Решение по дело №804/2024 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 319
Дата: 20 септември 2024 г.
Съдия: Димитър Манджуров
Дело: 20245530200804
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 319
гр. Стара Загора, 20.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Димитър Манджуров
при участието на секретаря Кремена Хр. Панайотова
като разгледа докладваното от Димитър Манджуров Административно
наказателно дело № 20245530200804 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Ж. В. Т., ЕГН ********** от гр.Стара Загора обжалва НП № 11-01-810
2023/09.01.2024г., издадено от директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция/АДФИ/, с което на осн. чл.141, ал.1 от ППЗОП, във връзка с чл.32,
ал.1 от ЗАНН, във връзка с чл.142,ал.2 от ППЗОП му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева, за нарушение по
чл.64,ал.1 от ППЗОП. С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно
постановление. Навеждат се доводи за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, тъй като посоченото административно
нарушение не било извършено и не били налице основания за налагане на
посочената в наказателното постановление санкция. В съдебно заседание
редовно призован, не се явява.
Въззиваемата страна, чрез процесуалният си представител гл.
юрисконсулт Стойчева, в съдебно заседание оспорва жалбата и излага в
писмена защита съображения за законосъобразност на атакуваното НП, като
моли за неговото потвърждаване.
Като разгледа събраните по делото писмени и гласни
доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за
установено следното:
Със заповед № ФК-10-390/18.05.2023 г. Директорът на АДФИ е
възложил на св.Г. Й. Й. – държавен финансов инспектор в АДФИ да извърши
финансова инспекция на Община Стара Загора, с ясно фиксирани задачи, една
от които - "проверка за законосъобразност относно избора на вида процедура,
1
съгласно Закона за обществените поръчки, при възлагане на обществена
поръчка с предмет "Доставка на пресни плодове и зеленчуци за нуждите на
общинските заведения на територията на Община Стара Загора“ с УИН
00774-2022-0050.
Във връзка с тази заповед е извършена съответната проверка и
резултатите от същата са обективирани в съставеният на 10.07.2023 г. АУАН №
11-01-810/10.07.2023г.В посочения АУАН актосъставителят е описал детайлно
установеното при проверката и в заключение е вменил във вина на Ж. В. Т.,
ЕГН ********** от гр.Стара Загора, с месторабота: Община Стара Загора на
длъжност – кмет на Община Стара Загора извършването на административно
нарушение по чл.64,ал.1 от ППЗОП,изразяващо се в следното: на 07.06.2022 г.
в Община Стара Загора, Ж. В. Т. в качеството си на кмет на Община Стара
Загора
и публичен възложител на обществени поръчки по см. на чл. 5, ал. 2, т. 9 от
ЗОП с Решение № F237509 е открил процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП
"договаряне без предварително обявление" за възлагане на обществена
поръчка, с предмет "Доставка на пресни плодове и зеленчуци за нуждите на
общинските заведения на територията на Община Стара Загора“, с основание
чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, без в решението за откриване на обществената
поръчка да е посочил лицето, което ще бъде поканено за участие в
преговорите за сключване на договор.
От значение за изясняване на делото от фактическа страна са
следните факти, които съдът намери за установени по категоричен начин:
С решение № F237509, Ж. В. Т., ЕГН ********** от гр.Стара Загора
на длъжност – кмет на Община Стара Загора и публичен възложител на
обществени поръчки по см. на чл. 5, ал. 2, т. 9 от ЗОП е открил процедура по
чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП "договаряне без предварително обявление" за
възлагане на обществена поръчка, с предмет "Доставка на пресни плодове и
зеленчуци за нуждите на общинските заведения на територията на Община
Стара Загора“, с основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
С покана за участие в процедура на договаряне по чл. 79, ал. 1, т. 4 от
ЗОП, Община Стара Загора е отправила покана за участие в процедура на
договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП с
предмет "Доставка на пресни плодове и зеленчуци за нуждите на общинските
заведения на територията на Община Стара Загора“ до „Фантастика 2002“
ЕООД ,гр.Пловдив, ЕИК *********.
С доклад съставен на 20.06.2022г. по чл.67, ал.6, във вр.с чл.60,ал.1 от
ППЗОП на комисия назначена със Заповед № ....г. на кмета на Община Стара
Загора за оценка и разглеждане на офертите и провеждане на преговори на
участника в процедура на договаряне без предварително обявление за
възлагане на обществена поръчка с предмет "Доставка на пресни плодове и
зеленчуци за нуждите на общинските заведения на територията на Община
Стара Загора“ открита с решение № F237509, публикувано в РОП на
2
07.06.2022г. с уникален номер на поръчката ...., цялата документация в
процедурата е предадена на възложителя за вземане на решение по чл.108, т.1
от ЗОП. Доклада на комисията е приет от възложителя на 20.06.2022г. и
утвърден на 21.06.2022г.
С решение на осн.чл.108, т.1 ,чл.109 и чл.22 ,ал.1 ,т.6 от ЗОП е
определен изпълнител на обществена поръчка с предмет "Доставка на пресни
плодове и зеленчуци за нуждите на общинските заведения на територията на
Община Стара Загора“ – участника„Фантастика 2002“ ЕООД ,гр.Пловдив,
ЕИК *********.
С договор за хранителни продукти № ....г., сключен между Община
Стара Загора като възложител и Фантастика 2002“ ЕООД ,гр.Пловдив, ЕИК
********* като изпълнител , е договорено извършването на периодични
доставки на пресни плодове и зеленчуци за нуждите на общинските заведения
на територията на Община Стара Загора.
Посочените по горе писмени доказателства са приети и приобщени
към доказателствения материал по делото.
Тъй като Решението за откриване на процедурата било подписано от
Ж. В. Т., актосъставителят приел, че именно той следва да носи
административнонаказателна отговорност и посочил него, в съставения АУАН
за извършител на нарушението.
Срещу АУАН не е депозирано възражение от соченото за нарушител
лице.
Въз основа на съставения АУАН, на 09.01.2024 г., директора на АДФИ
издал атакуваното НП № № 11-01-810 2023/09.01.2024г.
в което възпроизвел дословно съдържанието на АУАН. НП е връчено на
22.02.2024 г.
Недоволен от това наказателно постановление жалбоподателят е
сезирал съда с жалба против същото, която жалба е депозирана в срок,
произтича от процесуално легитимирана страна, респ. същата се явява
процесуално допустима.
При установената фактическа обстановка съдът намира жалбата
за основателна по следните съображения:
В обжалваното наказателно постановление е прието, че в
решението за откриване на процедурата, възложителят в нарушение на
разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от Правилника за прилагане на ЗОП (ППЗОП) не
е посочил лицето, което ще бъде поканено за участие в преговорите за
сключване на договор.

Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ППЗОП в решението за
откриване на процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8 – 10 и т. 13 ЗОП възложителите
посочват и лицето, с което възнамерява да сключи договор, или лицата, които
ще бъдат поканени за участие в преговорите, освен в случаите по чл. 79, ал. 1,
3
т. 7 и 8, чл. 138, ал. 1, т. 2, чл. 164, ал. 1, т. 9 и 10 ЗОП, както и в случаите по
чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗОП.
Доколкото процедурата е в приложното поле на чл. 64, ал. 1 от
ППЗОП и не попада в изброените изключения, в решението за откриване
следва да се посочат и лицата, които ще бъдат поканени за участие в
преговорите. При преглед на текста на решението за откриване действително
липсва информация поканата до кои лица ще бъде адресирана, в нарушение на
нормата на чл. 64, ал. 1 от ППЗОП.
Вярно е също така, че възложителят дори е премахнал раздела "Лица,
до които се изпраща поканата за участие в процедура по договаряне без
предварително обявление, договаряне без предварителна покана за участие,
договаряне без публикуване на обявление за поръчка, пряко договаряне" от
бланката на решението за откриване на процедурата, като в публикуваното от
него решение, след Раздел IV - поръчка, директно следва Раздел V - мотиви.
Настоящият съдебен състав, обаче не споделя извода на АНО, че
непосочването на задължителен реквизит от акта за откриване на процедурата
(лицата, до които ще бъде адресирана поканата за участие в процедурата) е
съществено нарушение на нормата на чл. 64, ал. 1 от ППЗОП.
Това е така, защото, тъй като действа централизирана електронна
платформа за електронни обществени поръчки цялата информация за
провежданата обществена поръчка се публикува на едно и също място в
досие. Всяко заинтересовано лице може по УИН номера на поръчката да види
поканите до лицата, които са поканени да подадат оферта в регистъра на
обществените поръчки. В настоящия случай поканите до лицата са
публикувани на видно място в страницата на обществената поръчка с УИН .....
Липсата на информация за поканените лица не е пречка, друго заинтересовано
лице – изпълнител да упражни законовото си право да обжалва откриването
на процедурата, поради което констатираният порок следва да се квалифицира
като несъществено нарушение на процедурата, което само по себе си не води
до отмяна на решението за откриване. Освен това наличието на информация
за поканените лица в решението за откриване на процедурата не би променило
волята на възложителя относно това кои точно лица да покани. В този смисъл
не е нарушен и принципа на публичност и прозрачност, прогласен в чл. 2, ал.
1, т. 4 от ЗОП.
Изложеното по горе мотивира съда да приеме, че нарушението не е
осъществено от обективна страна, доколкото съвсем законосъобразно е
проведена процедурата по възлагане на обществена поръчка по чл. 18, ал. 1, т.
8 от ЗОП, по вид " договаряне без предварително обявление".
С оглед посочените по горе съображения, съдът счита, че
обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-810 2023/09.01.2024г., издадено от директора
на Агенцията за държавна финансова инспекция/АДФИ/, с което на осн.
чл.141, ал.1 от ППЗОП, във връзка с чл.32, ал.1 от ЗАНН, във връзка с
чл.142,ал.2 от ППЗОП на Ж. В. Т., ЕГН ********** от гр.Стара Загора, на
длъжност – кмет на Община Стара Загора е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 100 лева, за нарушение по чл.64,ал.1 от
ППЗОП като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5