Р
Е Ш Е Н И Е
№
Гр. Добрич 19.04.2018г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият районен съд, наказателна колегия-ХVІІ състав, в публичното
заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и осемнадесета година, в състав:
Председател : Ромео Симеонов
При
участието на секретаря Теодора Димова , разгледа докладваното от Съдията НАХД №
157 по описа на Добричкия районен съд за 2018г. и за да се произнесе, взе
следното предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на И.С.И. ***-263
от 28.12.2017г., издадено от Министъра на земеделието,храните и горите с което
на И.С.И. за нарушение по чл.2 ал.1 от
Закона за опазване на земеделските земи и чл.3 ал.2 изр.1 ат Правилника за
прилагане на Закона за опазване наземеделските земи и на
осн. чл.33 ал.1 от ЗАНН вр.чл.41 ал.2 вр. чл.44 ал.2 от ЗОЗЗ е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 500 лв. В жалбата се сочи,че атакуваното НП е постановено при
нарушение на материално-правните норми и при допуснати съществени нарушения на
административно производствените правила.
В съдебно заседание жалбоподателя-редовно
призован,не се явява, представлява се от адв.В. Г. и изръзява становище за
незаконосъобразностна издаденото НП,като моли съда за отмяната му.
Въззиваемата страна-редовно призована, се
представлява от гл. юрисконсулт М. Д.
,която изразява становище за законосъобразност на издаденото НП и моли съда за
потвърждаване на атакуваното НП.
Добричкият районен съд, като
прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок.
Независимо от основанията,
посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното
наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и
констатира следното:
В административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя, в
присъствието на двама свидетели,съдържа реквизитите по чл.42 от ЗАНН и му е
надлежно връчен. НП е издадено в рамките на преклузивния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН , от компетентния административнонаказзващ орган.
От събраните по делото гласни
доказателства от се установи,че нарушителя е
депозирал писмени възражения в законоустановения преклузивен срок относно
фактите по нарушението,които са обсъдени от АНО.
В хода на производството, съдът събра
следния доказателствен материал: : Жалба от И.С.И. с рег.№ 936/12.01.2018г; Наказателно постановление
№ НП – 263/28.12.2017г., издадено от Министъра на земеделието, храните и водите
/заверено копие/; Придружително писмо изх.№ 91-23/04.01.2018г. /заверено
копие/; Доклад от Вергиния Кръстева – Заместник-министър на земеделието,
храните и горите относно проект на наказателно постановление /заверено копие/;
Придружително писмо до Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация”
МЗХГ София с изх.№ РД – 05-712/21.11.2017г. /заверено копие/; Заявление от И.С.И.
с вх.№ РД-05-712/28.09.2017г. /копие/; Възражение от И.С.И. с вх.рег.№
РД-05-712/01.11.2017 г. /копие/; Акт за установяване на административно
нарушение № 26/24.10.2017 г. /заверено копие/; Писмо изх.№ АС –
939/14.09.2017г. /копие/; Писмо изх. № 944-00-522Н1/28.09.2017г. /копие/;
Мотивиращо предложение от И.С.И. от 24.08.2017г. /копие/; Констативен протокол
от 17.08.2017г. /копие/; Заповед № 829/12.07.2017г. /копие/; Писмо от Община
гр. Добрич с рег. № 94И-00-18/04.07.2017г. /копие/; Писмо изх. № АД –
939/06.06.2017г. от Министерство на земеделието, храните и горите Дирекция
„Поземлени отношения и комасация” /копие/; Заявление от И.С.И. от 29.05.2017г.
/копие/; Удостоверение изх. № 25-36674/15.05.2017г. от Агенция по геодезия,
картография и кадастър /копие/; Скица на поземлен имот № 15-220543-15.05.2017г.
/копие/; Удостоверение за поливност изх.№ 203/17.03.2017г. от Напоителни
системи ЕАД /копие/; Акт № АР – 35-12 за категоризация на земеделските земи при
промяна на тяхното предназначение от 23.05.2017г. /копие/; Писмо изх.№ 1622/1/
от 30.03.2017г. от Регионална инспекция по околната среда и водите – Варна
/копие/; Проект за подробен устройствен план – план за застрояване /ПУП ПЗ/ за
ПИ 72624.900.47 в м. „А*” в землището на гр. Д*, фаза: окончателен проект /копие/; Представените в
днешно съдебно заседание от процесуалния представител на въззиваемата страна
във вид на заверени копия: Заповед № РД46-1129/15.09.2008г. и Заповед №
РД46-828/07.12.2009г.,разпити на свидетелите З.Г.Ч.-актосъставител ,К.Т.Д. и В.И.О.-свидетели
при съставяне на АУАН.
Въз основа на така събрания доказателствен
материал, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Поземлен
имот-лозе от 550кв.м. в местността „Лозя Алмалии” представляващимот
№72624.900.47 по плана на Община Добрич е бил собственост на И. К. П..С
Разрешение за стоеж№187/27.04.1990г. на Комисия ТСУС при Изпълнителен комитет
на Общински народен съвет гр.Толбухин на И. К. П. му издадено разрешително за
строеж,придружен обяснителна записка и скица/л.41-43/ и постройката е изградена.
На
29.08.2016г. имота е закупен от жалбоподателя И.С.И./н.а. л.39/ ведно с
построената вече вилна сграда със застроена площ от 29кв.м.
Жалбоподателят
е предприел действия за издаване на разрешение за промяна на предназначение на
имота,като е представил необходимите документипред МЗХГ.във връзка с получената
от МЗХГ преписка за промяната на предназначението на имота е съставен
АУАН№26/24.10.2017г. /л.13/ въз основа на кйто е издадено атакуваното НП .
В АУАН
и издаденото въз основа на него НП О е указано,че към 28.09.2017г. И.С.И.
използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на
предназначението и,като към 27.04.1990г. е извършено строителство на
обект,съгласно разрешение за строеж №187/27.04.1990г.:”вилна
сграда-еднофамилна” със застроена площ 29кв.м. в имот с идентификатор 72624.900.47
по КККР в землището на гр.Добрич,населено място от първа категория по ЗАТУРБ
община Добрич,върху 0.618дка земеделска земя,65 бонитетен бал и четвърта
категрия,неполивна,собственост на И.С.И. съгласно изискванията на ЗОЗЗ.
Нарушението е установено на 24.10.2017г.
По отношение на приложимия материален закон, съдът съобрази следното:
Посочените по-горе законови
разпоредби ясно определят, че строителство върху земеделска земя е допустимо
след успешно проведена процедура по промяна на предназначението на земеделската
земя.Разпоредбата на чл. 2,
ал.4 от ЗОЗЗ обаче предвижда възможност за осъществяване на строителство в
земеделска земя и без промяна на нейното предназначение, но при условия и ред,
определени в наредба.Според чл.
2, ал.1, т.1 от Наредба № 19 от 25.10.2012 год., без промяна на
предназначението на земеделските земи в тях се разрешава застрояване с обекти,
свързано с ползването им, чиито функции са съвместими с предназначението на
земята, като при имоти с площ до 10 дка/какъвто е процесния/ е допустимо
строителство на едноетажни селскостопански постройки за съхранение на
селскостопанска продукция и инвентар, в това число и помещение за обитаване в
тях.
Безспорно е, а и не се спори, че
настоящия кслучай, в процесния поземлен имот е било осъществено строителство.В
настоящия случай обаче строителството в посочения по-горе поземлен имот е било извършено
след издадено разрешително отсъответния орган.Издадено е било и съответно
разрешение за строеж от Комисия ТСУС
при Изпълнителен комитет на Общински народен съвет гр.Толбухин .
Съдът следва
да отбележи, че в Наредба № 19/2012 г. не се съдържат изисквания за вида на
конструкцията.Критерий за преценка дали сградата е свързана с обслужването на земята
или не е не може да бъдат конструктивните елементи.
Така
направеното описание в акта не съответства на законовото изискване за описание
на нарушението, което следва да включва посочване на елементите на състава,
които са нарушени, както и на обстоятелствата, при които тези елементи са
осъществени. На практика, в акта липсва описание на конкретно установените
факти и обстоятелства, на точното действие или бездействие от страна на
нарушителя. В случая, контролните органи е следвало да опишат как, по какъв
начин жалбоподателят е използвал земеделската земя за неземеделски нужди, както
и в какво се изразяват тези неземеделски нужди.
Липсата
на пълно, ясно и точно описание на нарушението в акта, включващо всички
фактически признаци на нарушения състав от обективна страна опорочава
последния, доколкото нарушава законово изискване за наличие на съществени
реквизити, възпрепятства лицето, срещу което актът е съставен да упражни
правото си да възрази и да упражни правото си на защита, тъй като една от
функциите на акта за установяване на административно нарушение е обвинителната
/В тази насока е и Тълкувателно решение № 2 от 7.10.2002 г. на ВКС по т.н.д. №
2/2002 г., ОСНК, докладчик зам. - председателят на ВКС Румен Ненков/.
Така
описаната фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя.
Следва
да се установи и фактът явява ли се И. С. И. субект на нарушението, за което е
наказан.
В
настоящия случай на първо място следва да се отбележи, че липсват каквито и да
са доказателства, удостоверяващи, че именно санкционираното лице е извършило
вмененото нарушение. Напротив, установено е, че строителството, с което
администрацията е приела, че се осъществява състава на нарушението, е било
осъществено от друго лице, при това по време, когато жалбоподателят не е бил
собственик на имота.
Както
вече бе посочено, жалбоподателят е
наказан именно за извършеното строителство, но не и за това, че е използвал
земеделската земя за неземеделски нужди, без разрешение за промяна на
предназначението й, поради което, същият би могъл да носи наказателна
отговорност, но само при положение, че и към датата на строителството е бил
собственик на имота, така както повелява § 2, ал. 2 във вр. с ал. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗОЗЗ.
В НП
като дата на извършване на нарушението е посочена датата на подаване на
документите за смяната на предназначението на имота-28.09.2017г., но все пак от
доказателствата по делото се установява, че строежът е осъществен през
далечната 1990 г.
Съгласно
разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН по въпросите на вината, вменяемостта,
обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие,
приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния
кодекс, доколкото в ЗАНН не се предвижда друго. Относно давността за погасяване
на административнонаказателното преследване ЗАНН не съдържа разпоредби, поради
което следва да намерят приложение съответните текстове на чл. 80 и 81 от НК. В
този смисъл е и Тълкувателно решение № 112 от 16.ХІІ.1982 г. по н.д. № 96/82
г., ОСНК, докладчик член-съдията Господин Господинов, съгласно което,
институтите за спиране и прекъсване на давността за наказателно преследване –
чл. 81 от НК, се прилагат и за давността по чл. 34 от Закона за
административните нарушения и наказания. В тази насока е и Тълкувателно
постановление № 1 от 27.02.2015 г. на Върховния административен съд на
Република България – ОСС от НК на ВКС и ОСС от ІІ колегия на ВАК, видно от което,
сроковете по чл. 34 от Закона за административните нарушения и наказания са
давностни, като разпоредбата на чл. 11 от Закона за административните нарушения
и наказания препраща към уредбата относно погасяване на наказателното
преследване по давност в Наказателния кодекс.
В
светлината на гореизложеното и съгласно чл. 81, ал. 3 от НК във вр. с чл. 80,
ал. 1, т. 5 от НК, в редакцията, действала към момента на извършване на
нарушението, която се явява по-благоприятна и като такава следва да намери
приложение, съгласно принципа прокламиран в чл. 2, ал. 2 от НК, всяко едно
административнонаказателно преследване се погасява с изтичането на срок от три
години от извършване на нарушението, независимо от спирането или прекъсването
на давността и независимо от субекта на административнонаказателната
отговорност.
В
настоящия случай, нарушението е извършено през 1990 г., като от тази година, до
настоящия момент е изтекъл визирания в закона давностен срок, в който административните
органи са бездействали и това е довело до погасяване на
административнонаказателното преследване по давност.
С оглед
изложеното, съдът намира, че е налице хипотезата на чл. 79, ал. 1, т. 2 във вр.
с чл. 81, ал. 3 от НК във вр. с чл. 80, ал. 1, т. 5 във вр. с чл. 2, ал. 2 от НК във вр. с чл. 11 от ЗАНН, тъй като изтеклата давност се явява обстоятелство,
което изключва административнонаказателната отговорност и правомощието на
Държавата да възбуди и води срещу дееца административнонаказателен процес.
Изтичането
на посочения давностен срок от три години по чл. 81, ал. 3 от НК във вр. с чл.
80, ал. 1, т. 5 от НК има за последица погасяване на
административнонаказателната отговорност на наказаното лице, което е и
основание за отмяна на наказателното постановление.
При
определяне на правната квалификация на вмененото нарушение, наказващият орган
не се е съобразил с разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, като с оглед извършване
на нарушението през 1990 г., същото неправилно е било квалифицирано по
нормативни актове, които не са били в сила по време на извършването му, тъй
като ЗОЗЗ е приет и обнародван с ДВ, бр. 35 от 24.04.1996 г., а ППЗОЗЗ е приет
с ПМС № 240 от 24.09.1996 г., обн. ДВ, бр. 84 от 4.10.1996 г. В настоящия
случай, наказващият орган, съобразно правомощията си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН,
не е отчел допуснатите от актосъставителя
процесуални нарушения, а е пристъпил към издаване на НП, допускайки не
само същите, но и нови нарушения, което представлява самостоятелно основание за
отмяна на наказателното постановление.
С
оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП №НП-263 от 28.12.2017г., издадено от Министъра
на земеделието,храните и горите с което на И.С.И. за нарушение по чл.2
ал.1 от Закона за опазване на
земеделските земи и чл.3 ал.2 изр.1 ат Правилника за прилагане на Закона за
опазване наземеделските земи и на осн.
чл.33 ал.1 от ЗАНН вр.чл.41 ал.2 вр. чл.44 ал.2 от ЗОЗЗ е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 500 лв.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба по реда на АПрК пред Добрички административен съд в 14 – дневен срок от уведомяването на
страните.
Районен съдия:
/Р.Симеонов
/