Разпореждане по дело №470/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 4242
Дата: 30 март 2023 г.
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20237050700470
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

№ ………………………………….г., гр.Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІХ състав, в закрито заседание на 29.03.2023г., като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА БАХЧЕВАН  административно дело 470/2023г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

Делото е образувано въз основа на жалбата на „Ондин“ ЕООД, представлявано от управителя И.П.М.  чрез адв.К.Д. срещу заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, с която е одобрен ПУП-ПРЗ за имот с идентификатор 10135.1505.195, а по предходен план представляващ УПИ VІІІ-195 в кв.445 по плана на І м.р. на гр.Варна.

С жалбата се иска прогласяване нищожността на заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна.

По силата на нотариален акт №10 том ІІІ рег.№ 6716 дело № 298 от 2019г., жалбоподателят е собственик на имот с идентификатор 10135.1505.195 и съгласно тълкувателно решение № 3/16.04.2013 на ВАС по тълк.дело № 1/2012г. правният му интерес при оспорване на административния акт с искане за обявяване на нищожност се преценява към момента на подаване на жалбата.

Съдът намира за необходимо да укаже на жалбоподателя, че макар и административните актове да могат да се оспорват  с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето /съгласно чл.149 ал.5 от АПК/, не може да се иска прогласяване на нищожност въз основа на доводи за незаконосъобразност.

Макар и да няма конкретни нормативни критерии за разграничаване на нищожността от унищожаемостта на административните актове, такива могат да бъдат изградени. Това е сторено в статията на проф.д-р Кино Лазаров в сп.”Административно правосъдие” бр.4/1998г. и посочените в нея разграничения се прилага и от Върховните административни съдии. Нищожен е този акт, който е издаден от некомпетентен орган, или когато налага извършване на нарушение или престъпление, когато не е спазена определената от закона форма и тя е основание за неговата валидност. Така също, нищожен е и този акт, който изцяло е лишен от законова опора; не е издаден нито въз основа на закона, нито въз основа на подзаконов нормативен акт, а същевременно засяга права на своите адресати; или предметът му е несъществуващ или практически невъзможен.

В цитираната по-горе статия, проф.д-р Кино Лазаров изтъква, че: „Когато сме изправени пред пълна липса на условия /предпоставки/, визирани в хипотезата на приложимата материалноправна норма; когато актът е изцяло лишен от законово основание; когато акт със същото съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв закон, от нито един орган, налице е нищожност. В останалите случаи порокът материална незаконосъобразност води до унищожаемост.”.  Що се касае до нарушаването на административно-производствените правила, това също е порок който води до унищожаемост. В горепосочената статия е подчертано, че само ако нарушението на тези правила е довело до липса на волеизявление /например нарушено е правилото за кворум, когато органа е колективен/, тогава акта е нищожен. Това е така, защото не всяко нарушение на административно-производствените правила води до унищожаемост, а само ако то е съществено.

Съгласно правната теория /стр.189-192 от „Административно право на Република България”, Обща част – на проф.д-р Иван Дерменджиев, доц.

д-р Димитър Костов и доц.д-р  Дончо Хрусанов/ нищожен е този административен акт, ако липсва орган, който може да го издаде, или който е издаден от некомпетентен орган или е издаден извън предоставените на даден орган  властнически правомощия. Освен това, нищожен е и този акт, при който не е спазена установената от закона форма, ако тя е основание за неговата действителност. Нищожен е и този акт, в който се съдържа очевидно за адресата му нарушение или предписва извършването на явно престъпление. Административният акт е нищожен и когато адресатът, към който е отправен не съществува или обектът, до който се отнася липсва. Както и този акт, с който се нарежда на адресата да извърши нещо невъзможно или противоестествено. Също така, нищожен е и актът, който няма предмет или предметът му е отпаднал.

Не на последно място,  нищожен е и този акт, който е издаден в противоречие с влязло в сила решение на съда, съгласно чл.177 ал.2 от АПК.

Във връзка с горните правно-теоретични обосновки, следва дружеството-жалбоподател да уточни основанието за обявяване нищожността на заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, като съобрази, че това не може да бъде основание, свързано с нейната незаконосъобразност /унищожаемост/.

Имайки предвид, че със заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна е одобрен ПУП-ПРЗ за имот с идентификатор 10135.1505.195, т.е. това е положителен индивидуален административен акт,  „Ондин“ ЕООД трябва да конкретизира по какъв начин той засяга негови права и законни интереси, регламентирани от материалното право, т.е. в какво се състои изменението, отмяната или ограничаването на права или създаването на права в полза на трети лица, с което се уврежда оспорващия или за него се пораждат задължения.

 

Жалбоподателят следва да има предвид, че обжалваната заповед е издадена от заместник кмета на община Варна въз основа на законово допустима делегация по §1 ал.3 от ДР на ЗУТ и предоставени правомощия със заповед №3723/14.10.2013г. на кмета на община Варна. 

Мотивиран от горното, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на „Ондин“ ЕООД, представлявано от управителя И.П.М.  чрез адв.К.Д. срещу заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, с която е одобрен ПУП-ПРЗ за имот с идентификатор 10135.1505.195.

УКАЗВА на жалбоподателя чрез адв.К.Д., че в 7-дневен срок от съобщението следва:

·        да уточни основанието за обявяване нищожността на заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, като съобрази, че това не може да бъде основание, свързано с нейната незаконосъобразност /унищожаемост/;

·        да конкретизира по какъв начин той засяга негови права и законни интереси, регламентирани от материалното право, т.е. в какво се състои изменението, отмяната или ограничаването на права или създаването на права в полза на трети лица, с което се уврежда оспорващия или за него се пораждат задължения.

Ако нередовността на жалбата не бъде отстранена в дадения срок, производството по делото ще бъде прекратено.

 

Делото да се докладва след изтичане на срока.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН   СЪДИЯ: