Решение по дело №174/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 145
Дата: 22 юни 2020 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20207100700174
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

    145

22.06.2020 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                              

       Административен съд - Добрич, в открито съдебно заседание на девети юни две хиляди и двадесета година, I касационен състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:          КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                    ЧЛЕНОВЕ:           ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                  СИЛВИЯ САНДЕВА 

 

при секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА и с участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА изслуша докладваното от председателя КАНД № 174/ 2020 г.

          Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

          Образувано е по касационна жалба на „***“ ЕООД, ЕИК ***, чрез адв. Д. Д. М. – ВАК, срещу Решение по НАХД № 184/ 2019 г. по описа на Районен съд - Каварна., с което е изменено Наказателно постановление (НП) № 456235-F501068/ 08.08.2019 г. на Началник отдел "Оперативни дейности" Варна в Централно управление на НАП, ***, надлежно упълномощена като административнонаказващ орган (АНО) със Заповед № ЗЦУ – ОПР-17/ 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на Национална агенция за приходите, с което на касатора на основание чл. 185, ал. 2, във връзка с чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите е наложена имуществена санкция в размер на 800 лева, като е намален размерът на санкцията на 500 лв.(петстотин лева)

          Според касатора решението на КРС е необосновано, незаконосъобразно и не съответства на целите на закона. Твърди, че наличието на три броя касови бележки, наречени сторно бележки от процесуалния представител на касатора, установяват, че не е налице извършено нарушение, поради което били изпълнени изискванията на закона и неправилно е наложена санкция.  Иска отмяна на Решението и на Наказателното постановление изцяло.

          В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се представлява.

          Ответникът, редовно призован, се представлява от юриск. Ж., който оспорва жалбата и излага съображения в подкрепа на първоинстанционното решение. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Прокурорът от Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

          Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, но разгледана по същество, е неоснователна.

          Касаторът е санкциониран за това, че при извършена проверка на 16.07.2019 г., в търговски обект – рибен магазин „Елис", находящ се в гр. Шабла, ул. "***", стопанисван от касатора, е установено, че разчетената касова наличност от ФУ до момента на проверката е в размер на 360.65 лв., видно от дневен финансов отчет Х № 002934 от 16.07.2019 г., изведен от монтираното и въведено в експлоатация ФУ TREMOL M20 със съответен рег. номер в НАП. При изброяване на наличните парични средства в касата към момента на проверката е установена обаче наличност от 438.60 лв., видно от описа на паричните средства, изготвен от продавач – консултанта. При това е установена разлика от 77.95 лв., които не са отразени във ФУ. ФУ конструктивно притежава възможността да се извършват операциите "служебно въведени" и "служебно изведени" суми. С оглед на тези констатации е прието, че дружеството не е изпълнило задължението си да отбележи промяната в касовата наличност чрез операцията „служебно изведени“ и "служебно въведени" суми във ФУ. Извършената проверка е документирана с ПИП № 0272824 от 12.12.2017 г., след което е съставен АУАН сер. АА № 0292289 от 16.07.2019 г. Към преписката са приложени дневен отчет, опис на паричните средства към момента на проверката, справка от ИС на НАП. Отразено е в НП направеното в описа възражение, че през периода 15.30 часа – 16.15 часа е нямало ток, като е прието за неоснователно поради обстоятелството, че от справка от ИС на НАП е установено, че през този период са извършвани продажби от устройството, данните за които са постъпвали в НАП. В резултат е издадено обжалваното пред КРС НП. 

          Районен съд - Каварна е приел, че описаната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Същевременно, като е взел предвид, че в производството не са установени други нарушения от дружеството по ЗДДС, е счел, че не са налице предпоставки за завишен размер на санкцията и е намалил същата до предвидения по закон минимум.

          Решението е правилно.

          Първоинстанционният съд е формирал правилна фактическа обстановка, която се подкрепя от данните по делото и се възприема изцяло и от настоящия съдебен състав.

Неоснователни са възраженията на касатора, че не е осъществен състав на нарушение. Твърдението за липса на електричество, която да е попречила да изпълни задължението си по чл. 33, ал. 1 от Наредбата, се опровергава от събраните в административнонаказателното производство доказателства. Разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства задължава субектите извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Посочената разпоредба е част от установения ред за регистрация и отчетност, които са задължителни за лицата, използващи фискални устройства. Всяка една разлика между наличните и документираните средства препятства проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност. От събраните доказателства се установява по безспорен начин, че при проверката в търговския обект е установена разлика между касовата наличност в търговския обект, стопанисван от касатора, и отчетената сума по ФУ, поради което правомерно е ангажирана отговорността на дружеството на соченото основание. Няма спор по делото, че ФУ притежава функция за "служебно въведени" и „служебно изведени" суми. Касае се за формално нарушение, като изискването е "служебно въведената/изведената" сума да е отразена до минута във ФУ. В случая това не е било сторено. В този смисъл настоящият състав приема, че описаното в касационната жалба представлява защитна теза на наказаното лице, която обаче не може да бъде кредитирана. 

          Съдът е отчел факта, че се касае за първо нарушение и е изменил размера на санкцията, като е наложил минимално предвиденото наказание.

          Поради отсъствие на сочените отменителни основания за касиране на решението, същото следва да се остави в сила.

С оглед изхода на спора и изрично стореното от процесуалния представител на ответника искане, на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, съдът следва да присъди юрисконсултско възнаграждение на същия за касационната инстанция,  като юрисконсултското възнаграждение следва да бъде определено в размер от 100 лв. предвид предмета на спора и решаването му в едно съдебно заседание.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Добрич, I касационен състав,

          РЕШИ

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение по НАХД № 184/ 2019 г. по описа на Районен съд - Каварна., с което е изменено Наказателно постановление (НП) № 456235-F501068/ 08.08.2019 г. на Началник отдел "Оперативни дейности" Варна в Централно управление на НАП, ***, надлежно упълномощена като административнонаказващ орган  със Заповед № ЗЦУ – ОПР-17/ 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на Национална агенция за приходите, с което на „***“ ЕООД, ЕИК ***, с адрес по чл. 8 от ДОПК: гр.Шшабла, комплекс Кария № 503, представлявано от И.Р.А., на основание чл. 185, ал. 2, във връзка с чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите е наложена имуществена санкция в размер на 800 лева, като е намален размерът на санкцията на 500 лв.(петстотин лева).

ОСЪЖДА „***“ ЕООД, ЕИК ***, с адрес по чл. 8 от ДОПК: гр. Шабла, комплекс Кария № 503, представлявано от И.Р.А.,*** сумата от 100 лв. (сто лева) съдебно – деловодни разноски.

          Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                ЧЛЕНОВЕ: