Решение по дело №130/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 20 септември 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700130
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                          Р Е Ш Е Н И Е 125

 

                                       20.09.2019 г.   гр. Сливен

 

                              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Сливен, касационен състав, в открито съдебно заседание на единадесети септември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                         ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                         ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

При секретаря Галя Георгиева и с участието на прокурора Христо Куков като разгледа докладваното от съдията Бозукова КАНД № 130 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе в предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Х.Р.Х. *** против решение № 155/09.04.2019 г. по АНД № 174/2019 г. по описа на РС Сливен, с което е потвърдено НП № 18-0804-004069/10.01.2019 г. Началник РУ към ОДМВР Сливен, с което на Х. за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200 лева на основание чл. 175, ал. 3 пр. 1 от ЗДвП и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца.

Касационният жалбоподател счита, че решението е поставено в нарушение на закона – касационно основание по чл. 348, т. 1 от НПК. Излагат се доводи, че Районният съд неправилно е приел, че административното производство е проведено съгласно разпоредбите на ЗАНН. Счита, че същото е следвало да се прекрати. В съдебно заседание чрез п. по п. – адв. М.А. *** поддържа жалбата на изложените в нея основания.

Ответникът по касационната жалба – ОДМВР Сливен не изпраща представител. В писмено становище оспорва жалбата и моли съда да постанови решение, с което остави решението на РС Сливен в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен счита жалбата за неоснователна.

Административен съд Сливен, след като разгледа по отделно и в съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира същата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна.

Правилно РС Сливен е приел фактическата обстановка, която се подкрепя от всички приети по делото писмени и гласни доказателства. Настоящата касационна инстанция не счита за необходимо да я преповтаря, доколкото същата не се оспорва от страните.

Въз основа на приетата фактическа обстановка съдът е достигнал до правния извод, че административно наказателното производство е започнато и проведено законосъобразно, а извършеното нарушение не представлаява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

Решението на РС Сливен е валидно, допустимо и правилно.   

Неоснователен е доводът в касационната жалба за постановяване на атакувания санкционен акт в нарушение на правилото "ne bis in idem". Тази неоснователност произтича включително от цитирания в жалбата международен източник на правото. Конкуренцията между наказателното и административно - наказателното производство е разрешена предвид чл. 4, § 1 от протокол 7 към ЕКПЧ с Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело 3/2015 г. Не се споделя твърдението в касационната жалба, че постановлението на РП Сливен от 22.10.2018 г. за прекратяване на наказателно производство е абсолютна пречка да се образува административно-наказателно производство. Не се споделя доводът, че приключването на първото развило се във времето наказателно производство, което е прекратено, с оглед принципа "ne bis in idem", препятства ново административно-наказателно, а ако такова бъде образувано, то ще бъде порочно. И това е така, тъй като не се държи сметка за причините за прекратяване на бързото производство от прокурора. В случая от доказателствата по делото се установява, че РП Сливен е приела не че въобще липсва извършено деяние с наказателен характер, а че липсва такова със степен на обществена опасност, характерна за престъплението от общ характер по чл. 345, ал. 1 от НК. Степента на обществена опасност, преценена на плоскостта на данните, че автомобилът не е бил управляван трайно по пътищата на републиканската мрежа, а деецът е с чисто съдебно минало, е преценен като фактор, който занижава степента на обществена опасност до степен, характерна за състава на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. В този смисъл са мотивите за прекратяване на бързото производство, а именно липсва извършено престъпление от общ характер, но има такова с по-ниска степен на обществена опасност - административно нарушение, като материалите по преписката са изпратени на ОДМВР Сливен, за да бъде ангажирана административно - наказателна отговорност на лицето за  такова нарушение. В този смисъл са и мотивите на ТР 3/2015г. по тълк. дело 3/2015 г. в т. 1.2.2 за обратната хипотеза - " когато преди образуването на наказателното производство административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията е било прекратено на основание чл. 33 ал. 2 от ЗАНН няма пречка за развитието на последващо наказателно производство, тъй като липсва елементът "bis" - недопустимо дублиране на производствата.

Правилно е становището на РС Сливен за неприложимостта на чл.28 от ЗАНН, поради което на основание чл.221 ал.2 изр. второ от АПК съдът не намира за нужно да ги преповтаря.

Като е приел, че наказателното постановление е законосъобразно и е потвърдил наказателното постановление, Районният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Предвид изложеното Административен съд Сливен

 

                                                      Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 155/09.04.2019 г. постановено по АНД № 174/2019 г. по описа на РС Сливен.

 

Решението е окончателно.

 

                                     

                                        Председател:

 

 

 

                                                    Членове: