Решение по дело №160/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 190
Дата: 15 ноември 2022 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20227270700160
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 15.11.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и втора година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Росица Цветкова

                                                                          Членове:  Снежина Чолакова

                                                                                              Бистра Бойн

                                                                          

при секретаря Р. Хаджидимитрова и с участие на прокурор Д. Шостак при ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Сн. Чолакова КАНД № 160 по описа за 2022г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Д.И. ***, депозирана чрез адвокат Г.Н.и адвокат Г.Г.– двете от Адвокатска колегия – гр.Варна, против Решение № 256/15.07.2022г. на Районен съд – гр.Шумен, постановено по АНД № 20213630202121 по описа за 2021г. на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № И-6191 от 10.11.2021г. на кмета на Община Шумен, с което на Д.И.И. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 /триста/ лева на основание чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето /ЗЗ/, във връзка с чл. 209а, ал.1 от ЗЗ, за нарушение на т. I-7 от Заповед № РД-01-743 от 31.08.2021г. на министъра на здравеопазването на Република България, във връзка с чл. 63, ал. 4 от ЗЗ.

Касационната жалбоподателка счита, че съдебното решение е неправилно и незаконосъобразно, като издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Твърди, че актът и НП са изготвени от некомпетентни длъжностни лица. Сочи, че в НП не е посочено и мястото на извършване на санкционираната деятелност. Релевират се и доводи за недоказаност на приписаното на Д.И. нарушение. Поддържа се и твърдението, че сочената за нарушена заповед на министъра на здравеопазването представлява нормативен административен акт, който обаче не е породил своето правно действие, тъй като не е обнародван в "Държавен вестник", поради което не може да се прилага от правораздавателните органи. В условията на евентуалност се аргументира и становище за „маловажност“ на нарушението. По изложените съображения се отправя претенция за отмяна на процесното решение и на потвърденото с него НП, както и за постановяване на ново решение по съществото на спора, отменящо незаконосъобразното наказателно постановление. Отправя се искане за присъждане на разноски. По делото е представена молба от 13.10.2022г., в която касационната жалбоподателка поддържа изложените в жалбата отменителни основания. В съдебно заседание, редовно и своевременно призована, Д.И. не се явява и не се представлява.

Ответната страна, Община Шумен, в съдебно заседание, редовно и своевременно призована, не се представлява.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна, по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 03.09.2021г. около 14.00 - 14.30 часа свидетелите Д.И.Х. и Р.К.З.– инспектори в дирекция „Устройство на територията“ при Община Шумен, и свидетелите Г.П.Г.и Д.С.Д.- служители при РУ – гр.Шумен, извършили проверка в Гаров салон на Централна ЖП гара, гр. Шумен. Проверката била за спазване на противоепидемичните мерки, определени със заповед на министъра на здравеопазването.

По време на проверката, в закритото обществено място – Гаров салон, свидетелите видели да влиза млада жена, която била без поставена предпазна маска или друго покриващо устата и носа, средство. Посетителката нямала никакво предпазно, защитно средство. Свидетелят Д.Х.ѝ се представил, а един от служителите на РУ – гр.Шумен изискал документ за самоличност, от който установили, че нарушителката е касационната жалбоподателка Д.И..

Поради това свидетелят Д.Х.съставил срещу последната Акт за установяване на административно нарушение № 12552, в който посочил, че е нарушена разпоредбата на т. I-7 от Заповед № РД-01-743 от 31.08.2021г. на министъра на здравеопазването, във връзка с чл. 63, ал. 4 от ЗЗ. АУАН бил съставен в присъствие на касационната жалбоподателка и на свидетеля Р.З.. В акта актосъставителят посочил, че на 03.09.2021г., в условията на извънредна епидемична обстановка, обявена с решение на МС № 325 от 14.05.2020г. и удължавана с решения на МС, последното от които е от 28.07.2021г., Д.И. се намира в закритата част на обекта ЖП гара Шумен /посещава закрито обществено място или работи в обекта като търговски работник в обект/ без поставена защитна маска на лицето или друго средство, покриващо носа и устата. Актът бил предявен на нарушителката, която отказала да го подпише. Отказът й да подпише акта бил удостоверен с подписа на един свидетел – Ю.С.С.. Писмено възражение в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не било депозирано.

Въз основа на така съставения акт наказващият орган издал впоследствие и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд не е констатирал наличие на допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи санкционното производство. Съдебният състав е счел, че НП е издадено от компетентно лице, съобразно правилото на чл. 209а, ал. 4 от ЗЗ. Компетентността на актосъставителя съдът е установил от приложената Заповед № РД-25-2025 от 01.09.2020г. на кмета на Община Шумен. Въззивният съд е посочил още, че вмененото във вина на Д.И. нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере в какво е обвинена и срещу какво да се защитава. Посочена е била и относимата нарушена материално - правна норма. След като е съобразил приобщените писмени и гласни доказателства, съдът е формирал и извод относно безспорната установеност на приписаното на лицето неизпълнение, което съдът не е възприел за „маловажно“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Поради това предходната инстанция е потвърдила оспорения пред нея правораздавателен акт.

Касационната инстанция възприема изцяло констатациите на районния съд от фактическа страна и правните изводи, които са достатъчни, за да обосноват постановения правен резултат и волята на съда, поради което в съответствие с чл. 221, ал. 2, изречение второ от АПК, не е необходимо да ги преповтаря и препраща към тях.

Споделят се изводите, че НП и АУАН са издадени от лица, притежаващи необходимата компетентност - материална и териториална, както и изводите за законосъобразно провеждане на административнонаказателното производство. По делото е приложена съответната заповед на кмета на Община Шумен, от която е видно, че актосъставителят е разполагал с правомощия да съставя актове от категорията на процесния. НП пък е издадено от кмета на общината, съобразно изискването на чл. 209а, ал. 4 от ЗЗ.

Актът и НП съдържат необходимите законови реквизити, в това число ясно и непротиворечиво описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е осъществено. По еднозначен начин е индивидуализирано и мястото на осъществяване на нарушението, а именно пл. „Гаров“ в сградата на железопътната гара в гр. Шумен.

Правилен и кореспондиращ с доказателствата по делото е изводът, че от обективна и субективна страна санкционираното лице е осъществило състава на посоченото в НП административно нарушение на  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ. Противно на застъпеното от касационната жалбоподателка становище, настоящата инстанция намира, че не съществува неяснота относно характера на заповедта на министъра на здравеопазването, за неизпълнение на пункт I-7 от която е ангажирана отговорността на Д.И.. Процесната Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. е издадена на основание чл. 63, ал. 4 и ал. 11 от ЗЗ и чл. 73 от АПК. След издаването ѝ е настъпила законодателна промяна и цитираната в заповедта алинея 11 от чл. 63 от ЗЗ, като понастоящем това правило е пренесено в ал. 14 от същия член. Смисълът му обаче остава непроменен, а именно, че заповедите, издадени на основание чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, каквато е горепосочената, представляват общи административни актове, които се издават по реда на чл. 73 от АПК и се публикуват на интернет страницата на Министерството на здравеопазването, съответно на интернет страницата на Регионалната здравна инспекция и подлежат на предварително изпълнение. Заповедите на министъра на здравеопазването са издадени именно в неотложна ситуация за опазване на живота и здравето на гражданите на територията на страната, като същите са оповестени чрез средствата за масово осведомяване, чрез извънредни пресконференции, както и на страницата на Министерство на здравеопазването, където се намират и понастоящем. По делото не е спорно, че процесната заповед е обявена в интернет на страницата на МЗ, поради което съдът намира, че същата е породила правно действие. В този смисъл е неоснователно твърдението пред въззивния съд и в касационната жалба. Неизпълнението ѝ от своя страна е въздигнато в състав на административно нарушение, като съобразно правилото на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ нарушаването на заповедите, издавани на основание чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, подлежи на санкциониране със съответната глоба. Това е административнонаказателният състав, приложен от наказващия орган спрямо процесната деятелност.

Установените по делото факти и анализът на събраните доказателства обосновават и несъмнения извод, че Д.И. е осъществила вмененото ѝ нарушение както от обективна, така и от субективна страна, поради което правилно е била подведена под административнонаказателна отговорност по приложения от наказващия орган административно наказателен състав. Това е така, тъй като се доказва с категоричност, че на визираните в акта и НП дата и място касационната жалбоподателка се е намирала на закрито обществено място – гаров салон към Централна ЖП гара – Шумен, без поставена предпазна маска, покриваща носа и устата. Това ѝ противоправно поведение се потвърждава и при разпита на свидетелите Д.Х., Р.З., Г.Г. и Д.Д.. Същите са обективни и безпристрастни, кореспондират с останалия доказателствен материал, поради което правилно са били ценени от районния съд. Единствено свидетелката Д.Б., намираща се в близки приятелски отношения със санкционираното лице, поддържа тезата, че Д.И. е разполагала с маска, която била свалила до брадичката си, за да пие вода. Това твърдение остава недоказано и следва да бъде ценено единствено като проявление на защитното поведение на инициатора на настоящото производство. С оглед изложеното се налага извода, че Д.И. е осъществила от обективна и субективна страна състава на нарушението, визирано в разпоредбата на т. I-7 от Заповед № РД-01-51 от 26.01.2021г. на министъра на здравеопазването, във връзка с чл. 63, ал. 4 от ЗЗ и закономерно е била санкционирана по реда на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ.

Касационният състав намира, че не са налице предпоставки за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН е правен извод и се основава на всички обстоятелства относно извършеното нарушение, като се преценява в зависимост от конкретиката на всеки отделен случай. В настоящия казус се касае за нарушаване на противоепидемична мярка при обявено извънредно положение, като данните по делото сочат, че деянието е извършено в закрито обществено място, в което са се намирали и други хора, част от които също без поставени маски и това обстоятелство значително повишава риска от заразяване, поради което не би могло да се приеме, че нарушението е такова с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид. Обстоятелството, че противоправната деятелност е извършена за първи път е била отчетена при индивидуализацията на наложеното наказание, съобразно изискванията на чл. 27 от ЗАНН.

С оглед изложеното, касационният състав приема, че правилно районният съд е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, намирайки го за законосъобразно. По тези съображения решението е валидно, допустимо и правилно, поради което същото следва да се остави в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, предл.1 от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, съдът

Р   Е    Ш    И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 256/15.07.2022г. на Районен съд – гр.Шумен, постановено по АНД № 20213630202121 по описа за 2021г. на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                2..........................

 

       Забележка:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 15.11.2022 г.