РЕШЕНИЕ
№ 993
Бургас, 03.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 392 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на „Странджа агро бизнес“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], община Малко Търново, област Бургас, представлявано от В. Ж. Ж., против уведомително писмо/УП/ с изх. № 02 - 020 - 2600/7699 от 15.11.2022 г. на заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и неизплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 -2020 г. за кампания 2020 в размер на 0/нула/ лева.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспореното уведомително писмо и да се задължи ДФ „Земеделие“ да му изплати полагаемата субсидия. Твърди, че с оспорения административен акт незаконосъобразно му е отказано изплащане на субсидия поради неправомерност на наложената от контролиращото лице санкция по мярка 5.4, съгласно Наредба № 5 от 03.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата за биологично производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства.
Ответникът, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.
Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:
Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител с уникален регистрационен номер/УРН/ 608003. През 2019 г. му е издаден сертификат за био производство - отглеждане на био лешници, валиден до 31.07.2020 г. от „С. - сертификация на екологични стандарти“ ООД/Ceres GmbH/.
На 13.05.2020 г. жалбоподателят е подал заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер/УИН/ 02/170620/42386 и приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 - 2020 г. за кампания 2020 със заявени за подпомагане 41 парцела с код на дейност БР 12 /за биологично растениевъдство - трайни насаждения, лозя и маслодайна роза/, с обща площ в размер на 20.69 ха.
При извършена годишна инспекция на 27.05.2020 г. „С. - сертификация на екологични стандарти“ ООД в качеството си на контролиращо лице по смисъла на чл.18, ал.2 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз/ЗПООПЗПЕС/ установило, че „Странджа агро бизнес“ ЕООД използва при отглеждането на заявени за сертифициране лешници препарат „Скудотерм“, представляващ кополимер на акрилни естери във водна емулсия с 45 % сухо вещество, чиито съставки не фигурират в приложения I и II на Регламент на Комисията /ЕО/ № 889/2008 от 05.09.2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент ЕО № 834/2007. Като приело, че препаратът е неразрешен за употреба в биологичното производство, контролиращото лице „С. - сертификация на екологични стандарти“ ООД издало на 08.09.2020 г. уведомление и решение за несъответствие на биологичното стопанство, с което наложило на жалбоподателя мярка 5.4 от приложение № 3 към чл.48, ал.6 от Наредба № 5 от 03.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица /в приложимата й редакция, обн.ДВ, бр.35/2019 г., в сила от 30.04.2019 г./, а именно: отнемане на писменото доказателство по чл.29, § 1 Регламент /ЕО/ № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 г. относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 2092/91 г. /Регламент ЕО № 834/2007/ за цялото стопанство и налагане на забрана на дружеството да извършва търговия с продукти с позоваване в етикирането и рекламата на биологичния метод на производство за определен период от време, в случая 6 месеца, както и стартиране на нов преходен период, който започва да тече от 27.05.2020 г. - датата на установяване на нарушението.
Във връзка с подаденото от жалбоподателя заявление са извършени всички административни проверки по чл.37 от Закона за подпомагане на земеделските производители/ЗПЗП/. Данните в същото са сравнени и със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на И., поддържани на основание чл.30 ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във вр. чл.49 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
За кампания 2020 заявлението на жалбоподателя е попаднало в извадка на Риск анализ за проверка на място и на кандидата е извършена проверка на място в периода 24.08. - 28.08.2020 г. от отдел „Регионален технически инспекторат“ /РТИ/ Ямбол, Държавен фонд „Земеделие“ - РА, резултатите от която са обективирани в контролен лист /л.136-159 от делото/.
С уведомително писмо/УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. за кампания 2020 с изх. № 02 - 0250 - 2600/7699/15.11.2022 г., издадено от заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, жалбоподателят е уведомен, че общата оторизирана сума за получаване по мярка 11 „Биологично земеделие“, изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол /И./ след извършените административни проверки, проверка на място и след сравняване на данните в заявлението с предоставената информация от контролиращите лица, е в размер на 0 /нула/ лева, т.е че изцяло му се отказва финансово подпомагане по тази мярка. Към писмото е приложена таблица с извършените констатации и изчисления/л.32-35 от делото/.
Предвид липсата на твърдения и доказателства относно констатираната наддекларирана площ от 0.55 ха, съдът приема, че предмет на оспорване в настоящото производство е УП, изх. № 02 - 0250 - 2600/7699/15.11.2022 г. на зам. - изпълнителния директор на ДФЗ, в частта с която е отказана оторизирана помощ за неспазени базови и други изисквания за площ от 20.14 ха.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, оспореният административен акт е издаден от компетентен орган - заместник - изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“, съобразно заповед № 03 - РД/3088 от 22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФЗ/л.125 -126 от делото/.
На второ място, същият е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания.
В таблица към оспорения акт са посочени установените данни при проверка на площите, заявени от жалбоподателя за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2020, направление „Биологично растениевъдство“ с код на дейността БР 12, както следва: заявена площ за подпомагане 20.69 ха /колона 2/; установена /определена/ площ - 20.14 ха/колона 3/; наддекларирана площ 0.55 ха /колона 4/; годна за калкулиране след проверка за избираемост - 20.14 /колона 7/; санкционирана площ за неспазени базови изисквания - 20.14 /колона 9/; санкция за неспазване на базови и други изисквания - 21 940.13 лева /колона 15/ и оторизирана сума след наложени санкции и намаления - 0 лева /колона 24/. Под таблицата са налични разяснения за вписаните данни във всяка от колоните и направените изчисления.
На трето място, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизовдствените правила, които да обосноват неговата отмяна.
На следващо място, относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:
Данните по делото сочат, че установената като допустима площ в размер на 20.14 ха е санкционирана, съгласно чл.13 и чл.19, ал.2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г./обн. ДВ, бр.16/27.02.2015 г., в сила от 27.02.2015 г./ и/или раздел V „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление за направленията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 - 2020, б. „а“ „Биологично растениевъдство“, б. „а“ „Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 - 2020 г., въз основа на предоставената от контролиращото лице информация за наложена мярка 5.4 от приложение № 3 към чл.48, ал.6 от Наредба № 5 от 03.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица/обн. ДВ, бр.75/11.09.2018 г., в сила от 12.11.2018 г./ в приложимата и редакция, обн. ДВ бр. 35/2019, г., в сила от 30.04.2019 г. /, а именно: отнемане на писменото доказателство по чл.29, § 1 Регламент /ЕО/ № 834/2007, в качеството си на контролиращо лице по смисъла на чл.18, ал.2 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз/ЗПООПЗПЕС/.
Установява се обаче, че уведомлението и решение за несъответствие на биологичното стопанство, издадено на 08.09.2020 г. от „С. - сертификация на екологични стандарти“ ООД, с което на жалбоподателя е наложена мярка 5.4 от приложение № 3 към чл.48, ал.6 Наредба № 5 от 03.09.2018 г., е отменено с решение № 8238 от 03.07.2024 г. на ВАС, по адм.дело № 2813/2024 г. За да постанови този резултат съдът е приел, че мярката е наложена незаконосъобразно, тъй като използваният от жалбоподателя продукт „Скудотерм“ е разрешен за ползване в биологичното производство, съобразно дадения от производителя му сертификат, на основание чл.16 § 5 Регламент ЕО № 834/2007, не е налице несъответствие и от „Странджа агро бизнес“ ЕООД не е допуснато нарушение по смисъла на чл.48, ал.6 Наредба № 5 от 03.09.2018 г.
Следователно, при липса на допуснато нарушение на базови или други изисквания за биологично земеделие по отношение на установената площ от 20.14 ха, липсва основание за налагане на санкция в размер на 21 940.13 лева, което налага отмяна на уведомителното писмо.
Преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне по подаденото от „Странджа агро бизнес“ЕООД заявление за финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. за кампания 2020, с уникален идентификационен номер/УИН/ 02/170620/42386, като съобрази мотивите на настоящото решение, в определен срок, съобразно правилото на чл.174 АПК.
При този резултат разноски на ответника не се следват.
Мотивиран така и на основание чл.173, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ уведомително писмо /УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. за кампания 2020 с изх. № 02 - 0250 - 2600/7699/15.11.2022 г., издадено от заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
ИЗПРАЩА преписката на зам. - изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ София за ново произнасяне по подаденото от „Странджа агро бизнес“ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], община Малко Търново, област Бургас, представлявано от В. Ж. Ж., заявление за подпомагане УИН 02/170620/42386 по мярка 11„Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 - 2020 г. за кампания 2020.
ОПРЕДЕЛЯ 14/четиринадесет/дневен срок за произнасяне.
Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.
Съдия: | |