Решение по дело №288/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 336
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700288
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 05.12.2019 год.

 

В   И М Е Т О  Н А   Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Номер                        336                                2019 година                              град   Кюстендил

 

Кюстендилски административен съд,

на  тринадесети ноември                                                                            2019 година

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

 

                                                         Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                                                АСЯ СТОИМЕНОВА

 

Секретар: Светла Кърлова и с участието на

Прокурора: Йордан Георгиев

 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

НАХД № 288 по описа на КнАдмС за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

         Д.М.К. ***, чрез процесуалния си представител адв. Д.Д. *** обжалва Решение на ДРС № 282/06.08.2019 г. по НАХД № 507/2019 г. по описа на същия съд за 2019 г.

         Твърдят се касационни основания, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени процесуални нарушения, както и поради необоснованост, поради което районния съд неправилно е потвърдил ЕФ и моли същият да се отмени.

         Касаторът - редовно призован, не се явява и не се представлява по делото.

         Ответникът по касационната жалба е редовно призован, не се явява и не се представлява.

         Заключението на прокурора е, че депозираната касационна жалба е неоснователна, сочените в жалбата основания за отмяна на въззивното решение не са налице, а ДРС се е съобразил с доказателствата по делото и е постановил правилно решение.

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 от АПК от надлежна страна, участник в първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно и е процесуално допустима.

         Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:

         Предмет на касационна проверка е Решение на ДРС по НАХД № 507 по описа на същия съд за 2019 г. С атакувания съдебен акт е потвърден Електронен фиш Серия К ***, издаден от ОД на МВР гр. Кюстендил, с който на Д.М.К., като законен представител на ЕТ „*** – Д.К.“***, е наложено административно наказание ”глоба” в размер на 100 лв., на основание чл. 189 ал. 4 вр. с чл. 182 ал. 1 т. 3 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение по чл. 21 ал. 1 от ЗДвП. 

         Потвърденият от ДРС електронен фиш е заключителен акт в административно - наказателно производство, образувано срещу Д.М.К. ***, за това че на 06.09.2018 г. в 15.08 ч., в с. Пастра,  общ. Рила, ПП 107 км. 19+200 в посока към гр. Рила, управлява МПС „***“, с рег. № ***, като се движи с превишена скорост 73 км/ч. при ограничение на скоростта за населено място от 50 км/ч. Наказуемата скорост е 23 км/ч. – нарушение по чл. 21 ал. 1 от ЗДвП.       

            Нарушението е установено и заснето с мобилна система за видеоконтрол АТСС , TFR1-M, която е от одобрен тип съгласно Удостоверение № 10.02.4835, издадено на 24.02.2010 г. от БИМ със срок на валидност до 24.02.2020 г., като към ЕФ е приложен клип № 7231, Радар № 577, от паметта на техническото средство, в който се съдържат данни за датата, часа, мястото, регистрационния номер на МПС и стойностите на разрешената, установената и наказуемата скорост. Към преписката е приложен Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система по чл. 10 ал. 1 от Наредба № 8121з-532/2015 г., както и протокол за монтаж и настройка от 21.05.2012 г. относно извършен монтаж и настройка на техническото средство TFR1-М; протокол за извършено обучение от 21.05.2012 г., както и данни за МПС и собственика му.

Първоинстанционният съд е постановил съдебния акт, потвърждавайки издадения ЕФ като законосъобразен, издаден при спазване на процесуалните правила.  

Настоящият касационен състав споделя изводите на въззивната инстанция и ще остви в сила решението на ДРС като правилно по следните съображения:

Законодателят, с изменението на Закона за движението по пътищата, обн. в ДВ бр. 54/05.07.2017 г., е предвидил възможност за издаване на електронен фиш в отсъствие на контролен орган и нарушител,  за налагане на административни наказания за допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система, включително мобилно. Горното произтича от тълкуването на разпоредбата на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП в контекста на легалната дефиниция по § 6 т. 65 от ДР на ЗДвП, според която автоматизираните технически средства или системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствия на контролен орган и могат да бъдат: стационарни - прикрепени към земята и обслужвани  периодично от контролен орган или мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Следва да се посочи, че законодателят е въвел изискване за отсъствие на контролен орган и нарушител при издаване на електронния фиш, а не при установяване и заснемане на нарушението, каквото неправилно тълкуване е направено в оспореното решение.  От анализа на цитираните нормативни разпоредби, касационният съд счита, че към датата на процесното деяние, нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и заснемат с мобилно техническо средство, като наказанията се налагат с електронен фиш.

Електронния фиш има нормативно предвиденото съдържание. Приложимата разпоредба не въвежда изискване за дата на издаване на фиша. Съгласно чл. 189 ал. 11 от ЗДвП фишът замества наказателното постановление. В случая оспореният електронен фиш, който съгласно легалната дефиниция съставлява електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно – информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушение от АТС или системи, е издаден по реда на визираната процедура. Същият има нормативно предвиденото съдържание по чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, като възпроизвежда данните от мобилна система за видеоконтрол „TFR1 - М“. Клипът /снимката/ от техническото средство представлява веществено доказателствено средство от категорията на визираните в чл. 189 ал. 15 от ЗДвП и установява извършването на съставомерно деяние по чл. 182 ал. 1 т. 3 във вр. с чл. 21 ал. 1 от ЗДвП. Същата е изготвена по съответния законов ред, с описание на всички съставомерни признаци на деянието, включително относно разрешената и установена скорост на движение на автомобила.

Останалите съставомерни обстоятелства за отговорността на дееца за местоположението на ПЗ и разстоянието му от уреда за измерване, се установяват от Протокола за използване на АТСС /Приложение към чл. 10 ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилрата за движение/, неразделна част от преписката по първоинстанционното дело.

 

Воден от тези мотиви и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение на ДРС № 282/06.08.2019 г. по НАХД № 507/2019 г. по описа на същия съд за 2019 г.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.         

                                                                 

                                                         

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                   

                                                                             ЧЛЕНОВЕ: