Решение по дело №568/2021 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: 214
Дата: 25 ноември 2021 г. (в сила от 16 март 2022 г.)
Съдия: Росен Димитров Костадинов
Дело: 20213420200568
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 214
гр. Силистра, 25.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на деветнадесети
октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Росен Д. Костадинов
при участието на секретаря Петранка Г. Тодорова
като разгледа докладваното от Росен Д. Костадинов Административно
наказателно дело № 20213420200568 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Жалбоподателя М. А. Ч. с ЕГН ********** от гр.Силистра, обжалва Наказателно
постановление (НП) № 29/27.08.2021 г. на Директора на Регионална здравна инспекция
гр.Силистра, с което на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето, в качеството и на
управител на търговски обект „Кауфланд“ находящ се в гр.Силистра ул.“Н.Й.Вапцаров“№8
и е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 (триста) лева за
нарушение на чл.63, ал.4 от Закона за здравето, във вр. със Заповед № РД-01-
373/27.05.2021г. на Министъра на здравеопазването, доп. със Заповед № РД-01-
496/15.06.2021г, изм. със Заповед № РД-01-555/06.07.2021г. за въвеждане на
противоепиднемични мерки на територията на Р.България т.I- т.5 б.“в“, т.7.
При редовност на призоваването жалбоподателя не се явява, не изпраща и
процесуален представител. Поддържа предявената жалба, счита наложеното наказание за
незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните
правила. Твърди се, че не е извършено административно нарушение и същото е недоказано,
алтернативно се предлага случай да се приравни на маловажно административно нарушение.
Моли се съда да отмени НП.

1
Административнонаказващият орган (АНО)- Регионална здравна инспекция
гр.Силистра при редовност на призоваването в съдебно заседание не се явява директора,
вместо него процесуален представител. Намира жалбата за неоснователна, а НП за правилно
и законосъобразно. Анализира доказателствата и до стига до различни от жалбоподателя
фактически констатации и правни изводи. Намира, че правилно е потърсена отговорността
на управителя на търговския обект. Моли съда да потвърди НП.

Силистренският районен съд, след като взе предвид становищата на страните и
обсъди събраните по делото доказателства прие за установено следното:
На 22.07.2021 год. в хипермаркет „Кауфланд“, находящ се в гр.Силистра, ул.“Никола
Йонков Вапцаров“№8 е извършен насочен здравен контрол. Причина за извършената
проверка е постъпилия на 21.07.2021г., 17,20 часа в Регионална здравна инспекция
гр.Силистра, сигнал от гражданин, който твърдял, че въведените противоепидемични мерки
в търговския обект не се спазват от посетителите и никой не следи за това. Съставен е
протокол за регистриране на постъпили по телефона сигнали с вх.№ 96-00-47/22.07.2021г. на
РЗИ-Силистра.
Свидетелите В. П. и К. П. са инспектори в РЗИ –Силистра,Дирекция „Обществено
здраве“ и в изпълнение на служебните си задължения по повод получения сигнал на
22.07.2021г. извършили насочен здравен контрол в хипермаркет „Кауфланд“, филиал
Силистра. При пристигането пред магазина, на входа те установили, че там няма служител,
който да следи дали клиентите влизат с поставени предпазни маски за лице. В търговската
площ на обекта възприели минимум десет клиенти без предпазни маски на лицето, както и
множество с неправилно поставени маски, носени под носа или брадата. Свидетелките са
категорични, че в периода на наблюдението им, служители от персонала на магазина не са
направили забележки на клиентите, които не спазват противоепидемичните мерки.
Преценили, че съобразно Заповедта на Министъра на здравеопазването, следва да ангажират
отговорността на управителя, така установили жалбоподателката М. АНДР. Ч..
Тази фактическа обстановка е била установена от наказващия орган и е послужила за
формиране на изводите му, че деянието представлява административно нарушение. При
тези факти свид.В.П. на 05.08.2021 год. съставила АУАН, като квалифицирал нарушението
по чл.63 и чл.63а от Закона за здравето за неспазване на т.т. 1 и 7 от Заповед № РД-01-
373/27.05.2021г. на Министъра на здравеопазването, доп. Със Заповед № РД-01-
496/15.06.2021г, изм. със Заповед № РД-01-555/06.07.2021г. за въвеждане на
противоепидемични мерки на територията на Р.България.
Въз основа на акта, АНО- Директора на РЗИ Силистра, като възприел изцяло
установеното от актосъставителя, както от фактическа, така и от правна страна издал
атакуваното НП, като наложил на М. А. Ч. административно наказание „Глоба“ в размер на
300 лева, на основание чл.209а, ал.1 от ЗЗ за нарушение по чл.63 ал.4 от Закона за здравето
във вр. със Заповед № РД-01-373/27.05.2021г. на Министъра на здравеопазването, доп. със
2
Заповед № РД-01-496/15.06.2021г, изм. със Заповед № РД-01-555/06.07.2021г. за въвеждане
на противоепидемични мерки на територията на Р.България т.I- т.5 б.“в“, т.7.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от лице с правен интерес. По
своето естество е неоснователна.

Безспорно от събраните гласни доказателства е установено, че към момента на
проверката пред входа на хипермаркет „Кауфланд“, находящ се в гр.Силистра, ул.“Никола
Йонков Вапцаров“№8 не е имало служител, който да следи дали клиентите влизат с
поставени предпазни маски за лице. Освен това в магазина имало клиенти без поставени
маски, както и множество с неправилно поставени маски, носени под носа или брадата, без
служители от персонала да им правят забележки за това. Горните факти са установена в хода
на съдебното следствие от разпита на свидетелките В.П. и К.П., описани са в акта и НП. Не
са събрани доказателства оборващи фактическата обстановка.

АУАН № 000345/ 05.08.2021г. е съставен, а НП № 29/ 27.08.2021г. е издаден в
съответствие с процесуалните правила по ЗАНН и от надлежни орган. Съгласно чл. 231, ал.
1 от Закона за здравето нарушенията по чл. 209- чл.217 се установяват с актове, съставени от
държавни здравни инспектори или длъжностни лица, определени от директора на
регионалната здравна инспекция, а наказателните постановления се издават от директора на
регионалната здравна инспекция.
Съобразно правилото по чл.53, ал.2 от ЗАНН наказателно постановление се издава и
когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин
извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. Видно е, че
АНО изцяло е възприел фактите по акта, като е конкретизиран нарушението с посочване, на
нарушената алинея. В този смисъл отклоненията от изискванията на ЗАНН не се
съществени и не са ограничили правото на защита на жалбоподателя, поради което не са
основания за отмяна на санкционния акт.

Съобразно нормата на чл.63, ал.4 от Закона за здравето „При обявена извънредна
епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед
временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен
инспектор за територията на страната или за отделна област“. Именно в изпълнение на това
нормативно задължение са и издадените от МЗ на Заповед № РД-01-373/27.05.2021г., доп.
със Заповед № РД-01-496/15.06.2021г, изм. със Заповед № РД-01-555/06.07.2021г..
Извънредна епидемична обстановка в Р.България е била удължена с Решение № 426
на Министерския съвет от 26 май 2021 г..
Със Заповед № РД-01-373/27.05.2021г. Министъра на здравеопазването е въвел
3
временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от
1.06.2021 г. до 31.07.2021 г.. Една от мерките е тази по т.I.5- всички физически и
юридически лица, които са собственици или управляват обекти с обществено
предназначение, търговски или други обекти, които предоставят услуги на гражданите,
освен мерките по т. 1 – 4 , прилагат и следните противоепидемични мерки, по б.“в“ създават
организация за контрол на входа на обекта по отношение броя на влизащите лица и
носенето на защитни маски за лице.
С жалбата е направено възражение, че административното обвинение не било
доказано, тъй като от контролните органи не били проверени вътрешни правила и
инструкции и указания за организацията на тази дейност. Дори и да са били налице подобни
организационни мерки, то факта е, че контрол на входа на търговски обект не е бил
осъществяван, което е достатъчно за да се приеме, че е осъществено административното
нарушение.
По силата на т. II от Заповедта противоепидемичните мерки по т. I, 1-5 са
задължителни за прилагане, включително и от физически лица, които са собственици или
управляват търговски обекти. Следователно Наказващия орган правилно е определил
субекта на административно наказателната отговорност, който е пряко отговорен за
организиране на прилагането и изпълнението на въведените със заповедта
противоепидемични мерки.
В случая площта на филиала отнесена към броя на клиентите е без значение, предвид
факта, че на входа на магазина не се осъществява контрол, така както Заповедта на МЗ
изисква.Същото се отнася и за останалите твърдени в жалбата организационни мерки, по
гласовото уведомление за носенето на маски и спазването на дистанция, звучащи по
вътрешното радио в магазина и други подобни.
С жалбата е направено обаче основателно възражение, че задължението по т. I,7 от
Заповедта, касае лицата които се намират в закрити търговски обекти, които са длъжни да
имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба, която се
използва съгласно препоръките в приложение № 3. Не случайно и отговорността на
управителите на търговските обекти е очерта от т. II от Заповедта, във връзки с прилагането
на противоепидемичните мерки по т. I, 1-5, но не и за другите приложения след 5. Ето защо
за прецизност в тази част НП следва да се отмени. Разбира се е вярно и съждението
направено в жалбата, че ако на входа на търговския обект се осъществяваше ефективен
контрол вътре не би следвало да има лица без маски на лицата.

Възражението, че случая е маловажен съда намери за неоснователно. В НП е
направена констатация във връзка с приложението на чл. 28 от ЗАНН. Деянието е
извършено по време на пандемия от COVID - 19 и извънредно положение върху цялата
територия на Република България, свързано със смъртни случаи. С действията си,
нарушителят е застрашил здравето на клиентите в обекта и е създал предпоставка за
4
разпространението на COVID - 19. Противоепидемичните мерки се налагат, заради
опасността за здравето на хората, а рискът в такива случаи е без количествен измерител.
Настоящия съдебен състав счита, че в подобни ситуации хипотезата на чл. 28 от ЗАНН за
маловажност е неприложима и изцяло се солидализира със становището на АНО по този
въпрос. Издаването на НП цели постигането на превъзпитателен ефект. В случая,
поведението на жалбоподателката засяга жизненоважни интереси на гражданите.

Санкцията е определена в минимален размер, което налага извода, че АНО е
съобразил разпоредбите на чл.12 и чл.27 от ЗАНН, относно целите поради които се налага
наказанието, обстоятелствата, че е извършено за първи път, като е взел в предвид вида и
тежестта на извършеното, като са взети предвид организационните мерки които веригата
„Кауфланд“ е взела.

Изложеното сочи, че обжалваното НП е обосновано и законосъобразно и следва да се
потвърди, като се съобрази че е наложено и минимално наказание.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
Силистренският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление (НП) № 29/27.08.2021 г. на Директора
на Регионална здравна инспекция гр.Силистра, с което на основание чл. 209а, ал.1 от Закона
за здравето на М. А. Ч. е било наложено административно наказание- глоба в размер на 300 /
триста / лева за извършено нарушение по т.I- т.5 б.“в“ от Заповед № РД-01-373/27.05.2021г.
на Министъра на здравеопазването, доп. със Заповед № РД-01-496/15.06.2021г, изм. със
Заповед № РД-01-555/06.07.2021г., за въвеждане на противоепидемични мерки на
територията на Република България и чл.63, ал.4 от Закона за здравето, като
законосъобразно,доказано,обосновано и правилно.

Отменя Наказателно постановление (НП) № 29/27.08.2021 г. на Директора на
Регионална здравна инспекция гр.Силистра, в частта с която на М. А. Ч. е ангажирана
административната отговорност за нарушение по т. I,7 от Заповед № РД-01-373/27.05.2021г.
на Министъра на здравеопазването, като неправилно и незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Силистренския административен съд в 14-
дневен срок от съобщаването.
5
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
6