Определение по дело №173/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 470
Дата: 10 март 2020 г. (в сила от 21 юли 2020 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20207180700173
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 470

гр. Пловдив, 10.03.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, десети състав, в закрито заседание на  десети март през две хиляди и двадесета година в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Ангелов адм. дело № 173 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Делото е образувано по жалба на Д.Х.П. *** против Решение 1040-15-116 от 30.12.2019 г. издадено от Директора на ТП на НОИ  Пловдив, с което на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно административното производство по жалба с вх. № 1012-15-424 от 02.12.2019 г. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-795/ от 04.11.2019 г. издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив, до приключване на производството по жалба с вх. № 1012-15-425 от 02.12.2019 г. подадена от П. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г.

В жалбата се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно и се иска отмяната му.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Правните и  фактическите основания за спиране на производството, на които се е позовал пенсионният орган са налице.

Налице са предпоставките на чл.54, ал.1 т.5 от АПК, за спиране на административното производство, с оглед посочените фактически основания.

Съгласно чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване; в тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

За да спре производството, с оспореното в настоящото производство разпореждане, по подаденото от Д.Х.П.  заявление с вх. № 2113-15-2918 от 12.07.2017 г., с което се прави искане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание чл.68, ал.3 от КСО, Ръководителят на ТП на НОИ Пловдив се обосновава фактически с наличие на образувано и неприключило друго административно производство в ТП на НОИ – Пловдив във връзка с издаденото от ръководителя на „ПО“ и обжалвано от П. Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г., с което е отменено Разпореждане № ********** от 16.10.2001 г. и всички последващи го и е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.1-3 от КСО.

Не се спори по делото, , че към настоящия момент все още не е разрешен окончателно повдигнатият административен спор относно наличието или не на право на ЛПОСВ по подаденото от Д.Х.П.  заявление с вх. № 2113-15-2918 от 12.07.2017 г. /л.114/

 Според настоящият състав на съда, спорът по делото се свежда до това, налице ли е друго административно производство, приключването на което ще предопредели произнасянето на пенсионния орган в ТП на НОИ – Пловдив по искането на П. да му се отпусне пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Административните производства пред органите на Националния осигурителен институт по отпускане, изменение, спиране и прекратяване на пенсии се образуват и осъществяват при спазване на реда, предвиден в Кодекса за социално осигуряване и издадените по законова делегация подзаконови нормативни актове – Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж и др.

За неуредените въпроси в посочените нормативни актове се прилагат субсидиарно установените общи правила от АПК, който по силата на чл. 2 намира приложение за административните производства пред всички органи на Република България, доколкото със закон не се установява нещо друго.

В случая друго не се установява, поради което осигурителният орган законосъобразно взема в предвид наличието на висящо производство, възприема извод за неговата преюдициалност по отношение на заявеното, но спорно право на пенсия.

Издаването на законосъобразно разпореждане по чл. 98 от КСО в този случай не може да бъде извършено преди приключването на производството, образувано по жалба с вх. № 1012-15-425 от 02.12.2019 г. подадена от П. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г., с което се отменя Разпореждане № ********** от 16.10.2001 г. и всички последващи го и е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.1-3 от КСО. Така поредното административно производство по заявление от дата 12.07.2017 г. правилно е спряно на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, доколкото е невъзможно да съществуват паралелни административни производства, след като не са установени релевантните факти относими към пенсионните права на заявителя.

При тези данни съдът приема, че безспорно е налице фактическа връзка между двете производства, като тази връзка е такава на обусловеност /преюдициалност/, съответно се изпълва условието, сочено в чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, а именно издаването на акта на НОИ да не може да стане преди приключване на това преюдициално административно, респ. съдебно производство.

Изложеното по-горе налага извод за законосъобразност на решението  за спиране, поради което жалбата срещу същото следва да се отхвърли

Мотивиран от изложеното, съдът

 

       ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.Х.П. *** против Решение № 1040-15-116 от 30.12.2019 г. издадено от Директора на ТП на НОИ  Пловдив, с което на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно административното производство по жалба с вх. № 1012-15-424 от 02.12.2019 г. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-795/ от 04.11.2019 г. издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив, до приключване на производството по жалба с вх. № 1012-15-425 от 02.12.2019 г. подадена от П. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г.

Определението подлежи на обжалване от страните, участващи в административното производство, с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: