Р Е
Ш Е Н И Е
№ 414/05.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно
заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и първа
година в състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Александрина Александрова
разгледа
Адм.дело
№355/2021г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от
Административно-процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по жалба на Драматичен
театър „Д*** А*** “ – Монтана, със седалище и адрес на управление гр.Монтана,
ул.“И*** “ №* , представлявана от Л.Б. срещу Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ
(ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена
финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по
Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг –
кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга
№ REF
CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“
ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева. В жалбата се излагат
доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата
отмяна, като са развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени
нарушения на административнопроизводсвените правила, при наличието на
противоречие с материалния закон и липса на мотиви. По същество на спора,
оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Р*** , подържа жалба и моли да бъде
уважена и претендира присъждане на разноски по делото.
Ответника
по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Д*** , оспорва жалбата в постъпил
по делото писмени бележки, като излага и доводи в подкрепа на
законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на
разноски в полза на ответника.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за
това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Решение
№РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ
(ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена
финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по
Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг –
кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга
№ REF
CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“
ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева. За да мотивира издаването
на оспорения административен акт, след като се е запознал с изготвен доклад за
нередност и възражения на оспорващия, административния орган е приел, че „Център
за професионално обучение и ориентация“ ООД не е осигурил услугата предмет на
договора, в пълен обем, а бенефициерът е
заплатил пълното дължимо възнаграждение на изпълнителя по договора. Посоченое,
че неправомерни се явяват разходите за наем на бус в размер на 656,85 евро,
разходите за кетъринг-кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря в размер на 2005
евро и разходите за настаняване на сръбските участници в размер на 1440 евро,
тъй като услугите не са реално предоставени или общо разходи в размер на
4101,86 евро. За да мотивира налагането на финансовата корекция,
административния орган е посочил, че в случая разходите са извършени в
нарушение на принципа на добро финансово управление, регламентиран в чл.4, §8
на Регламент 1303/2013 на ЕП и Съвета и по-специално принципите на
икономичност, ефикасност и ефективност
По делото не е спори по отношение
на следните факти:
Между Министерство на
регионалното развитие и благоустройството и Градска община М*** , гр.Н*** е сключен Договор за субсидия по Инструмента за
присъединителна помощ II №РД-02-29-143/03.07.2019г. (л.244-260 по делото). Партньор по сключения договор е Общински драматичен театър „Д***
А*** “ – Монтана.
Общински драматичен театър „Д***
А*** “ – Монтана е провел процедура за избор на изпълнител по тръжна процедура,
което се установява от Доклад за преговори за единични тръжни процедури
(л.145-162 по делото) и е сключил договор за услуги с „Център за професионално
образование и квалификация“ ООД на стойност 11871 евро с включен ДДС или
23217,30 лева с включен ДДС (л.138-144 по делото).
С писмо
изх.№99-00-3-76/19.05.2021г. (л.24-28 по делото), Ръководителя на националния
орган е уведомил оспорващия за постъпилия доклад за нередности по проект с
рег.№СВ007.2.13.091 финансиран по програма ИНТЕРРЕГ ИПП България- Сърбия 2014-2020
и му е предоставил възможност да подаде възражения. Оспорващия е представил
писмени възражения №99-00-3-76(3)/11.06.2021г.
(л.23 по делото), с което е оспорил констатациите за допуснати
нередности.
С оспореното Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена
финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по
Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг –
кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга
№ REF
CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“
ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева. Административния акт е надлежно съобщен на
оспорващия на 13.07.2021г., тоест жалбата с вх.№99-00-3-76(7)/30.07.2021г. е
подадена в рамките на законоустановения срок.
От събраните по делото
доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:
Оспорения
административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е
така, тъй като съгласно чл.69,
ал.1 от ЗУСЕСИФ, управляващите органи
провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и
размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил
проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е
предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган, или оправомощено от него лице. В
ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават
като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и
местната администрация, или като отделна
администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз,
функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган
или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник
на МРРБ Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално
развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган
на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички
произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на
Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на
основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕСИФ, Министърът
на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на
министерството, на основание чл.25, ал. 1 от Закона за
администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройственияправилник на МРРБ, е ръководител на УО,
одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на
административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка по аргумента на чл.9, ал.5 предл.
последно от ЗУСЕСИФ, министърът да делегира своите
правомощия на друго лице, като в случая това е сторено със Заповед № РД-02-14-471/26.05.2021г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство (л.18, 19 по
делото), с която
на В***
В*** Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, са възложени правомощия на
ръководител на Управляващия орган по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, тоест издателя на
акта е надлежно овластен с материална компетентност.
По
разбиране на настоящия съдебен състав жалбата е основателна, тъй като на съгласно чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ финансовата
подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез
извършване на финансова корекция за нарушаване на принципите по чл. 4, параграф
8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл. 4, параграф 8 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013, Комисията и държавите членки спазват принципа за
добро финансово управление в съответствие с изискванията на член 33, 36,
параграф 1 и член 61 от Финансовия регламент. Съгласно член 33, параграф 1 от
Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18
юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за
изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013,
(ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) №
283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) №
966/2012 член 61 от (Финансовия регламент), бюджетните кредити се използват в
съответствие с принципа на добро финансово управление и следователно се
изпълняват, като се спазват следните принципи: а) принципа на икономичност,
според който ресурсите, използвани от съответната институция на Съюза за
осъществяване на нейните дейности, се предоставят своевременно, в подходящо
количество и качество и на най-добрата цена; б) принципа на ефикасност, който е
свързан с най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите
дейности и постигането на целите; в) принципа на ефективност, който е свързан
със степента, в която се постигат поставените цели посредством предприетите
дейности.
В случая административният орган приема нарушение на принципа на добро
финансово управление по член 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) №1303/2013 г., без
да е посочил кой принцип на Финансовия регламент намира за нарушен. В
административния акт са изброени трите принципа - на икономичност, на
ефикасност и на ефективност, без да е посочено кои факти административният
орган счита, че са относими към нарушение на съответния принцип. Установяването
на фактическото основание означава органът да докаже наличието на конкретните
правнорелевантни факти и обстоятелства, изпълващи състава на съответната правна
норма, мотивирали го да издаде административен акт с конкретно съдържание,
което в случая не е сторено – в тази насока трайна практика на ВАС като
например Решение №8900 от 29.07.2021г. по адм.дело №5100/2021г.
На следващо място, в мотивите на административния акт се твърди, че при
последваща проверка е установено, че част от приетата услуга, сумите за
изпълнението на която са верифицирани, не е реално извършена, тоест, че
договорът е неточно изпълнен. Така изложените от органа фактически твърдения
водят до извод за нереално извършена услуга по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ, разходът за която е верифициран. Същевременно по
делото не са налице данни и доказателства за проведена процедура по чл. 99 и сл. АПК, а именно такава по възобновяване на производството по влезлия в сила
индивидуален административен акт, съгласно който сумата по договора е приета за
допустима и е верифицирана, респективно платена от бенефициера на изпълнителя
на услугата.
След като с влязъл в сила административен акт
е прието, че разходите по договора с „Център за професионално образование и
квалификация“ ООД отговарят на всички изисквания за допустимост и са
верифицирани, а същият не е отменен, няма как с процесния акт, да се твърди, че
изпълнението по договора отговаря само частично на заложените изисквания във
формуляра за кандидатстване, а оттам да се прави извод за нарушаване на
принципа на добро финансово управление – в тази насока трайна практика на ВАС
като например Решение №9340 от 01.09.2021г. по адм.дело №2769/2021г.
Съобразно гореизложеното, настоящият
съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а жалбата да се
уважи като основателна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви
състав на Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: