Определение по дело №84/2019 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 2042
Дата: 3 юни 2019 г. (в сила от 27 декември 2019 г.)
Съдия: Галина Чавдарова
Дело: 20193100900084
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 23 януари 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№……./……06.2019г.

гр.Варна

 

ВАРНЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в закрито съдебно заседание на трети юни през две хиляди и деветнадесета година  в състав:

 

СЪДИЯ: ГАЛИНА ЧАВДАРОВА

 

като разгледа докладваното от съдията

търговско дело № 84 по описа за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по постъпила искова молба, подадена от МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО, ХРАНИТЕ И ГОРИТЕ, срещу КОМОДИТИ ТРЕЙД БЪЛГАРИЯ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. Уста Кольо Фичето №19, с която е предявен иск за заплащане на сумата от 31518лв, представляваща такса сертификат за съответствие и такса за издаване на протокол от изпитване по чл.4, т.2 и чл.5, т.1 от Тарифа за таксите, които се събират от Националната служба за зърно към министъра на земеделието и храните. С допълн.искова молба е отправено искане за осъждане на ответника да заплати и сумата от 10966,88лв, представляваща лихва за забава за периода 18.06.15г. до 20.11.18г., както и законната лихва от подаване на исковата молба до 13.02.19г., възлизаща на 744,23лв.

В срока за отговор от ответната страна КОМОДИТИ ТРЕЙД БЪЛГАРИЯ ЕООД е постъпил такъв, в който е направено възражение за недопустимост на предявения иск, което се поддържа и в допълн.отговор.

Съдът, след като съобрази изложеното в исковата молба и отговора, извършвайки проверка за допустимостта на така предявения иск, намира същият за процесуално недопустим по следните съображения:

Съгласно Закон за закриване на Националната служба по зърното / Обн. ДВ, бр. 57 от 28.07.2015г./ е закрита Националната служба по зърното – специализирана административна структура към министъра на земеделието и храните, като съгл. §2, ал.5 от ПЗР активите, пасивите, архивът, както и другите права и задължения на закритата Национална служба по зърното, извън тези по ал. 3 и 4, преминават към Министерството на земеделието и храните.

Съгласно чл.4а, ал.2 от Закона за съхранение и търговия със зърно (отм. ДВ бр. 57 от 28.07.2015 г.) при осъществяване на дейностите по ал. 1, т. 2 / сред които са лицензиране на публични складове за зърно, регистриране на зърнохранилища, търговци на зърно и контрол върху тях; контрол за съответствие на зърното и зърнените продукти; издаване на сертификати за съответствие при внос и износ на зърно и зърнени продукти; издаване на протоколи от изпитване и сертификати за качество на зърното; извършване на справки и издаване на документи от регистрите, водени от службата/ Националната служба по зърното събира такси в размер, определен с тарифа на Министерския съвет. С ПМС №167/25.07.03г. е приета на осн. чл.4а, ал.2 от ЗСТЗ Тарифа за таксите, които се събират от Националната служба по зърното към министъра на земеделието и храните. Видно от същата в чл.4 са регламентирани дължимите такси за издаване на сертификат за съответствие при внос и износ на зърно и зърнени продукти , а в чл.5 тези за издаване на протокол от изпитване и на сертификат за качество на зърно и фуражи.

С оглед на това и като се съобразява разпоредбата на чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК се налага извода, че вземането, предмет на настоящото производство, включващо главница и лихва, има характера на публично държавно вземане. Като такова събирането му следва да се осъществи по реда на ДОПК. Това следва от разпоредбите на чл.163 и чл.165 ДОПК, съгласно които събирането на държавните публични вземания се извършва по реда на ДОПК и въз основа на влязъл в сила акт за установяване на съответното публично вземане, издаден от компетентен орган, освен ако в закон е установено друго. С оглед гореизложеното е недопустимо събирането на публично държавно вземане по реда на ГПК и снабдяване с изпълнителен титул (изпълнителен лист).

Ето защо и доколкото редът за събиране на вземането не е гражданскоправен, то настоящото производство се явява недопустимо и като такова следва да се прекрати изцяло.

С оглед това разрешение разноски се следват единствено на отв.страна, за което е отправено и искане. Доколкото обаче от представеният договор за защита е видно, че е договорено изплащането на адв.възнаграждение по банков път, без обаче да са представени съотв.документи, удостоверяващи плащането, то съдът намира, че не е доказано извършването на търсените в производството разноски, поради което и такива не следва да се присъждат / в тази насока е ТР №6/06.11.13г. по т.д.№6/12г. на ОСГТК на ВКС/.

Водим от горното, съдът

 

       О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по търг.д.№ 84 по описа за 2019год. на ВОС, на основание чл. 130 от ГПК.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненски апелативен съд с частна жалба в едноседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                  

                                   СЪДИЯ В ОКРЪЖЕН СЪД: