Решение по дело №355/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 октомври 2021 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700355
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2021 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               414/05.10.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №355/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК) за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Драматичен театър „Д*** А*** “ – Монтана, със седалище и адрес на управление гр.Монтана, ул.“И*** “ №* , представлявана от Л.Б. срещу Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг – кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга № REF CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“ ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева. В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени нарушения на административнопроизводсвените правила, при наличието на противоречие с материалния закон и липса на мотиви. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Р*** , подържа жалба и моли да бъде уважена и претендира присъждане на разноски по делото. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Д*** , оспорва жалбата в постъпил по делото писмени бележки, като излага и доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски в полза на ответника.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг – кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга № REF CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“ ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева. За да мотивира издаването на оспорения административен акт, след като се е запознал с изготвен доклад за нередност и възражения на оспорващия, административния орган е приел, че „Център за професионално обучение и ориентация“ ООД не е осигурил услугата предмет на договора, в  пълен обем, а бенефициерът е заплатил пълното дължимо възнаграждение на изпълнителя по договора. Посоченое, че неправомерни се явяват разходите за наем на бус в размер на 656,85 евро, разходите за кетъринг-кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря в размер на 2005 евро и разходите за настаняване на сръбските участници в размер на 1440 евро, тъй като услугите не са реално предоставени или общо разходи в размер на 4101,86 евро. За да мотивира налагането на финансовата корекция, административния орган е посочил, че в случая разходите са извършени в нарушение на принципа на добро финансово управление, регламентиран в чл.4, §8 на Регламент 1303/2013 на ЕП и Съвета и по-специално принципите на икономичност, ефикасност и ефективност

По делото не е спори по отношение на следните факти:

Между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Градска община М*** , гр.Н*** е сключен  Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-02-29-143/03.07.2019г. (л.244-260 по делото). Партньор по сключения договор е Общински драматичен театър „Д*** А*** “ – Монтана.

Общински драматичен театър „Д*** А*** “ – Монтана е провел процедура за избор на изпълнител по тръжна процедура, което се установява от Доклад за преговори за единични тръжни процедури (л.145-162 по делото) и е сключил договор за услуги с „Център за професионално образование и квалификация“ ООД на стойност 11871 евро с включен ДДС или 23217,30 лева с включен ДДС (л.138-144 по делото).

С писмо изх.№99-00-3-76/19.05.2021г. (л.24-28 по делото), Ръководителя на националния орган е уведомил оспорващия за постъпилия доклад за нередности по проект с рег.№СВ007.2.13.091 финансиран по програма ИНТЕРРЕГ ИПП България- Сърбия 2014-2020 и му е предоставил възможност да подаде възражения. Оспорващия е представил писмени възражения №99-00-3-76(3)/11.06.2021г.  (л.23 по делото), с което е оспорил констатациите за допуснати нередности.

С оспореното Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 е определена финансова корекция в размер на 4101,85 евро с ДДС, представляващи разходи по Дейност 9 „Организиране на съвместен семинар „Europe as we (don’t) know it“ за наем на бус, за кетъринг – кафе, освежителни напитки, обяд и вечеря и за настаняване по Договор за услуга № REF CB 007.2.13.091-SER-04 ОТ 13.112019г. сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране“ ООД, на стойност 11871 евро с ДДС или 23217,30 лева.  Административния акт е надлежно съобщен на оспорващия на 13.07.2021г., тоест жалбата с вх.№99-00-3-76(7)/30.07.2021г. е подадена в рамките на законоустановения срок.

От събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Оспорения административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ, управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕСИФ, Министърът на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на министерството, на основание чл.25, ал. 1 от Закона за администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройственияправилник на МРРБ, е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка по аргумента на чл.9, ал.5 предл. последно от ЗУСЕСИФ, министърът да делегира своите правомощия на друго лице, като в случая това е сторено със Заповед № РД-02-14-471/26.05.2021г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство (л.18, 19 по делото), с която на В*** В*** Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, са възложени правомощия на ръководител на Управляващия орган по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, тоест издателя на акта е надлежно овластен с материална компетентност.

      По разбиране на настоящия съдебен състав жалбата е основателна, тъй като на съгласно чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция за нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, Комисията и държавите членки спазват принципа за добро финансово управление в съответствие с изискванията на член 33, 36, параграф 1 и член 61 от Финансовия регламент. Съгласно член 33, параграф 1 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 член 61 от (Финансовия регламент), бюджетните кредити се използват в съответствие с принципа на добро финансово управление и следователно се изпълняват, като се спазват следните принципи: а) принципа на икономичност, според който ресурсите, използвани от съответната институция на Съюза за осъществяване на нейните дейности, се предоставят своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добрата цена; б) принципа на ефикасност, който е свързан с най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите; в) принципа на ефективност, който е свързан със степента, в която се постигат поставените цели посредством предприетите дейности.
В случая административният орган приема нарушение на принципа на добро финансово управление по член 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) №1303/2013 г., без да е посочил кой принцип на Финансовия регламент намира за нарушен. В административния акт са изброени трите принципа - на икономичност, на ефикасност и на ефективност, без да е посочено кои факти административният орган счита, че са относими към нарушение на съответния принцип. Установяването на фактическото основание означава органът да докаже наличието на конкретните правнорелевантни факти и обстоятелства, изпълващи състава на съответната правна норма, мотивирали го да издаде административен акт с конкретно съдържание, което в случая не е сторено – в тази насока
трайна практика на ВАС като например Решение №8900 от 29.07.2021г. по адм.дело №5100/2021г.

На следващо място, в мотивите на административния акт се твърди, че при последваща проверка е установено, че част от приетата услуга, сумите за изпълнението на която са верифицирани, не е реално извършена, тоест, че договорът е неточно изпълнен. Така изложените от органа фактически твърдения водят до извод за нереално извършена услуга по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ, разходът за която е верифициран. Същевременно по делото не са налице данни и доказателства за проведена процедура по чл. 99 и сл. АПК, а именно такава по възобновяване на производството по влезлия в сила индивидуален административен акт, съгласно който сумата по договора е приета за допустима и е верифицирана, респективно платена от бенефициера на изпълнителя на услугата.

След като с влязъл в сила административен акт е прието, че разходите по договора с „Център за професионално образование и квалификация“ ООД отговарят на всички изисквания за допустимост и са верифицирани, а същият не е отменен, няма как с процесния акт, да се твърди, че изпълнението по договора отговаря само частично на заложените изисквания във формуляра за кандидатстване, а оттам да се прави извод за нарушаване на принципа на добро финансово управление – в тази насока трайна практика на ВАС като например Решение №9340 от 01.09.2021г. по адм.дело №2769/2021г.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а жалбата да се уважи като основателна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №РД-02-14-645/13.07.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: