Решение по дело №1037/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1330
Дата: 25 юни 2021 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180701037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      1330

 

гр. Пловдив, 25 юни 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

       

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 1037 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП).   

И.Т.Д., ЕГН **********, оспорва Заповед № РД09-228 от 28.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019г., в частта относно парцели с идентификатори: 1.парцел с №57769-14-5-1, находящ се в землището на с. Попско, общ.Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,16 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,16 ха; 2.парцел с №08617-49-2-4, находящ се в землището на с. Бубино, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,23 ха и с площ извън окончателния слой ПДП от 0,23 ха;3.парцел с №57769-13-3-1, находящ се в землището на с Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,46 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,46 ха, както също и части от общо 15 земеделски парцела със следните номера, размери на заявени за подпомагане площи и размери на недопустима площ:

-парцел с №57769-104-1-2, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 1,19 ха и с площ, извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,24ха;

-парцел с №57769-125-1-3, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл, Хасково, със заявена площ от 0,25 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,17 ха;

-парцел с №57769-15-4-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,16 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,06 ха;

-парцел с №57769-14-4-2, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 3,97 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 2,42 ха;

-парцел с №57769-122-5-2, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 2,71 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 1,76 ха;

-парцел с №57769-26-1-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл, Хасково, със заявена площ от 0,61 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,46 ха;

-парцел с №57769-17-4-2, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,69 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,38 ха;

-парцел с №57769-36-9-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,2 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,09 ха;

-парцел с №57769-22-19-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,94 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,45 ха;

-парцел с №55628-1-7-1, находящ се в землището на с. Пашкул, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,3 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,08 ха;

-парцел с №57769-225-2-4, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,16 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,1 ха;

-парцел с №06817-5-3-1, находящ се в землището на с. Бубино, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,28 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,07 ха;

-парцел с №57769-47-6-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,1 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,03 ха;

-парцел с №57769-107-4-1, находящ се в землището на с. Попско, общ. Ивайловград, обл. Хасково, със заявена площ от 0,55 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,11 ха;

-парцел с №06817-7-2-4, находящ се в землището на с. Бубино, общ. Ивайловград, обл, Хасково, със заявена площ от 0,52 ха и с площ извън окончателния слой ПДП /размер на недопустимата площ/ от 0,19 ха. Релевирани са доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената й част по чл. 146, т. 4 от АПК. Прави се искане за отмяна на акта в обжалваната част и за връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне. Твърди се, че процесните парцели с част от площите си отговарят на критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане.

В открито съдебно заседание оспорващият, представляван от адв. В. М.-пълномощник, заявява становище за поддържане на жалбата, както и на предявените с нея искания. Подробни съображение по същество се представят с депозирана писмена защита. Претендира се присъждане на разноски.

Ответникът – министърът на земеделието, храните и горите, редовно призован, не взема становище по жалбата.   

Административният съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от фактическа страна:  

Жалбоподателят е земеделски производител по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПЗП с УРН ***. Същият е подал заявление за подпомагане с УИН ***за кампания 2019г. със заявена култура “Постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“, предназначение на физическите блокове, в които са разположени заявените парцели са с начин на трайно ползване „Пасища, лери, ливади“. 

Административното производство, приключило с издаване на оспорената заповед, е започнало със Заповед № РД46-485/27.11.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, с която е одобрен проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 година, като част от СИЗП, обновен за 2019 година чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структура на МЗХГ. В раздел ІV на посочената заповед е указана възможността за земеделските стопани до 13.12.2019 г. да подадат възражения относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта.  

Жалбоподателят е подал възражение с вх. № РД-12-05-200 от 10.12.2019 година, срещу обхвата на проекта на специализирания слой, в което е посочил процесните 18 парцела с данни за декларираната, допустимата и недопустимата площ за всеки от тях / л. 39 от делото/. Възражението е разгледано и е прието за неоснователно.  

Следва Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/, чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2019 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019г.; отразяване на резултатите от теренни проверки и чрез проверки на подадени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ /л. 25/.

Издадената заповед е обнародвана в "Държавен вестник", бр. 21/13.03.2020г., а жалбата на дружеството е допустима като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. с  чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, вр. §13, ал. 1 от ЗРЗИДЗМДВИД.   

В съдебното производство, по повод на оспорването е изготвено писмо  от 13.05.2020 г. от директор на Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" в МЗХГ, в което се сочи, че площите на спорните парцели – предмет на жалбата, попадат в частта от страната извън извършеното през годината самолетно заснемане, т. е. за тези територии МЗХГ не разполага с актуална за кампанията ЦОФК, която да се дешифрира и в случая актуализацията на СИЗП и на специализирания слой ПДП за кампания 2019 е извършена чрез теренни проверки, включително на физическите блокове, в които попадат процесните парцели съгласно заповед № РД 09-790/06.08.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Към писмото е приложен диск на л. 27 от делото, съдържащ административната преписка във връзка с оспорената заповед, вкл. протоколите от теренните проверки ведно със снимки и данни от направените измервания. Протоколите от теренните проверки са приложени и на хартиен носител на (л.41 до л. 70).

Към придружителното писмо на органа е приложена заповед № РД09-790/06.08.2019 г. на зам.министъра на земеделието, храните и горите, с която е наредено на директорите на Областните дирекции "Земеделие" да организират извършването на теренни проверки на физическите блокове съобразно утвърдена Методика за избор референтните парцели (физически блокове) за теренни проверки във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2019 г. и Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физическите блокове за 2019г.  

По искане на страните по делото е прието заключение по комплексна съдебно агро-техническа експертиза, оспорено от пълномощника на жалбоподателя по т. 3 т. 4. 

Експертното заключение е изготвено въз основа на документите по делото и извършени справки. В същото се сочи, че за кампания 2019 ЗП И.Д. с УРН *** от заявените за подпомагане парцели № 06817-49-2-4; 06817-5-3-1;06817-7-2-4; 55628-1-7-1; 57769-104-1-2; 57769-107-4-1; 57769-122-5-2;  57769-125-1-3; 57769-13-3-1; 57769-14-4-2; 57769-15-4-1; 57769-17-4-2; 57769-22-19-1; 57769-225-2-4; 57769-26-1-1; 57769-36-9-1 и 57769-47-6-1 са били обект на теренна проверка. Експертите са единни, че заявените за подпомагане площи за 2019г. са със заявена култура „постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“ и с предназначение и начин на трайно ползване „пасища, мери, ливади“. В заключението е посочено, че при преглед на протоколите от теренната проверка, приложение Google Earth и ортофотокарта се вижда, че площите, които са изключени от допустимия за подпомагане слой са предимно участъци, заети с храсти и дървета, както и с наличие на нежелана растителност/орлова папрат/. Експертите заключават, че от приложения снимков материал от проверката може да се приеме, че площите, които попадат извън обхвата на допустимия слой за подпомагане са горска растителност, висока храстовидна растителност, както и площи, при които не се виждат следи от паша или косене. Отчетено е, че при съставяне на протоколите от теренна проверка няма отразени данни за извършване на преброяване на дърветата, а от снимките не може да се установи дали е възможно пашуване на животни, поради ограничения обхват на снимане, но при преглед на приложение Google Earth с изображение от 2018г. се вижда плътността на храстовидната и дървесна растителност.    

Преценката на експертното заключение и кредитирането му във връзка с предмета на спора, съдът ще извърши в изложението по същество на спора. 

Горните фактически обстоятелства се установяват от събраните доказателства по делото. 

Съдът, проверявайки служебно допустимостта на оспорването, приема следното:  

Жалбата е процесуално допустима - същата е постъпила в законоустановения срок от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол /арг. Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. по т. д. № 18/2015 година на ВАС/.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна. Съображенията са следните:  

Оспорената Заповед № РД09-228 от 28.02.2020 г. е издадена от компетентен орган - министърът на земеделието, храните и горите. Обжалваният акт е в писмена форма и е издаден при спазване на административнопроизводствените правила. Съгласно чл. 30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на чл. 33 от ЗПЗП, данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП. В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната за настоящия спор редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП, а това е действалата към момента на създаване на проекта на процесния слой за кампания 2019 година Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта се обнародва в "Държавен вестник".   

Страните не спорят по валидността на акта и на проведената административна процедура по приемането му. В случая, от административната преписка е видно, че обхватът на проектослой ПДП и на окончателния слой ПДП за кампания 2019, в частта относно процесните парцели, е актуализиран чрез теренни проверки (така изрично писмо на л.26). Оспорената заповед се предхожда от Заповед № РД46-485/27.11.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 година, а правото на участие и защита на оспорващия е реализирано чрез подадено възражение с вх. № РД-12-05-200 от 10.12.2019 г. 

Не са налице пороци във формата на акта, а такива не се и твърдят в жалбата. С оглед спецификата на административния акт, а именно с него да бъде одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Следва също така да се обърне внимание, че по своята същност със заповедта се одобрява "допустимия слой" и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя ПДП не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд, изразена в Решение № 8396 от 5.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о., Решение № 8511 от 6.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г. и др.

Преценката за съответствие с материалния закон на административния акт в оспорената му част сочи на изводи за частична незаконосъобразност на същия, респ. за частична основателност на жалбата, а именно:  

За парцели с идентификатори 577769-14-4-2, 57769-14-5-1, 57769-104-1-2, 57769-26-1-1, 57769-13-3-1,57769-125-1-3 и 57769-225-2-4 недопустимата за подпомагане площ е определена след извършени специализирани теренни проверки, резултатите от които са обективирани в протоколи от специализирани теренни проверки на място. Към протоколите за теренните проверки са представени на електронен носител и снимки от извършено заснемане.

За посочените парцели видно от приложените протоколи № HKV-45-SS-22175 от 01.10.2019г., № HKV-45-SS-22165 от 27.09.2019г. за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Попско, общ.Ивайловград са направени снимки и измервания с GPS, намиращи се в представения като доказателство от ответника електронен носител (компакт диск). При отварянето му се установява, че площите във физическия блок са в неподдържано състояние, обрасли с храсти и дървета, неподдържани. Снимките съдържат посока на заснемане, дата и час на заснемане и отразени координати. От това следва, че специализираната теренна проверка е направена в изпълнение на изискванията на раздел VI от приложение № 2 към заповед № РД09-790 от 06.08.2019 г. на министъра на земеделието и храните, издадена на посочените в нея норми от ЗПЗП. Протоколът от извършената специализирана теренна проверка, съставен от старши експерти на ОДЗ Хасково - подписали го, е утвърден от директора на ОДЗ-Хасково, като е съгласуван с гл. експерт от същата ОДЗ-Хасково.

При това фактическо установяване, настоящият състав намира, че частта от физическите блокове, в които се намират изброените по-горе парцели и заявени за подпомагане, правилно са изключени от специализирания слой, според чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2/2018г., като състоянието им се установява от приложените снимки, извършени при специализираната теренна проверка и от заключението по КСАТЕ.

Обсъжданите протоколи за извършените специализирани теренни проверки е официален документ, съставен от лицата, които са извършили проверката и утвърден от директора на ОДЗ-Хасково. Неговата доказателствена сила не е оборена, не са опровергани и констатациите в него, въпреки дадената изрична възможност на жалбоподателя. При тези съображения съдът приема, че констатациите в протокола от специализираната теренна проверка не са оборени, поради което следва да зачете неговата доказателствена сила - истинност и авторство. От това следва, че при извършената теренна проверка на посочените парцели в съответните физически блокове не са допуснати нарушения на административно-производствените правила и на материалния закон, които са относими и за обжалваната част от заповедта на министъра на земеделието и храните. (Решение № 6880 от 28.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4570/2018 г., 5-членен с-в Решение № 3258 от 2.03.2020 г. на ВАС по адм. д. № 127/2020 г.).

Действително за разглежданите парцели с посочените идентификатори, според експертизата определянето на допустимата и недопустимата площ въз основа на данни от Google Earth е достатъчно да се определи, че площите, които попадат извън обхвата на ПДП, са горска растителност, висока храстовидна растителност, заети са от дървета и храсти и дървета и това е оспорено от пълномощника на жалбоподателя. Независимо от оспорването, съдът приема, че извършеното от вещите лица разчитане е достатъчно надеждно и може да служи като ориентир за състоянието на заявените за подпомагане площи.

За парцели с идентификатор 55628-1-7-1, 57769-15-4-1 и 57769-47-6-1 няма извършени проверки на място, но това е сторено в изпълнение на Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2019г., съгласно Приложение № 2 към Заповед № РД09-790/06.08.2019г. Такива установявания има в заключението на експертите. В тази част жалбата е неоснователна.

По отношение на парцели с идентификатор 57769-107-4-1; 06817-5-3-1;06817-7-2-4;57769-36-9-1;57769-122-5-2;57769-22-19-1;57769-17-4-2 и парцел 06817-49-2-4, видно от заключението на експертизата няма данни за извършени измервания на място с GPS.  Относно тези парцели не може да се направи извод за цялостното им състояние така, както следва да е възприето от административния орган, преди издаване на обжалвания акт. От представените протоколи липсва измерване на площта на парцелите чрез GPS, като не са посочени конкретни причини за недопустимостта за подпомагане. Констатациите в тази насока се потвърждават и от назначената експертиза, доколкото с нея се поддържа, че не може да се направи категоричен извод за състоянието на всички изключени от допустимия слой площи. 

Съгласно чл. 8, ал. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1 и 2, а именно недопустими за подпомагане земеделските площи или тези части от тях, дървесна и храстовидна растителност;нежелана растителност – орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени; са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност; височината на тревостоя е над: 0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи; 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2; са опожарени; са наводнени, когато заедно или поотделно заемат повече от 100 кв. м. 

Следователно относно процесните парцели след като се изключат площите заети от дерета, дървесна, храстовидна и нежелана растителност, т. е. такива по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., може да бъде подпомагана площта заета с не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

В случая липсва подобно измерване и определяне на допустимата площ, поради което в тази част оспорената заповед се явява необоснована.  

С оглед на изложеното налице е отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК за парцел с идентификатори 57769-107-4-1;06817-5-3-1;06817-7-2-4;57769-36-9-1;57769-122-5-2;57769-22-19-1;57769-17-4-2 и парцел 06817-49-2-4 от оспорената заповед, която в тази част следва да се отмени, като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона. Площите на изброените парцели, останали извън проектослой ПДП, следва да се приемат така, както са описани в заключението на експертизата.  

В останалата й част относно парцел с идентификатор 577769-14-4-2, 57769-14-5-1, 57769-104-1-2, 57769-26-1-1, 57769-13-3-1,57769-125-1-3, 57769-225-2-4, 55628-1-7-1, 57769-15-4-1 и 57769-47-6-1  жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Установява се, че площите не отговарят на критериите за допустимост. В тази част е установено, че административният орган коректно е определил след подадено до него възражение недопустимата за подпомагане площ.

В съответствие с нормата на чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените от него разноски по производството съобразно уважената част от жалбата. Същият е представил списък с разноските по чл. 80 ГПК, като доказва  внесена държавна такса в размер на 10 лв., 600 лв. адвокатско възнаграждение и 400 лв. депозит за изготвената по делото експертиза. Предмет на делото са били възраженията на оспорващия за 18 парцела, като жалбата се уважава само за 8, следователно същият има право да иска присъждане на 8/18 от направените разноски, а именно на 449 лв., които следва да му бъдат заплатени от ответника.

Ответникът не е правил искане за присъждане на разноски.

Водим от горното и на осн. чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК Съдът,

Р Е Ш И: 

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.Т.Д., ЕГН ********** Заповед № РД09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта й, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали: 0, 10 ха от парцел с идентификатор 57769-107-4-1; 0,07 ха от парцел  с идентификатор  06817-5-3-1, 0,19 ха от парцел с идентификатор 06817-7-2-4; 0,09 ха от парцел с идентификатор 57769-36-9-1; 1,76 ха от парцел с идентификатор 57769-122-5-2; 0,45 ха от парцел с идентификатор 57769-22-19-1; 0,38 ха от парцел с идентификатор 57769-17-4-2 и 0,23 ха от парцел с  идентификатор 06817-49-2-4.

ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието, храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Т.Д., ЕГН ********** срещу Заповед № РД09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали: 2,42 ха от парцел с идентификатор 577769-14-4-2; 0,16 ха от парцел с идентификатор 57769-14-5-1; 0,24 ха от парцел с идентификатор 57769-104-1-2; 0,46 ха от парцел с идентификатор 57769-26-1-1; 0,46 ха от парцел с идентификатор 57769-13-3-1; 0,17 ха от парцел с идентификатор 57769-125-1-3; 0,10ха от парцел с идентификатор 57769-225-2-4; 0,03ха от парцел с идентификатор 55628-1-7-1; 0,06ха от парцел с идентификатор 57769-15-4-1 и 0,03ха от парцел с идентификатор 57769-47-6-1. 

ОСЪЖДА Министерството на земеделието, храните и горите да заплати на И.Т.Д., ЕГН ********** направените по делото разноски в размер на 449 (четиристотин четиридесет и девет лева) съразмерно на уважената част от жалбата. 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

           

                                

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/