Решение по дело №55/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1573
Дата: 25 юли 2019 г. (в сила от 17 август 2019 г.)
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20197050700055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

              /25.07.2019 год., гр. Варна

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІ с-в, в публичното заседание на дванадесети февруари две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА АНДОНОВА

 

 при секретаря Христиана Тонева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 55 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

                Производството е по реда на чл.186 ал.4 от ЗДДС вр.чл.146 и сл. от АПК и е образувано по жалба от „Спайс 52” ООД – Варна, ЕИК *********, представлявано от управителя С.К.С. чрез пълномощника й адв.Н.Ч. ***, против Заповед №310-ФК/31.12.2018г на началник Отдел „Оперативни дейности” – Варна в ГД „Фискален контрол” при ЦУ на НАП-София, с която на осн.чл.186 ал.1 т.1 б.”а” от ЗДДС е приложена принудителна административна мярка – запечатване на стопанисвания от дружеството търговски обект – ресторант „******”, находящ се в гр.Варна, ул.”Братя Миладинови” №102, и забрана на достъпа до него за 7 (седем) дни. Жалбоподателите поддръжат няколко основания за незаконосъобразност на оспорения акт – липса на осъществено административно нарушение, неяснота относно повдигнатото им административно „обвинение”, липса на фактически и правни основания за издаване на заповедта, илипса на мотиви за определената продължителност на срока на ПАМ, както и противоречие с целта на специалния закон – чл.22 от ЗАНН, въз основа на които претендират отмяна на заповедта и присъждане на сторените в производството разноски. В съдебно заседание адв.Ч. поддъжра изцяло жалбата, а в допълнение към изложеното в нея се позовава и на приобщената като доказателство по делото Резолюция за прекратяване на административнонаказателното производство срещу дружеството.

Ответникът чрез процесуалния си представител гл.ю.к.Х. А. е депозирал писмени бележки с.д.№1928/31.01.2019г, с които оспорва жалбата изцяло. Излага, че при безспорно установеното нарушение той е бил длъжен да издаде оспорената заповед, действайки в условията на обвързана компетентност, и не разполага с правомощия да извършва преценка дали да наложи такава мярка или не. Твърди, че оспорената му заповед е мотивирана, вкл. и относно срока на ПАМ, а по отношение на Резолюцията за прекратяване на АНП сочи, че с нея е указано издаване на законосъобразен акт, тъй като нарушението е безспорно установено с доказателствата, описани в приложения по преписката ПИП. Настоява за оставяне в сила на законосъобразната заповед и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 29.12.2018г инспектори по приходите при ГД „Фискален контрол” при ЦУ на НАП, извършили проверка на стопанисвания от дружеството-жалбоподател търговски обект – ресторант „******”, ул.”*******” №***, резултатие от която са обективирани в съставения ПИП на осн.чл.50 ал.1 от ДОПК от същата дата. В него е отразено, че  в 15:45ч контролните органи извършили контролна покупка на стойност 57.10лв, която заплатили във брой с една банкнота от 50лв. и една банкнота от 10лв, приети от сервитьорката ?=U=,  без тя да издаде фискална касова бележка от въведеното в експлоатация в обекта ФУ DATECS DP 150 KL с ИН на ФУ DT657053 и ИН на ФП 02657053, нито от кочан с ръчни касови бележки. Посочено е, че покупката е консумирана изцяло и не подлежи на сторниране, както и че от съдържанието на изведения КЛЕН от ФУ, приложен като доказателство, се установява липсата на издаден фискален касов бон със стойността на контролната покупка. На следващо място е посочено, че разчетената касова наличност е в размер на 68лв, а фактическата наличност съгл.приложения като доказателство Опис на паричните средства, изготвен от управителката, е в размер на 69лв, т.е. установена е разлика от 1 лв. При така установената фактология административният орган приел, че нерегистрирането на продажба на ст-ст 57.10лв. с издаване на ФКБ от функциониращото в обекта ФУ осъществява състав на административно нарушение по чл.25 ал.1 вр.чл.3 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г на МФ вр.чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, което се явява основание по см.чл.186 ал.1 т.1 б.”а” от ЗДДС за прилагане на принудителна административна мярка на осн.чл.186 ал.3 от ЗДДС, и с оспорената си понастоящем заповед наложил такава – запечатване на търговския обакт и забрана на достъпа до него за срок от 7 (седем) дни. Като мотиви за продължителността на ПАМ органът посочил вида, тежестта и последиците на извършеното нарушение, местоположението, големината, работното време и асортимента на ресторанта, влезли в сила НП за две осъществени от дружеството нарушения по чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г на МФ – от 09.10.2017г и от 07.12.2018г, и се позовал на необходимостта от защита на обществения интерес чрез предотвравяване възможността за извършване на нови нарушения, като приел, че поведението на дружеството с оглед наличните доказателства е насочено срещу фискалната дисциплина и няма за цел спазване на данъчното законодателство. С приобщената като доказателство по делото Резолюция №400937-Р404400/24.01.2019г издателят на оспорената заповед в качеството си на АНО прекратил АНП по ЗАНН, образувано против дружеството за осъщественото на 29.12.2018г нарушение по чл.25 ал.1 вр.чл.3 ал.1 от Наредба №Н-18/2006г на МФ, с оглед констатираното съществено процесуално нарушение в съдържанието на АУАН – посочването на две различни дати, което ограничава правото на защита на санкционираното дружество, препятстващо възможността за издаване на законосъобразно НП, и върнал преписката за издаване на законосъобразен АУАН в рамките на срока по чл.34 ал.1 пр.2 от ЗАНН.

Горната фактическа обстановка се установява въз основа на писмените доказателства, приложени по административната преписка, въз основа на която е издадена оспорената заповед, и приобщената в хода на съдебното дирене резолюция от 24.01.2019г за прекратяване на АНП, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви, и разгледани в съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената фактология съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана в законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на ИАА, и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се преценява като основателна.

Съставените по реда на чл.50 ал.1 от ДОПК протоколи, какъвто е и ПИП от 29.12.2018г, представляващ официални свидетелстващи документи, съставени от длъжностни лица в кръга на техните правомощия, поради което съдът е обвързан с тяхната доказателствена сила. В конкретния случай обаче в самия протокол конкретно, а и по делото в цялост липсват доказателства, установяващи осъществено административно нарушение по чл.25 ал.1 от Наредба №Н-18/2006г на МФ като основание за прилагане на ПАМ.

Единственото доказателство в тази насока са показанията на контролните органи, изготвили ПИП, за консумирани от тях продукти в ресторант „******” на ст-ст 57.10лв, заплатени във брой на сервитьорката, която приела плащането, но не издала касов бон. Тези показания обаче са изолирани и неподкрепени от други такива, обосноваващи извод за извършена контролна покупка изобщо. Така според контролните органи началото на проверката е било в 15:35ч, а само 10 минути по-късно – в 15:45ч, двамата вече са били изконсумирали свинска пържола с пържени картофи, риба, две зелени салати, две торти и 2 минерални води, и са били заплатили цената от 57.10лв. на сервитьорката, като при това в ПИП липсва констатация за несъответствие на часа на ФУ с действителния такъв. По-нататък – твърдението им, че сервитьорката е приела плащането във брой и невъзможността за сторниране на покупката означават, че заплатената сума е постъпила в касата на ФУ. Наличните доказателства обаче налагат противоположен извод – така установената и отразена в ПИП и в заповедта разлика между касовата и фактическа наличност е само 1 (един) лв., а не 57.10лв. или евентуално повече, а пък сред банкнотите в описа на паричните средства в касата липсва такава от 50 лв., сочена от инспекторите като едната от двете, с която били заплатили сумата. При тези данни липсата на отразена сума от 57.10лв. в КЛЕН на ФУ не подкрепя никоя от двете тези, защото е обяснима и в двата случая – в случай на приета цена за извършена продажба, нерегистрирането й би осъществила състава на административно нарушение, а в случай на неизвършена покупка, съотв. незаплащане на цена за такава, в какъвто смисъл е установената липса на банкнота от 50лв. в касата, то отсъствието на такава сума в КЛЕН на ФУ не осъществява състав на нарушение по чл.25 ал.1 от Наредба №Н-18/2006г. Други доказателства в подкрепа на едната или на другата теза по делото липсват, което препятства възможността да се приеме с необходимата категоричност, че на посочената в оспорената заповед дата действително е осъществен състав на административно нарушение, представляващо основание за прилагане на ПАМ от административния орган в условията на обвързана компетентност.

При горните констатации съдът в този си състав приема, че оспорената заповед е незаконосъобразна поради неправилно приложение на материалния закон – с нея е приложена ПАМ при липса на материалноправното основание по чл.186 ал.1 т.1 б.”а” от ЗДДС, което квалифицира жалбата против нея като основателна и налага отмяната й.

При този изход на делото претенцията на дружеството-жалбоподател за присъждане на разноски е основателна и следва да бъде уважена съобразно представените доказатлства за такива и списъка по чл.80 от ГПК в размер на 350 лв.( 50лв. ДТ + 300лв. адвокатско възнаграждение).

Така мотивиран и на сон.чл.172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ Заповед №310-ФК/31.12.2018г на началник Отдел „Оперативни дейности” – Варна в ГД „Фискален контрол” при ЦУ на НАП-София, с която на осн.чл.186 ал.1 т.1 б.”а” от ЗДДС е приложена принудителна административна мярка – запечатване на стопанисвания от „Спайс 52” ООД – Варна, ЕИК *********, търговски обект – ресторант „******”, находящ се в гр.Варна, ул.”********” №***, и забрана на достъпа до него за 7 (седем) дни.

ОСЪЖДА НАП-София да заплати на „Спайс 52” ООД – Варна, ЕИК *********, представлявано от управителя С.К.С., сторените в производството разноски в размер на 350 (триста и петдесет) лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд – София.

Преписи от решението да се връчат на страните.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: