Решение по дело №48968/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8760
Дата: 26 май 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Иванова Ангелова
Дело: 20221110148968
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 8760
гр. София, 26.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 75 СЪСТАВ, в публично заседание на
девети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:МАРИЯ ИВ. И. АНГЕЛОВА
при участието на секретаря СНЕЖАНКА К. КИРИЛОВА
като разгледа докладваното от МАРИЯ ИВ. И. АНГЕЛОВА Гражданско дело
№ 20221110148968 по описа за 2022 година
Предявени са конститутивни искове за отмяна на уволнението, извършено със
Заповед № 153155/09.08.2022 год. – чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ, за възстановяване на
заеманата до уволнението длъжност– чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ и осъдителен иск с правно
основание чл. 344, ал.1, т.3 от ГПК вр. с чл. 225, ал. 1 КТ за заплащане на сумата от
6574 лв. – обезщетение за оставане без работа в резултат от незаконното уволнение за
периода от 10.08.2022г. – 03.10.2022г..
Ищецът-В. И. Н. твърди, че между нея и ответника е съществувало трудово
правоотношение, по силата на което е заемала длъжността „Ръководител, организация
и ефективност на труда-Мениджър персонал“, което било прекратено със Заповед №
153155/09.08.2022 год., на основание чл. 328, ал.1, т.2 от КТ. Поддържа, че
гореописаната заповед е незаконосъобразна, тъй като не са налице предвидените в
разпоредбата на чл.328, ал.1, т.2 КТ основания. Твърди, че заповедта за уволнение е
незаконосъобразна, тъй като е налице фиктивно съкращаване на щата, длъжността,
която е заемана от ищецата продължава да съществува и непосредствено след
прекратяване на трудовото правоотношение на нея е назначено друго лице. Твърди, че
решението за съкращаване на щата не е взето по надлежния ред. Моли уволнението да
бъде признато за незаконно и да бъде отменено, да бъде възстановена на заеманата
преди уволнението длъжност и ответникът да бъде осъден да заплати обезщетение за
оставане без работа, ведно със законната лихва, считано от предявяване на исковата
молба и направените по делото разноски.
Ответникът-БАЕЗ“ ЕАД в законоустановения едномесечен срок, е
депозирал отговор на исковата молба, с който оспорва исковете, като излага подробни
1
аргументи, че при прекратяване на трудовото правоотношение е спазена законовата
процедура и уволнението на ищцата е законосъобразно. Твърди, че извършеното
съкращаване на щата е реално, доколкото длъжността на ищцата е единствена такава.
Претендира разноски.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите
на страните, с оглед разпоредбата на чл. 235, ал. 2 от ГПК, приема за установено от
фактическа страна следното:
На 29.06.2020 г. между БАЕЗ“ ЕАД и В. И. Н. е сключен трудов договор, по
силата на който ищцата е заемала длъжността Ръководител отдел „Човешки ресурси“.
С Допълнително поразумение №80 от 23.12.2020 год. страните са изменили трудовия
договор, като считано от 23.12.2020 год. ищцата е заемала длъжността „Ръководител,
организация и ефективност на труда-Мениджър персонал“ в отдел „Нармативно
съответствие и персонал“, с основно трудово възнаграждение 3960 лева.
Съгласно длъжностна характеристика за длъжността „Ръководител, организация
и ефективност на труда-Мениджър персонал“, основната цел на длъжността е да
участва в организирането и осъществяването на дейността, свързана с персонала, като
следи за спазване от страна на „БАЕЗ“ ЕАД на законовите, подзаконовите и вътрешно-
нормативните документи на дружеството, свързани с полагането на труд. В Раздел
отговорности са посочени дейностите, които следва да извършва, а именно: 1. Участва
в изготвянето на трудови договори, допълнителни споразумения, заповеди за
прекратяване на трудов договор, за ползване на отпуски и др.документи, свързани с
възникване, изменение и прекратяване на трудовите правоотношения на персонала на
„БАЕЗ“ ЕАД, като отговаря за връчаването на изготвените документи на служителите
и класиране на оригинален екземпляр от тях в трудовите досиета; 2. Участва в
разработването на длъжностните характеристики на персонала, като работи съвместно
с ръководителите на дирекции и отдели; 3. Изготвя заповеди за ползване на платен
годишен отпуск, неплатен отпуск, ученически отпуск и др. Води отчетност за броя на
използваните и неизползваните дни отпуск, води регистър на отпуските; 4. Отговаря за
организацията на трудовите досиета на служителите, като съставя и поддържа
актуален опис на всички документи, съдържащи се в тях; 5. Отговаря за
администрирането на трудовите възнаграждения, обезщетение за временна
нетрудоспособност и издаване на изискуемите от закона документи; 6. Отговаря за
дейността по съставяне и съхранение на ведомости и всички документи свързани с
начисляване и изплащане на трудовите и другите възнаграждения на персонала,
съобразно изискванията на закона; 7. Следи за спазване на работното време, трудовата
дисциплина и условията на труд при работа от разстояние. Организира режима на
работа, като изготвя графика за работа от разстоние и в офиса на работодателя; 8.
Участва в процеса по организационно-структурно развитие в дружеството, като дава
предложение за промени и изготвя необходимите документи; 9. Оценява
2
необходимостта от изготвяне на вътрешни правила свързани с персонала на
дружеството, като уведомява ръководител отдел „Нормативно съответствие и
персонал“ и участва в процеса на тяхното разработване; 10. Организира дейността по
повишаване на квалификацията на служителите. Провежда проучване и анализ на
потребностите от обучение за всяка календарна година, на базата на който изготвя
годишен план и бюджет за обучение; 11. Отговаря за организирането на въвеждащо
обучение за нови служители, както и на други периодични обучения, водени от
служители на „БАЕЗ“ ЕАД или външни обучители; 12. Представлява „БАЕЗ“ ЕАД
пред контролни органи за спазване на трудовото и осигурителното законодателство;
13.Организира процеса по оценка на трудовото представяне на служителите в „БАЕЗ“
ЕАД. Изготвя правилата, по които протича оценяването, обучава ръководителите в
дружеството за провеждането и оценяването и даване на обратна връзка. Изготвя
анализ на резултатите от оценяването. Дава предложения за подобряване на трудовото
представяне; 14. Участва в подготовката, изпълнението и отчитането на външни
проекти, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове; 15.
Следи за спазване на мерките за опазване на здравето на служителите при възникнала
противоепидемична обстановка в страната, свързана с разпространението на заразни
болести, както и предоставя на служителите информация, касаеща тяхното здраве и
предпазване от заразяване; 16. Участва в разработването на вътрешните правила по
здравословни и безопасни условия на труд; 17. Отговаря за провеждането на оценка на
риска и разработването на програми и мерки за предотвратяване на риска за живота и
здравето на служителите; 18. Води регистър и отговаря за разследване на възникнали
трудови злополуки. Изготвя необходимите документи до контролни органи при
възникнали трудови злополуки; 19. Извършва начален инструктаж на новоназначените
служители. Извършва периодичен и извънредни инструктажи. Води съответните
регистри за проведените инструктажи; 20. Организира годишната профилактика,
съгласно изискванията на ЗБУТ от работещи в „БАЕЗ“ ЕАД; 21. Осъществява контрол
по спазването на изискванията на нормативните актове и изпълнението на
задълженията в областта на ЗБУТ от работещи в „БАЕЗ“ ЕАД; 21. Изпълнява и
допълнително възложени от ръководител „Нормативно съответствие и персонал“ и/или
лицата оправомощени да управляват и представляват дружеството, свързани с
изпълнението на длъжността. Длъжностната характеристика е връчена на служителя
срещу положен подпис на 23.12.2020 год.
От препис-извлечение от Протокол №212 от редовното заседание на УС на
„БАЕЗ“ ЕАД, проведено на 09.08.2022 год. се установява, че е одобрена нова
управленско-организационна структура на „БАЕЗ“ ЕАД, която влиза в сила от
09.08.2022 год. и е одобрено ново структурно-щетно разписание, което също влиза в
сила от 09.08.2022 год..
Със Заповед №///// год. на изпълнителните директори на ответното дружество,
3
издадена в изпълнение на Решение на УС на „БАЕЗ“ ЕАД, взето с Протокол №/////
год.-т. 16.2 е наредено да се извършат щатни промени, както следва: да се съкрати една
щатна длъжност „Ръководител организация и ефективност на труда-Мениджър
персонал в отдел „Нормативно съответствие и персонал“; да се разкрие една щатна
бройка „Главен експерт управление на човешките ресурси“ в отдел „Човешки
ресурси“; да се трансформира една щатна бройка „Юрисконсулт“ в една щатна бройка
„Главен юрисконсулт“ в Дирекция „Правно обслужване“.
Видно от длъжностното щатно разписание, в сила от 09.08.2022 год. в отдел
Управление на човешките ресурси“ фигурира една щатна бройка на длъжност „Главен
експерт управление на човешките ресурси“.
В длъжностно щатно разписание, в сила от 01.06.2022 год. съществува отдел
„Нормативно съответствие и персонал“ фигурират длъжностите „Ръководител правна
служба-Ръководител отдел „Нормативно съответствие“, „Юрисконсулт, нормативно
съответствие“ и Ръководител, организация и ефективност на труда-Мениджър
персонал“.
Съгласно длъжностна характеристика за длъжността „Главен експерт,
управление на човешките ресурси“, основната цел на длъжността е да осъществява
оперативни задачи в областта на човешките ресурси на „БАЕЗ“ ЕАД. В Раздел
отговорности са посочени дейностите, които следва да извършва, а именно: 1.
Осъществява процеса по набиране на подходящи служители за „БАЕЗ“ ЕАД, като ги
търси и прави предварителен подбор по подадени автобиографии, а одобрените
предлага на съответния директор на дирекция или ръководител на отдел; 2. Оказва
съдействие на ръководството при въвеждането и приложението на процедури за
Управление на човешките ресурси в БАЕЗ; 3. Оказва съдействие на ръководството в
процеса по анализ и проектиране на длъжностите в БАЕЗ, като отговаря за
разработването на нови и актуализиране на старите длъжностни характеристики на
работниците и служителите съвместно със съответния директор на отдел; 4. Съдейства
на ръководителите на другите звена в предприятието при разработването на всички
необходими документи във връзка с трудовите отношения със служителите в
съответните звена; 5. Спомага при администрирането на трудовите отношения на
служителите в дружеството-при необходимост изготвя проекти на трудови договори,
допълнителни споразумения, заповеди за отпуски и други; 6. Отговаря за входящата и
изходящата кореспонденция, както и за заповедната книга, свързани с човешките
ресурси; 7. Съдейства на ръководителите на другите звена на дружеството при
въвеждане и организиране на програми за обучение на персонала; 8. Съдейства на
ръководителите на останалите звена в предприятието при назначаване, преместване и
освобождаване на работници и служители в съответните звена; 9. Предоставя съвети и
помощ на ръководството на дружеството по текущи въпроси и проблеми, свързани с
4
персонала; 10. Съдейства при необходимост на отдел счетоводство при обработването
на работните заплати; 11.Следи за спазване на приложимото законодателство в
областта на защита на личните данни на работниците и служителите и съблюдава
интереса на работодателя при обработване на личните данни за целите на трудовото
правоотношение, като за целта следи за операциите по обработване на лични данни,
привежда в съответствие дейността на работодателя чрез изготвяне на необходимите
документи, следи за спазване на утвърдените политики и практики; 12. Представлява
БАЕЗ пред ИА ГИТ, при необходимост; 13. При необходимост оказва съдействие на
работодателя в отношенията му с работниците и служителите, техните представители,
общото им събрание и синдикални организации; 14. При необходимост оказва
съдействие на работодателя в отношенията му с трети лица във връзка с дейности по
социално-битово и културно обслужване на работниците и служителите, консултира
договори с предмет социални придобивки, като за целта координира съпътстващи
консултации по данъчни и осигурителни въпроси със счетоводството; 15. Оказва
съдействие на работодателя при анализиране на трудовия пазар и извършване на
стратегически проучвания относно длъжности, за които са предвидени щатни бройки в
дружеството; 16. Съдейства на ръководството при изготвяне на първоначални и
приемане на промени във вече утвърдените правилници в предприятието; 17.
Съдейства на ръководителте на останалите звена в придприятието при извършване на
процеса по оценяване на служителите в съответните звена; 18. При установяване на
неспазване на нормативната база и вътрешните правила информира експерт
нормативно съответствие при „БАЕЗ“ ЕАД; 19. Съдейства на ръководителите на
останалите звена в предприятието при организирането на обучения и проекти,
свързани с повишаването на квалификацията на служителите в съответните звена; 20.
Подпомага счетоводството и други ресорни отдели в административни и съдебни
производства, в които са засегнати въпроси, свързани с трудовите правоотношения на
работодателя, в т.ч. с данъчни и осигурителни въпроси или отношения с трети лица-
доставчици за целите на трудовите провоотношения; 21. Изпълнява и други конкретни
задачи, възложени от лицата оправомощени от управителя и представляват
дружеството или УС, свързани с изпълнение на длъжността.
Със Заповед №153155/09.08.2022 год. на Изпълнителните директори на БАЕЗ“
ЕАД трудовото правоотношение с В. И. Н. е прекратено на основание чл.328, ал.1, т.2
от КТ-поради съкращаване на щата. Заповедта е била връчена на ищцата на 09.08.2022
год..
При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:
По иска с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 от КТ.
В чл. 328 от КТ са посочени изчерпателно основанията, при наличието на които
5
работодателят може да прекрати трудовия договор с предизвестие отправено до
работника или служителя. Актът, с който се прекратява трудовото правоотношение
трябва да е в писмена форма. Предвидената форма и законоустановеност на
основанията за прекратяване на трудовото правоотношение представляват гаранция на
защитените от закона права на работниците или служителите.
С атакуваната заповед трудовото правоотношение между ищцата и ответника е
прекратено на основание чл. 328, ал.1, т. 2 от КТ – поради съкращение в щата.
Работодателят изрично е посочил в заповедта основанието за прекратяване на
договора, като в конкретния случай законодателят не въвежда изискване да се излагат
подробни фактически и правни съображения за това.
Законосъобразността на прекратяването на трудовото правоотношение поради
съкращаване в щата предполага да налице решение за съкращение на съответната
щатна бройка, решението да е взето от компетентния за това орган, към момента на
уволнението да е налице фактическо премахване на съответната трудова функция, като
уволнението трябва да следва или да съвпада с датата, на която е извършено реалното
и фактическо съкращение в щата.
Съдът намира, че промяната в длъжностното разписание е извършено от
компетентен орган-Управителния съвет на БАЕЗ“ ЕАД, с чието решение се приема
нова управленско-организационна структура и се одобрява ново щатно разписание,
които влизат в сила от 09.08.2022 год., а датата на прекратяване на трудовото
правоотношение съвпада с датата на вземане на решението за съкращаване на щата.
На следващо място основанието за уволнение по чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ в
хипотезата "съкращаване на щата" се преценява винаги с оглед заеманата от уволнения
работник или служител конкретна трудова функция. То е приложимо само когато
съкращаването на щата е реално - т. е., когато не само е премахната длъжността като
щатна бройка, но и когато трудовата функция е престанала да съществува като
съществено съдържание на отделна длъжност. Когато част от трудовите задължения на
премахнатата длъжност са запазени в новосъздадена длъжност, но са комбинирани с
нови съществени за тази длъжност трудови задължения, които предполагат и нови
различни квалификационни изисквания за заемането й, съкращаването на щата също е
реално.
Реално съкращаване на щата е налице и когато, при запазване общата численост
на персонала, се закриват щатни бройки за определени длъжности и се откриват нови
щатни места за длъжности, с различни трудови функции, както и при трансформация
на длъжности.
Когато се преценява реалността на съкращаването, преценката за идентичност на
трудовите функции се извършва с оглед естеството на възложената работа. Изводът за
идентичност не може да се изведе нито само от наименованието на длъжността, нито
6
от механично сравнение на трудовите задължения по длъжностна характеристика.
Едни и същи трудови задължения по длъжностна характеристика могат да съдържат
същностни различия в зависимост от съответната длъжност; от йерархичното й място в
структурата на работодателя; от предмета на дейност и организацията на
предприятието. За установяване на различие между присъщите трудови функции на
длъжности по щатното разписание на работодателя не е задължително да са
представени длъжностни характеристики за тях. Такива може й да не са съставени,
това не се отразява на валидността на трудовото правоотношение, не се отразява също
и на законността на уволнението, ако щатът действително е съкратен. От естеството на
възложената работа следва дали при едновременно закриване и създаване на
длъжности е налице реално съкращаване на щата, като естеството на работата може да
се установява с всички доказателствени средства.
Съкращаване на щата е налице и при запазване или даже увеличаване на бройки
по щатното разписание, когато се съкращават определени длъжности и същевременно
се създават нови не само по наименование, но и по същност на извършваната работа.
По въпроса налице ли е съкращаване на щата в случай на закриване на заеманата
длъжност и създаване на нейно място на нова, в трудовите функции на която са
включени част от трудовите функции на закритата длъжност, но са предвидени и
съществени нови трудови функции, е даден положителен отговор и с постановеното по
реда на чл. 290 ГПК решение № 154 от 27.04.2011 г. по гр.д. № 1279/2010 г. III г. о.
Установява се от приетите по делото доказателства, че длъжността на ищцата е
заличена от щатното разписание.
От представите длъжностни характеристики за длъжността „Ръководител,
организация и ефективност на труда-Мениджър персонал“ и „Главен експерт,
управление на човешки ресурси“, е видно, че има различия в основните им задължения,
а функциите присъщи на длъжността на ищцата са престанали да бъдат осъществявани
в своята съвкупност, в отделна щатна длъжност, поради което съдът намира, че не е
налице длъжност с функции идентични с тези на ищеца, макар и наименувана по
различен начин. В случая ищцата е имала функции във връзка с организирането и
осъществяването на дейността на дружеството свързано с персонала, изразяващи се в
това да следи за спазване на работното време, трудовата дисциплина и условията на
труд при работа от разстояние, орагнизира режима на работа, като изготвя графика за
работа от разстояние и в офиса на работодателя. Съгласно длъжностната
характеристика в нейна отговорност е вменено да участва в процеса по
организационно-структурно развитие в дружеството, като е следвало да дава
предложения за промени и изготвяне на необходимите документи, да оценява
необходимостта от изготвяне на вътрешни правила свързани с персонала на
дружеството, като уведомява ръководител отдел „Нормативно съответствие и
персонал“ и участва в процеса на тяхното разработване, да участва в подготовката,
7
изпълнението и отчитането на външни проекти, финансирани от европейските
структурни и инвестиционни фондове. Тези трудови функции не се припокриват с
функциите на длъжността „Главен експерт, управление на човешки ресурси“. Следва
да се посочи и че съществуват различия и в йерархичното място на длъжностите в
структурата на работодателя, доколкото ищцата е пряко подчинена на Ръководител
отдел „Нормативно съответствие и персонал“ и може да го замества, в частта за
персонала, докато длъжността „Главен експерт, управление на човешки ресурси“ е
пряко подчинена на ресорния изпълнителен директор, но не може да го замества.
Пълната идентичност на трудовите функции не се установява и от свидетелските
показания на Бисер Цветанов Радков и Даниел Найденов Димитров, тъй като касаят
период предхождащ прекратяването на трудовите правоотношения на ищцата.
Предвид изложеното съдът приема, че е премахната длъжността „Ръководител,
организация и ефективност на труда-Мениджър персонал“, а изпълняваните
задължения по длъжностна характеристика не се покриват в пълен обем или тяхна
съществена част с функциите на други служители. От изложеното следва, че налице
реално съкращаване в щата.
Предвид изложеното, предявеният иск с правно основание чл. 344, ал.1, т. 1 от
КТ е неоснователен и следва да бъде отхвърлен.
По иска с правно основание чл. 344, ал.1, т. 2 и т. 3 от КТ
Предпоставка за уважаване на предявения иск за възстановяване на заеманата
преди уволнението длъжност и за заплащане на обезщетение за оставане без работа е
незаконност на уволнението. Доколкото настоящата съдебна инстанция намира, че
уволнението е извършено законосъобразно и не е отменена заповедта, с която е
прекратено трудовото правоотношение, то тези искове се явяват неоснователни без да
е необходимо да се изследват другите елементи от фактическия състав на правото на
възстановяване и право на обезщетение.
По разноските
На основание чл. 78, ал.3 от ГПК ищецът следва да бъде осъден да заплати на
ответника сторените в производство разноски в размер на 3000 лева, съразмерно с
отхвърлената част от претенциите.
Воден от горното
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от В. И. Н., ЕГН **********, със съдебен адрес: гр.
София, //// против «Б.А.Е.Зе» ЕАД, ЕИК /////, с адрес: гр. София, ////1, искове с правно
основание чл. 344, ал.1, т. 1 от КТ – за отмяна на Заповед № 153155/09.08.2022 год., с
която е прекратено трудовото й правоотношение на основание чл. 328, ал.1, т. 2 от КТ,
8
с правно основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ – за възстановяване на заеманата от нея
преди уволнението длъжност „Ръководител, организация и ефективност на труда-
Мениджър персонал“ и с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 225, ал. 1
от КТ за заплащане на сумата от 6574 лева (шестнадесет хиляди шестстотин тридесет и
пет лева), представляваща обезщетение за оставане без работа за периода 10.08.2022
год.-03.10.2022 г. като неоснователни.
ОСЪЖДА В. И. Н., ЕГН ********** да заплати на «Б.А.Е.Зе» ЕАД, ЕИК /////,
на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК сумата от 3000 лева (три хиляди лева),
представляваща адвокатско възнаграждение.
Решението може да бъде обжалвано пред Софийски Градски съд в двуседмичен
срок считано от получаване на съобщението да страните.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9