Определение по дело №206/2024 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 1204
Дата: 20 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247260700206
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1204

Хасково, 20.03.2024 г.

Административният съд - Хасково - VIII състав, в закрито заседание на двадесети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БИЛЯНА ИКОНОМОВА

Като разгледа докладваното от съдия БИЛЯНА ИКОНОМОВА административно дело № 20247260700206 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията във връзка с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по оспорване на Областния управител на област Хасково, обективирано в негова Заповед № АК-04-4/23.02.2024 г., срещу Решение № 50/08.02.2024 г., обективирано в протокол № 5 от редовно заседание от същата дата на Общински съвет Минерални бани.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, поради което същият следвало да бъде отменен. Актът бил немотивиран, не била ясна и волята на органа, който го е издал. Твърди се също, че актът бил издаден в несъответствие с целта на закона.

Към изпратената от органа административна преписка е приложено Решение № 83/06.03.2024 г. на Общински съвет Минерални бани, прието със „За“ от участвалите в гласуването 12 общински съветника, „против“ и „въздържал се“ – няма, и видно от което на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и чл. 45, ал. 4 ЗМСМА и писмо с вх. № 533/26.02.2024 г. на Областния управител на област Хасково отменя свое Решение № 50/08.02.2024 г., прието с протокол № 5 от 08.02.2024 г.

Въз основа на установената фактическа обстановка Административен съд – Хасково формира следните правни изводи:

Оспорването, обективирано в заповедта на Областния управител на област Хасково, е НЕДОПУСТИМО.

Съгласно чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията във връзка с чл. 45, ал. 4, изр. Първо и Второ ЗМСМА „областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд“. Доколкото в специалния закон не е разписан процесуален ред за разглеждане на оспорването, приложение намира АПК.

На първо място, на основание чл. 159, т. 3 АПК жалбата или протестът се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява, оспореният административен акт е оттеглен.

Съдът съобрази, че съгласно утвърдената съдебна практика: „следва да се прави разграничение между отмяна и оттегляне на административния акт от административния орган във всеки конкретен случай. Оттеглянето на оспорен административен акт е волеизявление с противоположно на издаването му съдържание. Предметът му е едностранното прекратяване от страна на административния орган на разпоредените с акта права и задължения. Оттеглянето има обратна сила към момента, в който е направено чрез административния акт волеизявление. /…/ Аргумент в подкрепа на тази теза за естеството на понятието може да се почерпи и от регламентираната в чл. 156, ал. 3 от АПК забрана за повторно издаване на същия акт, изразена с правилото, че оттегленият акт може да бъде издаден повторно само при нови обстоятелства. Предвид горното, оттегляне на административния акт с последицата по чл. 159, т. 3 АПК е не всяка негова отмяна от издалия го орган, а само тази, която заличава с обратна сила разпоредените права и задължения“ /така вж. Определение по адм. дело № 2921/2022 г., VІ отд. на ВАС/.

В конкретния случай оспорването е направено директно пред съда, като след получаване на писмо от 26.02.2024 г. на Областния управител на област Хасково и преди изпращане на заверено копие на административната преписка по издаването на акта въз основа на докладна записка от 29.02.2024 г. от Председателя на Общински съвет Минерални бани административният орган е преразгледал въпроса и е „отменил“ Решение № 50/08.02.2024 г., прието с протокол № 5 от редовно заседание на Общински съвет Минерални бани, което по съществото си представлява оттегляне на акта.

На основание чл. 156, ал. 1 и ал. 2 АПК „при всяко положение на делото със съгласието на останалите ответници и на заинтересованите страни, за които оспореният акт е благоприятен административният орган може да оттегли изцяло или частично оспорения акт или да издаде акта, чието издаване е отказал, като за оттегляне на акта след първото по делото заседание е необходимо съгласие и от оспорващия“.

В конкретния случай оттеглянето на оспореното решение е извършено преди конституиране на страните по делото съгласно разпоредбата на чл. 154, ал. 1 във връзка чл. 153, ал. 1 АПК и преди да е проведено съдебно заседание. Не е необходимо съгласие на други ответници и заинтересовани страни, каквито липсват /по аргумент от чл. 156, ал. 1 АПК/, както и съгласието на оспорващия /по аргумент от чл. 156, ал. 2 АПК/.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 3 АПК оспорването като недопустимо следва да бъде оставено без разглеждане, а образуваното съдебно производство – прекратено.

Така мотивиран, Административен съд - Хасково

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорване на Областния управител на област Хасково, обективирано в негова Заповед № АК-04-4/23.02.2024 г., срещу Решение № 50/08.02.2024 г., обективирано в протокол № 5 от редовно заседание от същата дата на Общински съвет Минерални бани.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 206/2024 г. по описа на Административен съд – Хасково.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва в 7-дневен срок от получаването му с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България, чрез Административен съд – Хасково.

ПРЕПИС от определението да се изпрати на оспорващия и на органа, издал оспорения акт, на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

Съдия: