Решение по дело №419/2020 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 260302
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 25 февруари 2022 г.)
Съдия: Камен Георгиев Гатев
Дело: 20205240100419
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 260302

гр.Пещера,20.V.2021г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Пещерският районен съд,гражданска колегия ,в публично заседание на двадесети април, през две хиляди и двадесета  година в състав:

      

Председател: Камен Гатев

Секретар:  Евелина Генинска

 

като разгледа докладваното от районния съдия Гатев гражданско дело №419 по описа на Съда за  2020г.,за да се произнесе,взе предвид следното:

 

Ищецът Д.Г.Г., ЕГН **********,***, е депозирал срещу „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София 1172, район Изгрев, ж.к. Дианабад, бул. Г.М.Димитров № 1, представлявано от Бисер Г. Иванов и Росен Васков Младенов - изпълнителни директори („ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД") искова молба, в която твърди следното:

Твърди ищецът, че на 14.11.2019 г., около 13:15 ч., на Второкласен път III-375 (14+200 km.), в посока от с. Ново село към с. Исперихово, общ. Брацигово, обл. Пазарджик е настъпило ПТП с участието на МПС марка „Нисан" модел „Примера" с peг. № ***, собственост на К. В. К., ЕГН ********** и управлявано от Т.Х.И., ЕГН ********** и МПС марка „Фолксваген", модел „Голф" с peг. № ***, собственост на Д.Г.Г., ЕГН ********** и управлявано от него. Процесният пътен инцидент настъпил при леко влажна пътна настилка (при условията на ситен дъжд), при отлична видимост и в светлата част на денонощието, а вследствие на него тежко е пострадал ищецът  Д.Г.Г..

Твърди, че за пътния инцидент е съставен Констативен протокол за ПТП с пострадало лице № 77/14.11.2019 г. и рефер. № 2019-1037-667/14.11.2019 г., peг. № 315р-17243/15.11.2019 г. по описа на РУ - „Полиция" при ОД на МВР - гр. Пазарджик. Съгласно него виновен за настъпването на произшествието е водачът на МПС марка „Нисан", модел „Примера" с peг. № *** - Т.Х.И., която движейки се с несъобразена скорост  с пътните условия от с. Ново село към с. Исперихово по Третокласен път III-375 (14+200 км.), не е изпълнила задълженията си при избиране на скоростта си на движение да се съобрази с атмосферните условия, с релефа на местността - хоризонтална крива надясно с надлъжен наклон при спускане, движейки се със скорост, несъобразена с характера и интензитета на движението и състоянието на пътя, вследствие на което губи управлението на МПС, отклонява се наляво по посока на движението си, преминава в насрещната пътна лента - лентата за насрещно движение на двулентов двупосочен път и се блъска челно-косо с насрещно движещия се МПС марка „Фолксваген", модел „Голф" с peг. № ***, собственост на Д.Г.Г., ЕГН ********** и управлявано от него.Виновният водач, за да избегне наводнен участък в лентата му на движение (локва), намиращ от дясната половина на пътя към края му към канавката, предприема рязка маневра завой на дясно, при което навлиза в лентата за насрещно движение и връхлита управлявания от ищеца автомобил.На виновния водач бил  съставен АУАН № GA71972/14.11.2019 г. по описа на РУ - „Полиция" при ОД на МВР - гр. Пазарджик.

Твърди ищецът , че  вследствие на процесното ПТП, е постъпил по спешност в общо тежко състояние, в безсъзнание,  в Хирургичното отделение на УМБАЛ „Свети Г." ЕАД гр. Пловдив, като е претърпял редица изследвания , травми и увреждания, с поставени съответни диагнози .Поради настъпилите  множество тежки травми, ищецът претърпял редица интервенции, било изписано и медикаментозно лечение, като има качеството на пострадало лице.Твърди, че е получил и придружаващи заболявания, а след изписването от болничното заведение продължил  лечението си в домашни условия. В резултат на причинените му травми, той изпитва  множество болки и страдания, като получените травми се отразили  изключително зле и на психическото му здраве – бил силно потиснат, лесно раздразнителен и нервен, доведен до депресивно състояние.

Твърди ищецът, че получените телесни увреждания са пряка и непосредствена последица от пътнотранспортното произшествие ,настъпило на 14.11.2019 г., около 13:15 ч., на Второкласен път ІІІ-375 (14+200 km.), в посока от с. Ново село към с. Исперихово, обл. Пазарджик. Вредите се изразяват както във физически болки и страдания от получените телесни увреждания и последващото възстановяване, така и в претърпян психически и емоционален стрес,като и към настоящия момент не може да се грижи сам за себе си, страда от понижено настроение, тревожност, нарушения на паметта и вниманието, изпитва панически страх, че случилото се може да се повтори в бъдеще,  с редуцирани социални контакти, като от инцидента до днес  живее при близките си.

Твърди още  ищецът, че с оглед на постигане на споразумение, с молба с вх. № 3862/04.12.2019 г. и с вх. № 3863/04.12.2019 г. по описа на ответника са предявени претенции и е заведена претенция за претърпени имуществени и неимуществени вреди, съответно  са образувани щети № 0801-005390/2019-01 и автомобилна щета № 0801-005390/2019-01 по описа на застрахователя, както е заведена и имуществена щета за увредено МПС. Молбата за завеждане на претенция за увреденото МПС е под вх. № 3863/04.12.2019 г., съответно  е образувана щета № 0801- 005390/2019-01.

Изпратени са и последващи молби по пощата, получени от застрахователя на 06.01.2020 г., 20.02.2020 г. и 13.03.2020 г.

Твърди ищецът, че получил  писмо от ответника с изх. № 365/28.01.2020 г. с искания, които били  своевременно изпълнени, но въпреки многократните опити за постигане на споразумение, проведените срещи, телефонни разговори и т.н., към настоящия момент не е определен размер на обезщетение по заведената претенция от страна на застрахователя. Липсва каквото и да било произнасяне от застрахователя по заведените претенции за неимуществени вреди в посока определяне на размер на обезщетение, като с последното си писмо с изх. № 908/04.03.2020 г. по описа на застрахователя получил  уведомление за отказ от изплащане на застрахователно обезщетение.

Твърди ищецът ,че видно от Констативен протокол за ПТП с пострадало лице № 77/14.11.2019 г. и рефер. № 2019-1037-667/14.11.2019 г., peг. № 315р-17243/15.11.2019 г. по описа на РУ - „Полиция" при ОД на МВР гр. Пазарджик, виновният за процесното ПТП водач попада в кръга на лицата, чиято отговорност за причинени вследствие на ПТП вреди, се покрива от застраховката „Гражданска отговорност", сключена със ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД - застрахователна полица № BG/30/119000193995, сключена на 10.01.2019 г. и валидна до 09.01.2020 г.

Молбата е да бъде  осъден ответникът „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК: *********, да заплати на Д.Г.Г., ЕГН **********, парично обезщетение за претърпените от него неимуществени вреди, претърпени в резултат на ПТП, настъпило на 14.11.2019 г., около 13:15 ч., на Второкласен път III-375 (14+200 km.), в посока от с. Ново село към с. Исперихово, общ. Брацигово, обл. Пазарджик в размер на 10 000 лв. (десет хиляди лева), предявени като частичен иск от 25 000 лв. (двадесет и пет хиляди лева), представляващи парично обезщетение за претърпени неимуществени вреди, ведно с дължимата лихва за забава върху присъденото парично обезщетение за претърпени неимуществени вреди от датата на процесното ПТП (14.11.2019 г.) до окончателно изплащане на дължимата сума.Сочи доказателства и претендира разноски.

В срока по чл.131 ГПК  е постъпил  отговор от  ответника „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД,който счита предявения иск за недопустим, а по същество оспорва иска по основание и размер. Не оспорва от фактическа страна  наличието на валидно застрахователно правоотношение със собственика на МПС „Нисан“ рег.№РВ 1634 РС,  по силата на Застрахователна полица BG/119000193995 , със срок на валидност от 10.01.2019г. до 09.01.2020г.

Ответникът оспорва обстоятелствата по причините и механизма за настъпилото ПТП , вида, характера и продължителността на получените от ищеца травми, като  сочи доказателства.

По делото е конституирано като  на трето лице помагач на страната на ответника  – Агенция „Пътна инфраструктура“ София.Третото лице оспорва предявеният от ищеца иск като неоснователен.Сочи доказателства и претендира деловодни  разноски. 

Пещерският районен съд, след като се запозна с твърденията, изложени в исковата молба, като обсъди и анализира събраните по делото доказателства и при спазване разпоредбата на чл.235ал.ІІ ГПК, от  правна и фактическа фактическа страна намира  следното:

Предявен е иск с правно основание чл.432ал.І КЗ ввъ вр. с чл.45 ЗЗД, както и акцесорен иск по чл.86 ЗЗД.

За да бъде уважен искът чл.432ал.І КЗ, ищецът при пълно и главно доказване следва да установи наличието на следните предпоставки: валидно сключен договор за застраховка "Гражданска отговорност" между делинквента и ответника, настъпило увреждане, причинено от виновно и противоправно поведение от страна на застрахования или лице, което ползва неговия автомобил на законно основание, причинна връзка между деянието и вредоносния резултат, както и вида и размера на претърпените вреди.

Също така Съдът счита, че е налице предпоставката по чл.498 ал.1- и 3 КЗ за допустимост на иска – ищецът е предявил претенцията си за заплащане на обезщетение за неимуществени вреди / молба на л.32 -37  от делото, от дата 04.12.2019г. / и е получил изричен отказ на 04.03.2020г. /л.55 от делото/ .

Съдът отбелязва , че още  с Определението по чл.140 ГПК  и съответно доклада по чл.146 ГПК  е приел  за безспорно и ненуждаещо се от доказване обстоятелството за   наличието на валидно застрахователно правоотношение между ответното дружество и собственика на МПС „Нисан“ рег.№РВ 1634 РС, по силата на Застрахователна полица BG/119000193995 , със срок на валидност от 10.01.2019г. до 09.01.2020г.

За изясняване причините и механизма на процесното ПТП, по делото беше приета съдебна автотехническа експертиза на вл. В.М., която Съдът кредитира като компетентно изготвена и неоспорена от страните.

По поставените задачи, вещото лице е дало следното заключение:

На 14.11.2019 г., около 13:15 ч„ на път III-375 (КМ14+200) свидетелката Т.Х.И. се движела с управлявания от нея автомобил „Нисан Примера" в от с. Ново село към с. Исперихово.Спускала се от ляв завой на около 350-400 метра преди мястото на инцидента. Пътят бил с наклон около 5-6 %, пътна настилка била мокра, ръмеж на дъжд.Движела се на четвърта предавка без газ.В края на спускането навлязла в лек десен завой. Междувременно в лявата лента (от с. Исперихово) насрещно приближавал лек автомобил „Фолксваген Голф", управляван от водача Д.Г..След края на завоя (десен за И.) десния  банкет бил частично задигнат с трева и образувал своеобразен нисък бент (дига), който оформил локва с дължина около 7-10 метра по протежение на банкета и се напречно на до средата на пътя.С оглед на напречния наклон на пътя височината на водния слой десния край на асфалта (при банкета) е била под 2.5 см.Тези параметри изключват възникването на т.н. „аквапланинг" (издигане на гумите над пътното покритие и загуба на сцепление с пътя).В случая съществен е факта, че локвата е след края на завоя.Това означава, че шофьорът И. устойчиво се е движела в началото на завоя, но най-вероятно се е опитала, повече или по-малко да избегне (заобиколи) локвата, навлизайки частично в лявата лента.

В този момент, в тази лента насрещно приближавал лекият автомобил „Фолксваген Голф", управляван от Д.Г..Разстоянието между тях е било около 20-25 метра. Г. е възприел опасността и се опитал да се отклони на дясно, но не е имал техническата възможност да избегне удара.Изначално концентрирана върху заобикалянето на локвата И. {при скоростта с която се е движела) не е успяла да се размине с насрещно идващият автомобил „Фолксваген Голф" и със своята предна лява част се е блъснала в предната лява част на последния.Застъпването на двата автомобила е било в рамките на 15-20 см. Ударът е бил челен кос, странично приплъзващ по левите им страни.По експертна оценка скоростите на двата автомобила в момента на удара са били между 60 км/ч („Фолксваген Голф") и 70 км/ч („Нисан Примера")

От техническа гледна точка непосредствената причина за настъпването на процесното ПТП е опитът за заобикаляне на процесната локва, чрез навлизане в лявата лента, вместо снижение на скоростта, независимо от притеснението за потенциално навлизане и преминаване през „локвата".

От техническа гледна точка непосредствената причина за настъпването на процесното ПТП е опитът за заобикаляне на процесната локва от страна на шофьора И..

Автомобилът марка „Фолксваген „Голф", с рег. № ***фабрично е бил оборудван с триточкови инерционни предпазни колани на всички седалки (в т. ч. и средната задна):Всеки от коланите  е захванат на три места: от двете страни на ханша и в зона над лявото или дясното рамо в зависимост от страната на седалката (лява/дясна), и в двата случая горния край (при рамото) е свързан диагонално със закопчалката при средата на автомобила.Целта на предпазните колани е да задържат пътника към седалката, така че да не се придвижи напред и да се удари съответно в арматурното табло, стъклото/волана предната седалка.Предпазните колани са ефективни при челни удари и скорости до около 70 км/ч. Те не са полезни при странични удари или при странично търкаляне през таван, когато макар и таза да е задържан към седалката, горната част на тялото, горните крайници и главата не могат да бъдат задържани странично. При махалните им движения могат да се получат различни по степен травми - до летални.Обикновено долните крайници се травмират при деформации на купето в частта му пред краката пътниците на предните седалки или в предните седалки на седящите отзад.Коланите не са ефективни и при сериозни деформации и промяна на вътрешната геометрия на пространството в купето, като схлупване/смачкване на тавана, пода или страните, когато могат съща да се получат различни по степен травми.

Произшествието е настъпило в лента за движение от с. Исперихово (на л.а. „фолксваген голф") и в края на завоя по посока на с. Исперихово.Ударът между превозните средства е бил челен, кос под ъгъл около 5°-15°, като контактните повърхнини и по двата автомобила са били в зоната на предните леви фарове (преден ляв ъгъл) на автомобилите.

Л.а. „Нисан примера"  със своята предна лява част се е блъснала в предната лява част на последния.Застъпването на двата автомобила е било в рамките на 15-20 см. Ударът е бил челен кос, странично приплъзващ по левите им страни.

Мястото на удара е в края на завоя от страна на с. Исперихово в лентата за движение към с. Ново село.Ударът е бил в зоната на левите фарове на автомобилите челен, ексцентричен и кос под ъгъл около 10°+20.

Пътят в зоната на произшествието е двупосочен, двулентов, с асфалтово покритие с широчина 6.2 метра ограничен с ивици от бетонови блокчета с широчина по 25 см., със затревени банкети от двете страни с променлива широчина 0,7 -М,5 метра.Пътното платно е в добро състояние без неравности на пътната настилка и изкърпване.Пътят преминава през пресечена местност и в зоната преди местопроизшествието се спуска от страна с. Ново село. (в последните 400 метра преди местопроизшествието е с наклон около 5%-6% , а непосредствено преди процесния завой е около 3%.В зоната на местопроизшествието надлъжния наклон е 2%, а напречния – 15. Пътят има нанесена хоризонтална маркировка, като в зоната на инцидента е единична непрекъсната осева линия ,,М 1".От страна Ново село има вертикална сигнализация със знак „В 26" - забранено е движението със скорост по-висока от 50 км/ч, комбиниран с предупредителен знак „А-3" - (последователни опасни завои, първият от които е на ляво).

На около 100 метра след мястото на произшествието в посока към с. Ново село има пътен знак „В 26" (забранено е движението със скорост по-висока от 60 км/ч.), комбиниран със знак А-3 - (последователни опасни завои, първият от които е надясно).

Скоростта на автомобилите непосредствено преди инцидента е била: автомобил „Фолксваген Голф": около 60 км/ч. автомобил „Нисан Примера" около 60-75 км/ч км/ч.

По време на произшествието(13:15 ч.) времето е било облачно (в светлата част на деня при неограничена видимост, след дъжд, мокра асфалтова пътна настилка.В зоната на местопроизшествието не е имало условия за настъпването на така наречения „ акваплаиинг".

В случай, че водачката на лек автомобил „Нисан" е възприела локвата като пътно препятствие (опасност) е следвало незабавно да предприеме снижение на скоростта и да навлезе предпазливо в нея или да изчака безопасна пътна ситуация, позволяваща заобикаляне. Осъществяването на такава реакция е пряко свързана със скоростта на движение към момента.

При инцидента ищецът Г. е управлявал автомобила и е седял на предната лява седалка на л.а. „Фолксваген". Поради предприетата от него маневра за отклонение на дясно, предният ляв край на л.а. „Нисан" {разрушавайки зоната на предно ляво колело) се е плъзнал по лявата страна се е получило плъзгане на л.а. „Фолксваген" и спрямо вертикалната ос на последния е възникнал въртящ момент по посока на часовниковата стрелка), поради което автомобилът е напуснал пътното платно и в момента на установяване автомобилът вероятно частично се е завъртял обратно на часовниковата стрелка.Тези завъртания на автомобила са предизвикали променливи инерционни сили отклоняващи махаловидно гората част на тялото (в т.ч. и главата и долните крайници ) в посока на ляво към вратата на шофьора и обратно.При такъв удар обезопасителният колан удържа седалищните части към седалката, но долните части на долните крайници, горните крайници и главата се разлюляват махаловидно се придвижат напред , на ляво и на дясно.

В резултат на тези „движения" на тялото и „удара" на активиралата се въздушната възглавница, Ищецът е получил описаните травми.

Лекият автомобил „ Нисан Примера " с рег. № РВ 1634 PC, управляван от Т.Х.И. се е движил в посока от с. Ново село към с. Исперихово.По експертна преценка, въз основа на получените деформации на автомобила непосредствено преди удара скоростта е била между 60-75 км/ч.

При посочения диапазон на скоростта опасната зона за спиране на автомобила, е била между 52 и 74 метра.В делото няма данни за наличие на спирачен път.

Ако водачът бе шофирал в рамките на разрешената и съобразената с пътните условия скорост би могъл след възприемане на локвата да предприеме снижение на скоростта и да навлезе с по-малка скорост, респективно безопасно в локвата.

Лекият автомобил „ Фолксваген голф " с рег. № РА 6069 ВК, управляван от Д.Г.Г. се е движил водачът в посока от с. Исперихово към с. Ново село.По експертна преценка, въз основа на получените деформации па автомобила непосредствено преди удара скоростта е била около 60 км/ч.При определената скорост опасната зона за спиране на автомобила, е била около 52 метра.

При движение с разрешена и съобразена с пътните условия /мокра настилка/ скорост, водачът л. а. Нисан Примера с peг. № ***, управляван от Т.Х.И. е имала възможност да предотврати пътнотранспортното произшествие чрез намаляване скоростта на движение и съответна маневра.Поведението на водача на л. а. Нисан Примера с per. М РВ 1634 PC, управляван от Т.Х.И. е предпоставило възникването на инцидента с лекия автомобил в л. а. Фолксваген голф с per. № РА 6069 ВК, управляван от Д.Г.Г..

Следва да се отбележи, че с оглед изясняване на причините и механизма на настъпилото  ПТП, в съдебно заседание от 25.01.2021г , в присъствието на в.л. М., изготвил САТЕ,  показания дадоха полицейските служители, реагирали на  мястото на ПТП – свидетелите К.Г., Г.П., Д.Т., В.П. и К.Ч..Всички те дадоха показания за наличието на локва на в дясната лента от пътното платно, почти по цялата и ширина и  около 5-6 метра дължина.

Св. Т.И., която е управлявала автомобилът „Нисан Примера“ даде показания, че при излизането от завоя видяла вода, която нямало как да избегне, както и че има знак за ограничение на скоростта 50км./ч., като не си спомня как е загубила контрол на пътя.

Във връзка с процесното ПТП по делото е приет и Констативен протокол с пострадало лице №77/14.11.2019г. / л.11 -13/, в който като причина за ПТП е посочено неизпълнение на задълженията на водача И. при избиране скоростта си на движение да се съобрази с атмосферните условия, релефа на местността и и състоянието на пътя.

Приеха се по делото АУАН №71972/14.11.2019г. и съответно издадено Наказателно постановление 019-03-15-000664/28.11.2019г., с което св.Т.И. е санкционирана от Началник РУ Пещера по административен ред за нарушение на чл.20ал.2 ЗДвП, именно във връзка с  процесното ПТП.

С оглед на събраните доказателства досежно причините и механизма на ПТП, Съдът намира за категорично установено, че единствената причина е поведението на водача Т.И. .Установи се от приетата САТЕ, че св.И. е управлява автомобила Нисан Примера с peг. № *** , с неразрешена и несъобразена с пътните условия /мокра настилка/ скорост.При ограничение от 50км./ч., възприето от нея и наличието на знак за опасни завои, св.И. е шофирала автомобила със скорост над 60км./ч. до порядъка на 75 км.ч.Няма спор, че върху платното е имало и локва, но нейните параметри  на първо място изключват възникването на т.н. „аквапланинг" , а освен това и локвата е след края на завоя,както изрично сочи вещото лице.Водачът на  л. а. Нисан Примера с peг. № ***, управляван от Т.Х.И. е имала възможност да предотврати пътнотранспортното произшествие чрез намаляване скоростта на движение и съответна маневра.

Съответно  лекият автомобил „Фолксваген Голф", управляван от ищеца Д.Г. е възприел опасността и се опитал да се отклони на дясно, но не е имал техническата възможност да избегне удара.Изначално концентрирана върху заобикалянето на локвата И. ,/при скоростта с която се е движела/ не е успяла да се размине с насрещно идващият автомобил „Фолксваген Голф".

При тези категорични изводи, липсва от правна страна  каквото и да е съпричиняване от страна на ищеца или на Агенция „пътна инфраструктура“. Инцидентът е настъпил в резултат единствено на виновното поведение на водача И., която е нарушила разпоредбата на чл.20ал.2 ЗДвП.

По делото се прие съдебно –медицинска експертиза на д.р П.М., която Съдът също кредитира като компетентно изготвена и неоспорена от страните.Установено е , че  пострадалият водач Д.Г.Г. е посетил спешно отделение на МБАЛ- Пазарджик в деня на инцидента и бил консултиран с ортопед травматолог- д-р Иво И., който установил травма в областта на дясна тазобедрена става, гръден кош и ляво ходило.

На 16.11.19 г. пострадалият е прегледан и изследван в УМБАЛ „ Свети Г."-Пловдив, като са направени рентгенови изследвания на гръдния кош и ехографско изследване на корема. Не е хоспитализиран. Поради продължаващи болки в травмираните области, пострадалият е изследван на 18.11.19 г. в МЦ „Вива"- Пазарджик, като са направени рентгенографии на костите на дясното ходило и таза, като не са установени счупвания.

Същият ден Д.Г. е освидетелстван от съдебен лекар, който описал подробно всички видими травматични увреждания в издаденото съдебно-медицинско удостоверение.

Те са: синкаво кръвонасядане, с размери 13x9 см. по лявата част на гръдния кош в областта на ребрата странично; По дясната и по лява странични повърхности в поясната област - синкави кръвонасядания, с размери 18 х 10 см, за ляво и 11x9 см, за дясно. По дясната задната част на седалището - масивно мораво кръвонасядане, с размери 26x16 см, и много силни болки при движение;По външно-страничната повърхност на лява мишница, в горна трета- синкаво кръвонасядане, с размери 14 х 11 см. По външната повърхност на лява предмишница, от лакета към средата и- синкаво кръвонасядане, с размери 19x8 см. По външната повърхност на лявото коляното - травматичен оток и синкаво кръвонасядане, с размери 7x7 см, а сред него има разкъсно-контузна рана, с размери 1 х 0,8 см, зееща. По страничната повърхност на дясното бедро в средната трета - синкаво-мораво кръвонасядане, с размери 10x10 см. По външната повърхност на десния глезен - масивен оток и синкаво кръвонасядане, с размери 22 х 11 см, а сред него - разкъсно- контузна рана, с размери 1,5 х 0,7 см, кървяща. По външната повърхност на лявото стъпало -масивен оток от глезена до пръстите и мораво синкаво кръвонасядане, с размери 16 х 14 см.

Доктор М. дава заключение, че така описаните увреждания са резултат от действието на твърд тъп предмет като общ механизъм и добре отговарят да са получени при станалото ПТП по механизма „Травма в автомобила". Оздравителният и възстановителен процес в конкретния случай е имал продължителност около 35-40 дни. Непосредствено след получаването на увреждането, пострадалият е търпял интензивни болки в контузените зони, засилващи се при движение, обръщане в леглото, кашлица и др. Това е налагало принудителен покой и прием на обезболяващи средства за период от около 25 дни.Не би следвало да има трайни последици.

При пострадалия няма данни за контузия на главата и мозъчно сътресение със загуба на съзнание. Останалите увреждания са множествени, мекотъканни и се характеризират с болки и затруднения, описани по-горе.

В посочения оздравителен период пострадалият е имал намалена работоспособност. Няма данни да е ползвал болнични, работи като земеделски производител.Възможно е ищеца да се възстанови напълно от  физическите телесни увреждания.При прегледа на ищеца за целите на експертизата са установени видими белези -  сивкави ръбци от рани ,описани в медицинското удостоверение- ляво коляно и десен глезен.Уврежданията, получени от ищеца говорят за използването на триточков обезопасителен колан .В първите дни след травмата ищецът  е бил затруднен в известна степен в самообгрижването си поради затруднените и болезнени движения .Няма данни по делото и данни от прегледа, които да говорят, че пострадалият е имал нарушено здравословно състояние преди инцидента.

           Прие се по делото и съдебно – психиатрична експертиза на д-р В. Д., неоспорена от страните, със следното заключение:

От психиатрична гледна точка е от съществено значение психогенния стрес, който е изпитал Д.Г. при катастрофата. Психогенният стрес отначало е довел до силен страх, ужас и паника, като през първите дни Г. е развил Остра реакция на стрес с добавени симптоми като безсъние, множество вегетативни реакции като сърцебиене, задух, треперене на крайниците и други.

След това влиза в състояние на Посттравматично стресово разстройство. При него започват преработки на психотравмените изживявания, отново безсъние, депресивни наслоявания, страх от шофиране и качване в автомобил - т.е. избягване на моменти свързани с психотравмата.

Отначало тези симптоми са били чести и силни, като впоследствие да настоящия момент губят своята сила, стават епизодични с тенденция за изчезване. Напълно е възможно Д.Г. да се възстанови физически и психически, вследствие на получените психични увреждания. Набелязват се такива трайни тенденции, още повече, че най-често такъв е хода на психичните разстройства, които е получил след преживяната психотравма.

Съдът прецени и показанията на св.П.Г., която от една страна е съпруга на ищеца, но от друга има непосредствени и ежедневни възприятия върху живота му след претърпения инцидент.Показанията и кореспондират с приетите медицинска и психиатрична експертизи, за причинени на ищеца множество телесни увреждания и психическа травма.

От правна страна, съгласно разпоредбата на чл.52 ЗЗД, обезщетението за неимуществени вреди се определя от Съда по справедливост. Неимуществените вреди представляват неблагоприятно засягане на лични, нематериални блага и от тази гледна точка  не биха могли да бъдат възстановени, поради което предвиденото в закона обезщетение не е компенсаторно, а заместващо и се определя съобразно критериите, предписани в правната норма чл.52 ЗЗД.. Съгласно ППВС № 4/1968 г. понятието "справедливост" не е абстрактно понятие. То е свързано с преценката на редица конкретни обективно съществуващи обстоятелства, които трябва да се имат предвид от Съда при определяне на размера на обезщетението.

В конкретният случай, ищецът Г. е претърпял макар и леки, но  множество травматичини увреждания, описани от медицинската експертиза. Оздравителният и възстановителен процес в конкретния случай е имал продължителност около 35-40 дни, а непосредствено след получаването на уврежданията , пострадалият е търпял интензивни болки в контузените зони, засилващи се при движение, обръщане в леглото, кашлица и др. Това е налагало принудителен покой и прием на обезболяващи средства за период от около 25 дни. Имал е намалена работоспособност и затруднения в самообгрижването .

Установи се също, че ищецът е претърпял и психогеннен стрес, преминал в посттравматично разстройство.Съответните симптоми са били първоначално чести и силни, а към момента на експертизата  са с тенденция на изчезване.Следва да се имат предвид и нелеките обществено икономически условия и проблемите в здравеопазването  в България.

Предвид изложеното Съдът намира, че предявеният от ищеца  иск за сумата от 10 000лв. обезщетение за неимуществени вреди е доказан и изцяло основателен.Застрахователното дружество  дължи законната лихва за забава върху размера на застрахователното обезщетение, ако не го е определил и изплатил в срок считано от по-ранната от двете дати:  изтичането на срока от 15 работни дни от представянето на всички доказателства по КЗ или изтичането на срока по КЗ освен в случаите, когато увреденото лице не е представило доказателства, поискани от застрахователя по реда на КЗ .

 Ищецът претендира лихва за забава върху застрахователното обезщетение считано от деня на  процесното ПТП – 14.11.2019г.

 

Съдът намира обаче, че това искане следва да се уважи, считано от 04.03.2020г., когато са изтекли три месеца от предявяване на претенцията пред застрахователя и е получен отказ.

С оглед изхода от делото и предвид обстоятелството, че ищецът е освободен от  внасянето на такси и разноски, претендира и адвокатско възнаграждение по чл.38ал.2 ЗА , както и третото лице претендира деловодни разноски, ответникът следва да заплати следните суми:

Държавна такса в размер на 400лв., изплатена сума от 390лв. от бюджета на Съда на д-р В.Д. , както и изплатени 5.30лв. пътни разноски на св.Г. или общо сумата от 795.30лв.  разноски  в полза на Районен съд Пещера; сумата от 375.50лв. изплатени възнаграждения на вещите лица М. и д-р М., от общо 400лв., внесени от третото лице помагащ АПИ за извършени съдебно техническа и медицински експертизи, като разликата до 400лв. следва да бъде възстановена от съответната сметка на Съда; / същото важи за разликата от 175.50лв. до двеста лева по тоношение на ответника/; сумата от 830лв. , разноски на ищеца за минимално адвокатско възнаграждение , съобразно чл.7ал.2т.3 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатски възнаграждения.

Водим от горното и на основание чл. 235 от ГПК, Пещерският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

Осъжда „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София 1172, район Изгрев, ж.к. Дианабад, бул. Г.М.Димитров № 1, представлявано от Бисер Г. Иванов и Росен Васков Младенов - изпълнителни директори („ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД") да заплати на Д.Г.Г., ЕГН **********,*** сумата от 10 000/ десет хиляди/ лева,  представляваща застрахователно обезщетение за претърпени неимуществени вреди в резултат на пътнотранспортно произшествие, претърпяно на 14.11.2019г. около 13:15 ч., на Второкласен път III-375 (14+200 km.), в посока от с. Ново село към с. Исперихово, общ. Брацигово, обл. Пазарджик с участието на МПС марка „Нисан" модел „Примера" с peг. № ***, собственост на К. В. К., ЕГН ********** , по вина на Т.Х.И., ЕГН **********, ведно със законната лихва върху тази сума от 04.03.2020г. до окончателното изплащане на сумата.

Отхвърля като неоснователна претенцията претенцията на Д.Г.Г., ЕГН **********,*** за лихва за забава върху сумата от 10 000/ десет хиляди/ лева,  за периода от 14.11.2019г. до  04.03.2020г., като неоснователна.

Осъжда „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София 1172, район Изгрев, ж.к. Дианабад, бул. Г.М.Димитров № 1, представлявано от Бисер Г. Иванов и Росен Васков Младенов - изпълнителни директори („ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД") да заплати на Д.Г.Г., ЕГН **********,*** сумата от 830лв. разноски по делото.

Осъжда „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София 1172, район Изгрев, ж.к. Дианабад, бул. Г.М.Димитров № 1, представлявано от Бисер Г. Иванов и Росен Васков Младенов - изпълнителни директори („ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД") да заплати на Районен съд Пещера сумата от 795.30лв. разноски по делото.

Осъжда „Застрахователно акционерно дружество ДаллБогг: Живот и Здраве" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София 1172, район Изгрев, ж.к. Дианабад, бул. Г.М.Димитров № 1, представлявано от Бисер Г. Иванов и Росен Васков Младенов - изпълнителни директори („ЗАД „ДаллБогг: Живот и Здраве" АД") да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“ София сумата от 375.50лв. разноски по делото.

Решението е постановено при участието на трето лице-помагач на страната на ответника- Агенция "Пътна инфраструктура" София..

Решението подлежи на обжалване пред Пазарджишки окръжен съд в двуседмичен  срок от връчването му на страните.

 

                                                                   Районен съдия: