Решение по дело №1443/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1813
Дата: 4 октомври 2018 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Христо Иванов Койчев
Дело: 20187050701443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ……………………………..гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

     Административен съд – Варна, Двадесет и първи състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести септември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ХРИСТО КОЙЧЕВ

при секретаря Мая Вълева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1443 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

     Производството е по реда на чл. 76а ал. 4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/, във връзка с чл. 145 ал. 2 и следващите от АПК.

     Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ „Света Анна – Варна“ АД, представлявано от Д-р. К.П., против Заповед за налагане на санкции № РД-09-635/04.04.2018г., издадена от Директор на РЗОК –Варна, с която е наложена на жалбоподателят финансова неустойка в размер на 1 500лв., на основание чл. чл. 408 вр. чл. 403 ал.4 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г.  

     В жалбата се релевират доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна и издадена в противоречие с материално-правните норми. Сочи се че пациентката е с дългогодишна анамнеза за болки в кръста и е била приета в болничното заведение в планов порядък, като за нея са били отчетени две основни диагностични процедури по КП 56, а останалите се извършват по преценка и поради това е осъществен и консулт с неврохирург, който е препоръчал ЯМР в планов порядък. Твърди се че в КП 56 липсва посочване на критерии за задължителна ЯМР и такава е била насрочена в планов порядък, като пациентката е била уведомена писмено, че са и насрочени контролни прегледи и че няма право на преглед от невролог в рамките на месец от дехоспитализацията, като последната не се е възползвала от контролните прегледи. Твърди се че болната е била хоспитализирана съгласно индикациите за хоспитализация по КП 56, като приема е планов и при нея са били проведени изискващите се диагностично-лечебния алгоритъм изследвания със задължителен характер и именно непосещаването от пациентката на ПКНК за осъществяване на контролните прегледи е довело и до нейната нова хоспитализация в друго болнично заведение, където е извършено ЯМР. Иска се цялостна отмяна на издадената заповед и присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски и адвокатско възнаграждение.

    Ответникът – директорът на РЗОК – Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата като неоснователна. Счита че издадената и обжалвана заповед правилна и законосъобразна, тъй като болничното заведение не е осигурило на пациентката непрекъснатост на болничната помощ, като тя е била хоспитализирана в друго болнично заведение в което е извършено ЯМР и е било установено друго заболяване. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство на основание чл. 78 ал. 8 от ГПК.

     Жалбата е подадена в срок и съобразно изискванията на АПК, от лице с активна процесуална легитимация, срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл. 76а ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗЗО, пред надлежния съд, поради което същата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

     След като обсъди относимите към настоящото производство доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

     Със Заповед № РД-09-24/05.01.2018г. на директора на РЗОК – Варна е наредено, на основание чл. 72 ал. 3 от ЗЗО, да се извърши проверка от 05.01.2018г. до 05.02.2018г. на лечебно заведение за БМП: МБАЛ „Света Анна – Варна“ АД със задачи: А. Проверка на изпълнението на договорения обем дейности по КП от Приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. за пациент, хоспитализиран повторно в друго лечебно заведение по същата клинична пътека преди 30-я ден от дехоспитализацията по: 1. КП № 29 „Диагностика и лечение на остра и изострена хронична сърдечна недостатъчност без механична вентилация“ – ИЗ № 19448/11/2017, 18909/11/2017, 20775/12/2017; 2. КП № 56 „Диагностика и лечение на болести на черепно-мозъчните нерви, на нервните коренчета и плексуси, полиневропатия и вертеброгенни болкови синдроми“ – ИЗ № 18961/11/2017; 3. КП № 74 „Диагностика и лечение на заболявания на хепатобиларната система, панкреаса и перитонеума“ – ИЗ № 18774/11/2017; 4. КП № 84 „Диагностика и лечение на остър и хроничен обострен пиелонефрит“ – ИЗ № 19086/11/2017 и 5. КП № 158 „ Оперативни интервенции при инфекции на меките и костни тъкани“  - ИЗ № 18910/11/2017. Със заповедта са определени и лицата, които следва да извършат проверката и да съставят протокол.

     Видно от Протокол № РД-13-59/22.01.2018г., издаден от определените с посочената по-горе заповед лица се установява, че по КП № 56 е налице нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55 ал.2 т.2 и т.3 от ЗЗ, определени в НРД – неосигуряване на пациентите на непрекъснатост на болничната помощ и грижите, както и координация между специалистите, които ги осъществяват.  Към процесният протокол са приложени : копие на извадка от ИЗ № 18961/11/2017, НХ и епикриза; копие на заявление с вх. № 29-04-3411/23.11.2017г, за разрешение за извършване на ВСМИ-ЯМР и копие от епикриза от МБАЛ „Света Марина“ ЕАД.

    Изготвен е доклад от д-р. В. П. – контрольор в отдел ДКБП, в който е установено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55 ал.2 т.2 и т.3 от ЗЗ, определени в НРД – неосигуряване на пациентите на непрекъснатост на болничната помощ и грижите, както и координация между специалистите, които ги осъществяват и е посочено че МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД подлежи на финансова неустойка по реда на чл. 408 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. в размер на 1 500лв.

     По делото е представен Протокол № 40/27.02.2018г., на Арбитражна комисия по чл. 75 от ЗЗО, като е видно че комисията не е стигнала до решение поради равният брой противоположни гласове.  

      Въз основа на Протокол № РД-13-59/22.01.2018г., и отразените в него констатации директорът на РЗОК – Варна е издал обжалваната Заповед за налагане на санкции № РД-09-635/04.04.2018г., с която за извършено нарушение на чл. 278 ал.1 т.1 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., е наложена финансова неустойка на МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД в размер на 1 500лв., на основание чл. 408 вр. чл. 403 ал.4 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г.

     В хода на съдебното производство от ответника е представена КП № 56 „Диагностика и лечение на болести на черепно-мозъчните нерви, на нервните коренчета и плексуси, полиневропатия и вертеброгенни болкови синдроми“. /л. 76 от делото/.

    По делото е допуснато и провеждане на СМЕ, приета от съда и от страните, която дава следното заключение : 1. В.л. дава заключение че по отношение на пациентката е спазен лечебно-диагностичният алгоритъм по съответната клинична пътека, тъй като за нея са  проведени 4 основни диагностични процедури и са отчетени 2 основни диагностични процедури както и по КП 56 и 2. В.л. дава заключение че болницата е осигурила непрекъснатост на болничната помощ на пациентката  като са назначили лечение и са дали препоръка за по-нататъшно поведение при дехоспитализацията, а пациентката не се е явила на контролният преглед и е решила да потърси амбулаторен невролог който да и издаде направление за ЯМР, вместо наблюдаващият я лекар от НО на МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД, като по този начин самата пациентка е възпрепятствала правото и задължението на наблюдаващият невролог да осъществи „координация между специалистите, които ги осъществяват при лечението“.

     При така изложената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

     Предмет на оспорване е първоначално издаденият индивидуален административен акт –  Заповед за налагане на санкции № РД-09-635/04.04.2018г., издадена от Директор на РЗОК-Варна, необжалвана пред по-горестоящия административен орган.

     По силата на чл. 145 ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе единствено по законосъобразността на оспорения административен акт, като за тази цел следва да провери дали същият е издаден от компетентен орган и спазена ли е установената форма, спазени ли са процесуалноправните и материално-правните разпоредби по издаването му и съответства ли на целта на закона /аргумент от чл. 168 ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК/.

    Процесната заповед е издадена от компетентен орган при спазване на административно-производствените правила и изискванията за форма на административния акт, но в нарушение на материално-правните разпоредби и в противоречие с целта на закона.

     По процесуалната и материалната законосъобразност на оспорената писмена покана съдът приема следното:

     Между страните липсва спор по фактите. Спорът е правен и се концентрира върху правилното приложение на чл. 278 ал.1 т.1 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. и конкретно налице ли е осигурена от страна на жалбоподателят осигуряване на пациентката с ИЗ № 18961/2017 непрекъснатост на болничната помощ и грижите, както и координация между специалистите които ги осъществяват.

     Съгласно разпоредбата на чл. 278 ал.1 т.1 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., изпълнителят на БМП се задължава да осигурява на пациентите непрекъснатост на болничната помощ и грижите, както и координация между специалистите, които ги осъществяват т.е. налице е задължение на болничното заведение, в конкретният случай МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД като изпълнител по МБП предвид нормата на чл. 15 ал.1 от НРД  за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., да изпълни съдържащото се и задължение в посочената норма. По силата на чл. 9 ал.1 от ЗЛЗ именно лечебните заведения за болнична помощ посочени в нормата са тези които следва да извършват и БМП по НРД за 2017г.

    Безспорно от доказателствата по делото се установява, че пациентката на 15.11.2017г., е била хоспитализирана в НО на МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД , като на 20.11.2018г., след извършване на изследвания и лечение е била дехоспитализирана, с подобрение и с диагноза М51.1 „Увреждане на междупрешленни дискове в поясният отдел на гръбначният стълб с радикулопатия“. Установява се още че на пациентката са били осъществени лабораторни изследвания на кръв и урина, Ро-графия и КТ лумбални прешлени, ЕМГ на долни крайници, консулт с НХ, издаден и е болничен лист, назначен е ЯМР в амбулаторни условия в планов порядък, уведомена е че има право на прегледи от неврохирург  и са и назначени два контролни прегледа. Пациентката въпреки тези действия извършени от жалбоподателят, на 21.11.2018г. е посетила амбулаторен невролог който е издал на пациентката направление за ЯМР като от него проведен на 24.11.2017г., е с данни за бълджинг на диска на ниво Л4-Л5. На 11.12.2017г., пациентката е била хоспитализирана в УМБАЛ „Света Марина“ ЕАД Варна за диагностично уточняване и лечение и е била дехоспитализирана на 16.12.2017г., с окончателна диагноза М50.1 „Медианна дискова протрузия на ниво С5-С6 и С6-С7 и т.н.

     За да са налице предпоставките на нормата на чл. 278 ал.1 т.1 от НРД за 2017г., се изисква кумулативно да е налице както неосигуряване от страна на болницата на непрекъснатост на болничната помощ и грижите, така също и да липсва координация между специалистите, които ги осъществяват. С оглед събраните в хода на делото доказателства липсват обективни данни за извършено нарушение от страна на жалбоподателят на посочената норма. На първо място безспорно се установява че пациентката е била хоспитализирана планово в НО на МБАЛ „Света Анна-Варна“ и след проведено лечение е била дехоспитализирана, като и са проведени 4 основни диагностични процедури – клинико-лабораторни изследвания, Ро-графия на поясни прешлени, КТ на лумбални прешлени и ЕМГ и са били отчетени 2 основни диагностични процедури. В КП № 56 „Диагностика и лечение на болести на черепно-мозъчните нерви, на нервните коренчета и плексуси, полиневропатия и вертеброгенни болкови синдроми“  изрично е посочено, че клиничната пътека се счита за завършена, ако са приложени и отчетени две основни диагностични процедури, от които едната е задължително ЕМГ и една основна терапевтична процедура. Видно от заключението на СМЕ е че по отношение на пациентката лечебно-диагностичният алгоритъм по КП № 56 е спазен т.е. с оглед извършването на дадените в КП № 56 задължителни процедури и тяхното изпълнение от страна на болничното заведение е налице непрекъснатост на болничната помощ и грижите по отношение на процесната пациентка. Непрекъснатостта на болничната помощ и грижи за процесният пациент се изразяват именно в последователността от извършени диагностични и лечебни дейности, извършени от практикуващите в болничното заведение лекари и помощен персонал, което е реално извършено – заключението на в.л. по СМЕ е в тази насока, като в с.з. в.л. изрично посочи извършените дейности и порядъка им.

     Не е налице и втората предпоставка на нормата. Изрично в заключението си, а така също и от приложената КП № 56 се стига до извода, че осъществената консултация с НХ по време на престоя на пациентката в МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД не е задължителна, а препоръчаното ЯМР в планов порядък не е задължително да се проведе веднага, в рамките на престоя на пациентката в болничното заведение. Именно при дехоспитализацията е препоръчано провеждане на ЯМР в амбулаторни условия и са и насрочени два контролни прегледа, които пациентката обаче не е извършила, въпреки че е била предупредена писмено за негативите от това и именно това представлява възпрепятстване на задължението на болничното заведение да осъществи координация между специалистите които са осъществявали лечението. Липсват факти оборващи констатациите в СМЕ а именно че е налице координация между специалистите, които ги осъществяват, а органа не представи доказателства в обратния смисъл.

     Довода на представителят на ответната страна, че е следвало назначената ЯМР в планов порядък да се извърши докато пациентката е била хоспитализирана в болничното заведение е неоснователен и не почива на събраният доказателствен материал. Нито в КП № 56, нито в НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., е посочено изрично че при извършване на определени диагностично-лечебни действия които са насрочени за провеждане в планов порядък това следва да се извърши в срока на хоспитализацията му в съответното лечебно заведение. Тълкуването на смисъла на „планов порядък“ води до извод че се касае за планиране извършването на диагностично-лечебни дейности, но не и задължително в рамките на хоспитализация на съответния пациент. От друга страна при спешен порядък, както думата сочи, се касае за извършване на неотложни диагностично-лечебни дейности и би могло да се приеме че те трябва да се извършат именно в периода на времетраене на хоспитализацията на пациента.

     По изложените съображения, оспорената заповед за налагане на санкции се явява материално незаконосъобразна и несъответстваща с целта на закона и като такава следва да бъде отменена.

     При този изход на спора и на основание чл. 143 ал.1 от АПК ответната страна следва да се осъди да заплати на жалбоподателя направените разноски по делото общо в размер на 585.00лв., представляващи заплатена държавна такса в размер на 50лв., депозит за вещо лице в размер на 200лв. и 335лв, адвокатско възнаграждение.

    Водим от горното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

     ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции № РД-09-1507/04.10.2017г., издадена от Директор на РЗОК –Варна, с която е наложена на жалбоподателят финансова неустойка в размер на 1 500лв., на основание чл. чл. 408 вр. чл. 403 ал.4 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. 

 

    ОСЪЖДА Директорът на РЗОК-Варна да заплати на МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД Варна, представлявана от д-р. Красимир Петров сума в размер на 585.00лв. /петстотин осемдесет и пет/, разноски по делото.

 

     РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

                                                                      Административен съдия :