Решение по дело №1837/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 105
Дата: 8 февруари 2023 г. (в сила от 8 февруари 2023 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040701837
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№105                                   дата   08 февруари 2023г.                   град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 19 януари 2023г.,  в следния състав:

 

                                                                                         Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА                                        

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: …………………...…

 

разгледа адм. дело № 1837 по описа за 2022г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.

            Съдът е сезиран с жалба, подадена от Ж.К.П., със съдебен адрес ***, против Заповед № 22-4332-005293/11.10.2022г., издадена от полицейски инспектор в отдел Пътна полиция в СДВР, за прилагане на принудителна административна мярка, с която, на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, по отношение на жалбоподателката П. е приложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, като са отнети два броя регистрационни табели с № А 5658 НТ, както и СРМПС № *********.

            Жалбоподателката оспорва издадената заповед за прилагане на ПАМ като възразява, че в случая не са били налице материалните предпоставки за прилагане на ПАМ, като счита, че хипотезата чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП  е приложима само по отношение на собственик, който управлява собственото си МПС, респ. – неприложима в случаите, когато друго лице ползва автомобила. Посочва също така, че водачът е бил правоспособен и е притежавал валидно СУМПС за категорията, издадено на 29.04.2021г. във Великобритания, валидно до 28.04.2031г., като са изложени подробни доводи относно зачитането на това СУМПС. Иска се отмяна на издадената заповед и присъждане на разноските по делото.. 

            В съдебно заседание жалбоподателката не се явява и не се представлява. Пълномощник е депозирал писмено становище, с което поддържа жалбата на сочените в нея основания. 

            Ответникът – полицейски инспектор в отдел Пътна полиция в СДВР, наложил принудителната административна мярка, също не се явява и не изпраща представител. Чрез представляващия го юрисконсулт е изпратил писмени бележки, видно от които поддържа становището, че мярката е била законосъобразно приложена спрямо собственика на автомобила, а при управление на МПС в хипотезата на чл.162, ал.1 от ЗДвП следва да се счита за идентично на управление без свидетелство за правоуправление. Моли за присъждане на възнаграждение.

            Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна – адресат на административния акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е основателна.

Данните от административната преписка сочат, че при извършена проверка на 03.10.2022г., в 19,50ч., в гр.София, ул.“Генерал Гурко“, от контролни органи на СДВР е установено лицето Е.В.Г.да управлява МПС – лек автомобил Хонда Джаз с рег. № А5658НТ, собственост на жалбоподателката Ж.П., като при извършената проверка е било установено, че водачът Е.Г.управлява със СУМПС издадено във Великобритания, валидно от 28.04.2031г., без да е подменено след пребиваване в РБългария повече от три месеца, като е установено, че водачът е влязъл в страната на 18.05.2022г.. За нарушението е съставен АУАН с бланков № 754923, видно от който, като нарушена е посочена нормата на чл.162, ал.1 от ЗДВП. В момента на проверката са иззети СРМПС и регистрационните табели на автомобила. 

Въз основа на данните от съставения АУАН, полицейски инспектор в отдел Пътна полиция в СДВР, издал против жалбоподателката П. процесната Заповед № 22-4332-005293/11.10.2022г. за прилагане на принудителна административна мярка, с която, на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, по отношение на жалбоподателката П. е приложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца. В мотивите на заповедта е посочено, че водачът не притежава СУМПС, валидно за територията на Република България, като водачът е български гражданин и управлява МПС с чуждестранно национално свидетелство без да е подменено след пребиваване повече от три месеца в РБългария на основание чл.162, ал.1 от ЗДвП

Заповедта е незаконосъобразна.

Съгласно разпоредбата на чл.171, т.2а от ЗДвП За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: ………… 2а. прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В случая, административният орган не е посочил словесно нито една от горните хипотези. Посочил е - водачът не притежава СУМПС, валидно за територията на Република България, каквато хипотеза в правната норма няма. Принудителните административни мерки, засягайки веднага и безусловното правната сфера на лицата и бидейки с изключителен характер, следва да се прилагат стриктно, само в законовите хипотези изчерпателно посочени. Нарушението по чл.162, ал.1 от ЗДвП не е измежду хипотезите на приложената от органа норма. Тя предвижда, че българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната. Тази норма не съдържа задължение за подмяна на СУМПС, както е посочил органа. Такова задължение се съдържа в алинея 4 на правната норма, която не е част от мотивите, както и не е част от хипотезите на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП. От мотивите на административния акт не става ясно, след като органът е констатирал, че водачът притежава чуждестранно свидетелство за правоуправление и е на територията на страната повече от три месеца и управлява МПС без българско свидетелство за правоуправление, това прави ли го неправоспособен водач, за да е възможно приложима първата хипотеза от изброените в нормата. Никъде в мотивите органът не е направил преценка за валидността на представеното чуждестранно свидетелство за правоуправление, респ. – на какво основание не го зачита, още повече, че изводите биха били различни в зависимост от датата на издаване на СУМПС – преди или след 31.12.2020г. След като органът не е изложил мотиви дали счита водачът за правоспособен или не, съдът не би могъл да тълкува неговата воля, респ. да прецени дали е приложен правилно материалния закон - отменително основание по чл.146, т.2 от АПК, като липсата на мотиви се приравнява на нарушение на изискването за форма на административния акт.. Мотивите на органа не могат да се съдържат в писмени бележки на негов пълномощник.   

В отговор на възражението в жалбата, че принудителна мярка в приложената хипотеза на  чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП може да бъде приложена само по отношение на собственик, който управлява собственото си МПС, съдът отбелязва, че мярката е приложима не само в тази хипотеза, но и когато водачът е трето лице, видно от нормата in fine - както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година, в който случай адресат на ПАМ е не водачът, а собственикът, което е в съответствие с естеството на мярката – сваляне на регистрационни табели, което няма как да засегне правната сфера на водач, различен от собственик.

На основание изложените мотиви издадената заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна, като с оглед този изход на процеса в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени разноските по делото. В представено по делото становище от ответната страна е направено възражение за прекомерност на възнаграждението за адвокат, което съдът счете за основателно. Представен е договор за правна защита и съдействие, видно от който жалбоподателката е заплатила възнаграждение за адвокат в размер на 1000лв. Делото не разкрива особена фактическа и правна сложност, приключило е в едно заседание без извършване на допълнителни процесуални действия, пълномощникът е депозирал становище извънсъдебно, без явяване в заседание, поради което възнаграждението следва да бъде намалено до размер от 750лв. Дължима за присъждане е и внесената държавна такса от 10лв.  

 Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2 от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Бургаският административен съд,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 22-4332-005293/11.10.2022г., издадена от полицейски инспектор в отдел Пътна полиция в СДВР.

ОСЪЖДА Столична дирекция на вътрешните работи да ЗАПЛАТИ на  Ж.К.П., със съдебен адрес ***, с ЕГН **********, сумата от 760лв. разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване. 

 

 

                                                   СЪДИЯ: