Решение по дело №908/2020 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 260019
Дата: 12 февруари 2021 г. (в сила от 26 май 2021 г.)
Съдия: Зорница Валентинова Петрова
Дело: 20204210200908
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Габрово, 12.02.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Габровски районен съд в открито заседание на петнадесети януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗОРНИЦА П.

 

 

При секретаря В. Николова, като разгледа докладваното от съдията, АНД № 908 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „ФРАМАР 1” ЕООД гр. Стара Загора, представлявано от управителя С.С. против Наказателно постановление № 333 от 16.06.2020 година на  Директор на РЗИ Габрово, с което на основание чл. 288 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 220 ал.3 във вр. с ал.1 във вр. с чл. 219 ал.1 от ЗЛПХМ.

 В жалбата се сочи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществени процесуални нарушения. Твърди се, че не е извършено посоченото в наказателтото постановление нарушение.

Претендира се отмяна на наказателното постановление.

В проведеното съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата.

 Процесуалният представител на ответната РЗИ Габрово, оспорва  жалбата, счита същата за неоснователна и моли, като такава да бъде оставена без уважение, а обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно да бъде изцяло потвърдено. 

Съдът, като взе предвид жалбата и наведените в нея доводи, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок е и процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства от съвкупната преценка на които съдът намери за установена следната фактическа обстановка:

Със Заповед № РД -01-85/24.03.2020г., изменена със Заповед № РД-01-87 от 27.03.2020г. на Директора на РЗИ Габрово на служители на РЗИ Габрово било разпоредено да извършат проверка за спазване разпоредбите на ЗЛПХМ  в Аптека  на „Фрамар 1” ЕООД, находяща се на бул. „Априлов” № 26, по повод постъпил сигнал.

В изпълнение на заповедта,  на 27.03.2020г. служителите на РЗИ Габрово,  свидетелката Н.Г-К. заедно с нейна колежка влезли в аптеката, като клиенти. Всяка една от тях се насочила към двете работни места за обслужване на клиенти  в аптеката и извършили контролни покупки. Свидетелката К. закупила „Аспирин с витамин С байер”  и „Натуралакс”, които заплатила в брой и получила касов бон. Нейната колежка била обслужена на съседното работно място от друг служител на аптеката, като  закупила „Спазмалгон”, заплатила в брой и получила касов бон. След приключване с покупките в аптеката влезли свидетелите Н.Р. и М.Н.,***, легитимирали се и започнали проверка.

В хода на проверката било установено, че  лекарственият продукт „Спазмалгон” блистер е отпуснат от свидетелката В.Д., заемаща длъжността „помощник фармацевт, а  „Аспирин с витамин С байер” е отпуснат от свидетелката В.П., заемаща  длъжността „оператор въвеждане на данни”. В хода на проверката е установено, че в аптеката при осъществените две продажби  в аптеката не присъства магистър фармацевт.

За извършената проверка е съставен констативен протокол от 27.03.2020г., връчен и подписан.

За установеното нарушение на чл. 220 ал.3 във вр. с ал.1 във вр. с чл. 219  ал.1  от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина е съставен АУАН  от 14.05.2020г. против „Фрамар 1” ЕООД гр. Стара Загора. Актът е връчен и подписан от упълномощено лице.

Въз основа съставения АУАН е издадено Наказателно постановление №  333 от 16.06.2020г. от Директора на РЗИ гр. Габрово против „Фрамар 1” ЕООД гр. Стара Загора, за това, че при извършена  на 27.03.2020г.  проверка в аптека на „Фрамар 1” ЕООД, намираща  се в гр. Габрово, бул. „Априлов” № 26 са извършени две контролни покупки от двете места за обслужване на клиенти.  Отпуснати са лекарствени продукти – „Спазмалгон” блистер, закупен с фискален бон 02507225 и „Аспирин с витамин С байер” закупен с фискален бон 02499949. Лекарствените продукти да отпуснати от намиращите се и работещи в обекта лица – В.Д.  на длъжност помощник – фармацевт и В.П. на длъжност „оператор въвеждане на данни”. По този начин „Фрамар 1” ЕООД, притежаващ разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти, допуска осъществените на 27.02.2020г. продажби на лекарствени продукти „Спазмалгон” и „Аспирин с витамин С байер” да бъдат извършени от неправоспособни лица, като не е осигурил присъстващо в обекта компетентно лице магистър фармацевт за извършваните дейности по чл. 219 ал.1 от ЗЛПХМ в аптеката, с което са нарушени разпоредбите на чл. 220 ал.3 във вр. с чл. 1 във вр. с чл. 219 ал.1 от ЗЛПХМ, за което и на осн. чл. 288 ал.1 от ЗЛПХМ е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева. 

По делото са изслушани показанията на Н.Р., М.Н., Н. К.,  както и работещите в обекта на „Фрамар 1” ЕООД В.Д., В.П. и И.С..

От показанията на свидетелите безспорно се установява изложената по-горе фактическа обстановка. Безспорно е по делото, че в момента на проверката и при извършване на контролните покупки, свидетелката И.С., магистър фармацевт в аптеката на „Фрамар 1” не е била в обекта. Безспорно установено по делото е, че са осъществени две продажби на лекарствени продукти, които се отпускат без лекарство предписание. Безспорно е, че едната продажба на лекарствен продукт отпускан без лекарство предписание е извършена от В.Д., помощник фармацевт, а другата продажба на лекарствен продукт отпускан без лекарство предписание от извършена от В.П., заемаща длъжността „оператор въвеждане на данни”, с професионална квалификация „икономист”.           

Съгласно чл. 219 ал.1 от ЗЛПХМ, аптеката е здравно заведение, в което се извършват следните дейности: съхраняване, приготвяне, опаковане, контролиране, даване на консултации, отпускане по лекарско и без лекарско предписание на разрешени за употреба в Република България лекарствени продукти, на медицински изделия, на диетични храни за специални медицински цели и храни за кърмачета и преходни храни, както и хранителни добавки, козметични продукти, санитарно-хигиенни материали и биоциди от главна група 1 "Дезинфектанти", продуктови типове 1 и 2, и от главна група 3 "Контрол на вредители", продуктови типове 18 и 19, съгласно Приложение V от Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май 2012 г. относно предоставянето на пазара и употребата на биоциди (OB, L 167/1 от 27 юни 2012 г.).

Съгласно чл. 22 ал.4 от Наредба № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти,  работещите в аптеката могат да извършват дейности по чл. 219, ал. 1 ЗЛПХМ само според притежаваната от тях квалификация.

Съгласно нормата на чл. 220, ал.3 от ЗЛПХМ помощник-фармацевтът може да извършва всички дейности по чл. 219, ал.1 под контрола на магистър-фармацевт с изключение на: отпускане на лекарствен продукт по лекарско предписание, контрол и даване на консултации, свързани с лекарствените продукти.

От словесното описание на нарушението в акта за установяването му и в наказателното постановление се установява, че се касае за две отделни нарушения, констатирани от контролните органи при извършената проверка.

Едното нарушение касае осъществената продажба на лекарствен продукт без лекарско предписание от помощник фармацевт, без контрол от страна на магистър-фармацевт. Това е самостоятелно по вид нарушение, което влече отговорност за това, че е допуснато извършването на продажба на лекарствен продукт отпускан без лекарско предписание от помощник- фармацевт, без осъществен  контрол от страна на магистър-фармацевт.

Другото нарушение е свързано с осъществена продажба на лекарствен продукт от лице нямащо въобще необходимото образование и  което няма право да извършва продажба на лекарствен продукт, независимо дали в  присъствието или под контрола на магистър –фармацевт или не.

ЗЛПХМ регламентира правата и задълженията на магистър-фармацевтите и помощник-фармацевтите, като лица, извършващи дейностите по чл. 219, ал. 1 ЗЛПХМ. Длъжността "оператор въвеждане на данни” не е регламентирана, като имаща каквото и да било отношение към тези дейности.

 Нещо повече – съобразно чл. 220, ал. 3 ЗЛПХМ, помощник-фармацевтът може да извършва всички дейности по чл. 219, ал. 1 под контрола на магистър-фармацевта с изключение на: отпускане на лекарствен продукт по лекарско предписание, контрол и даване на консултации, свързани с лекарствените продукти, докато лице без необходимото образование не притежават никаква правоспособност свързана с дейности по отпускане на лекарствени продукти.  Разпоредбата на чл. 220, ал. 1 ЗЛПХМ е императивна по своя характер и не търпи други изключения, освен вече цитираното по чл. 220, ал. 3 ЗЛПХМ. Лице, което не притежава необходимото образование не може да отпуска лекарствени  продукти, независимо от присъствието или контрола на магистър –фармацевт.

Видно е, че се касае за две отделни нарушения, като дори в наказателното постановление се съдържа  изявление, за установени нарушения, но въпреки това, те са квалифицирани като едно нарушение, за което  е наложено едно административно наказание.

Налице е съществено нарушение, като наказващият орган не се е съобразил с разпоредбата на чл. 18 ЗАНН, приложима по силата на препращащата норма на чл. 83, ал. 2 ЗАНН, изискваща когато едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания да се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Следвало е административно-наказващия орган да даде правна квалификация на всяко едно от нарушенията, дори и в хипотезата, когато всички нарушения осъществяват един и същи състав. Налагането на едно наказание, за няколко отделни нарушения, прави неясна волята на наказващия орган, за кое точно от административните нарушения е ангажирана отговорността на наказаното лице и му е наложено административното наказание. Така допуснатото нарушение е съществено и не може да бъде санирано както в хода на административно-наказателното производство, нито в хода на съдебното. Ако се приеме, че съдът следва да избира за кое от двете  описани административни нарушения да наложи административно наказание, това би довело до недопустима подмяна на волята на наказващия орган.

По изложените съображения, съдът счете обжалваното наказателно постановление за неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.

Водим от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 333 от 16.06.2020г. издадено от Директора на Регионална здравна инспекция Габрово, с което на „ФРАМАР 1” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Петър Парчевиц” №26, ет.2, представлявано от С.А.С., ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева, на основание чл. 288 ал.1 от ЗЛПХМ, като неправилно и незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.

 

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: