Решение по дело №113/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 100
Дата: 2 ноември 2022 г.
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20227070700113
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

Р Е Ш Е Н И Е № 100

гр. Видин, 02.11.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Четвърти административен състав

в закрито заседание на

шести октомври

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Биляна Панталеева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Административно дело №

113

по описа за

2022

Година

и за да се произнесе, съобрази следното:

            Производството е по чл.203 и сл. от АПК.

Предявени са обективно съединени искове от П.М.И. ***, чрез процесуалния ѝ представител, срещу Агенция за социално подпомагане гр.София, с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 250 лева, представляващи направени разходи за пътуване и срещи с психолог в гр.Монтана за периода от месец август 2021 г. до месец март 2022г.,които се претендират като причинени в резултат на бездействието на служителите на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Кула и формалната работа, извършена от тези служители, наложило посещение на психолог в гр.Монтана; за обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на незаконосъобразно бездействие на служителите на ДСП-Кула за осигуряване на закрила по подадени от тях молби и сигнали за това, че детето им се намира в риск от физическо и психическо насилие за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г. и обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на издаден незаконосъобразен административен акт - Задължително предписание № П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на ДСП-Кула /отменен с влязло в сила решение по адм.д.№ 169/2021г. по описа на Административен съд-Видин/, за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г., ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковете.

С допълнителна молба-вх.№1248/21.06.2022г. /л.64 от делото/ изрично са уточнени периодите, за които се претендират вредите /в определението за насрочване и доклада по делото е допусната техническа грешка относно началния момент на периода на неимуществените вреди/, като претенцията за имуществени вреди е от м.август 2021г. до м.март 2022г.-периодът, в който са извършвани консултации с психолог, а за неимуществени вреди е от м.август 2020г.-подаването на първоначалния сигнал на НТЛ за деца 116 111, до м.декември 2021г.-отмяната на административния акт с решение на АС-Видин. Изрично е уточнено и в какво се изразяват причинените неимуществени вреди, а именно претендират се вреди, изразяващи се в преживените през значителен период от време-повече от една година-негативни емоции, получено чувство на безпомощност, отчаяние и загуба на доверие в държавните институции.

Посочено е в исковата молба от ищцата, че на 22.08.2020г. е подала сигнал на НТЛ за деца 116 111 за това, че детето ѝ се намира в риск от психическо и физическо насилие, който сигнал е предаден за работа на социален работник в отдел „Закрила на детето“ към ДСП-Кула, но още през м.юли 2020г. сключила договор с КСУДС-гр.Видин, за ползване на социална услуга „работа с психолог“ за срок от 6 месеца, която реално не им е предоставяна. Сочи, че в резултат на сигнала ѝ формално са били предприети някакви действия, за които са съставяни протоколи, поради което подала жалба до Държавната агенция за закрила на детето. По повод жалбата ѝ е дадено задължително предписание към ДСП-Кула, но въпреки него ДСП-Кула отново предприема само формални действия-променен е водещият случая, проведени са срещи, изготвени са доклади . Сочи се, че не са правени опити за провеждане на лични срещи, поради което и са предприели лично мерки и осигурили на детето работа с психолог в гр.Монтана, където тези срещи продължават и до днес . Сочи се също така, че е издадено и задължително предписание №П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на ДСП-Кула, задължаващо родителите, със срок на изпълнение, което е отменено с решение на АС-Видин, като в решението си съдът е констатирал, че служителите са осъществили правомощията си формално и не са извършили необходимите конкретни действия и мерки за защита на детето им. Сочи се, че в резултат на бездействието на служителите на ДСП-Кула и в резултат на отмененото задължително предписание са преживели негативни емоции, чувство на безпомощност, отчаяние и загуба в доверието на институциите, поставени са били в стрес,в резултат на което ищцата е получила сърцебиене, за което посещавала кардиолог, а след това и психиатър в МЦ“Биомед“ и до настоящия момент повежда терапия с медикаменти.

Иска се да бъдат уважени предявените искове за обезщетение за имуществени и неимуществени вреди на основание чл.1,ал.1 ЗОДОВ.

В съдебно заседание и в хода по същество подържа предявените искове на посочените фактически основания и за посочените периоди.  

Ответникът по исковете-Агенция за социално подпомагане, чрез процесуалния си представител оспорва предявените искове като недопустими , неоснователни и недоказани.

Представителят на Окръжна прокуратура-Видин дава заключение, че предявените искове за обезщетения са неоснователни и недоказани. Излага подробни съображения за това.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Установява се по делото, че на 22.08.2020г. ищцата П.И. е подала сигнал по Националната телефонна линия за деца 116 111 като майка на детето Й. за дете в риск от физическо и психическо насилие от съседите им в гр.Кула . Изложени са оплаквания за подлагане на семейството им от 2016г. на системен психически и физически тормоз от страна на техни съседи, като същите системно ги заплашвали с убийство, натравяли зеленчуците в градината им, стреляли ги с пушка и др. , което се случвало пред очите на дъщеря им, която започнала да получава паник атаки, страхувала се да излезе от вкъщи, , изпитвала страх от съседите, като посочва имената на съседите. От Държавната агенция за закрила на детето на 24.02.2021г. сигналът е изпратен на ДСП-Кула,отдел „Закрила на детето“.

Във връзка с подадения сигнал още на 24.08.2020г., е посетен домашният адрес на сигналодателката от служители на ДСП-Кула-Ц.М. и Д.К., на която родителите подробно са разказали за конфликта си със съседите, които датират от 2016г. и според които влияят на детето и му оказват психически тормоз, поради което са поискали психологическа помощ от ЦОП-КСУДС-Видин. Среща с детето не е осъществена, тъй като същото било на село при баба си. Видно от данните по делото е и че още на 23.07.2020г. е сключен договор между майката и Комплекс за социални услуги за деца и семейства /КСУДС/, гр.Видин, за ползване на социална услуга „работа с психолог“ относно детето Й. за срок от 6 месеца – до 23.01.2021г. На 27.08.2020г. е проведена отново среща със семейството в ДСП-Кула, вкл. и детето, което било спокойно. От майката на 02.09.2020г. са депозирани медицински документи –удостоверение №09/01.09.2020г. от психиатър в гр.Видин, установяващо, че детето Й. е било лекувано в практиката му от 08.07.2020г. по повод реакция на остър стрес, като видно от същото е установена диагноза „Посттравматично стресово разстройство“. Във връзка с установените обстоятелства от социалните работници на ДСП-Кула е изготвен социален доклад от 04.09.2020г. за оценка на постъпил сигнал, съобразно който за детето има риск от панически страх, поради което и е преценена необходимост от предприемане на мерки за закрила по чл.4,ал.1,т.1 от ЗЗДет. Съобразно изготвената оценка типът помощ, която е преценена като необходима, е продължаване на ползването на социална услуга „психолог“ на детето Й., а при необходимост насочване и на родителите към социална услуга, както и към съдействие, подпомагане и услуги в семена среда. Посочено е също така с оглед създалата се ситуация и конфликт да бъдат сезирани всички органи по закрила на детето, както и възможността да се представи допълнително информация от ДБТ-Кула, СУ“Васил Левски“-Кула, Община Кула, РУ-Кула, Прокуратурата .

Със сигнала и предприетите мерки е запозната Районна прокуратура Видин, РУ Кула, кмета на община Кула, на които са изпратени писма от ДСП Кула.

По сигнала е образувана проверка от РП-Видин и образувана полицейска проверка от ОД на МВР-Видин

От ДСП-Кула е изготвен план за действие с описани в него краткосрочни и дългосрочни цели от 14.09.2020г. и социален доклад от същата дата, в който са описани всички обстоятелства по случая, както и взетите мерки. При проведена среща е разяснена на родителите и възможността Отдел „Закрила на детето“ при ДСП-Кула да издаде направление за ползване на услуга-работа с психолог.  От ищцата е подадено Заявление от 01.10.2020г. до Директора на ДСП Кула за ползване на социални услуги, делегирани от държавата дейности, а именно – психолог към КСУДС-Видин, във връзка с което е издадено направление за ползване на социални услуги № НП/Д-ВН-К-028/05.10.2020г. от Директора на ДСП-Кула до Сдружение „Институт по социални дейности и практики“-краткосрочна, за срок от 6 месеца-до 05.04.2021г.

С писмо от 12.10.2020г. и предприетата мярка спрямо детето Й. директорът на ДСП-Кула е изискал информация от Директора на КСУДС за извършената работа с детето във връзка със сключения вече договор от майката на основание чл.22,ал.2 от ППЗЗД.

С писмо рег.№ 477/13.11.2020г. директорът на КСУДС е уведомил Директора на ДСП-Кула и Началник отдел „Закрила на детето“, във връзка с издаденото направление за ползване на социална услуга и ползваната такава по договора с майката, че срещите с Й. са започнали в края на м.юли, като до момента има осъществени само две такива. Посочено е, че по време на консултативния процес с детето майката е неотлъчно до него и постоянно дава насоки на детето какво да говори , като по време на срещите детето не говори нищо по-различно от това, към което майката го подтиква. Изложени са обстоятелства за ситуации, които водят до извод за конфликтна лоялност на детето спрямо родителите, както и за възможност за неблагоприятни последици за развитието на детето . Отправени са препоръки по отношение на майката, за да може да бъде продължена работата с детето, за което е препоръчано мярка за закрила. Посочено е, че случаят е супервизиран от клиничен психолог на ИСДП-гр.София, като поради посочените обстоятелства и получените насоки от супервизията следва да преустановят за момента работата по случая, като са в готовност същата да бъде продължена. Чл.21,22,23 от договора също предвиждат възможност за прекратяване на договора при изложените обстоятелства. Изготвен е и доклад от 18.11.2020г. на КУСДП и Уведомление до Директора на ДСП-Кула относно направление НП/Д/-ВН-К-028/05.10.2020г. за преустановяване на работата по случая към момента по изложените в писмото съображения.

На 13.11.2020г. е проведен телефонен разговор с учител на детето относно поведението на детето в училище. За разговора е съставен протокол, от който е видно, че според учителката детето е активно и се справя добре с обучението, както и че няма сериозни проблеми.

Междувременно с Постановление от 22.12.2020г. е постановен отказ да се образува досъдебно производство с № 02326/ 2020г. на РП Видин, във връзка със сигнала на ищцата за системен тормоз от страна на съседи.

От страна на жалбоподателката на 19.10.2020г., е изпратен сигнал по електронен път до Държавна агенция за закрила на детето /ДАЗД/, в който отново се описват всички обстоятелства във връзка с психически и физически тормоз от страна на съседи над семейството, както и недоволството от работата на институциите във връзка с подаваните от тях жалби. Сигналът е препратен на Инспекторат към МВР и Директора на РДСП Видин.

Нов сигнал, отново по електронен път, е изпратен на 30.12.2020г. до ДАЗД, който също е препратен.

Във връзка с поведението на детето в училище, е проведена нова среща с класния му ръководител, за която е съставен протокол от 22.01.2021г., от която се установява, че детето като цяло няма проблеми в училище,справя се добре,има нормално развитие и че като цяло майката има амбицията детето ѝ да е първо във всичко, установява се и че с детето се работи и в къщи, както и че използва думи и изрази, които не са подходящи за възрастта ѝ, които според нея е чула от възрастните, като и че има необходимост от логопед.

На 27.01.2021г. е проведена нова среща с родителите на детето по данни на които детето е стресирано, посещава логопед в гр.Видин . Същите са заявили, че полицията трябва да проведе мерки срещу безобразията на съседите, които са роднини на лицето „Я. И.“, както и че НАП е минал на проверки за доходите . Във връзка с оплакванията на родителите е проведена среща от ДСП-Кула и със съседите Д.К. и В.В., които отричат да причиняват сочените данни в жалбата, както и сочат, че отбягват да контактуват със съседите си като минават на отсрещната страна на улицата, както и че по повод жалби на П. са имали и проверка от НАП. Проведен е и телефонен разговори със г-жа К.-възпитател в училището на детето Й., във връзка с проследяване на случая и изготвяне на план за действие, която е посочила, че детето е будно и се старае в учебния процес .

На 28.01.2021г. е изготвен нов социален доклад за оценка на постъпил сигнал, в който са описани всички обстоятелства по случая, като е изведено заключение, че родителите отглеждат отговорно детето си, като са силно притеснени за психическото състояние на детето, тъй като смятат, че съседите им прекаляват с тържества и празненства в малките часове на денонощието. Посочени са установените от класния ръководител обстоятелства, а именно, че детето е активно в училище, не ходи недоспало, посещава редовно училище , на моменти има затруднения с математиката, има нужда от логопед , но по данни на родителите е установено от социалните работници, че детето посещава логопед в гр.Видин, за който заплащат по 20 лв , тъй като не са доволни от логопеда в училището. Изразено е становище с оглед продължаващите конфликти със съседите да се продължи работата с оглед най-добрия интерес на детето като се проведат срещи и разговори със съседите, при необходимост да се сигнализират компетентните органи при установени нарушения от тяхна страна. Докладът е изготвен във връзка с нови подадени сигнали, постъпили в ДАЗД. Проведена е среща по повод преглед на плана на действие от 14.09.2020г., при която е установено, че някои от дейностите не се изпълняват- преустановена е работата от социалната услуга към КСУДС по преценка на социалните работници, работещи по случая, поради което е изготвен и нов план за действие с цели, касаещи задоволяване на базовите потребности на детето, осигуряване на необходимите здравни грижи, на емоционален и психически комфорт за детето в спокойна домашна атмосфера, насърчаване и стимулиране на детето за активно участие в учебните процеси, поддържане и подобряване на вече изградените навици за самостоятелно обслужване на детето. Препоръчано е при необходимост насочване на детето към използване на социална услуга от специалисти към КСУДС. Набелязано е и ежемесечно проследяване на случая.

На 09.03.2021г. от страна на Директора на КСУДС Видин до директора на ДСП Кула и Началника на ОЗД е изпратено писмо-сигнал относно поведението на г-жа П.И., която на 15.02.2021г. е поискала да и бъде разяснена информацията, предоставена от Центъра в заключението по повод предоставените услуги на детето й, като е поканена да посети Центъра за провеждане на разговора, но същата не е пожелала, а е изразила недоволството си от работата с детето, което продължава да изпитва тревоги, наложило да се насочат към работа с психолог в гр.София, както и е изразила мнение, че от центъра са на страната на „Я.“.

От ДСП-Кула е продължено наблюдението по случая като на 31.03.2021г. е проведена нова среща с г-жа К., учител на детето, която е заявила, че детето има напредък по математика, както и че е будно и се старае.

На 28.05.2021г. са проведени телефонни разговори с класния ръководител на детето и с учител - възпитател, за което са съставени протоколи. Според тях детето се справя отлично с учебния материал, но срещат понякога трудности при общуването с родителите на детето. Според тях детето е обгрижвано добре от родителите си.

По делото са приложени множество документи, установяващи разменена кореспонденция между институциите-ДАЗД, АСП, Районно управление – Кула при ОД на МВР-Видин, Районна прокуратура-Видин, във връзка с постъпилите неколкократно жалби .

Със Заповед № РД-11-106/19.05.2021г. на Председателя на ДАЗД е определена комисия за извършване на проверка по случая . Констатациите си комисията е обективирала в Констативен протокол. Видно от същия са извършени беседи с директора на ДСП Кула, социален работник в ОЗД Кула, класния ръководител на детето, родителите и самото дете, извършен е преглед на досието на детето, като са констатирани посочените по-горе обстоятелствата.

Във връзка с констатациите от направената проверка е насрочена работна среща в КСУДС за запознаване с резултатите от проверката, обсъждане на постигнатото до момента, както и визията за бъдещо развитие на случая и планиране на бъдещи дейности и мерки от всички институции. На срещата са поканени Директорът на ОП“Социални дейности“ при община Видин, Директорът на ДСП Кула, председателят на УС на ИСДП, гр.София. На 15.06.2021г. е проведена междуинституционална среща на представители на КСУДС-Видин , Община Видин , ДСП-Кула и ИСДП, от която е изготвен протокол, от който е видно, че са обсъждани резултатите от проверката като са установени организационни и документални пропуски , които следва да бъдат преодолени при работата на институциите.

След приключване на проверката и установеното от нея до Директора на ДСП Кула са изпратени Задължително предписание и методическо указание за изпълнението му от 05.07.2021г. Посочено е, че задължителното предписание до ДСП Кула е издадено във връзка с отстраняване на констатираните пропуски и нарушения, установени в хода на проверката, като е дадено указание за изпълнение на предписанието.  При извършената проверка е констатирано, че ДСП Кула е запозната със случая на Й., като са били предприети действия по закрила от тяхна страна. Въпреки това, след събиране на необходимата информация е констатирано, че в края на 2020г. в ДСП Кула е постъпила информация, че доставчикът на социални услуги е преустановил работата с детето и майката, поради липса на сътрудничество от страна на майката и невъзможност да се осъществи индивидуална работа с детето. При проверката е констатирано, че не са предприети мерки от органа за мотивиране на родителите да съдействат на специалистите, както и че не са използвани правомощията на ДСП по реда на чл.18,ал.4 и чл.20,ал.4,т.1 от ППЗЗДет. Констатирано е, че въпреки разработените документи реална социална работа с Й. и нейните родители не се осъществява. Предвид направените констатации е издадено Задължително предписание на директора на ДСП Кула, с което е наредено следното : 1. при постъпване на информация от доставчик на услуга, работещ с Й. и родителите ѝ за затруднение, да се осъществи индивидуална работа с детето, да се планират дейности за осигуряване на достъп на специалистите до момичето с оглед извършване на специализирана работа; 2. При отказ за сътрудничество от страна на родителите за ползване на социална услуга, да бъде издадено задължително предписание, съгласно чл.18,ал.4 от ППЗЗДет. и 3. При отказ от страна на родителите за ползване на социална услуга, включително и след заявено желание и издадено направление, да се използва законовата възможност и да бъде издадена заповед за ползване на такава, съгласно чл.20,ал.4,т.1 от ППЗЗДет., като е даден срок за изпълнението им. Към задължителните указания са приложени и Методически указания, разясняващи в какво следва да се състоят действията, които следва да бъдат предприети от служителите на ДСП Кула и какво те следва да предприемат при всеки конкретен случай, а именно както при затруднение при работата с детето, така и при отказ за съдействие или отказ за ползване на социална услуга от страна на родителите.

Жалбоподателите са поканени по телефона на среща в ОЗД-Кула на 14.07.2021г. да се запознаят с резултатите от проверката на ДАЗД, която среща жалбоподателите категорично отказали и заявили, че не желаят да работят с тях и прекъснали връзката.

Насрочена била нова среща за 19.07.2021г., за която двамата родители били поканени с писма от 14.07.2021г., които са получени от тях на 15.07.2021г.За насрочената работна среща и за изпълнението на задължителното предписание са уведомени кмета на община Кула, директорът на РДСП Видин, директорът на СУ „Васил Левски“ Кула и началникът на РУ Кула, като са поканени и техни представители.

Със заповед № 0505 – РД 01 – 0237/ 16.07.2021г. на директора на ДСП Кула междувременно е променен водещият на случая на детето Й..

Видно от протокол от 19.07.2021г. е проведена насрочената работна среща между институциите , имащи отношение по случая , на която е обсъждан случая на детето и необходимостта от насочване на детето и родителите му за работа с психолог, както и за издаване на задължително предписание на родителите за ползване на социална услуга – работа с психолог, както и че с детето следва да работи училищния психолог, присъствал на срещата , който е направил предложение и за провеждане на междусъседска среща с цел изясняване . На срещата са присъствали и родителите на детето, които са споделили, че с детето работи психолог и логопед , за които сами заплащат , и не желаят да им бъде издавано направление за ползване на социална услуга, като след завръщането на психолога на Й. от почивка в края на август ще предоставят документи от него. Същите са отказали да подпишат протокола .   

На 20.07.2021г. е проведена среща по повод преглед на плана за действие от 11.02.2021г. по случая на детето Й., за която е съставен протокол. В него е посочено, че част от действията по плана са изпълнени, като детето е с редовни имунизации, базовите му потребности са задоволени, осигурен му е и емоционален и психически комфорт в спокойна домашна атмосфера от страна на родителите, завършило е с отличен успех първи клас, насърчавано е и е стимулирано за активно участие в учебните процеси, поддържат се и се подобряват изградените у детето навици за самостоятелно битово и хигиенно обслужване. Като частично изпълнена е посочена дейността относно провеждане на срещи и разговори с хора, имащи отношение към случая, поради това, че родителите отказват срещи и разговори с водещия случая.

Като неизпълнени действия от плана за работа с родителите са посочени насочването на детето за ползване на социална услуга, както и социална работа с родителите при необходимост, както и консултирането на семейството по въпроси за социално подпомагане, поради това, че родителите отказват да сътрудничат.Поставени задачи са провеждането на срещи и разговори с родителите и насочването им за ползване на социална услуга. На 20.07.2021г. е изготвен и социален доклад относно издаване на задължително предписание на родители, в който са описани всички установени факти от социалните работници и действията, които са предприети от тях. Изготвен е и план за действие, идентичен на предходните такива .

Въз основа на социалния доклад е издадено и Задължително предписание № №П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула, с което на родителите на основание чл.21,ал.1,т.3 от ЗЗДет. е предписано да сътрудничат на социалните работници от ОЗД-Кула с цел спазване и изпълнение на заложените в плана за действие дейности : 1. Депозиране на заявление от родител за насочване на детето за ползване на социална услуга в общността – работа с психолог и логопед и 2. Депозиране на заявление за ползване на социална услуга в общността с цел оказване на подкрепа за разрешаване на конфликтите между семейството и съседите.

На 27.07.2021г. е проведена среща с родителите, на която и двамата са отказали да сътрудничат и да подпишат протокола.

С решение № 118/16.12.2021г. АС-Видин е отменил задължителното предписание по съображения, че при издаването му е подходено формално от страна на социалните работници в нарушение на чл.14 от ЗЗДет., тъй като родителите сами са изпълнявали дейностите, заложени в плана за действие, а именно водили са детето на логопед и психолог, където продължават да го водят, въпреки че не са уведомили социалните служители, но същите е следвало сами да съберат нужната им информация. Прието е от съда, че действително със задължителното предписание на ДАЗД е препоръчано издаването на такова, но не веднага, а след като се направят опити за работа с родителите и детето индивидиуално, което не е сторено. Изложено е от съда също така, че не е посочено какви са рисковете за детето и кои негови права са нарушени и от кого с оглед преценката за най-добрия интерес на детето. Приел е, че актът е немотивиран и постановен при неизяснена фактическа обстановка, поради което и съдът е отменил същия.

Видно от протокол от 13.01.2022г., изготвен от водещия случая социален работник Д.К., ищцата не пожелала да разговаря с нея и я изгонила от дома си . Видно от протоколи от 17.02.2022г., 14.06.2022г. 30.06.2022г. детето се обучава дистанционно, като не се е върнало в училище след отпадане в ОРЕС по желание на родителите. По сведения на С.А.-училищен психолог, същата е била предложила на родителите да подадат заявление до директора на училището за ползване на услугите на училищен психолог, но те са отказали, тъй като ползвали услугите на психолог в гр.Монтана.

По делото са представени удостоверения от психолог и специалист – логопед. Установява се от същите, че детето е посещавало психолог в гр.Монтана в периода м.08.2021г.-м.03.2022г.вкл. Представени са и фискални бонове за закупено гориво от различни дати през м.08,09,10,11.2021г. и м.01,03.2022г.

Установява се от събраните гласни доказателства-братът на ищцата, че семейството е имало проблеми със съседите почти всеки ден , които са били между съседите и сестра му , които са заплашвали и детето , тъй като сестра му постоянно сигнализирала полицията за различни действия на съседите . Същият установява , че цяла нощ съседите пускали силна музика и вдигали шум , поради което детето не си доспивало , което би могло да бъде установено от социалните и същите да сигнализират полицията , които да дойдат и да ги хванат . Сочи също така , че са заплашвали сестра му , че детето ще бъде убито , като тези заплахи е чуло и детето. Сочи, че се е наложило детето да учи дистанционно по препоръка на класната на детето , тъй като били счупени стъкла на автомобила на бившия му зет-бащата на детето, поради което в училище не биха могли да осигурят безопасността му.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Предявените искове са допустими :

Предявени са искове по чл.1 от ЗОДОВ спрямо Агенцията за социално подпомагане.  Съгласно чл.205 от АПК искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие се твърди, че са причинени вредите, поради което исковете са допустими като насочени срещу ЮЛ, в структурата на което са длъжностните лица , проявили бездействието , респ. към което е органът , издал незаконосъобразния административен акт. Исковете са допустими и съобразно чл.204,ал.1 и ал.4 от АПК , тъй като са предявени след отмяната на посочения като незаконосъобразен административен акт, във връзка с който се претендират неимуществени вреди - Задължително предписание № №П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула , а незаконосъобразността на бездействието следва да се установи от съда , във връзка с предявените искове за обезщетение.

По същество исковете са неоснователни:

За да се ангажира отговорността на ответника за вреди съобразно предявените искове следва да са налице няколко кумулативни предпоставки: 1.отменен административен акт , фактическо бездействие на органи или длъжностни лица на ответника при или по повод на административна дейност, 2.вреда, настъпила в патримониума на ищеца,3. вредата да е пряка и непосредствена последица от отменения административен акт, респ. от незаконосъобразното бездействие на административните органи или длъжностните лица.

По отношение на предявения иск за обезщетение за неимуществени вреди в размер на 2500 лв , причинени на ищцата от отменен административен акт, е налице първата предпоставка за ангажиране на отговорността на ответника – отменено с влязло в сила решение на АС-Видин Задължително предписание № №П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула. Не са налице обаче другите необходими предпоставки за уважаване на предявения иск.

По отношение на предявения иск за обезщетение за  неимуществени вреди в резултат на незаконосъобразно бездействие на длъжностни лица на ответника следва да се има предвид , че за да е налице незаконосъобразно фактическо бездействие на административния орган, респ. длъжностни лица на ответника, следва да се касае за фактически действия, които административният орган или длъжностни лица са длъжни да извършат по силата на закона, но не са извършили.

Предявеният иск за обезщетение за неимуществени вреди в резултата на незаконосъобразно бездействие на длъжностни лица на ответника е неоснователен, тъй като не се установява наличие на нито една от посочените по-горе предпоставки за уважаване на предявения иск.

Съгласно чл.10,ал.1 от ЗЗДет. всяко дете има право на закрила за нормалното му физическо, умствено, нравствено и социално развитие и на защита на неговите права и интереси. Чл.6 от ЗЗДет. определя  органите , чрез които се осъществява тази закрила , а именно : 1. председателя на Държавната агенция за закрила на детето и администрацията, която го подпомага при осъществяване на неговите правомощия;2. дирекциите "Социално подпомагане";3. министъра на труда и социалната политика, министъра на вътрешните работи, министъра на образованието и науката, министъра на правосъдието, министъра на външните работи, министъра на културата, министъра на здравеопазването и кметовете на общини.

Съобразно чл.21,ал.1,т.2 и т.3 от ЗЗДет. в компетентността на дирекция „Социално подпомагане“ е именно определянето и провеждането на конкретни мерки по закрилата на децата и контрола върху изпълнението им, както и извършването на проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на децата и даването на задължителни предписания за отстраняването им, което се осъществява по ред , определен с правилника за прилагане на закона.

Съобразно чл.4 от ЗЗДет. закрилата се осъществява чрез посочените в разпоредбата мерки , като съобразно чл.4,ал.1,т.1 от закона такива са „съдействие, подпомагане и услуги в семейна среда“. Съобразно чл.23 от ЗЗДет. мерките за закрила в семейна среда се изразяват във:1. осигуряване на педагогическа, психологическа и правна помощ на родителите или лицата, на които са възложени родителски функции, по проблеми, свързани с отглеждането, възпитанието и обучението на децата;2. насочване към подходящи социални услуги;3. консултиране и информиране на детето в съответствие с неговата възраст и със степента на неговото развитие;4. консултиране и съдействие по въпроси на социалното подпомагане и социалните услуги;5.съдействие за подобряване на социално-битовите условия;6. социална работа за улесняване връзките между децата и родителите и справяне с конфликти и кризи в отношенията и др. Редът за осъществяване на мерките за закрила е разписан в Раздел трети от Правилника за прилагане на закона за закрила на детето /ППЗЗДет./Чл.14,чл.16 и чл.16а от Правилника задължават социалния работник да извърши проучване и оценка на сигнала и при установен риск за дете да открие случай, след което да изготви план за действие по образец съгласно приложение № 2а, който включва дългосрочна цел и краткосрочни цели, дейности за тяхното постигане и мерки за закрила , като планът за действие се съгласува с родителите. Социалният работник следва да организира периодично срещи със заинтересованите страни за преглед на оценката и изпълнението на плана за действие. Периодичността се определя от развитието на случая, но най-малко веднъж на 6 месеца .

В случая след като е постъпил сигнал и е изпратен на компетентната дирекция-ДСП-Кула, социалният работник незабавно е пристъпил към проверка на случая, извършил е оценка и изхождайки от интереса на детето е приел, че се касае за дете в риск с оглед данните за конфликт със съседите, който оказва негативно влияние върху детето, и в съответствие с горните разпоредби е изготвен план за действие, съгласуван с родителите. Предприети са мерки по чл.4,ал.1,т.1 от ЗЗД със съдържанието, разписано в чл.23 от ЗЗДет., като е насочено детето и към ползване на социална услуга „работа с психолог“, каквато възможност е предвидена в разпоредбата на чл. 23,т.2 от ЗЗДет. и чл.18,ал.3 от ППЗЗДет., която е следвало да се извърши от КСУДС-гр.Видин. Установява се също така, че реално услугата не е била предоставена, но поради поведението на майката на детето, която не е допуснала да се работи самостоятелно с детето и е влияела върху същото по време на проведените две съвместни срещи, на които детето възпроизвеждало казаното от майката. По препоръка на клиничен психолог към ИСУДС във връзка с проведената супервизия по случая предоставянето на услугата от КСУДС е преустановено с препоръка за психологическа помощ на майката .

Видно е, че социалната услуга не е предоставена от КСУДС, но от страна на ДСП-Кула е продължило наблюдението на детето чрез периодично събиране на информация от запознатите със случая-учители, родители, проведени са срещи със съседите във връзка с оплакванията на родителите, извършвани са периодични оценки и периодичен преглед на плана за действие, следващите от които не съдържали като мярка посочената социална услуга. При това положение не се установява бездействие и формално извършени действия от страна на служителите на ДЗД-Кула, а непостигането на целите на мерките се дължи на поведението на родителите на детето. На това сочат и дадените задължителни предписания на ДАЗД, които са в насока при постъпване на информация от доставчик на услуги за затруднения да се планират дейности за осигуряване на достъп на специалистите до момичето с оглед извършване на специализирана работа; при отказ за сътрудничество от страна на родителите за ползване на социална услуга, да бъде издадено задължително предписание, съответно заповед за ползване на такава. Съобразно чл.5 от ЗОДОВ държавата не отговоря за вреди, ако увреждането е причинено по изключителна вина на пострадалия . Предвид установените по делото обстоятелства не е налице незаконосъобразно бездействие на длъжностни лица на ответника и на формално извършени задължения, а поведението на самата ищца, довело до липса на целения резултат .

Предвид гореизложеното не е налице първата предпоставка за ангажиране на отговорността на ответника по предявените искове за обезщетение за причинени неимуществени вреди и за обезщетение за имуществени вреди , които се претендират в резултата н незаконосъобразно бездействие на длъжностни лица на ответника .

Наведените доводи , че незаконосъобразното бездействие като основание за ангажиране на отговорността на ответника  е установено по повод отмяна на Задължително предписание № №П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кула , не могат да бъдат споделени. В производството по отмяна на задължителното предписание съдът е установил бездействие по повод издаването на същото, изразяващо се в несъбиране на всички необходими доказателства за установяване въобще нуждата от издаването на такова , доколкото родителите осъществяват посещение при психолог, което е следвало да бъде съобразено от административния орган при преценката на нуждата от задължаване на родителите, като преценката на съда и обвързващата в настоящето производство сила на решението е изцяло и единствено относно отмяната на обжалвания административен акт като незаконосъобразен.

Не се установява и втората предпоставка за уважаване на предявените искове-претърпяване на твърдените неимуществени вреди от ищцата нито в резултат на отменения административен акт , нито в резултат на претендираното бездействие. Същите подлежат на установяване, а не се презюмират от съда .

В случая по делото не са събрани никакви доказателства за установяване на претендираните като причинени неимуществени вреди на ищцата - нито писмени, нито гласни , поради което не е налице и тази предпоставка за ангажиране на отговорността на ответника за причинени неимуществени вреди .

Претендираните имуществени вреди също не са доказани . Представени са касови бележки за закупено гориво от различни дати и месеци , на различна стойност , но от същите не може да се направи обоснован извод , че са разходи за пътуване до гр.Монтана. Липсват данни за конкретни дати на посещения , брой посещения и други данни , въз основа на които да се направи извод от съда , че разходите са именно за посещенията на детето при психолог в гр.Монтана. 

 На основание чл. 1, ал. 1 и чл. 4 от ЗОДОВ обезщетение се дължи за всички имуществени и неимуществени вреди, които са
пряка и непосредствена последица от увреждането-от незаконосъобразни актове,действия или бездействия на органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

Трайно установена е практиката на Върховния административен съд, че под преки вреди следва да се разбират само тези,
които са типична, нормално настъпваща и необходима последица
от вредоносния акт, действие или бездействие, т.е. които са адекватно следствие от увреждането от административния орган. Непосредствени вреди са тези, които са настъпили по време и място, следващо
противоправното действие или бездействие, съответно незаконосъобразен акт. /Например: Решение № 11001 от 15.07.2019г. на ВАС по адм.дело № 14160/2017г./

В случай на неизпълнение на поетата социална услуга от доставчика, какъвто именно е КСУДС-Видин, съобразно установените  критерии за качество на услугата в приложимата с оглед исковите периоди НАРЕДБА за критериите и стандартите за социални услуги за деца (отменена 02.07.2022 г.) , отговорността за изпълнението на услугата е на доставчика , чийто задължения са разписани в Глава втора от Наредбата.  Съобразно чл.49 от Наредбата контролът по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца се осъществява от председателя на Държавната агенция за закрила на детето, който след извършване на проверки –периодични или по сигнал, на дейността на доставчика  има правомощията по чл.52,ал.2 от Наредбата , а именно да издаде задължителни предписания до доставчика , респ. да отнеме лиценза на доставчика.

По отношение на възникналия междусъседски конфликт по повод силната музика нощно време , то също не е в правомощията на Дирекцията налагането на дължимо поведение на съседите , тъй като контролът по опазване на обществения ред се осъществява от РУ-Кула. Видно е че ДСП-Кула е сезирала компетентните органи-РУ и Прокуратурата,  за възникналия конфликт и поставяне на детето в риск с оглед изнесените данни за силна музика нощно време и заплахи спрямо детето, с което е изпълнила задължените си да сезира компетентните органи по изнесените данни , провела е срещи със съседите за изясняване на обстоятелствата във връзка с възникналия конфликт , последно е обективирано и предложение от училищния психолог за обща междусъседска среща за изясняване на конфликта при една от последните срещи на различните представители на институциите , ангажирани със случая , на която родителите не са пожелали съдействие.

По отношение на претенцията за обезщетяване на вредите , изразяващи се в направени разходи за посещение на детето при психолог именно в гр.Монтана , то горното с оглед периода , за който се претендират, е изцяло личен избор на родителите, които за претендирания период, са отказали съдействие на ДСП-Кула и на училищния психолог.

В случая издаденото задължително предписание от Председателя на ДАЗД до директора на ДСП-Кула в насока за използване на всички начини и средства за убеждаване на родителите да ползват социална услуга като при отказ от сътрудничество и нежелание дори да се издаде заповед за ползване на услугата обосновава извод за приложение на чл.5 от ЗОДОВ , съобразно изложеното по-горе , а не за вреди в резултат на поведение-действие или бездействие ,  на длъжностни лица на ответника.

Предвид гореизложеното предявените искове за обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 250 лева, представляващи направени разходи за пътуване и срещи с психолог в гр.Монтана за периода от месец август 2021 г. до месец март 2022г.,които се претендират като причинени в резултат на бездействието на служителите на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Кула и формалната работа, извършена от тези служители, наложило посещение на психолог в гр.Монтана; за обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на незаконосъобразно бездействие на служителите на ДСП-Кула за осигуряване на закрила по подадени от тях молби и сигнали за това, че детето им се намира в риск от физическо и психическо насилие за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г. и за обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на издаден незаконосъобразен административен акт - Задължително предписание № П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на ДСП-Кула /отменен с влязло в сила решение по адм.д.№ 169/2021г. по описа на Административен съд-Видин/, за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г., ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковете, следва да бъдат отхвърлени като неоснователни и недоказани.

На основание чл.10 ,ал.4 от ЗОДОВ във вр. с чл.37 от ЗПП във вр. с чл.25 от наредбата за заплащане на правната помощ ищцата следва да заплати на ответника поисканото юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя на 150 лв с оглед обстоятелството , че се касае за няколко обективно съединени иска , с оглед извършените процесуални действия и  фактическата и правна сложност на делото.  

Воден от горното, Съдът

 

                              РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените искове от П.М.И. *** срещу Агенция за социално подпомагане-гр.София, с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 250 лева, представляващи направени разходи за пътуване и срещи с психолог в гр.Монтана за периода от месец август 2021 г. до месец март 2022г., причинени в резултат на бездействие на служители на ДСП-Кула; за обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на незаконосъобразно бездействие на служителите на ДСП-Кула, за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г. и за обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 2500 лева вследствие на издаден незаконосъобразен административен акт - Задължително предписание № П/Д-ВН-К-005/20.07.2021г. на Директора на ДСП-Кула , за периода от месец август 2020г. до месец декември 2021г.

ОСЪЖДА П.М.И. *** да заплати на  Агенция за социално подпомагане-гр.София, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 /сто и петдесет/ лв.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                   Съдия: