Р Е
Ш Е Н И Е № 260565
гр.Бургас, 10.12.2020г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен
съд - Бургас, XLIX наказателен
състав, в публично заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и двадесета
година, в състав:
Районен
съдия: Венета Иванова
при секретаря
Гергана Стефанова, като разгледа докладваното от съдията Иванова
НАХД № 4215/2020г. по описа на Районен съд - Бургас, въз основа
на данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
пред РС-Бургас е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН и е
образувано по жалба на „Н.“ ЕООД, ЕИК по Булстат ***, със седалище и адрес на
управление в ***, представлявано от управителя С.М.Ч., срещу НП № 466035-F472586/02.08.2019г.,
издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ –Бургас в ЦУ на НАП, с което
на дружеството –жалбоподател е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 500 лева, на основание чл.185, ал.2
, изречение второ вр. чл.185, ал.1 ЗДДС .
Във въззивната жалба се излагат
основания за материална и процесуална незаконосъобразност на наказателното
постановление и се претендира цялостната му отмяна, тъй като е налице
несъответствие между фактическото описание на нарушението и правната норма, под
която е подведено, с което е нарушено правото на защита.При условията на
евентуалност се излагат доводи за маловажност на случая.
В съдебно заседание жалбоподателят
редовно призован, се представлява от адв.К.. Поддържа се жалбата. Претендират
се разноски.
В съдебно
заседание за административнонаказващия орган, призован чрез ТД на НАП гр.Бургас,
се явява главен юрк.С. при ТД на НАП Бургас, редовно упълномощена. Същата
оспорва жалбата и претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от
заинтересовано да обжалва лице и съдържа необходимите реквизити, поради което е
допустима.
Районен съд - Бургас, след като
анализира събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за
установено от фактическа страна следното:
На 12.02.2019
г., в 12:00 часа св.С.П., съвместно с колегата си Н.Д. – и двамата инспектори
по приходите в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, сектор „ОД Бургас“, посетили
търговки обект –цех за производство на пшенични пръчици, находящ се в
гр.Бургас, Пети километър, стопанисван от дружеството -жалбоподател. Било
установено, че в обекта има монтирано и работещо фискално устройство модел TREMOL ZM-KL с ИН на ФУ ZK 074723 и с
ИН на ФП 50154094. В хода на проверката било установено и че в обекта не се
съхранява и не се представя на проверяващите книга за дневни финансови отчети
за 2019г. за ФУ.
За горните
констатации бил съставен протокол за извършена проверка сер.АА № 0341944/12.02.2019г.
С протокола управителят на дружеството жалбоподател бил поканен да се яви на 16.02.2019
г. в ТД на НАП-гр. Бургас за съставяне на АУАН. На посочената дата в
негово присъствие бил съставен АУАН с № F472586/16.02.2019г., в който горните
факти били квалифицирани като нарушение по чл.41, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006
г. на МФ, вр. с чл.118, ал.4,т.1 от ЗДДС . В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН било
депозирано писмено възражение.
Административнонаказващият орган
издал въз основа на съставения АУАН обжалваното в настоящото производство НП, с
което на основание чл.185, ал.2, изречение второ вр. чл.185, ал.1 ЗДДС на „Н.“ ЕООД, ЕИК по Булстат ***, е наложено административно наказание
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева.
Горната фактическа
обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по
АНП, както и гласните и писмени доказателства събрани в хода на съдебното
производство, които са безпротиворечиви и кредитирани от съда изцяло.
При така
установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:
Наказателното постановление е издадено от
компетентен орган – Началник на отдел „Оперативни дейности“ -Бургас в ЦУ на
Националната агенция за приходите, /оправомощен
със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на Изпълнителния директор на на НАП/. Актът
за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно лице – инспектор
по приходите при ЦУ на НАП. Административнонаказателното производство е
образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния срок.
Бургаският
районен съд намира, че при съставянето на акта за установяване на
административно нарушение и издаването на наказателното постановление действително са допуснати съществени процесуални
нарушения.
Видно от изложеното в АУАН фактическото описание на нарушението не съответства на правната му квалификация, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. (в редакцията на този текст към датата на нарушението), в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3 отпечатва съкратен отчет на фискалната памет на всяко устройство в обекта за съответния период. Описанието на нарушението очевидно съответства на разпоредбата на чл.42, ал.1, т.4 от същата Наредба. Последната (в редакцията към датата на деянието –Доп. - ДВ, бр. 111 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) сочи, че лицето по чл. 3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект книгата за дневните финансови отчети за текущата година, с изключение на случаите по чл. 11, ал. 3 и чл. 14, ал. 3.
АНО съобразно правомощията си по чл.53, ал.2 от ЗАНН е направил опит да
санира посоченото процесуално нарушение, допуснато от актосъставителя. Видно от
обстоятелствената част на НП обаче след фактическото описание на нарушението,
АНО отново е посочил, че е нарушена нормата на чл.41, ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС и едва след това е посочено,
че се касае до допусната техническа грешка и правилната квалификация е тази по
чл.42, ал.1, т.4 от Наредбата.
Настоящият
състав счита, че така описаните несъответствия накърняват
правото на защита на наказаното лице, тъй като в акта за нарушение е описан
един състав на нарушение и правна квалификация, която не му съответства, а с
наказателното постановление е наложено наказание за друго нарушение, съответно
с различни от посочените в акта за нарушение правни норми. Със съставянето на
АУАН на соченото като нарушител лице се “повдига обвинение” за конкретно
извършено нарушение с индивидуализиращите го белези – деяние, дата и място на извършване. От
този момент за лицето възниква възможност да се защитава срещу вмененото му
нарушение и именно в тази връзка ЗАНН поставя като абсолютно условие за
законосъобразното издаване на НП, АУАН да е бил редовно връчен на нарушителя. В
този смисъл е недопустимо с НП лицето да бъде наказано за административно
нарушение, с правна квалификация различна от тази дадена в АУАН или със същата
правна квалификация, но с различно описание на съставомерните признаци.
Действително разпоредбата на чл. 53, ал. 2 ЗАНН регламентира, че АНО може да
издаде наказателно постановление и при допусната нередовност в акта, стига да е
установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на
нарушителя и неговата вина. В случай, че фактическите обстоятелства, приети в
акта въз основа наличните по преписката доказателства, сочат на друг вид
нарушение, АНО може да преквалифицира деянието, ако правилната според него
правна квалификация е относима към установените обективни и субективни признаци
на деянието. В конкретния случая обаче това не е извършено по несъмнен начин,
тъй като в обстоятелствената част на НП е посочено, че е установено извършване на нарушение по
чл.41, ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС , а след това е посочено, че е
нарушена разпоредбата на чл.42, ал.1, т.4 от Наредбата, които обстоятелства по
мнение на настоящия състав действително водят до объркване коя норма се счита,
че е нарушена. В случай, че АНО приема, че това е чл.42, ал.1, т.4 от Наредбата,
то е следвало в НП да фигурира само същата, като се посочи ясно, че в АУАН е
посочена грешна правна квалификация. Така формулираните изводи на АНО в НП
нарушават правото на защита на жалбоподателя и затрудняват съда в преценката му
коя разпоредба АНО приема, че е нарушена, като извличането на същата по
тълкувателен път е недопустимо в това производство. Посочените процесуални
нарушения водят до извода, че наказателното постановление следва да бъде
отменено като незаконосъобразно.
Извън посоченото, в случай, че се приеме, че АНО ясно е индивидуализирал в
НП, че нарушената разпоредба е тази на чл.42, ал.1, т.4 от Наредба
Н-18/13.12.2006г., то следва да се съобразят последвалите законодателни промени
на същата. Към настоящия момент изискването за съхраняване на дневни финансови
отчети е регламентирано само за лицата , използващи ЕСФП, какъвто очевидно не е
настоящия случай. Видно от протокола за извършената проверка установеното в обекта ФУ е ЕКАФП.
В разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН е
предвидено, че за всяко административно нарушение се прилага нормативния акт,
който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено
изключение в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН -
ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за
нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди влизане в сила на
НП е последвала промяна в чл. 42, ал. 1, т.4 от Наредбата, с която е отпаднало
задължението на наказаното лице да съхранява дневни финансови отчети. Тоест,
дори и в тази хипотеза предвид настъпилата законодателна промяна е отпаднала
административнонаказателната отговорност за дружеството-жалбоподател, поради
което наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде
отменено.
Предвид изхода на делото и претендирани разноски от страна на
дружеството-жалбоподател следва Национална агенция за приходите гр.София да
бъде осъдена да заплати на дружеството жалбоподател направените разноски за
адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева, видно от представения договор
за правна защита и съдействие от 02.11.2020г., приложен на л.30 от делото, имащ
характер на разписка. В случая адвокатското възнаграждение е в размер на
минимума, определен в Наредбата за размера на адвокатските възнаграждения /ред ДВ бр.68 от 2020г./, което съгласно
чл.18, ал.2 вр. чл.7, ал.2, т.1 от същата е в размер на 300 лв, предвид размера
на обжалваната санкция- 500 лева.
По изложените съображения, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският
районен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 466035-F472586/02.08.2019г.,
издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ –Бургас в ЦУ на НАП, с което
на „Н.“ ЕООД, ЕИК по Булстат ***, е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 500 лева, на основание чл.185, ал.2 ,
изречение второ вр. чл.185, ал.1 ЗДДС .
ОСЪЖДА
Национална агенция за приходите-гр.София да заплати на „Н.“
ЕООД, ЕИК по Булстат ***
сумата от 300. 00 /триста/ лева, представляваща сторените разноски за адвокатско
възнаграждение.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен
съдия:........................
Вярно
с оригинала: Г.Ст.