Определение по дело №674/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1979
Дата: 6 декември 2022 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20227180700674
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1979/6.12.2022г.

 

Град Пловдив, 06.12.2022 година

 

        

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на шести декември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                    Съдия: А. Харитева

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 674 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда чл.159 АПК.

Производството е образувано по жалба А.К.Т. *** срещу заповед № 21ОА-3076 от 15.11.2021 г. на кмета на община Пловдив, с която е одобрено изменение на ПУП – ПРЗ на част от кв.18 по плана на кв. „Коматево“, гр. Пловдив, като от УПИ ***** **-обществена зеленина по имотните граници на ПИ с ИД ***** 534.166 с привеждане към идентификаторите по КК, проектен идентификатор и в съответствие с чл.8, т.1, чл.112 ЗУТ, без промяна на предназначението, се образуват нови УПИ ******, всички те – жилищно строителство без промяна начина и характера на застрояване– запазване на съществуващото застрояване с пристрояване до ниско свободно застрояване, и УПИ ХVІ-обществена зеленина по корекцията на регулацията.

В изпълнение на указанията, дадени в определение 5478 от 07.06.2022 г., постановено по адм. дело № 4725/2022 г. на ВАС, ІІ о., и в определение № 8601 от 06.10.2022 г., постановено по адм. дело № 8013/2022 г. на ВАС, ІІ о., е допуснато извършване на съдебно-техническа експертиза, чието заключение съдът кредитира като компетентно, безпристрастно и кореспондиращо със събраните по делото писмени доказателства.

След справки в община Пловдив, където вещото лице се е запознало с регулационния план от 1945 г. и кадастрално-регулационния план от 1973 г., вещото лице посочва, че съгласно одобрения през 1973 г. план в кв.18 има 15 имота, урегулирани за ниско жилищно застрояване, като части от почти всички без имоти 162 и 163 попадат в парцел ХVІ-обществена зеленина, който е в центъра на кв.18, с два правоъгълни участъка от североизток и от югоизток, с ширина на всеки около 6 м по графични данни, като подходи към зеленината в центъра. Имотът на жалбоподателя е в северозападния ъгъл на кв.18, урегулиран по северната, южната и западната имотни граници и на 4 м от източната граница, така че  около 112 кв.м по графични данни попада в терен за парцел ХVІ-обществена зеленина. От по-голямата част от имот 165 е образуван парцел І-165. Вещото лице посочва, че със застроителния план от 1973 г. в кв. 18 е предвидено свободно ниско жилищно застрояване, запазване на съществуващото застрояване, пристрояване и надстрояване до ниско застрояване, като за парцел ***е предвидено запазване на съществуващата двуетажна жилищна сграда, надстрояване с един етаж и пристрояване на три етажа. Вещото лице посочва още, че със заповед от 13.09.2019 г. на кмета на община Пловдив е одобрено изменение на ПУП – ПРЗ на част от кв.18, в южната част на квартала, което не се отнася до имота на жалбоподателя.

Относно оспорената заповед – предмет на настоящото дело – вещото лице изрично посочва, че имотът на жалбоподателя УПИ ***не е в обхвата на изменението на действащия ПУП, а в контактната му зона. Ивица с ширина 4 м и дължина 28 м и площ по графични данни около 112 кв.м от ПИ ***продължава да е в отреждане за обществена зеленина, както е по действащия ПУП и за тази площ е образуван нов УПИ ХVІ-обществена зеленина.

Според вещото лице с настоящото изменение се променят границите на УПИ ХVІ-обществена зеленина по плана от 1973 г. и от 2019 г., като регулационните линии на новообразуваните УПИ за ниско жилищно застрояване се поставят по имотните им граници, като в северната част на кв.18 терен с площ около 112 кв.м от ПИ ***е попаднал в УПИ **обществена зеленина по действащия план от 1973 г. и изменението от 2019 г. и от него е образуван нов УПИ ХVІ-обществена зеленина по изменението – предмет на обжалваната заповед, защото УПИ ***не е в обхвата на изменението, а в контактната зона.

Вещото лице посочва също, че по действащия ПУП – ПРЗ парцелите (УПИ) са били с предназначение за ниско жилищно застрояване и с такова предназначение са по настоящото изменение.

Според вещото лице новообразуваният УПИ ХVІ-обществена зеленина в кв.18 по настоящото изменение е с ширина 4 м, дължина 28 м и площ по графични данни около 112 кв.м, образуван е от останалата част от УПИ **-обществена зеленина по действащия ПУП и граничи на север с ПИ ***, на изток с новообразуван УПИ **, на юг с новообразуван УПИ **, на запад със съществуващ **.

Съдът кредитира заключението на вещото лице, но намира, че с него не се установяват нови факти. Вещото лице потвърждава, че имотът на жалбоподателя не е предмет на плана, а в контактната зона на изменението заедно с УПИ ***** и улици. За преценка на допустимостта на жалба от значение е също констатацията на вещото лице относно границите на имота на жалбоподателя.

С оглед заключението на вещото лице и представените по делото писмени доказателства съдът намира, че жалбоподателят не е заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.1 ЗУТ, защото имотът му не е предмет на плана, одобрен с оспорената заповед, което изрично е потвърдено и със заключението на вещото лице.

Следователно е необходимо да се изследват останалите основания по чл.131, ал.2, т.2-5 ЗУТ, за да се прецени, дали жалбоподателят попада в кръга на заинтересованите лица с право да обжалват одобреното изменение на ПУП.

Тъй като вещото лице изрично посочва, а това е видно и от самата графична част на оспорената заповед, че съществуващото застрояване е свободно и такова се запазва, то жалбоподателят не е заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.2 и 3 ЗУТ, каквито могат да бъдат само собствениците или носителите на ограничени вещни права на съседните имоти, когато с подробния устройствен план се създава свързано застрояване между тях и имот или имоти, включени в обхвата на плана, или съседните имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния. Очевидно с оглед липсата на промяна на начина и характера на застрояване цитираните две хипотези са невъзможни.

Не е налице също хипотезата на чл.131, ал.2, т.4 ЗУТ, защото имотът на жалбоподателя няма обща регулационна граница с УПИ ***, защото и преди изменението, извършено с оспорената заповед, и след това между двата имота е разположен УПИ ХVІ-обществена зеленина, който също е с непроменено предназначение, а само с намалена площ, видно от извлечението от кадастралната карта и проекта за изменение на ПУП – ПР, потвърдено със заключението на вещото лице. Фактът, че към УПИ ** е придадена част от площта на УПИ **-обществена зеленина, не води до промяна на предназначение на самия УПИ **, който е с това си предназначение за обществена зеленина и преди настоящото изменение, и след него. Променя си само предназначението на онази част от УПИ **-обществена зеленина, която се включва към УПИ **, но с който имотът на жалбоподателя няма обща регулационна граница и не му е съседен. В този смисъл използваното от вещото лице определение „новообразуван“ за УПИ **обществена зеленина следва да се разбира именно в смисъл на УПИ с нова, различна от предишната площ, определена от вещото лице по графични данни в размер на около 112 кв.м.

Не е налице също хипотезата на чл.131, ал.2, т.5 ЗУТ, защото за имота на жалбоподателя не се въвеждат никакви ограничения в режима на застрояване и ползване с предвижданията на оспорения план.

Следователно в настоящия случай не е налице нито една от хипотезите на чл.131, ал.2 ЗУТ, които императивно и изчерпателно изброяват кръга на заинтересованите лица, чиито недвижими имоти се явяват непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план, и имат право на жалба. След като не е от кръга на заинтересованите лица по чл.131, ал.2 ЗУТ, жалбоподателят няма правен интерес от настоящото оспорване. Наличието на правен интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка за съдебно оспорване, за която съдът е длъжен да следи служебно. Съответно, нейната липса обуславя недопустимост на жалбата и налага прекратяване на съдебното производство.

Затова и на основание чл.159, т.4 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.К.Т., ЕГН **********,***, срещу заповед № 21ОА-3076 от 15.11.2021 г. на кмета на община Пловдив.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 674 по описа на Административен съд Пловдив за 2022 година.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването.

 

Съдия: