РЕШЕНИЕ
№ 367
гр. Перник, 06.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Д. Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20231720200776 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно постановление № BG04102022/4000/P8-
1079/20.03.2023г. на Директор на Национално ТОЛ управление /НТУ/ към
Агенция „Пътна инфраструктора“/АПИ/-гр.София въз основа на АУАН №
BG04102022/4000/P8-1079/04.Х.2022г. съставен от Д. С. А.-Гл.Инспектор в
отдел МП-Брегово-Териториална дирекция „ТД митница Русе“, срещу К. Г.
Х.-ЕГН ********** на осн. чл.179 ал.3а от „Закона за движението по
пътищата“ за извършено нарушение по чл.179 ал.3а от „Закона за
движението по пътищата“ е наложено наказание „Глоба“ в размер на
1800/хиляда и осемстотин/лева, затова, че на 04.Х.2022г. в 15:17часа в
направление ИЗЛИЗАНЕ от територията на Република България на Граничен
Контролно-пропускателен пункт/ГКПП/- Брегово-митница Лом е
пристигнало пътно превозно средство с peг. № ***-вид: Влекач-СКАНИЯ Р
450 с обща техническа допустима максимална маса- над 12тона, управлявано
от водач К. Г. Х., като при извършена проверка е установено, че на
23.09.2022г. в 16:39часа, горепосоченото пътно превозно средство(ППС) с
1
регистрационен № ***, попадащо в категорията на пътно превозно средство
за което е дължима, но НЕ е заплатена такса по чл.10 ал.1 т.2 от „Закона за
пътищата“ /ЗП/ след,като превозното средство е засечено на 23.09.2022г. в
16:39часа по път A-3,км 21+932, включен в обхвата на платената пътна мрежа
и за посоченото ППС, НЕ е заплатена дължимата пътна такса, съгласно чл.10
ал.1 т.2 от „Закона за пътищата“ /ЗП/.
Против така издаденото Наказателно постановление своевременно в
срок е постъпила ЖАЛБА от жалбоподателя К. Г. Х.-ЕГН ********** в
която се оспорва размера на наложената санкция, законосъобразността и
обосноваността на издаденото наказателно постановление.
Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното
постановление не е извършено, че в административно наказателната
процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила,
досежно императивните реквизити от съдържанието на акта и наказателното
постановление и досежно налагането на административната санкция.
В съдебното заседание по делото от страна на пълномощника на
санкционираното лице е постъпило допълнително писмено СТАНОВИЩЕ,
като са посочени съображения по същество и алтернативно се застъпва
хипотезата на „маловажен случай“.Претендира направени по делото
разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована НЕ изпраща представител, като
депозира писмено СТАНОВИЩЕ със съображения по същество,с което се
иска да се потвърди НП и юристконсулско възнаграждение.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени
събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и
доводите на страните, намира за установено следното:
Със АУАН № BG04102022/4000/P8-1079/04.Х.2022г. съставен от Д. С.
А.-Гл.Инспектор в отдел МП-Брегово-Териториална дирекция „ТД митница
Русе“ съставен срещу К. Г. Х.-ЕГН ********** е посочено,че на 04.Х.2022г. в
15:17часа в направление излизане от територията на Република България на
Граничен Контролно-пропускателен пункт/ГКПП/-Брегово-митница Лом е
пристигнало пътно превозно средство с peг. № ***- вид: Влекач-СКАНИЯ Р
450 с обща техническа допустима максимална маса-над 12тона, управлявано
от г-н Х., като при извършена проверка от страна контролните органи е
установено, че на 23.09.2022г. в 16:39часа, горепосоченото пътно превозно
2
средство(ППС) с регистрационен № ***, попадащо в категорията на пътно
превозно средство за което е дължима, но НЕ е заплатило такса по чл.10 ал.1
т.2 от „Закона за пътищата“ /чл.10.(1)За преминаване по платената пътна
мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние:
1. такса за ползване на платената пътна мрежа - винетна такса за пътни
превозни средства по чл.10а ал.7; заплащането на винетната такса дава право
на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна
мрежа; 2. (такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл.10б, ал. 3; заплащането на ТОЛ таксата дава право на едно
пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък./ ………/ЗП/ след, като
превозното средство е засечено на 23.09.2022г. в 16:39часа по път A-3,км
21+932, включен в обхвата на платената пътна мрежа и за посоченото ППС,
НЕ е заплатена дължимата пътна такса, съгласно чл.10 ал.1 т.2 от „Закона за
пътищата“/ЗП/- нарушение на чл.179 ал.3а от „Закона за движението по
пътищата“/чл.179.(1)Наказва се с глоба в размер 150 лв.:1. водач, който не е
означил по установения начин принудително спряло на платното за движение
пътно превозно средство или не е взел мерки за своевременното отстраняване
на превозното средство от платното за движение, ако от това е създадена
непосредствена опасност за движението;2. който изхвърля, оставя или
разпилява по пътя предмети или вещества, които създават опасност за
движението;3. собственик или длъжностно лице, което допуска в движението
по пътищата пътно превозно средство, чиято конструкция е изменена без
съответното за това разрешение;4. 5. който не спазва предписанието на
пътните знаци, пътната маркировка и другите средства за сигнализиране,
правилата за предимство, за разминаване, за изпреварване или за
заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за
3
движението;6. който не осигури път за безпрепятствено преминаване на
превозно средство, сигнализиращо със специален звуков и специален
светлинен сигнал, или на съпровожданите от него превозни средства.(2)
Който поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или
нарушение по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с
глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление.(3) по
отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима
максимална маса над 3,5 тона) Водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е
дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата,
се наказва с глоба в размер 300 лв. (3а) (Водач, който управлява пътно
превозно средство от категорията по чл.10б, ал. 3 от Закона за пътищата по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно
средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв. (3б) Собственик на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за
което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т.
2 от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани
данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в
размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на пътното
превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният
ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2500
лв.(3в) За нарушения по ал. 3 в случаите, в които е нечетлив или закрит по
какъвто и да е начин регистрационният номер на пътното превозно средство,
на водача се налага глоба в размер 500 лв., а за нарушения по ал. 3а и 3б – в
размер 3000 лв. В тези случаи не се п***га чл. 183, ал. 4, т. 11.(3г) Ако
пътното превозно средство има монтирано устройство за целите на подаване
на декларирани тол данни, което не функционира, и ако при извършена на
място проверка от контролните органи се установи, че неподаването на
декларирани тол данни не се дължи на умишлена намеса във
функционирането на посоченото устройство, наказание по ал. 3а не се налага,
ако е спазена процедурата за уведомяване на Агенция "Пътна
4
инфраструктура" за преустановено подаване на данни и впоследствие е
подадена декларация за ползваните участъци от пътя при условия и по ред,
определени с наредбата по чл. 10, ал. 7 от Закона за пътищата.(3д) В случаите
на ал. 3, 3а или 3б движението по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, от едно и също пътно превозно средство в рамките на един и същ
календарен ден се счита за едно нарушение и се налага едно наказание в
размера, определен съответно в ал. 3, 3а или 3б. Движението по път, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, чрез същото пътно превозно средство от
00,00 часа до 23,59 часа на следващия календарен ден се счита за отделно
административно нарушение, за което се налага отделно наказание. Когато с
едно и също пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата в рамките на един календарен ден е осъществено
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и при
извършени нарушения по ал. 3а и 3б, наказание се налага само по ал. 3а. При
регистрирани три нарушения в рамките на една календарна година за пътно
превозно средство от категорията по чл. 10а, ал. 7 от Закона за пътищата
последващо движение по платената пътна мрежа без заплатена пътна такса по
чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата не се счита за административно
нарушение и за него не се налага глоба или имуществена санкция, а
образуваните административнонаказателни производства за повече от три
нарушения се прекратяват.(3е) Нарушението по ал. 3 – 3в се счита за
извършено там, където е установено движението по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, от контролните органи при извършване на
проверка на пътното превозно средство. Ако актът за установяване на
административно нарушение е съставен въз основа на данните от системата
по чл. 167а, ал. 2, за място на извършване на нарушението се счита първото
място, на което е установено движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, от пътното превозно средство в рамките на всеки
отделен 24-часов период в съответствие с ал. 3д.(3ж) При въвеждане на
временна забрана за обществено ползване на път съгласно чл. 9, ал. 3 – 5 от
Закона за пътищата, когато този път е включен като част от маршрут на пътно
превозно средство по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, в декларирани тол
данни, посочени в маршрутна карта, на собственика, на вписания ползвател и
на водача на пътното превозно средство не се налагат наказания по ал. 3а и 3б
за ползването на сигнализирания и указан обходен маршрут съгласно Закона
5
за пътищата.(4) След извършена корекция по чл. 10а, ал. 3б от Закона за
пътищата на собственика, на вписания ползвател и на водача на пътното
превозно средство не се налагат наказания по ал. 3 и по чл. 187а, ал. 1 и ал. 2,
т. 1 за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално
издадената винетка.(5) Водач, който управлява моторно превозно средство,
което не е било спряно от движение и на което не е поставен валиден стикер
съгласно чл. 100, ал. 3, и не носи валиден контролен талон от знака, издаден
от Гаранционния фонд, за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите по чл. 487, ал. 1 от Кодекса за
застраховането, се наказва с глоба 50 лв.(6) Който управлява технически
неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от:1. петдесет лева –
при констатирани незначителни неизправности;2. двеста лева – при
констатирани значителни неизправности;3. петстотин лева – при
констатирани опасни неизправности./
Като място на нарушението е посочен път А-3, км 21 +932 за който се
събира такса за изминато разстояние - тол такса, съгласно Приложение към
т.1 на Решение № 101 на Министерски съвет от 20.Февруари 2020г. за
приемане на СПИСЪКА на републиканските пътища, за които се събира такса
за изминато разстояние-ТОЛ такса.
За извършеното административно нарушение е генериран доказателствен
ЗАПИС(Доклад) от Електронната система по чл.167а ал.3 от ЗДвП/чл.167а.(1)
Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява контрол върху заплащането на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата чрез електронната
система за събиране на пътни такси.(2) При изпълнение на функциите си по
този закон определените от председателя на управителния съвет на Агенция
"Пътна инфраструктура" длъжностни лица: 1. спират движещи се моторни
превозни средства чрез сигнал със стоп-палка с червена светлина, описваща
полукръг, като сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се
автомобил на Агенция "Пътна инфраструктура", означен като контролна
единица на Националното тол управление, чрез постоянно светещ или мигащ
надпис "НАЦИОНАЛНО ТОЛ УПРАВЛЕНИЕ – СЛЕДВАЙ МЕ!"; проверяват
документите за самоличност на водача, както и всички документи, свързани с
управляваното превозно средство;2. за установяване на нарушенията по
чл.179, ал. 3 – 3в използват технически средства или системи, заснемащи или
записващи датата, точния час на нарушението и/или табелата с
6
регистрационния номер на пътното превозно средство, както и такива за
измерване на размерите, масата или натоварването на ос на моторните
превозни средства; 3. осъществяват контрол по спазване на задълженията за
заплащане на таксите по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата;4. предоставят
възможност за картово плащане на съответните такси по чл. 10, ал. 2 и чл.
10а, ал. 2 от Закона за пътищата; ……..7. проверяват създадените записи по
ал. 3 и на тяхна основа съставят актове за установяване на административни
нарушения при спазване на разпоредбите на чл. 189е и чл. 189ж;8. съставят и
връчват актове за установяване на административни нарушения и връчват
електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в. (3) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към
които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите, заедно с
приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал
и/или динамични изображения – видеозаписи, представляват доказателства за
отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата
табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство – част от системата.……/ с
номер на нарушението № EA2520A6212D56A3E053041F160AB050, който
заедно с приложените към него СТАТИЧНИ ИЗОБРАЖЕНИЯ във вид на
снимков материал и/или динамични изображения-видеозаписи, представлява
доказателство за отразените в него обстоя телства, относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство( контролно устройство с
идентификатор № 20321)- част от системата.
Приложен към по преписката е ДОКЛАД от ЕКТРОННАТА СИСТЕМА
по чл.167а ад.3 от ЗДвП, установяващ, че пътно превозно средство с рег. №
*** е с обща технически допустима максимална маса над 12тона и брой оси 5.
Приложена е СПРАВКА в Националния регистър на превозните средства
техните собственици, воден от Министерство на вътрешните работи, чрез
средата за междурегистров обмен (RegiX) в резултат на която е установено,
че ППС с peг. № *** е с обща техническа тустима максимална маса 1
7
9000килограма.
АУАН № BG04102022/4000/P8-1079/04.Х.2022г. е връчен на нарушителя
на 04.Х.2022г.,удостоверено с личен подпис.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в
присъствието на свидетелите: В. П. В.-ЕГН: 22.V.1961г. и Д. С. А..
ВЪЗРАЖЕНИЯ при съставяне на акта за установяване на
административно нарушение, НЕ са направени.
По реда на чл.44 ал.1 от „Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН), жалбоподателя НЕ е упражнил правото си на писмени
възражения,срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН
Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по
реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са
налице основанията осн. чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр. на осн.
чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр. чл.179 ал.3а от „Закона за
движението по пътищата“ за извършено нарушение на чл.179 ал.3а от „Закона
за движението по пътищата“, като на жалбоподателя К. Г. Х.-ЕГН
********** е наложена наказание „Глоба“ в размер на 1 800/хиляда и
осемстотин/лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № BG04102022/4000/P8-
079/04.Х.2022г.,Квитанция,контролен лист,Разпечатка от тахограф,
ОТГОВОР рег. № 53-00-1642/17.03.2023г.-л.16, ДОКЛАД с приложени към
него статични изображения във вид на снимков материал (приложени по
делото)-л.20-22, РАЗПИСКА, Пълномощно и Заповед,както и показанията на
свидетелите: В. П. В. и Д. С. А..
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът
намира следното:
При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания
акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати
съществени нарушения на административно наказателната процедура,
опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и
обосноваващи отмяната му.
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
8
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния административно наказателен спор и се иска от него да
се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно
извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан
от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя
за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения НЕ се констатираха такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта, срещу Разписка.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН от която жалбоподателя НЕ се е възползувал.
9
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от
компетентен орган.
Процесното ППС-то е спряно от компетентни да съставят АУАН
служители на ТД Митница-София.
В АУАН и НП са намерили отражение всички обективни признаци на
състава на нарушението, за което е ангажирана отговорността на
жалбоподателя, а така също и конкретната законова разпоредба, под която са
субсумирани фактите, установени от органа, издал наказателното
постановление и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Словесното описание на нарушението напълно отговаря на
квалификацията му от административно наказващият орган с приложените
норми.
Както в АУАН, така и в наказателното постановление са посочени
коректно датата на извършване на нарушението, конкретното място на
извършване на нарушението съгласно императивните изисквания на чл. 42, т.
3 от ЗАНН и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Както в АУАН, така и в НП е посочена
конкретна нарушена законна разпоредба, наказанието е определено от органа
като вид и размер.
Ясно и точно е посочено мястото на извършване на нарушението, а
именно: път А-3, км 21+932, който от своя страна попада в Списъка на
републиканските пътищата, за който се събира такса за изминато разстояние -
тол такса, приложение към т.1 на Решение № 101 на МС от 20.02.2020г.
От приложената по делото СПРАВКА относно местоположението на
устройство № 20321 е видно, че с оглед географските му координати път А-3
км 21+932, попада в обхвата на сегмент с наименование: АМ А-3: Перник-
Студена и с номер **********.
Съгласно чл.179 ал.3е от ЗДвП при нарушения, установени въз основа на
данните от системата по чл. 167а, ал.3 от същия закон за място на извършване
на нарушенията по чл.179, ал.3-36 от същия се счита първото място, на което
е установено движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
от пътното превозно средство в рамките на всеки отделен 24-часов период.
Ясно и изчерпателно в АУАН и след това в НП е описано извършеното
нарушение и защо жалбоподателят е санкциониран.
10
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване
на Наказателното постановление, СА спазени установените към
съдържанието им императивни изисквания в чл.42 и съответно чл.57 ал.1
от ЗАНН ,
Конкретно по случая:
В процесния АУАН № BG04102022/4000/Р8-1079/04.10.2022г. е
отбелязано, че процесното ППС е с обща технически допустима максимална
маса над 12тона -относно което при движение по път включен в обхвата на
платената пътна мрежа е дължима такса по чл.10 ал.1 т.2 от „Закона за
пътищата“ /чл.10.(1)За преминаване по платената пътна мрежа се въвежда
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства и такси на база време и на база изминато разстояние: 1. такса за
ползване на платената пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни
средства по чл.10а ал.7; заплащането на винетната такса дава право на едно
пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа;
2. (такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по
чл.10б, ал. 3; заплащането на ТОЛ таксата дава право на едно пътно превозно
средство да измине разстояние между две точки от съответния път или пътен
участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на
отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно средство е
навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените
за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разстояние се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния
участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно
средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се определя
за всеки отделен път или пътен участък. (2) При установено движение по
платената пътна мрежа, когато за съответното пътно превозно средство не е
заплатена съответната такса по ал.1, водачът на пътното превозно средство,
неговият собственик или трето лице може да заплати компенсаторна такса, в
който случай същият се освобождава от административно наказателна
отговорност. В този случай се освобождават от административнонаказателна
отговорност и всички други лица, които могат да носят такава във връзка с
конкретното пътно превозно средство. (2а) При установено движение по
платената пътна мрежа, когато за пътно превозно средство не е заплатена
съответната такса по ал.1, се изпраща уведомление на електронна поща или
11
кратко текстово съобщение на мобилен телефонен номер, или по друг начин,
в зависимост от предоставените данни за контакт, декларирани при
заплащането на последната пътна такса за съответното пътно превозно
средство. (2б) Уведомяването се извършва от лицето, събиращо пътни такси,
или от доставчик на услуги по чл.10з или по чл. 10и, в зависимост от това
чрез кое от тези лица е заплатена последната пътна такса по ал.1 или с кое от
тях уведомяваното лице има сключен договор за електронно събиране на
пътни такси за съответното пътно превозно средство.(2в) Уведомяването се
извършва в срок до три работни дни от датата, на която е установено
движение на пътно превозно средство без заплатена съответна пътна такса по
ал. 1.(2г) При недекларирани или неправилно декларирани данни за контакт,
както и при уведомяване от контролните органи съгласно чл. 189е, ал. 2 от
Закона за движението по пътищата, уведомлението по ал. 2а се счита за
редовно извършено. (2д) Уведомяването има информативен характер и не е
предпоставка за ангажиране или освобождаване от
административнонаказателна отговорност. (3) Списъкът на пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира
такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за
изминато разстояние - тол такса, се приема с решение на Министерския съвет.
Списъкът се обнародва в "Държавен вестник". (4) За ползване на отделни
съоръжения по републиканските пътища по ал. 1 - мостове, тунели и/или
планински проходи, посочени в списък, приет с решение на Министерския
съвет и обнародван в "Държавен вестник", може да се въвежда такса за
ползване на съответното съоръжение и/или проход. Тази такса не се въвежда
за пътищата, за които се събира такса по ал. 1, т. 2.(5) За специално ползване
на републиканските пътища или на части от тях се събират отделни такси. (6)
Размерът на таксите по ал. 1, 2, 4 и 5 и по чл. 10б, ал. 5 се определя с тарифа
на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното
развитие и благоустройството. Условията и редът за събиране на таксите по
ал. 4 и 5 се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на
министъра на регионалното развитие и благоустройството. Обслужването на
картовите плащания по събирането на приходите по ал. 1 се извършва по реда
на чл. 4, ал. 4 от Закона за ограничаване на плащанията в брой, като плащания
могат да се извършват и чрез карти за гориво, издавани от лица, с които
Агенция "Пътна инфраструктура" сключва договори при еднакви публично
12
оповестени общи условия.(7) Условията, редът и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, се
определят с наредба на Министерския съвет в съответствие с изискванията на
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999
г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване
на определени инфраструктури, наричана "Директива 1999/62/ЕО" и
Директива 2004/52/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 29 април
2004 г. за оперативната съвместимост на електронни системи за пътно
таксуване в Общността. С наредбата се определят и условията и редът за
събиране на таксите по ал. 1 и 2 и по чл. 10б, ал. 5.(8) Въвеждането на таксите
по ал. 1 за преминаване по републикански пътища, които са извън
трансевропейската пътна мрежа или по техни участъци, с цел управление на
пътните потоци по паралелни (алтернативни) направления на
трансевропейската пътна мрежа, не трябва да води до дискриминация по
отношение на международния трафик и до нарушаване на конкуренцията
между отделните превозвачи.(9) (За движение по републиканските пътища на
пътни превозни средства на Министерството на вътрешните работи, на
Националната служба за охрана, на Държавна агенция "Национална
сигурност", на Неотложната медицинска помощ и на въоръжените сили не се
заплащат такси по ал. 1, 4 и 5. Автомобилите на Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" и Агенция "Митници" с обща технически
допустима максимална маса над 3,5 тона, осъществяващи контрол на пътя, не
заплащат таксите по ал. 1, т. 2.(10) Агенция "Пътна инфраструктура"
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси по този член и функциите на лице, събиращо пътни такси,
както и по управлението на смесената система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.(11)
Агенция "Пътна инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система
за събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система за
издадените електронни винетки и електронна система за събиране на тол
такси.(12) Агенция "Пътна инфраструктура" осигурява възможност на
ползвателите на платената пътна мрежа да заплатят съответната такса по ал. 1
13
и 2 по електронен и банков път, както и чрез картово разплащане и в брой в
пунктовете за продажба, както и да заплатят такса за електронна винетка за
пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7 и маршрутна карта за пътни
превозни средства по чл. 10б, ал. 3 чрез терминали за самотаксуване,
разположени по платената пътна мрежа и в областните градове на страната.
(13) Разположението на терминалите за самотаксуване се определя с решение
на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". (14) Пунктове за
продажба се разкриват най-малко в близост до граничните контролно-
пропускателни пунктове, на територията на граничните контролно-
пропускателни пунктове, в областните градове, както и по протежение на
платената пътна мрежа, като за целта Агенция "Пътна инфраструктура":1.
разкрива пунктове за продажба в областните пътни управления и/или в
пунктовете на Националното тол управление, открити по републиканската
пътна мрежа, и/или2. сключва договори при еднакви публично оповестени
общи условия и цени и съобразно техническите възможности на електронната
система за събиране на пътни такси с търговци, отговарящи на изискванията,
определени с решение на управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура", като агенцията определя местата, на които да се разкрият
пунктове за продажба, и осигурява елементи от техническото и софтуерно
оборудване, и/или3. сключва договори при еднакви публично оповестени
общи условия и цени с търговци по чл. 10з, ал. 2 и чл. 10и, ал. 1, които
осигуряват за своя сметка техническо и софтуерно оборудване за целите на
предоставяне на съответните услуги.(15) (Агенция "Пътна инфраструктура"
сключва договорите по наредбата по ал. 7 с доставчиците на услуги за
електронно събиране на такси за изминато разстояние, които отговарят на
условията, определени в този закон и наредбата, като прилага еднакви
публично оповестени общи условия и цени…/
С оглед изпратено ПИСМО до „Интелигентни трафик системи“ /ИТС) за
становище по компетентност в отговор на което в Национално тол
управление е постъпил ОТГОВОР рег. № 53-00-1642/17.03.2023г.-
л.16,/приложен по делото/ в който е посочено,че: По отношение на
регистрирано НАРУШЕНИЕ на ППС с регистрационен номер *** на дата
23.09.2022г. в 16:39часа Ви иформираме, че към момента на регистриране на
посоченото нарушение ЛИПСВАТ постъпили GNSS позиции от бордовото
устройство. Същото е предоставено на ползвателя от доставчик на наш
14
партньор на ИТС, поради което не разполагаме с информация за статуса на
бордовото устройство. …“.
Процесното пътно превозно средство peг. № ***-вид: Влекач-СКАНИЯ
Р 450 с обща техническа допустима максимална маса- над 12тона,
управлявано от водач К. Г. Х. е било снабдено с БОРДОВО УСТРОЙСТВО,
като на посочената дата 23.09.2022г. в 16:39часа същото НЕ е предавало
данни и НЕ е получено надлежно плащане в Агенция Пътна инфраструктура
за сегмент ********** в границите на който се намира контролно стройетво с
идентификатор 20321.
Когато за движението по платената пътна мрежа на едно ППС/в частност
от водача/ не се изпълнят съответните задължения в резултат на което НЕ е
възможно да се заплати дължима пътна такса, при преминаване на ППС-то
през стационарно устройство (рамка) намиращо се в участък от платената
пътна мрежа, нарушението се документира от Електронната система за
събиране на пътни такси (ЕССПТ), съгласно чл.167а ад.3 от ЗДвП. Системата
създава ДОКЛАД с приложени към него статични изображения във вид на
снимков материал (приложени по делото)-л.20-22.
Докладът и снимките, съгласно чл.189е ал.8 от ЗДвП/чл. 189е. (1)
Актовете за установяване на административни нарушения по чл. 179, ал. 3 –
3в се съставят от длъжностните лица на службите за контрол по чл. 165, чл.
167, ал. 3 – 3б и чл. 167а съобразно тяхната компетентност. (2) При
установяване на нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б преди съставяне на акт за
установяване на административно нарушение, контролните органи
уведомяват нарушителя за възможността да заплати таксата по чл. 10, ал. 2 от
Закона за пътищата. Когато актът за установяване на нарушението се съставя
в отсъствие на нарушителя, възможността за заплащане на тази такса се
предоставя с връчването на акта.(3) Таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата може да бъде заплатена по банков път или чрез картово плащане, а
пред органите по чл. 167, ал. 3 – 3б – и в брой, като плащането може да бъде
осъществено при извършване на проверката или в срок от 14 дни от връчване
на акта за установяване на административно нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б.
(4) В случаите, при които таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата се
заплаща след връчване на акта за установяване на административно
нарушение, нарушителят следва в платежното нареждане да посочи номера на
акта за установяване на административното нарушение.(5) При заплащане на
15
таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата в срока и при условията на ал. 3
и 4 и след постъпване на сумата по сметката на Агенция "Пътна
инфраструктура", нарушителят се освобождава oт
административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение по чл.
179, ал. 3 – 3б, установено в акта за установяване на административно
нарушение. В тези случаи се освобождават от административнонаказателна
отговорност собственикът, вписаният ползвател и водачът за извършеното
административно нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б във връзка с конкретното
пътно превозно средство за съответния случай на движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа.(6) Ако таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата е заплатена в срока и при условията на ал. 3 и 4, акт за установяване
на административно нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б не се съставя, а когато
акт е съставен, не се издава наказателно постановление и производството се
прекратява.(6а) (Не се образува административнонаказателно производство, а
образуваното се прекратява при извършена корекция съгласно чл. 10а, ал. 3б,
както и в случаите по чл. 10б, ал. 7 и 9 от Закона за пътищата.(7) Независимо
от налагането на административно наказание, нарушителят дължи заплащане
на съответната такса по чл. 10а, ал. 2 или чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата
съобразно категорията на пътното превозно средство. Задължението се счита
за изпълнено при заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата.
(8) Контролните органи могат да извършват справки в електронната система
за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, като
отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка със следните
обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни,
свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси. (9) По
административната преписка може да се прилага справка от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
която има доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства, доколкото
не бъде доказано противното.(10) За съставените актове за установяване на
административно нарушение се извършва отбелязване в информационната
система по чл. 167а, ал. 4 до края на работния ден, в който е установено
нарушението, а за събраните такси по чл. 10, ал. 2, чл. 10а, ал. 2 или
16
съответно чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата – до края на работния ден,
следващ деня на тяхното събиране.(11) Контролните органи окомплектоват
акта за установяване на административното нарушение заедно с всички
документи по неговото съставяне и постъпилите възражения в двуседмичен
срок от съставянето на акта и в същия срок изпращат преписката на
председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".(12)
Наказателните постановления за административни нарушения по чл. 179, ал.
3 – 3в се издават от председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура" или оправомощени от него длъжностни лица.(13) За
съставените актове за установяване на административни нарушения и
издадените наказателни постановления по този член се прилагат разпоредбите
на чл. 189, ал. 1 – 3 и ал. 13 – 16./ в своята съвкупност, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства: мястото, датата, точния час
на извършване на нарушението, регистрационния номер на ППС-то, както и
данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тоя
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Разпоредбата на чл.179 ал.3а от ЗДвП регламентира и съчетава
едновременно правило за поведение и санкция за неизпълнението му, а
именно: Водачът който управлява ППС над 3.5тона по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, е длъжен да е изпълнил съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на „Закона за пътищата“ за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или да е закупил
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно
средство, в противен случай се наказва с Глоба в размер на 1 800лв.
С тази разпоредба законодателят е предвидил отговорност за водача на
ППС, чието задължение е преди движение по платената пътна мрежа да
изпълни определени задължения в резултат на които да се заплати дължимата
пътна такса. Той има право да избира, между два способа: 1. Да закупи
маршрутна карта; 2.Да декларира изминатото разстояние, чрез тол
ДЕКЛАРАЦИИ.
С избора и на двата способа се изпълняват съответни задължения, само
след изпълнението на които е възможно да се достигне до заплащане на
реално дължимата тол такса.
17
Вменените в чл.179 ал.3а от ЗДвП задължения на водача са да
УСТАНОВИ изминатото от ППС-то разстояние от платената пътна мрежа, в
резултат на което да се установи дължимият размер на пътната такса, и да се
достигне до заплащането й- Неустановяването на изминатото разстояние,
автоматично води и до липсата на заплащане на съответната такса.
В конкретния случай жалбоподателят е избрал да заплаща пътната такса,
като декларира данни за движението на своето ППС, чрез БОРДОВО
УСТРОЙСТВО/БУ/- Този способ се осъществява, чрез монтирането в ППС-то
на бордово устройство (БУ), което подава данни за таксуване до избран от
собственика на ППС-то Национален доставчик на услуга (НДУ). Данните за
таксуване установяват географското местоположение на ППС-то и неговите
характеристики (рег. номер, брой оси с които се движи и др., предварително
зададени в БУ), чрез подаването на GPS координати за движението, чийто
обмен се осъществява, чрез спътници, а не чрез стационарните устройства на
АПИ. Тези данни за таксуване се подават от БУ до избрания НДУ, който ги
обработва и превръща в тол декларации и автоматично в реално време ги
изпраща до ЕССПТ на АПИ. Получавйки декларации» за всеки един тол
сегмент в който ППС-то е навлязло АПИ генерира сметка за всички тол
сегменти за деня, която връща на НДУ за заплащането й, съгласно договорни
отношения между тях. Съгласно договорните условия между НДУ и
собственикът на ППС-то, последният следва да поддържа налични средства в
сметка, от която НДУ да дърпа необходимите суми за заплащането на
ежедневните сметки генерирани от АПИ, Съгласно договорените условия
липсата на средства в сметката води до прекратяване на услугата между НДУ
и собственика на ППС-то, при което БУ индикира спряна услуга светейки в
червено /.
В случая видно от СПРАВКА за декларираните данни (извлечение от
ЕССПТ, приложено по делото), бордовото устройство монтирано в
процесното ППС в периода на нарушението-16:39ч. НЕ е подавало данни.
Видно от становището на отдел УИСИ към АПИ и списъка с всички тол
декларации за деня, безспорно установено е,че за навлизането в тол
СЕГМЕНТА (**********) в участък от който е позиционирано устройство
20321-А-3 км 21+932, процесното ППС, НЕ е подало данни за таксуване,
съответно водачът не е изпълнил вмененото му задължение да установи
изминатото разстояние, респ. да се установи размера на дължимата тол такса,
18
според цената на сегмента в който е навлязъл, поради което ППС-то е заснето
от устройството, като движещо се в нарушение на съответните правила.
Задължение на водача е да установи изминатото разстояние, защото
БОРДОВО УСТРОЙСТВО/БУ/ е монтирано в ППС peг. № ***- вид: Влекач-
СКАНИЯ Р 450 с обща техническа допустима максимална маса-над 12тона,
управлявано от жалбоподателя-водач К. Г. Х.-ЕГН ********** и именно той
може да следи за изправната му работа. Негово е задължението преди
движение да се увери, че БУ е включено, че е със заредена батерия и др.
Неизправността му винаги се индикира с червена светлина, която може да
бъде установена от водача, който да спре движението на ППС-то до
отстраняване на проблема или да закупи МАРШРУТНА КАРТА/МК-Друг
способ/ за да продължи-Чрез закупуването на МК, водачът предварително е
декларирал разстоянието, което ще измине посочвайки избран от него
маршрут, за който веднага е установена дължимата тол такса, в зависимост от
разстоянието от пътя и характеристиките на ППС-то,като тази такса е
заплатена с издаването на МК. МК може да се закупува и чрез мобилно
усторйство./ може да бъде закупена и от друго лице, ако водачът няма тази
възможност.
Липсата на тол декларация за съответния пътен участък безпорно
обосновават игнориране от страна на водача на вменените му от закона
задължения, който не е изпълнил задълженията си да установява
изминаваното от ППС-то разстояние респ. да заплати дължимата такса.
Жалбоподателя-водач К. Г. Х.-ЕГН ********** е управлявал ППС- peг.
№ ***- вид: Влекач-СКАНИЯ Р 450 с обща техническа допустима
максимална маса-над 12тона, очевидно не е обърнал внимание работи ли
неговото БОРДОВО УСТРОЙСТВО/БУ/ до момента на преминаване през
рамката установила нарушението/ СЕГМЕНТА (**********) в участък от
който е позиционирано устройство 20321-А-3 км 21+932-Перник-Студена/,
след което е включил БУ, предвид валидно подадените тол декларации за
ОСТАТЪКА от пътя му.
С оглед на горното, водача К. Г. Х.-ЕГН ********** правилно е
санкциониран със съответното наказание „Глоба“ в размер на 1800/хиляда и
осемстотин/лева съгласно чл.179 ал.3а от ЗДвП за това, че е управлявал ППС
над 3.5т. в съответния участък от платената пътна мрежа, като не е изпълнил
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, за
19
участъка от пътя който е започнал да ползва или няма маршрутна карта за
същия, в резултат на което не е заплатена дължимата тол такса.
Въз основа на ДОГОВОРА с избрания НДУ, собственикът на ППС-то
разполага с всички подадени Тол декларации до АПИ в реално време, т.е.
жалбоподателят разполага с подробна информация за всички подадени тол
декларации от НДУ до АПИ и ако наистина бе подадена декларация за
процесния пътен участък (тол сегмент), той можеше да я представи по делото,
но такава не е приложена. Аналогично в случай на наличие на МАРШРУТНА
КАРТА/МК/Втория способ/, също няма пречка при наличност да бъде
представена,което не е направено респ. състава намира за безспорно
доказано НЕизпълнението на съответните задължения от страна на водача К.
Г. Х.-ЕГН **********, респ. липсата, както на тол декларация, така и на МК
за преминаването.
Безспорно е установено от събраните по делото доказателства и
авторството на нарушението, а именно, че водач на ППС-то в деня и часа на
нарушението е бил персонално жалбоподателя К. Г. Х.-ЕГН **********,
чиято КАРТА НА ВОДАЧ е била поставена в ТАХОГРАФА на ППС-то.
В подкрепа на горното, съгласно чл.187а ал.4 от ЗДвП/чл. 187а. (1) При
установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя
се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а
в случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно
средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че
пътното превозно средство е управлявано от трето лице.(2) Ако собственикът
на пътното превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за
допускане движението на пътното превозно средство, без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се налага имуществена
санкция, както следва:1. по чл. 179, ал. 3 – в размер 300 лв.;2. по чл. 179, ал. 3а
– в размер 1800 лв.;3. по чл. 179, ал. 3б – в размер 2500 лв.(3) Когато в
свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е вписан
ползвател, имуществената санкция по ал. 2 се налага на него. Ако вписаният
ползвател е физическо лице, се п***га ал. 1. (4) Вписаният собственик,
съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна
отговорност по ал.1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179,
ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на
20
административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в
която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. (5) В
случаите по ал.4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване
на административно нарушение не се издава наказателно постановление и
административнонаказателното производство се прекратява, а първоначално
издаденият електронен фиш се анулира. В тези случаи се образува
административнонаказателно производство срещу лицето, за което са
установени данни, че е извършило нарушението.(6 В случаите, при които
нарушението е установено и заснето по реда на чл. 167а, ал. 3, определени от
председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"
длъжностни лица, имат право на безвъзмезден достъп до Регистъра на
населението – Национална база данни "Население", поддържана от
Министерството на регионалното развитие и благоустройството, за
изпълнение на възложените им правомощия./ за жалбоподателя съществува
възможност, ако той не е бил водач на съответната дата в 7дневен срок от
съставяне на АУАН да посочи действителния извършител/ако е налице такъв/
и да бъде освободен от административно наказателна отговорност, каквато
хипотеза не е налице.
Задължение на водача е да установи изминатото разстояние, защото БУ е
монтирано в ППС-то и именно той може да следи за изправната му работа.
Негово е задължението преди движение да се увери, че БУ е включено, че е
със заредена батерия и др.
ОТНОСНО възраженията в депозираното становище на защитата:
1.Относно неясна и неадекватна фактическа обстановка, не се приема от
състава предвид,че ясно е посочено,какво точно не е направено, по силата на
какво следва да е било направено,кога и от кой т.е не намира накърняване
правото на защита на жалбоподателя.
2.Относно прилагане на „маловажен случай“, предвид извършеното
деяние и взетото отношение от АНО,състава не намира за необходимо да го
повтаря.
Предвид горното,състава не приема изложените от защитата възражения.
По размера на наказанията:
Административно наказващия орган е приложил административно
наказателната разпоредба по чл.179 ал.3а от „Закона за движението по
21
пътищата“/чл.179……(3а) (Водач, който управлява пътно превозно средство
от категорията по чл.10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно
средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв. …………../ във фиксирания
и
размер, който се приема за справедлив и се споделя от състава.
По разбиране на съда опредения размер би постигнал целите на
наказанието, визирани в чл.12 от ЗАНН, а именно да се предупреди и
превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и да
въздейства възпитателно и предупредително .
Относно разноските :
Изхода на делото обосновава присъждане на разноски на
административно наказващия орган/АНО/, тъй като е представляван от
ЮРИСКОНСУЛТ, който своевременно е направил искане за присъждане на
разноски, съобразно правото в чл.63 ал.3 от ЗАНН /чл.63.(1) Районният съд в
състав само от съдия разглежда делото по същество и се произнася с решение,
с което може да потвърди, да измени или отмени наказателното
постановление или електронния фиш. Решението подлежи на касационно
обжалване пред административния съд на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс. (2) В предвидените от закона случаи
съдът може да прекрати производството с определение, което подлежи на
обжалване с частна жалба. (3) В съдебните производства по ал. 1 страните
имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс.(4) Ако заплатеното от страната
възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и
фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна
да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от
минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата.
(5) В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от
22
юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да
надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на
чл. 37 от Закона за правната помощ./
Поради това на основание чл.63 ал.5 от ЗАНН на Национално ТОЛ
управление /НТУ/ към Агенция „Пътна инфраструктора“/АПИ/-гр.София,
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в
чл.37 от „Закона за правната помощ“ /чл.37.(1.Заплащането на правната
помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се
определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.(2) За
недобросъвестно или некомпетентно извършена правна помощ и при
непредставяне на отчет в срока по чл. 38, ал. 4, независимо от други санкции,
адвокатът не получава възнаграждение по конкретния случай. (3) Когато
адвокатът е получил възнаграждение, при установена недобросъвестно или
некомпетентно извършена правна помощ, той връща платеното въз основа на
решение на председателя на НБПП./
Съгласно чл.37 от „Закона за правната помощ“ заплащането на правната
помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се
определя в Наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.
В случая приложима е нормата на чл.27е от „Наредбата за заплащане на
правната помощ“ /чл.27е.Възнаграждението за защита в производства по
Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120лв./, която
предвижда, че възнаграждението за защита в производства по „Закона за
административните нарушения и наказания“ е от 80лв. до 120лв.
При определяне на възнаграждението на правоимащата страна, съдът взе
предвид, че делото не се отличава с фактическа или правна сложност, което
мотивира присъждане на възнаграждение в минимален размер, а именно-
80лева.
Що се отнася да искането за разноски на жалбоподателя,то същите с
оглед изхода на делото следва да бъдат оставени без уважение.
Мотивиран от изложеното и на основание осн. чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.1 вр.
чл.58д т.1 от ЗАНН, съда счита,че така издаденото НП,следва да бъде изцяло
потвърдено, поради изтъкнатите по горе съображения в който смисъл,
РЕШИ:
23
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG04102022/4000/P8-
1079/20.03.2023г. на Директор на Национално ТОЛ управление /НТУ/ към
Агенция „Пътна инфраструктора“ /АПИ/-гр.София въз основа на АУАН №
BG04102022/4000/P8-1079/04.Х.2022г. с което на жалбоподателя К. Г. Х.-
ЕГН ********** на осн. чл.179 ал.3а от „Закона за движението по пътищата“
за извършено нарушение по чл.179 ал.3а от „Закона за движението по
пътищата“ е наложено наказание „Глоба“ в размер на 1 800/хиляда и
осемстотин/лева .
ОСЪЖДА К. Г. Х.-ЕГН ********** / гр.***-обл.Кюстендил ул.“***“ № 6/, да
ЗАПЛАТИ на Национално ТОЛ управление /НТУ/-ЕИК *********/гр.София
бул.“Македония“ № 3/ към Агенция „Пътна инфраструктора“/АПИ/-гр.София,
ЮРИСТ консултско възнаграждение в размер на 80/осемдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
24