О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер № 04.05.2022
година
Град Търговище
Търговищки
Административен съд
първи състав
на четвърти май 2022 година
в закрито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Като
разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Адм.Д № 294 по описа за 2021 година,
за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на Глава единадесета от АПК, във връзка с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.
Предявена е искова
молба по реда на чл.1 ЗОДОВ от И. Х.Т. ***, срещу директора на Агенция
„Митници“ и която се основава заплащането на сумата от 152,52 лв. лв. като претърпени
имуществени вреди от невъзможността да ползва МПС за периода 07.08.2021 г. до
07.10.2021 г.
Отделно съдът е сезиран с жалба, с която е
поискано да бъде издаден
и да бъде връчен акт за определяне на дължимите митнически и всички други
публични задължения за внесеното МПС, да се определи срок за плащане на
определените суми и срок за освобождаване на МПС. Претенцията се основава на
„бездействие/мълчалив отказ“.
Правно основание на иска е
чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.
Препис
от исковата молба и всички приложения към същата да се изпрати на ответника,
който в законния срок може да вземе становище. Предвид на това липсват
процесуални пречки и делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито
съдебно заседание.
Съдът
намира за необходимо на страните да бъде съобщен и следния проект за доклад
по делото:
С исковата молба на
основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ се претендира сума в размер на 152,52 лв. лв. като претърпени имуществени
вреди от невъзможността да ползва МПС за периода 07.08.2021 г. до 07.10.2021 г.
Правно основание на иска е
чл. 203 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във вр. със чл. 1
от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
Съдът е сезиран и с жалба, с която е поискано да бъде издаден
и да бъде връчен акт за определяне на дължимите митнически и всички други
публични задължения за внесеното МПС, да се определи срок за плащане на
определените суми и срок за освобождаване на МПС. Претенцията се основава на
„бездействие/мълчалив отказ“.
Иска с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ
предполага установяването на кумулативното наличие на визираните в закона предпоставки
– 1) незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно
лице на държавата или общината, 2) при или по повод изпълнението на
административна дейност; 3) вреда от такъв административен акт, респ. действие
или бездействие; 4) пряка и непосредствена причинна връзка между
незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилата вреда. Наличието
на тези предпоставки следва да бъде доказано от ищеца с оглед разпределението
на доказателствената тежест.
Имуществената вреда представлява накърняване имуществото на правния субект,
като е налице отрицателно въздействие, намаляване на неговата себестойност.
Вследствие на вредоносното събитие той обеднява, претърпява една загуба. Този
накърнен имуществен интерес, изразен в отрицателна разлика съставлява
претърпяната от него имуществена вреда (чл. 82 ЗЗД).
Действието или бездействието са незаконни, когато противоречат на закона или на
друг нормативен акт или когато не са предвидени в него, т.е. при липса на
законово основание. За да е налице незаконосъобразно действие/бездействие на
администрацията, е необходимо наличие на такова административно правоотношение,
при което да е налице защитимо от закона субективно право, което да може да
бъде реализирано директно по силата на правна норма чрез съответстващо му
действие от страна на административния орган, без да е необходимо издаване на
индивидуален административен акт.
Релевантните за възникване на правото на защита по раздел II
на гл. 15 факти са дължимо по закон фактическо действие, което рефлектира в
правната сфера на лицето, неизвършване на същото от административният орган
/започнало и продължаващо негово бездействие/ и подадено до органа искане от
лице (чл. 256, ал. 2 от АПК). В случая е подадено искане за извършване на
определено действие.
Съдът и при хипотезата на чл. 204, ал. 2 АПК е длъжен да
извърши самостоятелна проверка за допустимост на оспорването и на иска, както и
самостоятелна проверка за редовността на жалбата и на исковата молба. Представянето
на самостоятелна жалба и на самостоятелна искова молба може да бъде
инкорпорирано в един материален носител, но всяко от тях трябва да бъде редовно,
т.е да отговаря на изискванията на чл. 150 и 151 АПК за жалбата и на чл. 127 ГПК във вр. с чл. 144 АПК.
Освен, че трябва да извърши самостоятелна проверка за
допустимостта и редовността на всяко от исканията, с които е сезиран, съдът
следва да конституира и страните в съдебното производство. Съгласно чл. 153,
ал. 1 АПК ответник в съдебното производство по оспорване на индивидуален
административен акт е органът издал акта. Него съдът трябва да конституира
служебно – чл. 154, ал. 1 АПК. Ответник в исковото производство по чл. 204, ал.
2 АПК, съгласно чл. 205 АПК е юридическото лице, представлявано от органа, от
чийто незаконосъобразен акт са причинени вредите. Но него съдът няма
правомощието да конституира служебно, тъй като водещо в исковото производство е
диспозитивното начало – чл. 6 ГПК, а не служебното начало – чл. 9 АПК, което е
водещо в съдебно производство по оспорване на административен акт.
Като
ответна страна по жалбата следва да се конституира директора на ТД Бургас на
Агенция „Митници“ .
С оглед
изложеното в исковата молба и приложените към нея доказателства, съдът намира,
че не са налице права и обстоятелства които следва да се признаят или не се нуждаят от доказване.
Тъй
като се претендира обезщетение за вреди, ищеца
носи доказателствената тежест, относно подлежащите на доказване факти:
конкретните вреди (включително техния размер) последвалите за нея от
незаконосъобразния действия и
причинната връзка между тях.
Съдът
намира, че като доказателства по делото следва да бъдат допуснати всички документи
приложени към исковата молба и отговора на ответната страна.
Съдът
предоставя възможност на страните да изложат становището си във връзка с
дадените указания и проекто - доклада и да предприемат съответните процесуални
действия.
Съдът
указва на страните, че до приключване на съдебното дирене могат: 1. да твърдят
нови обстоятелства и да посочват нови писмени доказателства само, ако не са
могли да ги узнаят, посочат и представят своевременно и 2. да твърдят
нововъзникнали обстоятелства, които са от значение за делото, и да посочат и
представят доказателства за тях.
Делото
следва да се насрочи в открито съдебно заседание, като на страните се изпрати
препис от настоящото определение.
Съдът
счита, че са налице законовите предпоставки за участие в делото на прокурор,
който следва да се конституира в качеството на контролираща страна поради което
за същото е необходимо да бъде уведомена Окръжна прокуратура – Търговище.
Водим
от изложеното и на основание чл. 230,
ал.1, чл. 140, и чл. 146 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК
Административен съд гр.Търговище-първи състав
ОПРЕДЕЛИ :
СЪОБЩАВА на страните проекта на доклад по
делото със съдържание изложеното в мотивите на настоящото определение.
ДОПУСКА като писмени доказателства по делото
всички документи приложени към исковата молба.
КОНСТИТУИРА
като ответник по
жалбата директора на ТД Бургас на Агенция „Митници“ .
ДАВА 7-дневен
срок за внасяне на държавна такса по предявената жалба в размер на 10 лв.
При неотстраняване на нередовността в посочения срок, жалбата
ще бъде оставена без разглеждане, а производството прекратено в тази му част.
КОНСТИТУИРА в качеството на контролираща страна -
Окръжна прокуратура-Търговище.
УКАЗВА НА СТРАНИТЕ, че следва до с.з. да вземат
становище във връзка с дадените указания и проекто – доклада по делото.
ДАВА
14-дневен срок за отговор на ответната страна по иска.
НАСРОЧВА ДЕЛОТО ЗА 21.06.2022 г. от 10.00 ч. часа за която дата и час страните да бъдат призовани.
Препис
от настоящото определение да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура –
Търговище, заедно с призовката.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: