Решение по дело №343/2020 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 236
Дата: 22 юли 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Михаил Георгиев Михайлов
Дело: 20205510200343
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

Казанлък 22.07.2020 год.

                                      

                   Казанлъшкият районен съд, наказателно отделение, четвърти състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                 

                                                            председател:          Михаил Михайлов,

 

при участието на секретаря Атанаска Джагълова, като разгледа докладваното от съдия Михайлов АН дело №343/ 2020г. по описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното: 

                   Обжалвано е наказателно постановление №2/18.03.2020 год., издадено от министъра на младежта и спорта.       

                   Сдружение „Дамасцена- Алба -Автомобилен спортен клуб“ останало недоволно от наложеното му наказание и моли съда да отмени горното НП като незаконосъобразно и  неправилно. В с.з. негов процесуален представител поддържа жалбата и сочи аргументи в нейна подкрепа.       

                   Въззиваемата страна в с.з. изразява становище за неоснователност на жалбата.

                   За да издаде обжалваното наказателно постановление министърът на младежта и спорта е приел за установено следното:

„Във връзка с постъпила в ММС информация за организирането на 31.08.2019г. и 01.09.2019г. на автомобилно състезание по планинско изкачване „Шипка Дамасцена-2019“ на път 1-5 (Е-85) гр.Шипка-гр.Казанлък(проход Шипка) от км.170+000 до км.183+ 000(съгласно Разрешение за специално ползване на пътища чрез временно ползване на части от пътното платно и на земи в обхвата на пътя № РСПП-278/ 08.08.2019г., издадено от Агенция „Пътна инфраструктура“) на втория ден от предварително обявената програма- 01.09.2019г., актосъставителят съвместно с други служители на ММС е извършил проверка на мястото на обявеното състезание, при което се е установило следното:

Около 11.00ч. на 01.09.2019г. проверяващите са достигнали зоната на обявения финал(паркинга на връх Шипка). Във финалната зона са били паркирани състезателни автомобили. Състезателите са изчаквали да бъдат отведени от съпровождащ автомобил до старта на състезанието. По думи на състезатели старта е бил отложен за по-късен час, поради разлив на масло по трасето.

Около 11.35ч. състезателите са били изведени от загражденията в посока старта на състезанието.

Било е поставено информационно табло, показващо време и класиране, както и са били подсигурени съдии и охрана на финала. Имало е разлепени рекламни афиши, в които е било упоменато името на състезанието „Шипка-2019г. Дамасцена“.

В 13.50ч. организаторите са разрешили на проверяващите да преминат по цялото трае до старта. По трасето на състезанието също е имало рекламни пана, свързани със състезанието.

По данни на организатора в състезанието участие са взели 29 състезателя.

Организатор на описаното състезание е било С. „Дамасцена- Алба- Автомобилен С.К.“, което актосъставителя е установил от предоставените от Община Казанлък на ММС документи, както следва:

1.Писмо вх.№ 63-168-1/25.07.2019г. от Н.М. ***;

2. Писмо изх.№ 63-168-1/01.08.2019г. от кмета на Община Казанлък;

3.Писмо вх.№ 63-168-1#2/09.08.2019г. от Н.М. *** и приложените към него документи- Програма на състезанието, Разрешение № РСПП-278/08.08.2019г. от Агенция „Пътна инфраструктура“; Договор за полицейска охрана № 349р-17636/ 08.08.2019 г. между сдружение „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“ и ОД на МВР-Стара Загора и Договор за охрана № 123900-860/31.07.2019г. между с. „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“ и Регионална дирекция „ПБЗН“-Стара Загора.

Видно от наименованието и целите му, вписани в Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, сдружение „Д.с.к.“ е спортен клуб по смисъла на чл.12,ал.1 и ал.2,т.1 от ЗФВС.

Към момента на организиране и провеждане на състезанието (31.08.-01.09.2019г.) спортната федерация, притежаваща единствения спортен лиценз по чл.19,ал.1,т.1 от ЗФВС за вида „автомобилен спорт“ е сдружение „Автомобилна федерация на България“ с ЕИК ********* и спортен лиценз № 1/19.04.2019г., издаден от министъра на младежта и спорта, въз основа на който същата има правомощията по чл.27 от ЗФВС в областта на автомобилния спорт, включително това да одобрява организирането на спортни състезания(чл.27,ал.1,т.5 от ЗФВС).

Сдружение „Д.с.к.“ не е член на сдружение „Автомобилна федерация на България“ и не е вписано като такъв в регистъра по чл.9,ал.1,т.1 от ЗФВС, воден в Министерството на младежта и спорта.

За организирането на описаното състезание по планинско изкачване „Шипка Дамасцена-2019“,сдружение „Дамасцена-Алба -Автомобилен спортен клуб“ не е разполагало с одобрение от лицензираната спортна федерация по съответния вид спорт-Автомобилна федерация на България, което се установява от писмо от същата до Община Казанлък вх.№ 63-168-1#5/22.08.2019 г.

Сдружение „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“ разполага с Разрешение-виза № 33/22.01.2019 г. за провеждане на посоченото състезание, издадено от сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“ с ЕИК *********. Сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“ е имало издадена спортна лицензия по чл.17,ал.1 и ал.4 от ЗФВС(отм. ДВ, бр. 87/2018 г.), която е отнета със Заповед № РД-10-1/18.04.2019г. на министъра на младежта и спорта. Заповедта е оспорена пред Върховния административен съд по адм.д. № 6276/2019г., но съгласно чл.26,ал.3 от ЗФВС същата подлежи на предварително изпълнение. С определение от 26.06.2019г. по адм.д. № 6276/2019 г. по описа на ВАС, оставено в сила с определение от 15.08.2019г. по адм. д. № 9051/2019 по описа на ВАС- 5-членен състав, е отхвърлено искането на сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“ за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на посочената заповед за отнемане на спортната лицензия.

За организацията на състезанието е налична интернет страница, която и до момента съществува на адрес: /цитира се/.

АУАН е съставен на 11.10.2019г. в хипотезата на чл.40,ал.2 от ЗАНН в отсъствието на нарушителя сдружение „Дамасцена-Алба- Автомобилен спортен клуб“, след като му е била отправена покана от 03.10.2019г. за тази дата, но същият не се е явил. АУАН е връчен на 08.01.2020г. на управителя на сдружението от РУ- Казанлък при ОД на МВР-Стара Загора.“

По отношение на възраженията,отразени в АУАН, АНО е счел същите за неоснователни, поради следното:

„Цитираният констативен протокол от 01.09.2019г. отразява единствено констатациите на служителите на ММС при извършване на проверката, описана в АУАН, относно факта, свързани с протичането на автомобилното състезание. Единият от подписалите го служители е именно актосъставителя. От протокола не може да се направи заключение, че служителите на ММС „установиха законосъобразното провеждане на състезанието“, тъй като в него не се съдържа такова изявление. Констативният протокол не е акт, с който се поставя началото на административно-наказателно производство, такъв акт е само АУАН(чл.36,ал.1 от ЗАНН). Липсата на предписания или други наложени принудителни административни мерки в констативния протокол не доказва липса на административно нарушение.

Взаимоотношенията между сдружение „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“ и сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“(БФАС) са ирелевантни, тъй като към датата на извършване на административното нарушение лицензираната спортна федерация, която има функцията по чл.27,ал.1,т.5 от ЗФВС да одобрява организирането на спортни състезания по автомобилен спорт е друго лице- сдружение „Автомобилна федерация на България“. Видно от описаната по-горе кореспонденция между спортния клуб и Община Казанлък, подготвителните действия по организиране и провеждане па състезанието, са започнали три месеца след отнемането на спортния лиценз на сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“ и издаването на спортен лиценз на друго сдружение- „Автомобилна федерация на България“.“

АНО приел, че като на 31.08.- 01.09.2019г. е осъществило дейност, изразяваща се в организирането на автомобилно състезание по планинско изкачване „Шипка Дамасцена-2019“ на път 1-5(Е-85) гр.Шипка-гр.Казанлък(проход Шипка) от км.170+000 до км. 183+ 000, което не е било одобрено от съответната спортна федерация (за вида автомобилен спорт)- Автомобилна федерация на България, с.то „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“, което не е член на лицензираната Автомобилна федерация на България и не е вписано в регистъра по чл.9,ал.1,т.1 от Закона за физическото възпитание и спорта(ЗФВС) като такъв, е извършило нарушение на чл.17,ал.2, във вр. с ал.1,т.5 от ЗФВС.

Министърът на спорта е намерил за уместно да  отбележи, че в настоящия случай не е приложимо изключението по чл.17,ал.2, във връзка с чл.25,ал.3 от ЗФВС. Счел е, че разпоредбата на чл.25,ал.3 от ЗФВС представлява мярка против рязкото прекъсване на спортно- състезателния процес по определен вид спорт, поради липса на федерация, осъществяваща функциите по чл.27 от ЗФВС(в случай на отнемане на спортен лиценз на спортна федерация) и предоставя разумен срок на спортните клубове, в който освен да провеждат състезателната си дейност, да имат възможност да се организират в нова федерация. Приема за неприложима разпоредбата на чл.25,ал.3 от ЗФВС, когато след отнемането на спортен лиценз е предоставен такъв на друга/нова федерация- по аргумент от чл.27,ал.1,т.5 от ЗФВС.

                   Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:        

Жалбата е процесуално допустима, подадена е от лице, имащо правен интерес, чрез наказващия орган, в законоустановения по чл.59,ал.2 от ЗАНН за това седмодневен срок. При съставяне на АУАН и при издаване на наказателното постановление са спазени  сроковете по чл.34 от ЗАНН.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

По делото не се спори, че сдружение „ДАМАСЦЕНА АЛБА-АВТОМОБИЛЕН СПОРТЕН КЛУБ“ е организирало автомобилно състезание на 31.08.2019г. и 01.09.2019г. За провеждане на същото са били налични всички необходими договори, разрешения, включително и за охрана за провеждането им. Представители на министерството на младежта и спорта са приели, че сдружението е разполагало с всички нужни разрешителни и не са имали забележки и препоръки по техническото провеждане на спортното мероприятие.

Основното противоречие между страните в това административно-наказателно производство е в позициите им, относно това дали е налице валидно разрешение за провеждане на мероприятието. Видно от представените в преписката доказателства,на сдружение „Д.СПОРТЕН КЛУБ“ е била издадена виза-разрешение от 22.03.2019г., с която е позволено то да организира състезание на посочените по-горе дати. Този документ му дава право да се снабди със следващите, които трябва да бъдат налични към датата на провеждането на състезанието. Разрешението е било изготвено от „Българска федерация по автомобилен спорт“, която към този момент е имала лиценз да издава такива визи. На 18.04.2019г. този лиценз й е бил отнет, т.е. към тази дата сочената федерация не е могла да издава такива визи. Правото да го осъществява е придобила новата федерация- „Автомобилна федерация на България“.

Законодателят, в чл.17 от Закона за физическото възпитание и спорта, който е в сила от 18.02.2018г., дава разрешение на спортните клубове да организират и провеждат състезателна дейност, т.е. по силата именно на този закон „Българска федерация по автомобилен спорт“ е издала виза на въззивника да проведе състезанието. В акта като допуснато нарушение е посочено това по чл.17,ал.2, във вр. с ал.1,т.5 от ЗФВС. Към датата на извършване на деянието сдружението-жалбоподател не е било вписано в регистъра по член 9 от ЗФВС, не е било член на новолицензираната спортна федерация и съответно- не е имало  право да извършва състезателна дейност, освен в случаите по чл.25,ал.3 от същия закон, съгласно който: „Спортен клуб, който е член на федерация, чийто лиценз е отнет или прекратен, може да осъществява дейностите по чл.17,ал.1 за срок до 6 месеца от датата на заповедта…“ Следователно, след като от 18.04.2019г. до периода от 31.08.2019г.-01.09.2019г. този срок не е бил изтекъл, сдружението е осъществявало, на законно основание, дейност по чл.17,ал.1 от ЗФВС, съгласно който:

Спортните клубове:

1. организират спортните занимания на гражданите и практикуването на физическа активност и спорт;

2. предоставят спортни услуги;

3. организират и провеждат тренировъчна дейност;

4. организират и провеждат състезателна дейност;

5. организират спортни състезания след одобряване от съответната спортна федерация;

6. участват в спортни състезания при условия и по ред, определени от съответната спортна федерация;

7. предлагат на съответните спортни федерации предоставянето, прекратяването и отнемането на състезателни права на спортисти и уреждането на отношенията във връзка с тях;

8. кандидатстват за финансиране и подпомагане с публични средства по ред, определен със закон;

9. притежават правата за реклама, за телевизионно и радиоразпространение на спортни състезания, организирани от тях по ред, определен от съответната спортна федерация;

10. изграждат, придобиват, ползват и управляват спортни обекти;

11. осъществяват и други дейности, свързани с развитие, популяризиране и насърчаване на физическата активност, физическото възпитание и спорта.“

Разпоредбата на чл.17,ал.1,т.5 от ЗФВС е категорична и касае именно спортни клубове, организиращи спортни състезания, а не спортни федерации, както превратно тълкува коментираната норма в с.з. процесуалния представител на наказващия орган.

Предвид изложените съображения настоящият съдебен състав счита наказателно постановление №2/ 18.03.2020 год., издадено от министъра на младежта и спорта, за незаконосъобразно, поради което намира, че същото следва да бъде отменено.

В този смисъл са налице и основанията за заплащане, от страна на наказващия орган, на направените от жалбоподателя разноски в размер на 600 лв./шестстотин лева/ за упълномощаване на негов процесуален представител. 

С оглед на гореизложеното и на основание чл.63,ал.1,пр.III от ЗАНН съдът

Р   Е   Ш   И :

        

ОТМЕНЯ наказателно постановление №2/ 18.03.2020 год.,  издадено от Кр. К. К.- министър на младежта и спорта, с което на сдружение „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“, ЕИК ******, с адрес: град *******, представлявано от Н.Н.М., е наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 5000/пет хиляди/ лева.  

 

         ОСЪЖДА Красен Кирилов Кралев- министър на младежта и спорта да заплати на сдружение „Дамасцена- Алба- Автомобилен спортен клуб“, сумата 600 /шестстотин/ лева, заплатена от последното за упълномощаване на процесуален представител- адв.Р. К. от АК-Хасково по АН дело №343/ 2020г. по описа на Районен съд-Казанлък.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че самото то и мотивите към него са изготвени, пред Административен съд гр.Стара Загора.

                                                                          

Районен съдия: