПЗР на КСО, административният орган обосновано  приема, че при процесното преизчисляване от 25.12.2021 г. тежест 1,35 %  за всяка година осигурителен стаж се надхвърля използваните през предходните години проценти. Извършвайки сочените преизчисления административният орган правилно приема, че след определянето на размера на съответната пенсия с новата по-висока тежест на стажа, практически не е възможно да се извърши преизчисляване на пенсията, когато то се прави с по-нисък процент за годините и месеците осигурителен стаж, т.е новата по-висока тежест съдържа в себе си по-ниските и се прилага вместо тях.

В процесното разпореждане № 15220954737/01.01.2022 г. правилно е взето предвид осъвременяването на пенсията на жалбоподателката на основание чл. 100 от КСО и § 22и от ПЗР на КСО/2009 г., извършено с Разпореждане № **********/01.07.2009 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване в ТП на НОИ Пловдив с коефициент 1,09.

В решението на горестоящия орган изрично е посочено, че през 2017 г., 2018 г. и 2019 г. не е извършвано осъвременяване на трудовите пенсии по т.нар. „швейцарско правило" по чл. 100 от КСО, регламентирано с разпоредбата на § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на Кодекса за социално осигуряване (ПЗР на ЗИДКСО), обн. в ДВ, бр. 61 от 2015 г., изменен и допълнен с ДВ, бр. 99 от 2017 г., както и с разпоредбата на § 76, ал. 1 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), като през този период законодателят е приел друг ред за нарастването на трудовите пенсии, а именно - чрез преизчисляването им с по-голяма тежест в пенсионната формула за всяка година осигурителен стаж.

Преизчисляването по § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително (§ 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО).

Съгласно § 7в, ал. 3 от ПЗР на КСО, когато преизчисленият размер на пенсията по § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО и размерът на пенсията по § 76, ал. 2 ПЗР на КСО не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

Възоснова на посочените по-горе разпоредби от 1 юли на 2017 г., 2018 г. и 2019 г., личната пенсия на жалбоподателката Б. е преизчислена с увеличен процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент - за месеците осигурителен стаж, като процентът е нараствал съответно от 1,1 на 1,126 през 2017 г.; на 1,169 през 2018г. и на 1,2 през 2019 г. След преизчисляването на пенсията със съответния по-висок процент за осигурителния стаж, размерът й подлежи на осъвременяване, преизчисляване и индексиране съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането на пенсията до преизчисляването й.

През 2018 г. и 2019 г., освен описаното преизчисляване на пенсиите, техният размер към датата, предхождаща преизчисляването (определен със старата тежест на осигурителния стаж) подлежи на увеличение с фиксиран процент 3,8 на сто през 2018 г. и 5,7 на сто през 2019     г.

Административният орган след съпоставянето на така получените два размера във всяка от двете години, по отношение на  жалбоподателката Б. е определил за получаване по-благоприятният от тях.

Административният орган е приел, че доколкото приложената при преизчисляването на пенсиите, считано от 25.12.2021 г., тежест 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане надхвърля използваните през предходните години проценти, то след определянето на размера на съответната пенсия с новата, по-висока тежест на стажа, не може да се извърши преизчисляване за периода от 2017 г. до 2019 г., включително, с по-нисък процент за годините и месеците осигурителен стаж.

За пълнота следва да се посочи, че действително по отношение на  пенсионерите не се провежда правилна комуникационна стратегия относно направеното преизчисляване на пенсиите. Очевидно е оставено впечатление за пропусната индексация на преизчислените пенсии, и пенсионерите не са наясно дали за преизчисляването на пенсиите им през 2018 г. и 2019 г. е използван процентът за всяка година осигурителен стаж 1.169 за 2018 г., и 1.2 – за 2019 г. или е преценено преизчислението на пенсията им да стане с процент 3.8 за 2018 г. и 5.7 – за 2019 г.

Съгласно разпоредбата на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО (Нов – ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.), на която се позовава пенсионният орган в процесното разпореждане от 01.01.2022 г., отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1, 35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1. Съгласно ал. 2 на същия параграф преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително.

Съдът намира, че съобразно цитираната разпоредба на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО правилно пенсионният орган е приложил новият процент за тежест на осигурителния стаж във формулата за изчисляване на пенсията за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателката по реда на чл. 70, ал. 1 от КСО само спрямо сбора на осигурителния й стаж без превръщане, каквото именно е изискването на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО.

Така определените в § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО 1, 35% са приложени правилно само по отношение на стаж с продължителност от 36 години,  5 месеца и 10 дни. Спорен по делото въпрос е за приложението на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО. Както вече беше цитирано, според тази разпоредба преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително. Спорът в случая е свързан с това, какво точно включва осъвременяването, преизчисляването и индексирането на вече преизчислената по реда на ал. 1 пенсия и дали в конкретния случай са извършени всички осъвременявания, преизчисления и индексации, съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането на пенсията на жалбоподателката до 24.12.2021 г.  Видно от представените по делото разпореждания, върху пенсията на жалбоподателката са приложени нормативно регламентираните осъвременявания на основание чл. 100 от КСО и преизчисления въз основа на различни разпоредби от ПЗР на КСО и на ЗИД на КСО/2015 г.

С оспорваното разпореждане, след преизчисляване на пенсията на жалбоподателката по реда на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, са приложени  осъвременявания (за 2014 г., 2015 г., 2016 г., 2020 г. и 2021 г.), но не са приложени преизчисления за 2017 г., 2018 г и 2019 г. Точно липсата на такива преизчисления се оспорва по делото.

За преценка основателността на жалбата на Б. следва да се извърши анализ на правните норми, въз основа на които са извършени преизчисления и увеличения на пенсията й за 2017 г., 2018 г. и 2019 г.

За 2017 г.  /л.34/

В тази година пенсията на жалбоподателката е преизчислена на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО (ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.). Разпоредбата на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. към 01.07.2017 г., към която дата е извършено преизчисляването на пенсията на жалбоподателката, има следната редакция:

"§ 53. (Обн. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) (1) От 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достига 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение второ. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, като коефициентът по чл. 79, ал. 1, т. 1 – 3 се увеличава с процента по чл. 70, ал. 1, изречение второ. "

От своя страна нормата на чл. 70, ал. 1 от КСО, към която препраща цитираната разпоредба на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., към същия момент е със следното съдържание: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1, 1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1, 5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на база на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени. Ако лицата са придобили право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2 и продължават да работят след датата на придобиване на правото, без да им е отпусната пенсия, за всяка година осигурителен стаж след тази дата процентът е 3, а от 1 януари 2012 г. - 4, и съответната пропорционална част от тези проценти за месеците осигурителен стаж. Процентът за всяка година осигурителен стаж след датата на придобиване на правото по чл. 68, ал. 1 и 2 се определя за действителен календарен осигурителен стаж, без превръщане, придобит след 31 декември 2006 г. "

С чл. 11 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. е определен процент по чл. 70, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване – 1, 126 на сто.

Видно от цитираните разпоредби през 2017 г. пенсиите не са осъвременявани по реда на чл. 100 от КСО, което всъщност не се и спори от страните, а са били преизчислени чрез прилагане на по-висока тежест на всяка година осигурителен стаж във формулата за изчисляване на пенсиите по чл. 70, ал. 1 от КСО. Така този процент от 1, 1% е станал 1, 126%. По същата методика е извършено и преизчислението по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО с оспорваното в настоящото производство разпореждане като обаче е приложен още по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1, 35% за стажа без превръщане в ІІІ категория и 1, 2% за остатъка, получен от превръщането. Изложеното сочи, че обективно не е възможно прилагане на преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. към вече преизчисления по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО размер на пенсията. Налице е именно така нареченото "поглъщане", тъй като приложеният с оспорваното разпореждане и потвърждаващото го решение процент за всяка година осигурителен стаж покрива и надвишава полагащия се за 2017 г. процент.

С оглед на това правилно пенсионният орган не е приложил това преизчисление по реда на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

За 2018 г. /л.40/

Преизчислението от 01.07.2018 г. е извършено също на основание § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., но нормата е претърпяла промяна с § 3, т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2018 г. (ДВ, бр. 99 от 12.12.2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) и за 2018 г. има следната редакция:

"§ 53. (Изм. и доп. - ДВ, бр. бр. 99 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) (1) От 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо достигне 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение четвърто. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, като коефициентът по чл. 79, ал. 1, т. 1 – 3 се увеличава с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето. Преизчисленият размер се определя, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща след датата на отпускане на пенсията.

(3) (Нова) Когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето, пенсията се определя в по-високия размер. "

Налице е и промяна в разпоредбата на чл. 70, ал. 1 от КСО, която към 01.07.2018 г. има следното съдържание: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31 декември 2016 г. процентът е със стойност 1, 1. След тази дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на стойност 1, 5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на базата на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени.

С чл. 11 от Закова за бюджета на ДОО за 2018 г. е определен процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо от КСО – 1, 169.

Видно от цитираните разпоредби през 2018 г. отново не е налице осъвременяване по реда на чл. 100 от КСО, макар извършените преизчисления да включват в себе си величини, получени по реда на чл. 100 от КСО. От една страна е извършено преизчисление на пенсиите, което е напълно идентично с това през предходната 2017 г., т. е. преизчисление на пенсията с по-висок процент за тежест на всяка година осигурителен стаж. Този процент от 1, 126% през 2017 г. е станал 1, 169% за 2018 г.

В тази връзка и по отношение на това преизчисление важат изцяло изложените по-горе в настоящото решение мотиви за това, че посоченото преизчисление е обективно неприложимо при извършеното с оспорваното разпореждане преизчисление, което както вече се посочи го "поглъща" поради определения с § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО още по-висок процент на тежест на годините осигурителен стаж.

През 2018 г. обаче, освен преизчисляването на пенсиите по реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. (в редакцията за 2018 г.), е предвидено и увеличение по реда на новата за 2018 г. разпоредба на § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. като този увеличен размер се съпоставя с размера, изчислен при преизчисляването по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. и на пенсионера се отпуска по-благоприятния от двата размера. /л.40/

Съгласно § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. размерът на пенсията, определен по реда на ал. 2 се сравнява с размер, определен чрез увеличаване на пенсията от преди преизчисляването, т. е. към 30.06.2018 г., с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето от КСО или с други думи с процента на нарастване на процента за всяка година осигурителен стаж.

В случая, както вече се посочи от 1, 126% за 2017 г. процентът за всяка година осигурителен стаж по чл. 70, ал. 1 от КСО е нараснал до 1, 169% или нарастването е с 3,8%. Това е и приложеното през 2018 г. увеличение на пенсиите към 30.06.2018 г. с което е сравнен размера, получен при преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г.

По същество спорът по настоящото дело се свежда до прилагането на това увеличение с 3, 8%, което жалбоподателката счита, че неправилно не е било приложено от пенсионния орган.

Съдът намира, че липсва основание за прилагане на посоченото увеличение, като доводите си за този извод, съдът черпи от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО и съвместното й тълкуване с нормата на § 53 от ПЗР на ЗИДСК0/2015 г. От една страна нормата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО предвижда, че след преизчислението по ал. 1 пенсията "се осъвременява, преизчислява и индексира".

Съгласно § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2018 г. не се извършва осъвременяване по чл. 100 от КСО. Разпоредбата на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. предвижда извършване на преизчисление, за което вече се каза, че е обективно неприложимо след процесното преизчисление по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО. Липсват данни за наличие на основание и прилагане на някакъв вид индексация на пенсиите през 2018 г. Извършването на изчисления на размера на пенсията по реда на § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. не попада в обхвата на разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, тъй като не е нито осъвременяване, нито преизчисление, нито индексация. Самият законодател за да го разграничи го е регламентирал като "увеличение" и то в отделна разпоредба (алинея), след указанието на прилагане, респективно неприлагане, на осъвременяване и преизчисления за 2018 г.

За 2019 г./л.41/

През 2019 г. § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. е отменен с § 3, т. 26 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2019 г., Oбн., ДВ, бр. 102 от 11.12.2018 г., в сила от 1.01.2019 г., но едновременно с това с § 3, т. 25, б. "б" са приети нови разпоредби на § 7б и § 7в от ПЗР на КСО, които са със следното съдържание:

"§ 7б. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5, 7.

§ 7в. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1, 2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително.

(3) Когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер. "

Видно от цитираните разпоредби и през 2019 г. не е извършвано осъвременяване на пенсиите по реда на чл. 100 от КСО, а е извършено двойно изчисляване на пенсиите като по реда на § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО техният размер към 30.06.2019 г. е увеличен с процент 5, 7 и по реда на § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО размерът е преизчислен с по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1, 2% (при 1, 169% през 2018 г.).

И тук с пълна сила важат изводите, изложени по-горе в настоящото решение, относно преизчислението и увеличението за 2018 г. Очевидно е, че преизчисляването по § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО се покрива ("поглъща") от преизчислението по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, извършено с оспорваното разпореждане, поради определения с последната разпоредба по-висок процент на тежест на всяка година осигурителен стаж, дори и приложен само по отношение на общия стаж без превръщане. Увеличението по § 7б, ал. 3 от ПЗР на КСО от своя страна, както вече се посочи, не попада в обхвата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО поради това, че не представлява осъвременяване, преизчисление или индексация.

В обобщение на всичко изложено до тук съдът намира, че в настоящия случай правилно пенсионният орган е изпълнил разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО като след преизчислението на пенсията на жалбоподателката по реда на ал. 1 от същия параграф, е приложил само извършените от датата на отпускане на пенсията до 24.12.2021 г. осъвременявания по чл. 100 от КСО, тъй като преизчисленията по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2017 г. и 2018 г. и по § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г. са обективно неприложими, поради препокриването им от процесното преизчисление по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, а увеличенията по § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. и § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО не се обхващат от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

С оглед на тези изводи съдът намира оспореното в настоящото производство Решение № 2153-15-101/11.03.2022 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 15220954737 от 01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване  за законосъобразни, а подадената срещу тях жалба за неоснователна, поради което последната следва да бъде отхвърлена.

Само за пълнота на изложението съдът намира за нужно да посочи, че дори и да се приеме извод в обратна посока, т. е. за приложимост на коментираните увеличения, регламентирани съответно в § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2018 г. и в § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г., то това не би променило размера на пенсията на жалбоподателката.

 Това е така, защото съгласно тези разпоредби увеличенията, с посочения в нормите процент, се прилагат спрямо размера на пенсията, съответно към 30.06.2018 г. и към 30.06.2019 г., а това видно от представените по делото разпореждания са съответно размери 490,25 лв. към 30.06.2018 г. и 508,93 лв. към 30.06.2019 г.

При такова увеличение биха се получили размери съответно за 2018 г. – 490,25  х 1, 038 = 508,93 лв. и за 2019 г. – 508,93 лв 1, 057 = 537,94 лв. (това са определените размери на пенсията на жалбоподателката съответно от 01.07.2018 г. и от 01.07.2019 г.), които размери всъщност са много по-ниски от преизчисления размер на пенсията на жалбоподателката по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО и не могат да окажат влияние при определянето на окончателния размер на пенсията й след преизчислението по реда на § 7е от ПЗР на КСО.

При посочения изход на спора, в полза на ТП на НОИ Пловдив за осъществената юрисконсултска защита следва да се присъди сумата в размер на 100 лв. съгласно чл. 24 от НЗПП, във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 АПК.

Предвид горното, Аминистративен съд Пловдив, II отделение, десети състав,

                                         Р Е Ш И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.Б. с ЕГН **********, срещу Решение № 2153-15-101/11.03.2022 г. на Директора на ТП на НОИ – Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 15220954737 от 01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив.

ОСЪЖДА  М.В.Б. с ЕГН **********,***, разноските по делото в размер на 100лв. /сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

          РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба, пред Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от получаването на съобщение за неговото изготвяне с препис за страните.

 

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: