ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 470
гр. Пловдив, 10.03.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, десети
състав, в закрито заседание на десети март през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
като разгледа докладваното от съдия Ангелов адм. дело № 173 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е
образувано по жалба на Д.Х.П. ***
против Решение № 1040-15-116
от 30.12.2019 г. издадено от Директора на ТП
на НОИ Пловдив, с което на основание чл.54,
ал.1, т.5 от АПК е спряно административното производство по жалба с вх. № 1012-15-424
от 02.12.2019 г. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-795/ от 04.11.2019
г. издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив, до
приключване на производството по жалба с вх. № 1012-15-425 от 02.12.2019 г. подадена
от П. против Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г.
В жалбата се твърди, че
разпореждането е незаконосъобразно и се иска отмяната му.
Жалбата е подадена в срок и от
лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по
същество е неоснователна.
Правните и фактическите основания за спиране на
производството, на които се е позовал пенсионният орган са налице.
Налице са предпоставките на
чл.54, ал.1 т.5 от АПК, за спиране на административното производство, с оглед
посочените фактически основания.
Съгласно чл. 54, ал.
1, т. 5 от АПК административният орган спира производството при
наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато
издаването на акта не може да стане преди неговото приключване; в тези случаи
спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на
образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.
За да спре производството, с оспореното в настоящото
производство разпореждане, по подаденото от Д.Х.П. заявление с вх. № 2113-15-2918 от 12.07.2017 г., с което се прави искане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание чл.68, ал.3 от КСО, Ръководителят на ТП на НОИ Пловдив се обосновава фактически с наличие на образувано и
неприключило друго административно производство в ТП на НОИ – Пловдив във връзка с издаденото от ръководителя на „ПО“ и обжалвано от П.
Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г., с което е
отменено Разпореждане № ********** от 16.10.2001 г. и всички последващи го и е отказано отпускане на лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.1-3 от КСО.
Не се спори по делото, , че към настоящия момент все
още не е разрешен окончателно повдигнатият административен спор относно
наличието или не на право на ЛПОСВ по
подаденото от Д.Х.П. заявление с вх. №
2113-15-2918 от 12.07.2017 г. /л.114/
Според
настоящият състав на съда, спорът по делото се свежда до това, налице ли е
друго административно производство, приключването на което ще предопредели
произнасянето на пенсионния орган в ТП на НОИ – Пловдив по искането на П. да му се
отпусне пенсия за осигурителен стаж и
възраст.
Административните производства пред органите на
Националния осигурителен институт по отпускане, изменение, спиране и
прекратяване на пенсии се образуват и осъществяват при спазване на реда,
предвиден в Кодекса за
социално осигуряване и издадените по законова делегация подзаконови
нормативни актове – Наредбата за
пенсиите и осигурителния стаж и др.
За неуредените въпроси в посочените нормативни актове
се прилагат субсидиарно установените общи правила от АПК, който по силата на
чл. 2 намира приложение за административните производства пред всички органи на
Република България, доколкото със закон не се установява нещо друго.
В случая друго не се установява, поради което
осигурителният орган законосъобразно взема в предвид наличието на висящо
производство, възприема извод за неговата преюдициалност по отношение на
заявеното, но спорно право на пенсия.
Издаването на законосъобразно разпореждане по чл. 98 от КСО
в този случай не може да бъде извършено преди приключването на производството, образувано по жалба с вх. № 1012-15-425 от
02.12.2019 г. подадена от П. против Разпореждане №********** /протокол №
2140-15-796/ от 04.11.2019 г., с което се отменя Разпореждане № ********** от 16.10.2001 г. и всички
последващи го и е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст по чл.68, ал.1-3 от КСО. Така
поредното административно производство по заявление от дата 12.07.2017 г. правилно е спряно на основание чл. 54, ал.
1, т. 5 от АПК, доколкото е невъзможно да съществуват паралелни административни производства,
след като не са установени релевантните факти относими
към пенсионните права на заявителя.
При тези данни съдът приема, че безспорно е налице
фактическа връзка между двете производства, като тази връзка е такава на
обусловеност /преюдициалност/, съответно се изпълва условието, сочено в чл. 54, ал.
1, т. 5 от АПК, а именно издаването на акта на НОИ да не може да
стане преди приключване на това преюдициално административно, респ. съдебно
производство.
Изложеното по-горе налага извод за законосъобразност
на решението за
спиране, поради което жалбата срещу същото следва да се отхвърли
Мотивиран от изложеното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на Д.Х.П. *** против Решение № 1040-15-116 от 30.12.2019 г. издадено от
Директора на ТП на НОИ Пловдив, с което
на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно административното производство по
жалба с вх. № 1012-15-424 от 02.12.2019 г. против Разпореждане №**********
/протокол № 2140-15-795/ от 04.11.2019 г. издадено от Ръководителя на
пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив, до приключване на производството
по жалба с вх. № 1012-15-425 от 02.12.2019 г. подадена от П. против
Разпореждане №********** /протокол № 2140-15-796/ от 04.11.2019 г.
Определението подлежи на
обжалване от страните, участващи в административното производство, с частна
жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: