О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 601 гр.Кюстендил, 21.12.2022г.
Кюстендилският административен съд, в
закрито заседание на двадесет и първи декември две хиляди двадесет и втора
година, в състав:
Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№411/2022г. по описа на КАС, за
да се произнесе взе предвид:
Б.Е.С. в качеството на пълномощник на М.М.С. *** оспорва мълчалив отказ
на кмета на Община Кюстендил да разпореди на С.К.И., в качеството му на
собственик на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 41112.500.976.1.2 по
КККР на гр.Кюстендил, да предприеме незабавни действия за предотвратяване или
отстраняване на причинени увреждания и възстановяване на самостоятелен обект в
сграда с идентификатор 41112.500.976.1.1 по КККР на гр.Кюстендил и да уведоми
общината; мълчалив отказ на кмета на Община Кюстендил да назначи комисия, която
да констатира състоянието на самостоятелен обект в сграда с идентификатор
41112.500.976.1.2 и необходимите ремонтни и възстановителни действия и мълчалив
отказ на кмета на Община Кюстендил да издаде заповед, с която да задължи
собствениците на обект в сграда с идентификатор 4112.500.976.1.2 да премахнат,
преобразуват или ремонтират неподходящите по местонахождение и разположение
канализационни съоръжения, като ги приведат в съответствие с одобрен
инвестиционен проект №71/26.07.2016г. и разрешение за строеж №109/26.07.2016г.,
както и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността,
здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на семейството
на жалбоподателя.
Съдът след служебна проверка по допустимостта на жалбата по реда на
чл.159 от АПК, намира същата за недопустима, по следните съображения:
Административният
орган е сезиран със заявление на Б.Е.С. в качеството й на пълномощник на М.М.С.
***№94-00-3861/16.11.2022г. за разпореждане на С.К.И., в качеството му на
собственик на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 41112.500.976.1.2 по
КККР на гр.Кюстендил, да предприеме незабавни действия за предотвратяване или
отстраняване на причинени увреждания и възстановяване на самостоятелен обект в
сграда с идентификатор 41112.500.976.1.1 по КККР на гр.Кюстендил и да уведоми
общината; за назначаване на комисия, която да констатира състоянието на
самостоятелен обект в сграда с идентификатор 41112.500.976.1.2 и необходимите
ремонтни и възстановителни действия и за издаване на заповед, с която да
задължи собствениците на обект в сграда с идентификатор 4112.500.976.1.2 да
премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящите по местонахождение и
разположение канализационни съоръжения, като ги приведат в съответствие с
одобрен инвестиционен проект №71/26.07.2016г. и разрешение за строеж
№109/26.07.2016г., както и да извършат необходимите работи в интерес на
сигурността, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието
на семейството на заявителя.
Анализирайки изложените фактически
основания в заявлението съдът счита, че кметът на Община Кюстендил е бил
сезиран със сигнал. В хипотезите на чл.195 от ЗУТ кметът на общината действа
служебно, като издава заповеди за заздравяване, поправяне или премахване на
строежи, ако са налице основания за това, а постановените в този производство
административни актове са адресирани до собствениците на подлежащите на
поправяне, заздравяване или премахване строежи. Исканията на граждани и
конкретно заявлението на жалбоподателя, с което се търси вменяване на
задължения на трето лице като собственик на строеж от кмета, извършване на
действия от кмета - назначаване на комисия и издаване на акт по чл.195, ал.5 от ЗУТ, по своето естество представлява сигнал до органа, компетентен да установи
състоянието на строежа и да разпореди съответни действия по неговото
заздравяване или премахване. Кметът на общината е органът, който контролира
дейността по премахване или ремонтиране на негодни за ползване и застрашаващи
сигурността строежи. При осъществяване на правомощията си във връзка с това той
действа в условията на оперативна самостоятелност. Липсва разпоредба, която да
му вменява задължение да се произнася по искания и сигнали да бъдат предприети
действия по премахване, преобразуване или ремонтиране на неподходящи по
местонахождение, разположение, вид и материали обекти. Отказ от издаване на
административен акт, е налице само тогава, когато при настъпването на посочени
в хипотезата на правната норма факти, за административния орган се поражда
задължение да издаде акт с определено от нормата съдържание, каквото в случая
не е налице. Липсата на задължение за изрично произнасяне с акт,
води и до липсата на формиран мълчалив отказ.
Отделно от гореизложеното съдът
посочва и следното: Производството по чл.195 и сл. от ЗУТ се развива само между
административния орган и адресатите на акта. В случая жалбоподателят, имащ
качеството на подател на сигнал до кмета на Община Кюстендил, независимо че е съсобственик
на терена и собственик на самостоятелен обект в сграда с идентификатор
41112.500.976.1.1 по КККР гр.Кюстендил, не се явява страна в административното
производство по чл.195, ал.5 от ЗУТ, поради което за него липсва и правен
интерес от оспорване.
С оглед гореизложеното жалбата е
недопустима и следва да се остави без разглеждане, а производството – да се
прекрати.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Б.Е.С.
в качеството на пълномощник на М.М.С. *** срещу мълчалив отказ на кмета на
Община Кюстендил да разпореди на С.К.И., в качеството му на собственик на
самостоятелен обект в сграда с идентификатор 41112.500.976.1.2 по КККР на
гр.Кюстендил, да предприеме незабавни действия за предотвратяване или
отстраняване на причинени увреждания и възстановяване на самостоятелен обект в
сграда с идентификатор 41112.500.976.1.1 по КККР на гр.Кюстендил и да уведоми
общината; мълчалив отказ на кмета на Община Кюстендил да назначи комисия, която
да констатира състоянието на самостоятелен обект в сграда с идентификатор
41112.500.976.1.2 и необходимите ремонтни и възстановителни действия и мълчалив
отказ на кмета на Община Кюстендил да издаде заповед, с която да задължи
собствениците на обект в сграда с идентификатор 4112.500.976.1.2 да премахнат,
преобразуват или ремонтират неподходящите по местонахождение и разположение
канализационни съоръжения, като ги приведат в съответствие с одобрен инвестиционен
проект №71/26.07.2016г. и разрешение за строеж №109/26.07.2016г., както и да
извършат необходимите работи в интерес на сигурността, здравеопазването,
хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на семейството на
жалбоподателя.
Прекратява производството по
адм.д.№411/2022г. по описа на КАС.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седем дневен срок, считано от
съобщаването му на страните чрез връчване на преписи.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: