Разпореждане по дело №193/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 октомври 2023 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е 

№520

гр.Силистра, 27.10.2023г.

 

           Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, разгледа постъпилото адм.дело №193 по описа на съда за 2023г. и установи, че правото на оспорване е упражнено в срока от чл.118 ал.1 КСО, съгласно нормативното отклонение от правилото на чл.145 ал.2 т.1 АПК, против контролен административен акт на ръководителя на териториалното поделение на НОИ гр.Силистра.Доколкото жалбоподателят е оспорил акт,потвърждаващ разпореждане за осъвременяване, по реда на чл.100 КСО, на отпусната му лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, попада в обхвата на чл.120 ал.1 КСО и не дължи държавна такса за съдебното производство.Жалбата е подадена направо в АС-Силистра, въпреки правилото от чл.152 ал.1 АПК,но след разпореждане по делото, ответният орган е представил заверен препис на административната преписка,което позволява да бъде извършена преценка относно допустимостта на оспорването,съгласно регламентацията от чл.159 АПК, на изрично посочения (арг.чл.150 ал.1 т.5 АПК) административен акт в жалбата.

 

          Производството е образувано по жалба на Х.Е.С. ***, срещу Решение №1040-18-23/10.10.2023г. на Директора на ТП на НОИ гр.Силистра, с което е потвърдено Разпореждане №18231221346/30.06.2023г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“,осъвременяващо личната пенсия за инвалидност на жалбоподателя по реда на чл.100 ал.1 КСО. Съгласно същия, ежегодно, до 01.юли с решение на Надзорния съвет на НОИ, се осъвременяват пенсиите, отпуснати до 31-ви декември на предходната година, с процент равен на сбора от 50% от нарастването на осигурителния доход и 50% от индекса на потребителските цени през предходната година.Преизчисляването се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането ѝ до 24.12.2021г. включително, според регулацията от §7е ал.2 ПЗР КСО.

          Лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, националните пенсионни власти са отпуснали на жалбоподателя с Разпореждане №**********/09.08.2022г., с което е установен осигурителния му стаж до датата на инвалидизиране,вкл. положен такъв в чужбина, както и релевантния осигурителен доход за размера на задължението от страна на Българската държава.Няма данни в административната преписка това разпореждане да е било обжалвано,което означава, че е влязло в законна сила, вкл. по отношение на структуроопределящите го елементи - установен осигурителен стаж за определяне размера на пенсията и осигурителен доход с правно значение за изчисляване на индивидуалния коефициент по чл.70 КСО. Съгласно ал.16 на чл.70 КСО, при определяне на пенсия по европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност,се взема предвид осигурителният доход за осигурителния стаж,придобит по българското законодателство,което съответства на разпореденото с чл.11 от дял II „Определяне на приложимото законодателство“ на Регламент (ЕО) №883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29.04.2004г. за координация на системите за социална сигурност. В преамбюла на същия, с т.28 изрично е предвидено, че размерът на пенсията следва да се определя по метода на сумиране и пропорционалното изчисляване (prorata) и да се гарантира от правото на Общността.

          В този ракурс поставени оплакванията от настоящата жалба, не се намират в някаква връзка на обусловеност или друга причинно-следствена такава, с оспорения административен акт, поради което се явяват ирелевантни за повдигнатия спор.Нямат корелация с обжалваното Решение №1040-18-23/10.10.23г. и въведените възражения срещу определени парични задължения на жалбоподателя с друг административен акт - Разпореждане №РНП-6-4-18-01206395/07.10.22г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“,изменени с Решение №2153-18-13/24.11.22г. на ответния орган, неоспорено по съдебен ред.Последното сочи на влязъл в сила и подлежащ на безусловно изпълнение административен акт. Изложеното налага да бъдат отклонени от предметния обхват на настоящото съдебно сезиране, горните оплаквания, поради липсата на каквато и да е връзка с посочения от жалбоподателя оспорен административен акт.

          Ето защо се налага да бъде оставена без движение жалбата с даване на указания на оспорващия в следния порядък:

          С писмена молба следва да уточни какъв е правният му интерес от настоящото оспорване на акт,обективиращ служебно осъвременяване на личната му пенсия за инвалидност поради общо заболяване,базирано на регламентацията от чл.100 КСО. Последният корелира пряко с относимите за релевирания период разпоредби на §7е ПЗР КСО, инкорпориращи чл.1 ал.1 и ал.2 от Постановление №479 на Министерския съвет от 30.12.2021г. за изплащане на допълнителна сума към пенсиите за януари, февруари, март, април, май и юни 2022г., на всеки пенсионер, независимо от размера на получаваната пенсия, както и на  §7 ал.1 и ал.4 ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2022г. (отм.) В резултат на изпълнената процедура по §7ж ПЗР КСО, пенсионният орган е определил новия (осъвременен) месечен размер на пенсията на 319.99 лева, вместо определения предходен такъв от 284.91 лева (стр.697-стр.702). И щом резултатът от проведената процедура от ответния орган е положителен за жалбоподателя (увеличен е реално размерът на инвалидната му пенсия, получаван от фондовете на ДОО в България), настоящата жалба се нуждае от категорично уточнение на правния интерес на оспорващия.

           Освен това, единственото възражение срещу посоченото за обжалвано решение касае неговото съобщаване (връчване/невръчване), а не неговата законосъобразност,която само може да бъде предмет на съдебния контрол. Последващите действия, след валидиране на административния акт, имат значение за сроковете за неговото обжалване; за кръга от лицата, които са уведомени (арг.чл.210 АПК) и други, но не могат да засегнат съществото на вече издадения и довършен административен акт. В случая, директорът на ТП НОИ гр.Силистра,е приел жалбата на г-н С. за допустима и я разгледал по същество,което сочи, че правото му на защита не е било на-кърнено. Напротив,същото е упражнено ефективно,вкл. посредством иницииране на настоящото съдебно производство, за провеждането на което обаче, следва да бъде установено наличието на абсолютните положителни процесуални предпоставки, една от които е наличието на правен интерес от оспорването, както и отсъствието на отрицателните такива.В този контекст следва да бъдат дадени указания на жалбоподателя, съобразно регулацията от чл.150 ал.1 т.6 и т.7 АПК, че следва с писмена молба да по-сочи: - В какво се състои незаконосъобразността на оспорения акт,щом органът е действал служебно, в условията на обвързана компетентност, в изпълнение на нормативна регулация,която е конкретна,и приложима по отношение на всички пенсионери;

- В какво се състои искането,отправно до съда -да бъде отменено Решението на ответния орган и потвърденото с него разпореждане на ръководителя на „ПО“ и … какво да стане с определения размер на индивидуалната му пенсия за инвалидност?

     Релевираните оплаквания за неправилно определен „личен пенсионен коефициент“, не могат да бъдат обсъждани инцидентно, в производство относно законосъобразността на съвсем друг акт на пенсионния орган, още повече, че първоначалното му разпореждане (от 09.08.2022г.), с което е определен индивидуалният му коефициент, е влязло в законна сила, породило е своето правно действие и неговото пререшаване е допустимо само в хипотезите на чл.99 КСО, но не и в настоящия процес.

Извън периметъра на контрола по чл.118 КСО на Решение №1040-18-23/10.10. 2023г. на директора на ТП НОИ Силистра, с което е потвърдено Разпореждане №182 31221346/30.06.2023г. на ръководителя на „ПО“, е и възражението за не/дължимостта на сумите от разпореждането от 17.10.2022г.

Горните два въпроса следва да бъдат ирелевирани за настоящия процес, което редуцира настоящата проверка до установяване на наличието на обсъдените по-горе процесуални предпоставки за допустимостта на жалбата против Решение №1040-18-23/10.10.2023г. на директора на ТП НОИ Силистра, воден от което съдът

 

                             РАЗПОРЕДИ:

 

Оставя без движение жалбата на Х.Е.С. *** против Решение №1040-18-23/10.10.2023г. на директора на ТП НОИ гр.Силистра, като УКАЗВА на жалбоподателя, че следва в 7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, с писмена молба да посочи:

1.     Какъв е правният му интерес от обжалване на посоченото решение на ответния орган, с което е увеличен размера на личната му пенсия за инвалидност поради общо заболяване, считано от 01.07.2023г.?;

2.     В какво се състои незаконосъобразността на обжалваното решение?;

3.     Какво е искането отправено до съда?

 

           При неизпълнение на дадените указания, жалбата ще бъде оставена без

разглеждане, а производството по образуваното адм.дело №193/2023г. по опи-са н АС гр.Силистра - прекратено.

                                             

       Препис от настоящото разпореждане да се връчи на оспорващия по реда на чл.137 АПК.              

                  

                                                                                                            СЪДИЯ: