Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е
№ ………………………………….г., гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІХ състав, в
закрито заседание на 29.03.2023г., като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА
БАХЧЕВАН административно дело 470/2023г. по описа
на съда, за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано въз основа на жалбата
на „Ондин“ ЕООД, представлявано от управителя И.П.М. чрез адв.К.Д. срещу заповед
№ Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, с която е одобрен
ПУП-ПРЗ за имот с идентификатор 10135.1505.195, а по предходен план
представляващ УПИ VІІІ-195 в кв.445 по плана на І м.р. на гр.Варна.
С жалбата се иска прогласяване нищожността
на заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна.
По силата на нотариален акт №10 том ІІІ рег.№ 6716
дело № 298 от 2019г., жалбоподателят е собственик на имот с идентификатор 10135.1505.195 и съгласно тълкувателно решение №
3/16.04.2013 на ВАС по тълк.дело № 1/2012г. правният му интерес при оспорване
на административния акт с искане за обявяване на нищожност се преценява към
момента на подаване на жалбата.
Съдът намира за необходимо да укаже на жалбоподателя,
че макар и административните актове да могат да се оспорват с искане за обявяване на нищожността им без
ограничение във времето /съгласно чл.149 ал.5 от АПК/, не може да се иска
прогласяване на нищожност въз основа на доводи за незаконосъобразност.
Макар и да няма конкретни нормативни критерии за
разграничаване на нищожността от унищожаемостта на административните актове,
такива могат да бъдат изградени. Това е сторено в статията на проф.д-р Кино
Лазаров в сп.”Административно правосъдие” бр.4/1998г. и посочените в нея
разграничения се прилага и от Върховните административни съдии. Нищожен е този
акт, който е издаден от некомпетентен орган, или когато налага извършване на
нарушение или престъпление, когато не е спазена определената от закона форма и
тя е основание за неговата валидност. Така също, нищожен е и този акт, който
изцяло е лишен от законова опора; не е издаден нито въз основа на закона, нито
въз основа на подзаконов нормативен акт, а същевременно засяга права на своите
адресати; или предметът му е несъществуващ или практически невъзможен.
В цитираната по-горе статия, проф.д-р Кино Лазаров
изтъква, че: „Когато сме изправени пред пълна липса на условия /предпоставки/,
визирани в хипотезата на приложимата материалноправна норма; когато актът е
изцяло лишен от законово основание; когато акт със същото съдържание не може да
бъде издаден въз основа на никакъв закон, от нито един орган, налице е
нищожност. В останалите случаи порокът материална незаконосъобразност води до
унищожаемост.”. Що се касае до
нарушаването на административно-производствените правила, това също е порок
който води до унищожаемост. В горепосочената статия е подчертано, че само ако
нарушението на тези правила е довело до липса на волеизявление /например
нарушено е правилото за кворум, когато органа е колективен/, тогава акта е
нищожен. Това е така, защото не всяко нарушение на
административно-производствените правила води до унищожаемост, а само ако то е
съществено.
Съгласно правната теория /стр.189-192 от
„Административно право на Република България”, Обща част – на проф.д-р Иван
Дерменджиев, доц.
д-р
Димитър Костов и доц.д-р Дончо Хрусанов/
нищожен е този административен акт, ако липсва орган, който може да го издаде,
или който е издаден от некомпетентен орган или е издаден извън предоставените
на даден орган властнически правомощия.
Освен това, нищожен е и този акт, при който не е спазена установената от закона
форма, ако тя е основание за неговата действителност. Нищожен е и този акт, в
който се съдържа очевидно за адресата му нарушение или предписва извършването
на явно престъпление. Административният акт е нищожен и когато адресатът, към
който е отправен не съществува или обектът, до който се отнася липсва. Както и
този акт, с който се нарежда на адресата да извърши нещо невъзможно или
противоестествено. Също така, нищожен е и актът, който няма предмет или
предметът му е отпаднал.
Не на последно място,
нищожен е и този акт, който е издаден в противоречие с влязло в сила
решение на съда, съгласно чл.177 ал.2 от АПК.
Във връзка с горните правно-теоретични
обосновки, следва дружеството-жалбоподател да уточни основанието за обявяване
нищожността на заповед №
Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, като съобрази, че това
не може да бъде основание, свързано с нейната незаконосъобразност
/унищожаемост/.
Имайки предвид, че със заповед №
Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна е одобрен ПУП-ПРЗ за имот
с идентификатор 10135.1505.195, т.е. това е положителен индивидуален
административен акт, „Ондин“ ЕООД трябва
да конкретизира по какъв начин той засяга негови права и законни интереси,
регламентирани от материалното право, т.е. в какво се състои изменението,
отмяната или ограничаването на права или създаването на права в полза на трети
лица, с което се уврежда оспорващия или за него се пораждат задължения.
Жалбоподателят следва да има предвид, че
обжалваната заповед е издадена от заместник кмета на община Варна въз основа на
законово допустима делегация по §1 ал.3 от ДР на ЗУТ и предоставени правомощия
със заповед №3723/14.10.2013г. на кмета на община Варна.
Мотивиран от горното, съдът
Р А З П О Р Е Д И:
ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на „Ондин“ ЕООД, представлявано от
управителя И.П.М. чрез адв.К.Д. срещу
заповед № Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, с която е
одобрен ПУП-ПРЗ за имот с идентификатор 10135.1505.195.
УКАЗВА на жалбоподателя чрез адв.К.Д., че в
7-дневен срок от съобщението следва:
·
да уточни
основанието за обявяване нищожността на заповед №
Г-109/24.04.2014г. на заместник кмета на община Варна, като съобрази, че това
не може да бъде основание, свързано с нейната незаконосъобразност
/унищожаемост/;
·
да конкретизира по какъв начин той засяга
негови права и законни интереси, регламентирани от материалното право, т.е. в
какво се състои изменението, отмяната или ограничаването на права или
създаването на права в полза на трети лица, с което се уврежда оспорващия или
за него се пораждат задължения.
Ако нередовността на жалбата не бъде отстранена в
дадения срок, производството по делото ще бъде прекратено.
Делото да се докладва след изтичане на срока.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: