Решение по дело №2536/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2146
Дата: 6 март 2024 г. (в сила от 6 март 2024 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20237180702536
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

2146

Пловдив, 06.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XVI Състав, в съдебно заседание на осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ХРИСТИНА ЮРУКОВА

При секретар ТАНЯ ЗЛАТЕВА-ЗЕЙНЕЛОВА като разгледа докладваното от съдия ХРИСТИНА ЮРУКОВА административно дело № 2536 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 2536 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 13, ал. 6 от Закон за социалното подпомагане /ЗСП/.

Образувано е по жалба на П.Д.К. с ЕГН ********** ***, срещу Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/86/03.04.2023г. на директор на дирекция „Социално подпомагане“ гр. Девин, с която на жалбоподателя е отказано получаване на месечна социална помощ за допълване на доходите по чл. 9 от Правилника за прилагане на закона за социалното подпомагане /ППЗСП/, считано от 01.03.2023г. по заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/86 от 10.03.2023г. В жалбата се излага несъгласие с оспорваната заповед и се иска нейната отмяна, поради незаконосъобразност.

Ответникът по жалбата - Директор Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Девин, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д. изразява становище за неоснователност на жалбата, като моли оспорването да бъде отхвърлено.

Административен съд - Пловдив, като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и възраженията и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 10.03.2023г. в ДСП-Девин е постъпило заявление-декларация от жалбоподателя за отпускане на месечна помощ по реда на чл. 9 от ППЗСП.

От служител на ДСП – Девин е извършена социална анкета, съответно е изготвен социален доклад за установяване на изпълнението на нормативните изисквания за отпускане на помощта. В същия е посочено, че П.К., Р.М.и детето им И.К.са регистрирани на един и същи настоящ адрес, който е деклариран в заявление – декларация и на който е извършена социалната анкета. Установено е, че П.К. не е декларирал Р.М.като съжителстващо с него на семейни начала лице. Декларирано е от страна на К., че е разведен, безработен и здрав с едно непълнолетно дете – здраво и учащо; не е посочено, чия собственост е обитаваното жилище. Констатирано е от социалните служители, че П.К. не е регистриран в дирекция „Бюро по труда“ /ДБТ/ и при извършена справка, по отношение на него, не се откриват регистрирани трудови договори. В подаденото от К. *** заявление – декларация, същият е вписан като безработен. Установено е, че на 14.03.2023г. лицето не е открито от служители на ДСП – Девин на посочения от него настоящ адрес ***), поради което му е оставено уведомление, съгласно чл. 27, ал. 5 от ППЗСП. В указания в уведомлението срок П.К. не е се е явил за справка в ДСП - Девин. На 20.03.2023г. настоящият адрес на лицето е посетен за втори път от служители, при което лицето отново не е намерено на място и е оставено повторно уведомление. След изтичане на повторно дадения от ответната администрация 3-дневен срок, в рамките на който К. не се е явил за справка в ДСП, от социален работник е направено мотивирано предложение за отказ на заявената помощ, поради невъзможността за цялостно извършване на социална анкета по случая.

От директора на ДСП – Девин е издадена оспорваната в настоящото производство заповед, с която, с оглед липсата на 6-месечна регистрация на П.К. в ДБТ, е прието, че не е изпълнен чл. 10, ал. 1, т. 7 от ППЗСП (в действащата към датата на издаване на заповедта редакция). В мотивите на оспорвания административен акт е посочено още, че К. не е намерен на настоящия адрес и не се е явил за справка в ДСП – Девин, поради което спрямо него не може да бъде извършена социална анкета – чл. 27, ал. 7 от ППЗСП.

Обжалваната заповед е връчена на лицето на 04.04.2023г., съгласно отбелязване, направено върху същата. С жалба П.К. я е оспорил пред горестоящия административен орган, който се е произнесъл с Решение № 21-РД06-0003/02.05.2023г., връчено на лицето на 20.06.2023г. С решението директорът на Регионална дирекция за социално подпомагане – Смолян е отхвърлил жалбата.

По делото като свидетел е разпитана Р.А.М., която заявява, че има две деца от жалбоподателя, живее при майка си, работи като учителка в гр.Девин в гимназия на едносменен режим. Уведомява съда, че К. е бил регистриран в Бюрото по труда, но не ѝ е известна годината, когато е направена регистрацията. Уточнява, че жалбоподателят бил регистриран и отписван, защото му предлагали работа като машинен оператор и химик, но той отказвал, тъй като нямал нужните образование и квалификация. Свидетелката твърди, че когато отказвал за К. е посочвано, че трябва по желание да се откаже и от Бюрото по труда. Според свидетелката, когато жалбоподателят трябвало да получи помощ от социално подпомагане, веднага го махали от Бюрото по труда и затова останал на улицата. Посочва, че преди да бъде потърсен за проверка, на жалбоподателя била изпращана обратна разписка, но свидетелката не знае и не е видяла да е търсен в дома му, в който не пребивавал, тъй като бил на улицата. На посочения адрес живеела майката К., а свидетелката посещавала къщата, тъй като работи на ненормиран работен ден. Уточнява, че К. не живее на адреса, тъй като всичко е съборено незаконно.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 3 от АПК, от надлежна страна и против годен за оспорване административен акт. Издадената заповед е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК, който съдържа неблагоприятни последици за нейния адресат. Същата е издадена от компетентен орган - директорът на ДСП - Девин и в законоустановената писмена форма.

Оспорената заповед е издадена на основание чл. 13, ал. 2 от ЗСП и чл. 28, ал. 1 от ППЗСП, като е установено, че нейният адресат не изпълнява изискването на чл. 10, ал. 1, т. 7 от ППЗСП (в приложимата към датата на издаване на оспорваната заповед редакция), съгласно който безработните лица следва да са регистрирани в дирекциите „Бюро по труда“ най-малко 6 месеца преди подаване на заявление-декларацията за социална помощ и да не са отказвали предлаганата им работа или включване в обучение за ограмотяване, придобиване на професионална квалификация или ключови компетентности и/или повишаване на квалификацията по Закона за насърчаване на заетостта, както и по програми и проекти, финансирани със средства от европейски и други международни фондове.

Посочено е в мотивите на заповедта, че поради ненамирането на К. на настоящия му адрес и неявяването му в ДСП за справка, е приложим чл. 27, ал. 7 от ППЗСП. Съгласно тази разпоредба, ако в срока по ал. 6 (3-дневен срок от оставяне на уведомление, поради установено при проверка отсъствие – чл. 6, ал. 5 от ППЗСП) лицето не се яви за справка в дирекция „Социално подпомагане“, социалният работник отразява в социален доклад всички установени факти и обстоятелства по ал. 3, т. 2 и 3 и прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета.

Предвид посочените в ППЗСП правила, релевантно обстоятелство за отказ на месечната социална помощ е липсата на регистрация на лицето в ДБТ и невъзможността да му бъде извършена цялостна социална анкета.

По делото, с оглед разпределената от съда доказателствена тежест, от страна на жалбоподателя не са направени конкретни твърдения, респ. не са представени доказателства, с които да се обори съдържанието на оспорвания административен акт. Същият, според съда е мотивиран от правна и фактическа страна, съгласно чл. 59, ал. 2 от АПК. Административният орган е изследвал пълно и задълбочено всички факти и обстоятелства от значение за случая, съгласно разпоредбата на чл. 35 от АПК. Този извод не се опровергава от представените от страна на жалбоподателя частни документи и данни за провеждане спрямо него на други административни производства. Същите, съдът намира ирелевантни към правото му на получаване на месечна помощ по реда на чл. 9 от ППЗСП.

Съгласно чл. 8 от ППЗСП социалните помощи се отпускат на лица и семейства по настоящ адрес, на който се извършва социална анкета. Правото на месечни социални помощи за лицата възниква при наличие на условията, посочени в чл. 9 и чл. 10 от ППЗСП.

Не се спори по делото, а и се потвърждава от показанията на свидетелката, че жалбоподателят не е имал регистрация в ДБТ, предвид изискването за такава по чл. 10, ал. 1, т. 7 от ППЗСП. В случая, видно от представените документи по преписката, не са налице, посочените в разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ППЗСП изключения, при които не се изисква регистрация в ДБТ, а и не се правят твърдения в тази посока. Ето защо е налице посоченото в мотивите на оспорвания акт основание ответният административен орган да откаже изплащане на месечна социална помощ на лицето.

На следващо място, не се доказа по отношение на П.К. да е проведено изцяло, указаното в нормите на ППЗСП, установяване наличието за упражняване на правото на социално подпомагане.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 3, т. 1 от ППЗСП социалната анкета се провежда в дома на лицето и/или семейството по настоящ адрес. В § 1, т. 11 от ДР към ЗСП законодателят е дал легална дефиниция на понятието „социална анкета“. Това е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в Дирекция „Социално подпомагане“, която се изразява в проверки в дома на лицето и/или семейството, в проучване на документация и събиране на информация. От разпоредбите на чл. 27, ал. 1 и ал. 2 от ППЗСП става ясно, че в срок до 20 дни от подаване на молбата-декларация, социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад съгласно Приложение № 2, като социалната анкета се провежда в дома на лицето или семейството по настоящ адрес. В случай, че поради отсъствие на лицето или семейството социалната анкета не може да бъде извършена, социалният работник оставя уведомление по образец съгласно Приложение № 1а, в което се определя 3-дневен срок на лицето да се яви в ДСП за справка. Ако в срока по ал. 5 лицето не се яви, се прави повторно посещение в дома и ако лицето или семейството отново не може да бъде намерено, се оставя второ уведомление с указан 3-дневен срок за явяване в ДСП (чл. 27, ал. 6 от ППЗСП). Съгласно чл. 27, ал. 7 от ППЗСП, ако в срока по ал. 6 лицето не се яви за справка в ДСП, социалният работник отразява в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал. 3, т. 2 и 3 и прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета. С посочената правна норма от ППЗСП е предвидено като част от процедурата по отпускане или отказване на помощ да бъде проведена анкета на заявителя. В случая настоящият адрес, деклариран от лицето, е бил посетен от социалните работници, но заявилият социалната помощ не е открит на него. Изготвено е уведомление по чл. 27, ал. 5 и ал. 6 от ППЗСП. Адресът е посетен още веднъж на 20.03.2023г. и при повторното неоткриване на лицето, отново е поставено уведомление за дължимо от негова страна явяване в 3-дневен срок за справка в ДСП, което не е изпълнено. По делото са представени уведомленията оставени по настоящ адрес на лицето и няма спор, че същият адрес е деклариран от него в заявление-декларация от 10.03.2023г. Изтъкнатите в жалбата причини за непосещаване на този адрес от страна на П.К. не обосновават незаконосъобразност на изводите на ответния административен орган и неоправдават неявяването на лицето за справка в ДСП. В случай, че К. действително е имал трудности да осъществява достъп до декларирания от него настоящ адрес, то не е следвало да посочва същия в декларацията-заявление. Тези изводи се подкрепят и от показанията на свидетелката, която заявява, че е имала достъп до адрес, на който е поставено уведомлението, т.е. е имала и възможност да запознае К. за посещението на служителите на ДСП. От друга страна, не се оспорва от страна на жалбоподателя, че същият не се е явил за справка в указания му срок, поради което административният орган правилно е приложил разпоредбата на чл. 27, ал. 7 от ППЗСП.

Доводите изложени в жалбата са ирелевантни по отношение на крайното решение на административния орган, тъй като предоставянето на претендираната месечна социална помощ, трябва да бъде съобразено с определени обстоятелства, които могат да се установят само чрез извършване на социална анкета в дома по настоящ адрес на заявителя. Това представлява задължителен етап от административното производство и причините, изтъкнати в жалбата да не може да се осъществи този етап, не зависят от органите на ДСП. Ето защо, съдът намира, че правилно и в съответствие с посочените по-горе законови изисквания е постановен отказ за предоставяне на месечна социална помощ на жалбоподателя.

Предвид изложеното съдът приема, че оспорената заповед е правилна и законосъобразна, като издадена от компетентен орган и при спазване на процесуалните правила. Същата е в съответствие с материално правните разпоредби, като за издаването ѝ е бил изготвен социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отказ на жалбоподателят да се предостави месечна помощ по чл. 9 от ППЗСП, поради фактът, че не е регистриран в ДБТ и предвид невъзможността да му бъде извършена цялостна социална анкета. Заповедта е мотивирана и обоснована в съответствие с направените фактически установявания.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив

Р Е Ш И:

Отхвърля жалбата на П.Д.К. с ЕГН **********, против Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/86/03.04.2023г. на директор на дирекция „Социално подпомагане“ гр.Девин, с която на жалбоподателя е отказано получаване на месечна социална помощ за допълване на доходите по чл.9 от ППЗСП, считано от 01.03.2023г. по заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/86 от 10.03.2023г.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане.

Съдия: