Р Е Ш Е Н И Е
Номер
38 10.01.2020 г. град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Бургас, петнадесети
състав, на дванадесети декември две
хиляди и деветнадесета година в публично заседание в следния състав:
Председател: Лилия Александрова
Членове: 1. Станимир Христов
2. Диана Ганева
при секретаря С. Х.и
прокурор Андрей Червеняков като
разгледа докладваното от съдия Ганева административно
дело номер 2457 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.
Образувано е по протест
на прокурор от Районна прокуратура - Бургас против Наредбата за изменение и
допълнение на Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата,
околната среда и общественото имущество на територията на Община Камено. В
уточнение към протеста с вх.№10623/15.10.2019г. (л.126-127) е посочено, че
протеста касае именно цитираната наредба, приета с решение по т.9 от протокол
№48/30.05.2019г.
В протеста са изложени доводи за
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при
приемане на наредбата. Иска се нейната отмяна, в цялост. Сочи се, че не е
спазен 30 - дневния срок за предложения
и становища по публикувания проект по чл.26, ал.4 ЗНА без да са посочени
изключителни причини, налагащи по-кратък срок за обществени консултации в
докладната записка на кмета и в мотивите на проекта на наредбата. Твърди се, че
административната преписка не съдържа доказателства за постъпили предложения по
проекта, респективно обосновка на неприетите предложения. Вносителят на проекта
не е изготвил акт, удостоверяващ това
обстоятелство, преди изготвянето на доклада.
Представителят на Окръжна прокуратура Бургас поддържа протеста. Пледира
за присъждане на разноски.
Ответникът -
Общински съвет Камено, редовно уведомен, не се представлява. Представил е
административната преписка по приемане на наредбата.
Административен
съд - Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и
закона, намира за установено следното:
Подзаконовите
нормативни актове могат да се оспорят без ограничение във времето, според
нормата на чл.187, ал.1 АПК.
Протестът е подаден
от надлежна страна и е допустим.
Разгледан по
същество е основателен. Съображенията за това са следните:
Производство
по приемането на оспорената наредба е инициирано с докладна записка на кмета на
община Камено, рег.№ 61-01-100/17.05.2019 г., вх. № 179/17.05.2019 г. в
общински съвет Камено (л. 10-11), с която е внесено предложение за приемане на наредба
за изменение и допълнение на Наредба за поддържане и опазване на обществения
ред, чистотата, околната среда и общественото имущество на територията на
Община Камено. В докладната записка са посочени мотивите и целите за приемането
на наредбата. Към докладната записка са приложени проекта на подзаконовия
нормативен акт, мотиви към него и формуляр за частична оценка на въздействието
по чл.20, ал.1 ЗНА, които са публикувани на интернет страницата на община
Камено на 24.04.2019 г. (л.122 от делото). В докладната записка се сочи, че до
внасянето й в общински съвет Камено няма депозирани писмени предложения,
изразени становища или изпратени на електронния адрес мнения по проекта за
наредба.
Докладната
записка на кмета на община Камено е разгледана на заседание на общински съвет
Камено, проведено на 30.05.2019 г., когато с решение по т.9 от дневния ред,
взето с 11 гласа „за“ и 1 въздържал се е
приета Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество на община Камено (л.8 от делото).
При тези факти се налагат следните
правни изводи:
При
преценка законосъобразността на оспорения административен акт, на първо място
съдът следва да установи дали същият е издаден от компетентен орган.
Наредбата
е подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет, на основание чл.22 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), видно от §
3 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата. Според чл.8 от ЗНА,
всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с
местно значение. Съгласно чл.2, ал.1 от ЗНА, съответно чл.76, ал.1 от АПК,
нормативни административни актове се издават от изрично овластени от
Конституцията или закон органи.
Общинският
съвет е орган на местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси
от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност.
Наредбата, в това число и протестираните разпоредби от нея са приети от
компетентен орган - Общински съвет - Камено, съобразно чл.21, ал.2 от ЗМСМА.
При
първоначалното приемане на наредбата, съдебният състав намира, че не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
Проектът на Наредбата е придружен от мотиви, изложени и в докладната записка на
кмета на Община Камено. В тях, в изпълнение на изискването на чл. 28, ал. 2 от
ЗНА, са посочени причините, които налагат приемането на наредбата, както и
целите, които се преследват с подзаконовия нормативен акт. Преди внасянето на
проекта на наредбата за обсъждането му от общинския съвет същият е бил
публикуван на интернет страницата на община Камено, като на заинтересованите
лица е предоставен минимално изискуемия срок от 14 дни за евентуални
предложения и становища по него в изпълнение изискването на чл. 26, ал. 2 от
ЗНА (в приложимата редакция към момента на приема на Наредбата). Решението за
приемане на Наредбата е взето при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА.
Съдът
обаче констатира, че при приемане на Наредбата за изменение и допълнение на
Наредба за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата, околната среда
и общественото имущество на територията на Община Камено е допуснато нарушение
на чл.26, ал.4 от ЗНА в приложимата му редакция, в сила от 4.11.2016 г. От
представените към административната преписка доказателства се установява, че
проектът на Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата ведно с мотивите и
формуляра за частична оценка на въздействието са публикувани на интернет
страницата на Община Камено на 24.04.2019г. (л.122 от делото), а докладната записка
на кмета на общината за приемане на Наредбата е внесена пред компетентния орган
– Общински съвет Камено на 17.05.2019г. (л.10-11), т.е преди да е изтекъл срока
по чл.26, ал.4 във вр. с ал.3 от ЗНА.
Според
последните разпоредби преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване
или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на
интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно
доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят
на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на
Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление
– на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет – ал.3.
Ал.4 на чл.26 от ЗНА сочи, че срокът за предложения и становища по проектите,
публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При
изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в
доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от
14 дни.
По делото няма данни случая да е изключителен
и органът да е приложил изключението на чл.26, ал.2, изр.2 от ЗНА за по-кратък
срок. Предвид така установеното е налице допуснато процесуално нарушение при
приемане на Наредбата за изменение и допълнение
на Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата,
околната среда и общественото имущество на територията на Община Камено и
доколкото предмет на протестиране е наредбата в цялост то е налице самостоятелно
основание за отмяната й като незаконосъобразна.
Обстоятелството, че не е изготвен акт,
удостоверяващ, че не са подадени становища и предложения по проектите в
законоустановения срок, не е процесуално нарушение, тъй като в ЗНА не е
установено подобно задължение за съставителя на проекта. По арг. от чл. 26,
ал.5 ЗНА, същият е задължен да изготви справка и обосновка след приключване на
срока за обществени консултации единствено в хипотезата, когато такива са
постъпили, респективно неприети. По делото не са налице такива данни, поради
което това възражение на подателя на протеста е неоснователно.
Изложеното до тук налага отмяната на оспорената Наредба за
изменение и допълнение на Наредбата за
поддържане и опазване на обществения ред, чистотата, околната среда и
общественото имущество на територията на Община Камено като незаконосъобразна.
Съдът, предвид установените
съществени нарушения на процесуалните правила при приемането на Наредбата за
изменение и допълнение на Наредбата за поддържане и опазване на обществения
ред, чистотата, околната среда и общественото имущество на територията на
Община Камено, които са самостоятелни основания за нейната отмяна изцяло, не
намира за необходимо да разглежда по същество противоречието на отделни норми с
материалния закон.
Предвид изхода на делото и на
основание чл. 143, във връзка с чл. 196 от АПК, в полза на протестиращата
Районна прокуратура - Бургас следва да се присъдят разноски за обявление на
оспорването в Държавен вестник в размер на 20 лева.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд -
Бургас, петнадесети състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Наредбата за изменение и
допълнение на Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата,
околната среда и общественото имущество на територията на Община Камено, приета
с решение по т.9 от протокол №48/30.05.2019г.
ОСЪЖДА Общински съвет Камено да заплати на Районна прокуратура -
Бургас, съдебно-деловодни разноски в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението може да се обжалва пред Върховен
административен съд - в четиринадесетдневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.