Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 2542 Година 2021, 20.12. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 24.11.2021 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при
участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2536 по описа за 2021 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от С.Н.М. *** срещу
решение №1096/15.07.2021г. по АНД №3565/ 2021г. по описа на Районен съд –
Пловдив, IX н. състав, с което е потвърдено наказателно
постановление/НП/ №36-0000362/07.05.2021г. на инспектор в РД
„Автомобилна администрация“/РД“АА”/ – Пловдив, с което е наложено на жалбоподателя
административно наказание – “Глоба” на основание чл.178а ал.7, т. 1 от
Закона за движението по пътищата/ЗДвП/ в размер на 1 500 лева за нарушение
на чл.43 т.2, б. “б“ от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.
Жалбоподателят счита, че така постановеното решение
от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие на
нарушаване на материалния и процесуалния закони, поради което моли същото да
бъде отменено, като вместо това се постанови отмяна на издаденото НП. Претендира
разноски.
Ответникът по касационната жалба РД“АА” – Пловдив
не взема становище по така подадената жалба.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни осно-вания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния Съд е приел, че от
една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява
извършване от страна на дружеството на вмененото му нарушение на чл.43 ,т.2
б.“б“,предл. 1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а от друга че не
са налице съществени нарушения на процесуалните правила, осъществени в хода
на развитие на административно – наказателното производство.
С касационната жалба М. сочи, че и в НП, а и в
АУАН липсва изложение какви конкретни изисквания на соченото Приложение№5
деецът е нарушил, а нормата на чл.53 ал.2 ЗАНН е неприложима.
По тези конкретни възражения,настоящият състав
съобрази следното.
На първо място следва да се посочи, че новелата
на чл.43 от Наредбата изисква Председателят на Комисията,
която извършва периодичен преглед за проверка на
техническата изправност на ППС, да следи за
качественото и пълнообемното провеждане на периодични прегледи на ППС от страна
на техническия специалист, като не допуска извършването на периодичен преглед
на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи,
определени в Наредбата.
Или тук е предвиден специален състав на допустителство, за което е налице
санкция на лице с качество „Председател“, затова че същото не е упражнило
достатъчно контрол върху друго, подчинени нему лице(технически специалист), който в дадения случай
е извършил конкретно нарушение на изискванията при извършване прегледа на МПС в
пункта за технически преглед на дата 09.12.2020г.
Преди всичко според този състав важното е да се посочи, че изискването на
санкционната норма е лицето пряк извършител да е нарушил конкретно изискване
при извършения периодичен преглед. В случая и в АУАН, а и в НП, се сочи какъв е
резултатът от дейността на последния – неизвършване на проверка на техническото
състояние на посоченото ППС.
В о.с.з. на 08.07.2021г. пред РС актосъставителят Червенаков отбелязва, че
на посочената дата и за посочения автомобил, техническият специалист въобще не
е извършил преглед(като МПС-то влиза на линията, а длъжностното лице е
следвало да влезе в канала под него и да провери възлите и агрегатите –
изправност на ходова част, спирачни маркучи, кормилна уредба и т.н.). Или в случая е налице пълно бездействие.
В тази връзка неоснователна се явява тезата на защитата на касационния
жалбоподател, че следвало да се посочат конкретните несъобразявания, при
констатиране на такова бездействие. Това принципно е вярно, но в дадения
случай специалистът просто не е извършил какъвто и да е преглед, поради което
в НП правилно се изброени дължимите от него действия по Приложение №5, част I,т.2 – преглед на кормилна уредба, т.5 – преглед на оси, колела, гуми и
окачване.
Разпоредба на чл.43 от Наредбата ясно сочи, че Председател
на Комисия,
извършваща прегледи, отговря за допуснато от него
извършване на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за
извършване на периодичните прегледи, определени в Наредбата, поради което и санкцията е именно по чл.178а ал.7,т.1 ЗДвП – за допускане
извършването на периодичен преглед за проверка на
техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията,
определени с наредбата по чл.147 ал.1 (която е именно процесната от 2011г.).
Така, като не е извършил необходимия контрол, М.(бидейки Председател на Комисията) същото е осъществил
бездействие, като законът допуска той да носи отговорност за неосъществен
контрол върху действия на подчинения му специалист.
Или решението на първостепенния съд се явява законосъобразно.
С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2
предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното
решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение №1096/15.07.2021г. по АНД №3565/2021г. по описа
на Районен съд – Пловдив, IX н.
състав.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи
на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.