РЕШЕНИЕ
№ 3860
гр. София, 26.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на осемнадесети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря СТАНИСЛАВА ИЛ. ЧЕРВЕНЯКОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20251110205527 по описа за 2025
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на
Р.Р.К. срещу електронен фиш на СДВР Серия К №***, с който за
нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано техническо
средство, на жалбоподателя е наложено административно наказание
глоба в размер на 50 лв. .
С молба от 11.06. 25г от името на жалбоподателя е заявено , че
първоначално подадената жалба от името на представляваното от
Р.Р.К. дружеството „ *** ЕООД „ се поддържа от името на ФЛ
Р.Р.К..
С жалбата се претендира отмяна на наложеното наказание глоба
по същество с възражения за допуснато нарушение при налагането му ,
1
ограничаващо правото на защита на жалбоподателя . Поддържа се , че
във връчения на Р.Р.К. ел. фиш като санкционирано лице е посочено
дружеството „ *** „ ЕООД .
СДВР в съдебно заседание оспорва основателността на жалбата с
писмени съображения на юрисконсулт .
И двете страни претендират присъждането на разноски за правна
помощ .
Съдът, след като обсъди възраженията срещу НП и доказателствата
по делото , прие жалбата за неоснователна.
По отношение на фактите по делото:
На посочените в обжалвания електронен фиш дата и час
03.01. 2025г в 20.10 ч. ползваният от управляваното от
жалбоподателя дружество „ *** „ ЕООД автомобил *** бил
управляван в София и в района на бул. Ген. Данаил Николаев
при номер 10 при разрешена за населено място максимална
скорост от 50 км.ч. – автомобилът се движел със скорост от 63 км.ч .
Скоростта на движение и регистрационния номер на автомобила ,
мястото и точните дата и час на нарушението са заснети и отчетени с
автоматизирано техническо средство по реда на Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата - мобилна система за видеоконтрол с радар с удостоверени по
делото техническа изправност и одобрение за ползване като средство за
измерване. Въз основа на данните от техническото средство и на данните
за регистрацията на автомобила на името на управляваното от
жалбоподателя дружество като ползвател - на жалбоподателя като
представляващ дружеството е издаден обжалваният електронен
фиш.
2
По отношение на доказателствата по делото :
Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен
материал - редовно съставения съгласно изискванията на чл. 189 ал.4
ЗДвП електронен фиш, справката по чл. 188 ал.1 ЗДвП , сочеща
управляваното от жалбоподателя дружество за регистриран
ползвател на процесния автомобил, приложената към преписката
снимка от паметта на техническото средство за отчетената скорост и
регистрационния номер на автомобила , представляваща съгласно чл.
189 ал.15 ЗДвП веществено доказателствено средство в
административнонаказателното производство , протокола за
използване на автоматизирано техническо средство за контрол на
скоростта по чл. 10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 , доказателство -
снимка за разположението на уреда и мястото на заснемане на
нарушението по чл. 10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 , удостоверението
от Българския институт по метрология за одобрението за използване на
техническото средство по обжалвания електронен фиш за измерване и
удостоверението за техническата изправност на техническото
средство. От приобщеното по делото удостоверение за техническа
изправност на техническото средство е видно, че редуцирането на
скоростта от 66 км. ч. , отчетена в паметта на техническото средство ,
на 63 км.ч. е в съответствие с посочената в удостоверението допустима
грешка при измерване на скоростта с техническото средство.
По отношение на правната страна :
Съгласно чл. 189 ал.4 ЗДвП в редакцията на закона към датата на
нарушението по ел. фиш / ДВ бр. 54/17 г. / - при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
3
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане..
Съгласно пар. 6 т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП и
чл. 39 ал.4 ЗАНН електронният фиш представлява електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи , а съгласно чл. 189 ал.11 ЗДвП -
влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила
наказателно постановление.
Според указанията в ТР № 1/ 2014 г. на ВАС , т. д. № 1/2013 г и
чл. 32 ал. 2 от Конституцията на РБ , чл. 39 ал.4 ЗАНН и чл. 165 ал.
2 т. 6 и т. 7 ЗДвП - използването на заснемащи технически средства при
осъществяването на контрола за спазването на правилата за движение е
позволено, то повишава сигурността при движението по пътищата и
осигурява висока степен на достоверност на резултатите на контрола ,
като за обезпечаване постигането на тези цели използването на
записващи технически средства трябва да се извършва при спазването
на определени изисквания и процедура , указващи условията за
упражняване на правомощията на контролните органи на МВР .
В съответствие с чл. 165 ал.2 т. 7 и т. 8 ЗДвП / ДВ бр. 54 от 2017 г.
, в сила от 05.07. 2017г. / към процесния по делото период за
контролните органи на МВР изрично е предвидено правото да
извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата и да установяват нарушенията на тези правила , като
4
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство и автомобили, оборудвани със мобилни
средства за аудиозапис и видеозаснемане и на осн. чл. 165 ал.3 ЗДвП
условията и редът за използването на автоматизираните технически
средства и системи за контрол на правилата за движение са определени с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Според чл. 10 от приетата на осн. чл. чл. 165 ал.3 ЗДвП Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата за всяко използване на мобилно автоматично
техническо средство за контрол се попълва протокол съгласно
приложението към чл. 10 от Наредбата . Протоколът се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък. При работа с временно разположени на участък
от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.
От обсъдените разпореди е видно , че според законовата дефиниция
електронният фиш като електронно изявление се счита издаден с
въвеждане на данните от автоматизираното техническо средство ,
заснело нарушението, в административно-информационна система на
контролните органи . Последващите записи на електронното
изявление върху хартиен, магнитен или друг носител представляват
копия на електронното изявление . И правен интерес за съдебно
обжалване е признат по отношение на електронния фиш като
предвидено в закона електронно изявление с правни последици , не и
срещу неговите копия.
Съобразно изложеното за предмет на делото съдът прие
представения от административнонаказващия орган ел. фиш , а не
копието , връчено на жалбоподателя , съдържащо частично неточна
5
информация относно правните последици на нарушението .
Съобразно установеното по делото съдът прие, че обжалваният
електронен фиш следва да бъде потвърден, тъй като при извършената
от съда проверка се установи, че електронният фиш е издаден в
съответствие с изискванията на ЗАНН и ЗДвП по отношение
необходимото съдържание на електронното изявление и сроковете за
съставянето му и при издаването му не са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, налагащи отмяна или изменение на
електронния фиш .
Съгласно чл. 21 /1/ ЗДвП - водачите на ППС са задължени да
съобразяват скоростта на движение на управляваните от тях превозни
средства с максимално разрешената за населеното място . С оглед на
това и установеното по делото, че въпреки забраната за движение в
населено място със скорост над 50 км.ч. притежаваният от
представляваното от жалбоподателя дружество автомобил се движел
със скорост от 13 км.ч. над допустимата – законосъобразно с
обжалвания електронен фиш на осн. чл. 188 ал.2 ЗДвП
жалбоподателят е санкциониран за извършено административно
нарушение по чл. 182 /1/ т. 2 ЗДвП , предвиждащ към датата на
извършване на нарушението наказание глоба от 50 лв. за нарушаване
в населено място на забраната по чл. 21 ал.1 ЗДвП със скорост над 11- 20
км.ч.. …
Съгласно чл. 188 ал.2 ЗДвП - Когато собственикът или ползвателят,
вписан в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство, с
което е извършено нарушението, е юридическо лице или едноличен
търговец и неговият законен представител не декларира на кого е
предоставил управлението на превозното средство, предвиденото по този
закон наказание се налага на законния представител на собственика,
съответно на ползвателя.
Съдът прие , че връчването на копие на обжалвания ел. фиш
на жалбоподателя , съдържащо частично неточна информация
относно правните последици на нарушението , не е ограничило реално
6
правото на защита на страната , тъй като различието е констатирано
и указано в съдебно заседание и страните са имали възможност да
организират защитата си след предявяване на приобщения към
материалите по делото ел. фиш .
По изложените съображения жалбата се явява неоснователна .
По отношение на разноските:
На осн. чл. 63д ЗАНН , чл. 143 ал.3 АПК и Тълкувателно
решение № 3 / 2010 г. на ВАС, т. д. № 5/2009 г., в тежест на
жалбоподателя следва да се възложи заплащането на разноски за
възнаграждение за участие на юрисконсулт на административно-
наказващия орган по делото в съответствие с чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ - в минимален размер 80лв. .
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш на СДВР Серия К № *** ,
с който за нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано
техническо средство, на жалбоподателя Р.Р.К. е наложено
административно наказание глоба в размер на 50 лв. .
ОСЪЖДА жалбоподателя Р.Р.К. да заплати в полза на
СДВР сумата от 80 лв. - разноски за участие на юрисконсулт по
делото .
7
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за постановяването му пред Адм. съд – гр. София .
Районен съдия :
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8