Решение по дело №477/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260094
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20201520200477
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№....................................

гр.Кюстендил,16.04.2021 г.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

            Кюстендилски районен съд, III-ти състав,  в открито съдебно заседание на двадесет и трети февруари , две  хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                                                    Председател: :Мая Миленкова

            Секретар: Даниела Кирилова   

            Като разгледа докладваното от съдия Миленкова АНД № 477 по описа за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Ц.П.С., с ЕГН – ********** *** обжалва  наказателно постановление № 661/26.02.2020 г. на Кмета на Община Кюстендил, с което на основание чл. 57 от наредбата за обществения ред на територията на Община Кюстендил /НОРТОК/ й е наложено административно наказание „ глоба” в размер на 300 лева за нарушение на чл.13, ал.2, т.а от НОРТОК.  С жалбата се иска отмяна на атакуваното наказателно постановление, като се  сочат допуснати процесуални нарушения в производството по съставяне и връчване на АУАН и НП и се оспорва последното по същество.

            Наказващият орган, чрез процесуалния си представител,  оспорва жалбата и иска от съда да бъде постановено решение, с което да бъде потвърдено издаденото от Кмета на община Кюстендил наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.

            Като разгледа събраните по делото писмени и гласни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

На 21.07.2019 г. около 01:00 ч. в РУ Кюстендил е подаден сигнал за висока музика идваща от търговски обект – снекбар „Църна маца“, находящ се в гр.Кюстендил, на ул.“Ал. Димитров“, до гаров площад.  Обектът е посетен от служители на управлението – свидетелите К. и К.. На място те  възприели, че обектът е отворен и има посетители.  Чувала се силна музика, идваща от колона , разположена в близост до входа на заведението.  Тъй като никой от присъстващите  не се заявил като собственик или управител на заведението, свидетелите К. и К.  влезли във вътрешността на търговския обект, където имало момче и момиче, които почиствали. На въпроса кой е управител на заведението те посочили именно жалбоподателката С., която седяла на една от пейките в откритата част на заведението.  Свидетелите К. и К. излезли и помолили жалб. С. да намали музиката.  С. обяснила, че заведението не работи с клиенти ,а се е  провеждало частно парти и отказала да намали музиката.  Служителите на РУ Кюстендил повикали за съдействие свои колеги – автопатрул в състав : М. П. и М. В.. Последвал  по-сериозен конфликт между жалбоподателката и  полицейските служители, по повод който е образувано ДП. 

На 15.10.2019 г.  е съставен АУАН, с бл.№425104 от св. Ю.Й., мл. полицейски инспектор в РУ Кюстендил, с който е ангажирана  административнонаказателната отговорност на жалб. С. за извършено нарушение на чл. 13, ал.2а от наредбата за обществения ред на територията на Община Кюстендил.  Отговорността на С. е ангажирана за това че, в качеството й на собственик и управител на снек-бар „Църна Маца“  не е спазила определеното с тази Наредба работно време  на търговския обект  07:00 часа до 23:00часа.  

            АУАН е предявен и връчен на жалбоподателката, като същата е отразила писмените си възражения, сочейки, че в момента на проверката търговският обект не е работел.

На 26.02.2020 г. В.И.Д. Кмет на Община Кюстендил издал атакуваното НП №661/2020 г., с което е вменил във вина на Ц.С. извършването на административно нарушение по чл. 13, ал.2, т.“а“ от НОРТОК.   Фактическата обстановка изложена в НП е идентична с описаната такава в АУАН. С това НП , на основание чл. 57 от Наредбата на Ц.С. е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 300 лева.

В хода на съдебното производство по делото е представена Заповед № РД-00-651/12.07.2016 г. на Кмета на Община Кюстендил за удължено работно време на снек-бар „Църна Маца“. Представен е и договор за абонаментно сервизно обслужване  на касови апарати с фискална памет №267/28.03.2018 г. сключен между „Унипринт сервиз“ЕООД и „Термоенерджи-плюс“ЕООД, както и протокол за демонтаж на фискална паметна ФУ собственост на „Станислав Иванов 84“ЕООД.

В хода на съдебното следствие са разпитани свидетелите  Й. , К. и К.. Първият от тях е актосъставител и не е присъствал при установяване на нарушението. Според показанията му, дадени в хода на съдебното следствие, актът е съставил по повод изготвена от колегите му докладна, но не може да посочи  причините, поради които  това е станало почти три месеца след изготвяне на докладната.

Свидетелите К. и К. в показанията си  сочат, че са посетили адреса поради подаден сигнал за висока музика, нарушаващата нощната тишина. За нарушаване на работното на търговския обект в изготвената от тях , след проверката, докладна записка не се споменава.

               Актосъставителят Й. не можа да посочи пред съда, по каква причина е ангажирал отговорността именно на Ц.С. за  описаното в АУАН административно нарушение, още по-малко защо е сторил това почти три месеца след изготвяне на  докладната записка послужила му за основание за започване на административнонаказателното производство срещу С. .

            Горната фактическа обстановка се установява от приетата от съда административно-наказателна преписка и от показанията на свидетелите  Й., К. и К..

            Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и в този смисъл е допустима.

            При установената фактическа обстановка съдът намира жалбата за основателна  по следните съображения:            

В административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, налагащи отмяна на НП на това основание .

На първо място по никакъв начин не се установи , че Ц.С. е лице извършващо търговска дейност в проверяваното заведение за хранене. Субект на нарушението , за извършването на което е ангажирана отговорността й / нарушение по чл. 13, ал.2 б.“а“ от НОРТОК/  може да бъде само „лице извършващо търговска дейност в този обект/. Нито актосъставителя, нито АНО са  посочили въз основа на какво са приели С. за административнонаказателно отговорно лице. Такива доказателства не се представят и в хода на съдебното следствие. Напротив , видно от събраните по делото доказателствени средства, жалбоподателката е била управител на „С. И.“ЕООД , което дружество е стопанисвало процесния търговски обект в един по-ранен момент- до 21.04.2017 г.  Към датата на проверката снек-бар „Църна Маца“ се стопанисва от „Термоенерджи – плюс“ЕООД  като липсват каквито и да е данни за  връзка между Ц.С. и това дружество.

  В съставения акт за установяване на административно нарушение са пропуснати задължителни реквизити. Липсва изчерпателно фактическо описание на нарушението, както и на обстоятелствата, при които е било извършено. В АУАН е вписано, че Ц.С., в качеството си на собственик и управител на снек-бар“Църна маца“ допуска  извършване на търговска дейност  извън определеното работно време за обекта. Липсва описание на дейностите, които са възприети като търговски такива, за да се приеме, че  обектът работи с клиенти след  определеното работно време. Още на място, при проверката е обяснено от присъстващите лица, че търговският обект не работи с клиенти. Твърдяното в АУАН и НП, че жалб. С. е действала в качеството си на собственик и управител на заведението не почива на никакви доказателства .

            За административнонаказвщият орган е стояло  задължението, предвидено в чл. 52, ал.4 от ЗАНН да провери акта за констатирано нарушение с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, както и събраните доказателства. Възможно е било да се извърши допълнителна проверка, за да бъде установено кой е собственик и управител на дружеството, което стопанисва търговския  обект и едва тогава да бъде ангажирана нечия отговорност.  Това не е сторено, поради което и  административнонаказващият орган, предоверявайки се на неподкрепени с доказателства твърдения, е  санкционирал жалбоподателката Ц.С.. 

 

Всички описани по-горе нарушения на процесуалните правила обуславят  незаконосъобразността на атакуваното НП, без  да се налага съдът да обсъжда същото по същество.

            Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Кюстендилският районен съд

 

                                                                        Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯВА изцяло наказателно постановление  № 661/26.02.2020 г., издадено от В.И.Д. Кмет  на Община Кюстендил, с което  на  основание чл. 57 от НОРТОК е наложено на Ц.П.С. , с ЕГН – ********** административно наказание „ глоба” в размер на 300 лева, за нарушение по чл. 13, ал.2, т.а от Наредбата за обществения ред на територията на обшина Кюстендил.  

            Решението подлежи  на обжалване с касационна жалба пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                               

                                                                                                           Районен съдия :