Определение по дело №57/2021 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2021 г. (в сила от 17 август 2021 г.)
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20212200200057
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Гр. Сливен, 09.03.2021 год.

 

В името на народа

 

СЛИВЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателно отделение, в закрито заседание на девети март през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,

 

Като се запозна с докладваното от съдия НЕДЕЛЧЕВА ЧНД № 57 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе съобрази:

Производството се движи по реда на чл. 243, ал. 5 от НПК и е образувано по повод жалба от Министерство на културата, представлявано от процесуален представител против Постановление на ОП - Сливен от 22.01.2021 год., с което е прекратено наказателното производство, водено за престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК.

Жалбата е подадена в законоустановения срок от ощетеното юридическо лице, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна. Съображенията на съда за това са следните:

В жалбата се излагат подробни възражения по отношение на приетото за установено от ОП – Сливен като се твърди, че не са установени в пълнота фактите, които са от значение за наказателното производство и са направени искания за събиране на допълнителни доказателства, с оглед установяване на фактическата обстановка.

След запознаване с материалите, съдържащи се в досъдебно производство – следствено дело № 13/2018 год. по описа на ОСО при ОП – Сливен, вх. № 4933/2017 год., пор. № 127/2018 год. по описа на ОП – Сливен, съдът констатира, че досъдебното производство е образувано за това, че в периода м. май 2013 год. до м. февруари 2018 год. в гр. Нова Загора, длъжностно лице от Исторически музей (ИМ) – Нова Загора, не е положило достатъчно грижи за стопанисването, управлението и запазването на повереното му имущество и от това е последвало разпиляване на имуществото и значителни щети за ИМ – Нова Загора – липси, както следва: на 602 движими културни ценности от отдел „Археология“, на 12 движими културни ценности от стая 203, Фондохранилище 6, на 109 движими културни ценности от стая 201, Фондохранилище 6, на 11 броя кремъчни ножове и 1 брой мида (по инвентарна книга № 3), на 47 броя тежести за стан, 5 броя прешлени за прашка от сиво – черна глина (по инвентарна книга № 4), 1 брой гривна от черно стъкло, 1 брой глинен прешлен, 3 броя тежести за стан, 1 брой бронзов пръстен, 1 брой част от бронзов съд, 4 броя каменни бойни топки, 2 броя каменни чукала и др. (по инвентарна книга № 5), както и липса на 142 движими културни ценности от Фонд „Нумизматика“ – престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК.

По досъдебното производство били извършени разпити на свидетели, а именно: на свид. П.Д.П. (л. 109 – 122, л. 242 – 243 и л. 254 – 255, том 2 от ДП), на свид. И.Д.С. (л. 123 – 125, том 2 от ДП), на свид. К.Г.В. (л. 126 - 128, том 2 от ДП), на свид. Т.М.К. – Р. (л. 129 – 130, том 2 от ДП), на свид. В.И.И. (л. 131 – 132, том 2 от ДП), на свид. З.П.М. (л. 157 – 162, том 2 от ДП), на свид. М.К.А. – Д.(л. 211 – 220, том 2 от ДП), на свид. С.Г.И. (л. 234 – 237, том 2 от ДП), на свид. П.Н.К. (л. 238 – 239, том 2 от ДП) и на свид. И.В.Ж. (л. 240 – 241, том 2 от ДП).

По досъдебното производство е приложена Справка за работещите в ИМ – Нова Загора за периода от 01.07.2008 год. до датата на изготвяне на справката, от която се установява, че свид. К.Г.В. е заемал следните длъжности: „Уредник“ от м. ноември 1990 год. до м. 01.2004 год., „Директор“ от м.01.2004 год. до 23.01.2009 год. и „Уредник, работещ в отдел „Археология“ от 15.12.2010 год. до 04.02.2016 год.; свид. В.И.И. е заемал длъжността „Уредник, работещ в отдел „Археология“ от 01.09.1987 год., а свид. Т.М.К. – Р. е заемала следните длъжности: „Уредник, работещ в отдел „Археология“ от 01.03.1978 год. до 28.04.2016 год., „Директор“ от 04.12.2009 год. до 06.06.2010 год. и „Директор по заместване“ от 13.09.2010 год. до 22.10.2010 год. (л. 143 – 146, т. 1 от ДП).

По досъдебното производство са приложени заверени копия от три длъжностни характеристики за длъжността „уредник“ в отдел „Археология“ в ИМ – Нова Загора, като свид. В.И.И. е запознат с длъжностната характеристика на 10.05.2005 год., свид. К.Г.В.  е запознат с длъжностната характеристика на 13.12.2010 год., а свид. Т.М.К. – Р. е запозната с длъжностната си характеристика на 10.05.2005 год. От тези три длъжностни характеристика се установява, че същите са идентични за всеки един от тези трима свидетели, като в тях в раздел 5. „Преки задължения“, т. 6 е записано „Грижи се за съхраняването на поверения му фонд. Носи материална отговорност“, в раздел 10. „Знания, умения, опит“ в графата „Специални умения (компетенции)“ изрично е посочено, че заемащият длъжността следва да познава и прилага ЗПКМ, Правилник за устройството и дейността на музеите, Правилник за устройството и дейността на ИМ – Нова Загора, ЗЗРК, Наредба № 2 за определяне възнагражденията на  движими паметници на културата, предоставени на музеите и др. нормативни документи, касаещи музейното дело (л. 74 – 91, т. 2 от ДП).

По досъдебното производство  е приложено копие от Констативен протокол вх. № 10-00-229/06.07.2015 год. по описа на Министерството на културата за извършена в периода 01.06. – 03.06.2015 год. проверка от комисия във връзка със сигнал относно нарушения на ЗКН по съхранение и опазване на ДКЦ в ИМ – Нова Загора. В посочения протокол в раздел V. „Указания за последващи действия“ са дадени следните разпореждания: в т. 3 - Да се представи протокол за извършена цялостна инвентаризация на фондовете на ИМ – Нова Загора, съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6 за формиране и управление на музейните фондове, в срок до 15.12.2015 год. в ГД ИОКН; в т. 5 – да се определят с нарочни заповеди лицата имащи право да извършват вписвания на ДКЦ, всяко допълнително вписване за тях, както и тяхното отписване от инвентарните книги в срок до 20 работни дни (л. 135 – 144, т. 2 от ДП).

По досъдебното производство е приложено копие от Констативен протокол вх. № 10-00-196/01.08.2016 год. по описа на Министерството на културата за извършена на 07.07.2016 год. проверка от комисия на обект: комплекс „Източната могила“, в землището на с. Караново, община Нова Загора, по сигнал от свид. В.И., уредник в ИМ – Нова Загора (л. 229 – 232, т. 2 от ДП).

По досъдебното производство е приложено копие от Констативен протокол вх. № 10-00-278/29.09.2016 год. по описа на Министерството на културата за извършена в периода 11.07.2016 год. – 15.07.2016 год. проверка от комисия във връзка с писмо относно нарушения на ЗКН по съхранение и опазване на ДКЦ в ИМ – Нова Загора.  В посочения протокол в раздел „Заключение“ е посочено, че през годините в ИМ – Нова Загора са допускани системни нарушения на ЗПКМ, НООДПК, а след 2009 год. е на ЗКН и поднормативните му актове; както и че е констатиран силно занижен административен контрол от страна на сменялите се през годините директори и неизпълнение на голяма част от задълженията на уредниците – археолози. В протокола в раздел „Указания за последващи действия“ са дадени следните разпореждания: т. 1 - Да се представи протокол за извършена цялостна инвентаризация на фондовете на ИМ – Нова Загора, съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6 за формиране и управление на музейните фондове, със сверяване на ДКЦ-тата с описанието в съответната инвентарна книга в срок до 30.06.2017 год. в ГД ИОКН; в т. 2 – Уредниците – археолози да предадат на директора с протокол и подробен опис съхраняваните все още от тях археологически находки с полеви инвентарни номера от различни обекти, съответстващи на записите в полевите инвентарни книги, които също да бъдат предадени в Научния архив на музея; т. 3 . Директорът на ИМ – Нова Загора да отправи искане до директор на музей по чл. 8, ал. 1 от Наредба № Н-3 от 03.12.2009 год. за реда за извършване на идентификация и за водене на Регистъра на движими културни ценности, за извършване на идентификация на заварените, при влизането в сила на ЗКН археологически културни ценности, както и на придобитите от музея след април 2009 год. (тези с полеви инвентарни номера, както и тези без каквито и да е номера); т. 6 – Да се определят с нарочни заповеди лицата имащи право да извършват вписвания на ДКЦ, всяко допълнително вписване за тях, както и тяхното отписване от инвентарните книги, съгласно чл. 13, ал. 2 от Наредба № Н-6 за музейните фондове (л. 178 – 199, т. 2 от ДП).

По досъдебното производство е приложено заверено копие от Констативен протокол вх. № 10-00-251/02.08.2017 год. по описа на Министерството на културата за извършена в периода 31.07.2017 год. – 02.08.2017 год. проверка от комисия по спазване на ЗКН и подзаконовите нормативни актове в ИМ – Нова Загора, на основание Заповед № РД 09-534/28.07.2017 год. на Министъра на култура. В посочения протокол в раздел IV. „Указания за последващи действия“ са дадени следните разпореждания: в т. 3 - Директорът на музея да представи протокол за извършена цялостна инвентаризация на фондовете на ИМ – Нова Загора, съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6 за формиране и управление на музейните фондове, със сверяване на движимите културни ценности с описание в съответната инвентарна книга в срок до 30.09.2017 год. в ГД ИОКН; в т. 4 – уредниците – археолози, при които все още се съхраняват археологически находки с полеви инвентарни номера от различни обекти, съответстващи на записите в полевите инвентарни книги, да ги предадат на директора с протокол и подробен опис, като полевите инвентарни книги също да бъдат предадени в Научния архив на музея; т. 5 – след завършване на пълната инвентаризация и извършването на идентификация, директорът на ИМ – Нова Загора да разпореди в едномесечен срок вписването в инвентарната книга на основен фонд на отдел „Археология“ на археологическите движими културни ценности, съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредба № Н-6 от 11.12.2009 год. за формиране и управление на музейните фондове (в сила от 08.01.2010 год.), а в т. 7 – да се определят с нарочни заповеди, лицата имащи право да извършват вписвания на ДКЦ, всяко допълнително вписване за тях, както и тяхното отписване инвентарните книги, съгласно чл. 13, ал. 2 от Наредба № Н-6 за музейните фондове (л. 156 – 168, т. 1 от ДП).

По досъдебното производство е приложено заверено копие от Констативен протокол вх. № 45-00-422/17.09.2018 год. по описа на Министерството на културата за извършена в периода 03 – 07.09.2018 год. проверка от комисия, във връзка с нарушения на ЗКН по съхранение и опазване на ДКЦ в ИМ – Нова Загора. В посочения протокол в раздел III „Констатации при проверка на място“, в т. 5 е отразено констатираното в Протокол вх. № МФ-03-01-47/26.02.2018 год. на комисията по отношение на отдел „Археология“, в Протокол вх. № МФ-03-01-46/26.02.2018 год. комисията по отношение на отдел „Археология“, фонд „Нумизматика“ и в Протокол вх. № МФ-03-01-48/26.02.2018 год. на комисията по отношение на ДКЦ в Основен и Научно – спомагателен фонд на отдел „Археология“, като е посочено, че в грубо нарушение на ЗПКМ и ЗКН, както и на подзаконовите им нормативни актове, наличните археологически културни ценности, в основната си част придобити при археологически проучвания, не са заведени в инвентарните книги на основен фонд на отдел „Археология“; както и че на заварените при влизането в сила на ЗКН неинвентирани археологически културни ценности не е извършена задължителната идентификация, в нарушение на § 15, ал. 2 от ПЗР на ЗКН (в едногодишен срок от влизането в сила на ЗКН, т.е. до април 2010 год.), респективно същите не са заведени в инвентарните книги на основен фонд на отдел „Археология“. В протокола в раздел IV. „Указания за последващи действия“ са дадени следните разпореждания: в т. 2 - Директорът на музея да представи протокол за извършена цялостна инвентаризация на фондовете на ИМ – Нова Загора, съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6 за формиране и управление на музейните фондове, със сверяване на движимите културни ценности с описание в съответната инвентарна книга в срок до 30.09.2017 год. в ГД ИОКН; т. 3 – след завършване на пълната инвентаризация и извършването на идентификация, директорът на ИМ – Нова Загора да разпореди в едномесечен срок вписването в инвентарната книга на основен фонд на отдел „Археология“ на археологическите движими културни ценности, съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредба № Н-6 от 11.12.2009 год. за формиране и управление на музейните фондове (в сила от 08.01.2010 год.) (л. 54 – 70, т. 2 от ДП).

По досъдебното производство е приложено заверено копие от Заповед № 109/04.08.2015 год. на Директора на ИМ – Нова Загора относно извършване на проверка за наличието, вида и състоянието на движимите културни ценности съхранявани в помещенията,  използвани от уредниците от Отдел „Археология“ в музея  (л. 171 – 172, т. 1 от ДП) и заверено копие от Заповед № 86/29.06.2015 год. на Директора на ИМ – Нова Загора относно извършване на цялостна инвентаризация на музейните фондове в ИМ – Нова Загора  (л. 173 – 174, т. 1 от ДП).

По досъдебното производство е приложено заверено копие от Протокол за извършена проверка съгласно Заповед № 109/04.08.2015 год. на Директора на ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-01-48/26.02.2018 год., в който е отразена обобщена информация за движимите археологически ценности от Отдел „Археология“, именно: установени в наличност движими археологически ценности, за които са представени полеви инвентарни книги - 1238 движими археологически ценности, вписани под 1194 полеви инвентарни номера; установени били в наличност движими археологически ценности, за които НЕ били представени полеви инвентарни книги – 11410 движими археологически ценности, вписани по 10452 полеви инвентарни номера; както и движими археологически ценности с поставени от комисията временни номера – 3394 движими археологически ценности с нечетливи или изтрити полеви инвентарни номера, на които комисията е поставила 1867 временни номера. В същия протокол е отразена обобщена информация за движимите археологически ценности от фонд „Нумизматика“, а именно: установени в наличност движими археологически ценности, за които НЕ били представени полеви инвентарни книги – 31 движими археологически ценности, вписани под 30 полеви инвентарни номера; движими археологически ценности с поставени от комисията временни номера – 445 движими археологически ценности без инвентарни номера, на които комисията е поставила 11 временни номера; както и движими археологически ценности, на които комисията е поставила временни номера – 84 движими археологически ценности, които не са инвентирани и на които комисията не е поставила временни номера (л. 175 – 185, т. 1 от ДП).

По досъдебното производство е приложено заверено копие от Протокол за извършена цялостна инвентаризация в ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-01-47/26.02.2018 год., в който е отразено, че проверката е извършена в присъствието на свид. Т.К. – Р., свид. В.И.  и свид. К.В. – уредници в Отдел „Археология“, като подробно са описани констатациите по всяка една инвентарна книга в Отдел „Археология“, а именно:

1) Инвентарна книга № 3 – отговорник за книгата била свид. Т.К. – Р.; комисията не е установила наличието на 40 движими културни ценности вписани под 40 инвентарни номера, описани в Приложение № 1 от протокола;

2) Инвентарна книга № 4 – отговорник за книгата била свид. Т.К. – Р.; комисията не е установила наличието на 70 движими културни ценности вписани под 66 инвентарни номера, описани в Приложение № 2 от протокола;

3) Инвентарна книга № 5 – отговорник за книгата била свид. Т.К. – Р.; комисията не е установила наличието на 118 движими културни ценности вписани под 106 инвентарни номера, описани в Приложение № 3 от протокола;

4) Инвентарна книга № 6 – отговорник за книгата била свид. Т.К. – Р.; комисията не е установила наличието на 31 движими културни ценности вписани под 31 инвентарни номера, описани в Приложение № 4 от протокола;

5) Инвентарна книга № 7 – отговорник за книгата бил свид. В.И.; комисията не е установила наличието на 90 движими културни ценности вписани под 89 инвентарни номера, описани в Приложение № 5 от протокола;

6) Инвентарна книга № 8 – отговорник за книгата бил свид. В.И.; комисията не е установила наличието на 124 движими културни ценности вписани под 22 инвентарни номера, описани в Приложение № 6 от протокола;

7) Инвентарна книга № 9 (СМ Дядово) – отговорник за книгата била свид. Т.К. – Р.; комисията не е установила наличието на 129 движими културни ценности вписани под 129 инвентарни номера, описани в Приложение № 7 от протокола.

В т. IV от протокола били подробно посочени по инвентарни книги неустановените в наличност определени бройки движими културни ценности от инвентарни номера с вписани под тях повече от една движима културна ценност, намиращи се в различни помещения на ИМ – Нова Загора. В Приложение № 8 към протокола били описани и движимите културни ценности от основен фонд – Нумизматика, които не били установени в наличност, а именно движими културни ценности от инвентарни номера, при които липсват всички бройки – 38 движими културни ценности, вписани под 10 инвентарни номера (л. 186 – 220, т. 1 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № МФ-01-07-145/26.11.2018 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложенията към него се установява, че при проверката в отдел „Археология“ са открити 305 броя ДКЦ без инвентарни номера (приложение № 2) и 647 броя ДКЦ с полеви инвентарни номера (приложение № 3) (л. 10 – 128, т. 3 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № МФ-01-11-16/15.01.2019 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложенията към него се установява, че при проверката на метална каса в отдел „Археология“ са открити 35 броя ДКЦ с полеви инвентарни номера (приложение № 2) и 10 броя ДКЦ без инвентарни номера (приложение № 3) и  (л. 129 – 137, т. 3 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Допълнение към протокол от извършена цялостна инвентаризация в ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-02-56/02.04.2019 год. по описа на ИМ – Нова Загора се установява, че след направените проверки било установено наличието на 196 движими културни ценности, вписани под 93 инвентарни номера в Основния фонд на отдел „Археология“ и 1854 движими археологически ценности, на които са поставени 1184 полеви инвентарни номера или временни номера, т.е. те не са вписани в инвентарните книги на музейните фондове; както и че всички тези движими културни и археологически ценности не били показани от уредниците (Т.К. – Р., К.В. и В.И.) по време на инвентаризацията (л. 143 – 146, т. 3 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № МФ-01-11-59/02.04.2019 год. по описа на ИМ – Нова Загора и списък към него се установява, че в списъка са посочени движимите културни ценности, включени в книгите за Основния фонд на отдел „Археология“ (фонд „Археология“ и фонд „Нумизматика“), които не са представени от бившите уредници от отдела В.И., К. В. и Т.К. – Р. и са ненамерени и липсващи към датата на издаване на заповед № РД-07-44/26.03.2019 год., а именно: 138 броя движими културни ценности от 33 инвентарни номера във фонд „Нумизматика“ и 587 броя движими културни ценности от 429 инвентарни номера във фонд „Археология“. От приложените към протокола списъци по инвентарни книги се установява следното: 1) вписани в инвентарна книга № 2 и ненамерени при извършената проверка 10 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 12.11.1961 год. до 14.12.1977 год.; 2) опис на неустановените в наличност движими културни ценности от номера с повече от една бройка от Основен фонд „Нумизматика“ са с дати на записване в периода от 10.12.1961 год. до 08.11.1974 год.; 3) опис на неустановените в наличност движими културни ценности от номера с повече от една бройка от Основен фонд „Нумизматика“ са с дати на записване на 15.09.1962 год. и 04.04.2011 год.; 4) вписани в инвентарна книга № 3 и ненамерени при извършената проверка 32 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 01.02.1995 год. до 25.11.1961 год.; 5) вписани в инвентарна книга № 4 и ненамерени при извършената проверка 52 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 28.11.1961 год. до 28.11.1963 год.; 6) вписани в инвентарна книга № 5 и ненамерени при извършената проверка 98 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 16.12.1961 год. до 1971 год.; 7) вписани в инвентарна книга № 6 и ненамерени при извършената проверка 27 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 1972 год. до 1976 год.; 8) вписани в инвентарна книга № 7 и ненамерени при извършената проверка 48 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 21.12.1977 год. до 12.04.1994 год.; 9) вписани в инвентарна книга № 8 и ненамерени при извършената проверка 13 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 30.10.1995 год. до 28.02.2008 год.; 10) вписани в инвентарна книга № 9 и ненамерени при извършената проверка 126 броя движими културни ценности са с дати на записване в периода от 24.08.2005 год. до 07.06.2007 год.; 11) неустановени в наличност определени бройки движими културни ценности от инвентарни номера с вписани под тях повече от една движими културни ценности, намиращи се в различни помещения на ИМ – Нова Загора са с дати на записване в периода от 05.11.1961 год. до 24.10.1991 год. (л. 147 – 208, т. 3 от ДП).

По досъдебното производство са приложени девет броя сканирани и качени на пет броя оптични носители копия на инвентарните книги в отдел „Археология“ заведени в Книга за регистрите с инвентарни номера от Инвентарен № 1 до Инвентарен № 9 включително (л. 221, т. 1 от ДП).

По досъдебното производство е приложено писмо от Заместник – министър на културата, като със същото са приложени заверени копия от: Заповед № РД09-128/31.03.2009 год. на Министъра на културата (относно определяне на комисия, която в периода от 30.03.2009 год. до 03.04.2009 год. да извърши проверка по спазване на ЗПКМ и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане в ИМ – Нова Загора, като комисията следвало да представи протокол за извършената проверка в срок от 10 работни дни от приключването й); писмо от Заместник – министъра на културата до Главния прокурор на Република България; писмо от Министъра на културата до Директора на РИМ – Сливен (в което е определен краен срок до 10 юли 2009 год. за извършване на пълна инвентаризация на музейния фонд на ИМ – Нова Загора) и писмо на Министъра на културата до Директора на РИМ – Сливен (в което е определен срок до 10 юни 2009 год. за извършване на пълна инвентаризация по ЗДПК в ИМ – Нова Загора). В писмото е посочено, че в Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ не се съхранява Констативен протокол от извършената проверка, тъй като дирекцията е сформирана и е част от специализираната администрация на МК от 02.10.2009 год. (л. 247 – 252, т. 1 от ДП).

От приложеното заверено копие от изготвена от Община Нова Загора справка относно бившите директори на ИМ – Нова Загора се установява, че К.Г.В. бил директор в периода от 01.01.2004 год. до 01.02.2009 год., Т.М.К. – Р. е била ВрИД в периода от 04.12.2009 год. до 06.06.2010 год. и от 13.09.2010 год. до 22.10.2010 год. (л. 256, т. 1 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № 154/06.12.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложенията към него се установява, че при проверката на полевата документация от „Спасителни археологически разкопки на колесници в м. „Трите могилки“, с. Кортен, Новозагорско 2004“ е направено сравнение между описаните в полевата инвентарна книга археологически находки и инвентираните в книгата за основен фонд на отдел „Археология“ движими културни ценности, като е установено, че 34 полеви инвентарни номера на находки не са инвентирани в книгата за основен фонд на отдел „Археология“; че не било открито наличие на описи и разписка за предаване находките за съхранение във фондовете на музея и документ издаден от директора на музея удостоверяващ приемането им; както и че било открито удостоверение от директора на ИМ – Нова Загора свид. Т.К. – Р. (научен ръководител на проучванията в м. „Трите могилки“, землището на с. Кортен от 2004 год.) в уверение на това, че материалите от разкопките са постъпили и се съхраняват във фонда на ИМ – Нова Загора (л. 164 – 175, т. 4 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № 153/29.11.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложенията към него се установява, че при проверката на полевата документация от „Аварийно археологическо проучване на извънмогилно пространство на могилен некропол „Триъгълника“, Община Нова Загора 2007 год.“ е направено сравнение между описаните в полевата инвентарна книга археологически находки и инвентираните в книгата за основен фонд на отдел „Археология“ движими културни ценности, като е установено, че нито една от описаните в полевата инвентарна книга археологически находки не е инвентирана в книга за основен фонд на отдел „Археология“; както и че липсват каквито и да било документи, разписки или описи за предаването на находките във фондовете на ИМ – Нова Загора (л. 176 – 195, т. 4 от ДП).

От приложения по досъдебното производство заверено копие от Протокол с вх. № МФ-01-11/20.12.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложенията към него се установява, че при проверката на полевата документация от „Аварийно археологическо проучване на „Източна могила“, част от могилен некропол, северно от с. Караново, Община Нова Загора за 2008 год. е направено сравнение между описаните в полевата инвентарна книга археологически находки и инвентираните в книгата за основен фонд на отдел „Археология“ движими културни ценности, като е установено, че нито една от находките в полевата инвентарна не е инвентирана в книга за основен фонд на отдел „Археология“; както и че липсват каквито и да било документи, разписки или описи за предаването на находките във фондовете на ИМ – Нова Загора (л. 196 – 207, т. 4 от ДП).

Въз основа на събраните до настоящия момент по ДП писмени и гласни доказателства в постановлението на ОП – Сливен е посочено, че правните изводи са съобразени със Закона за амнистия (обн., ДВ бр. 26/07.04.2009 год., в сила от 22.04.2009 год.), освобождаващ от наказателна отговорност лицата, които до 01.07.2008 год. са извършили престъпления по непредпазливост, за които по закон се предвижда лишаване от свобода до 5 години или друго по - леко наказание, което включва деянията с правна квалификация по чл. 219, ал. 1 от НК. Посочено е, че по делото не са събрани доказателства за виновността на конкретно лице в извършване на престъпление по чл. 219 от НК или друго длъжностно престъпление, доколкото в нито един момент от създаването на ИМ - Нова Загора не е била извършвана пълна инвентаризация на фондовете на музея и липсва яснота и конкретика относно съхраняваните там движими културни ценности. Прието е от наблюдаващия прокурор, че липсва пълна документация за приетите, заведените и наличните през годините движими културни ценности, включително и за тези, открити при извършваните в региона теренни проучвания, което препятствало възможността за формулиране на обвинение спрямо определено длъжностно лице, вкл. и материално - отговорните лица от отдел „Археология“, във връзка с констатираните през 2019 год. липси на движими културни ценности. Посочено е, че неполагането на достатъчно грижи по смисъла на чл. 219, ал. 1 от НК съставлява правна квалификация, която следва да почива на конкретно установени по съдържание неправомерни действия и бездействия, установени за конкретно време или период, които да са довели до значителни, конкретно установени по вид и размер щети. Посочено е още, че доказателствата по делото установяват, че в ИМ - Нова Загора, до назначаването на свид. П.П. за директор през 2014 год., е съществувал документален хаос, грубо нарушаване на нормативно установените задължения за извършване на периодични инвентаризации, неспазване на изискванията за приемане на теренните археологически проучвания и редът за формиране, управление, идентификация и съхранение на музейните фондове; че опит за извършване на цялостна инвентаризация е направен от страна на Директора на музея - свид. К,В. през 2005 год.; както и че посочените нарушения били извършвани както от директорите на музея, така и от уредниците, в продължение на много години. Посочено е, че след встъпване в длъжност на свид. П.П. като Директор на ИМ - Нова Загора през 2014 год., определената с негова заповед комисия е започнала нова, цялостна инвентаризация на музейните фондове; че проверката приключила в цялост през м. март 2019 год. и е установила липсата на значителен обем от движими културни ценности и археологически находки, събрани в продължение на около 50 - 60 години, които според откритата и налична полева и инвентарна документация е трябвало да са намират в музейните фондове и главно в основен фонд „Археология“ и фонд „Нумизматика“. Посочено е, че като причини за тези липси самият директор посочва занижения през годините на съществуване на музея контрол по описване на откритите археологически находки по време на теренните проучвания, завеждането им в полевата и инвентарна документация, изготвянето на съответната документация по предаването и приемането им в музея; че било невъзможно да се установи кога, в какъв обем и поради какви причини са възникнали установените липси, както и кое е било МОЛ за тях; както и че според свид. В.И., свид. Т.К. – Р. и свид. К.В. причина за разминаванията на данните от инвентаризацията с наличните данни от полевата и инвентарна документация е липсата на компетентност и незнание по отношение на разпознаването по вид, предназначение, епоха и материал на отделните движими културни ценности от членовете на комисията, извършила инвентаризация. Прието е, че тъй като не са събрани категорични и безспорни доказателства, сочещи кога точно и кои като вид, брой и материал от липсващите движими културни ценности са изчезнали, по какъв начин е станало това, какви са причините за липсата им и дали изобщо липсват, наказателното производство следвало да бъде прекратено. Предвид изложеното на основание чл. 243, ал. 1, т. 1 вр. чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК, образуваното наказателно производство водено за престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК следвало да бъде прекратено.

В жалбата против Постановлението за прекратяване на наказателното производство се твърди, че за постигане на „яснота и конкретика“, относно движими културни ценности, съхранявани в музея, респ. установяването на пълната документация за приетите, заведените и наличните през годините движими културни ценности, както и другите признаци от обективната страна на фактическия състав на деянието по чл. 219, ал. 1 от НК, е следвало да бъде предмет на археологическа експертиза, от тричленен или петчленен състав от независими археолози и нумизмати, които да отговорят на конкретно поставени в жалбата въпроси. Твърди се, че относно финансовата стойност на предметите с археологически произход, следва да се има предвид, че пазарната стойност в случая не може да бъда водеща при квалифицирането на тежестта на извършените деяния. Посочва се, че при археологическите предмети водеща е тяхната историческа, културна, научна, художествена и експозиционна стойност в контекста на местонамирането им; както и че тъй като те са археологически обекти, които не са идентифицирани и регистрирани, съгласно разпоредбите на ЗКН, за тях важи категорията „национално богатство“, предоставяна им от чл. 146, ал. 3 от същия закон. Твърди се, че неправилно правните изводи в постановлението са съобразени със Закона за амнистия (обн., ДВ бр. 26/07.04.2009 год., в сила от 22.04.2009 год.), като било нелогично съобразяването с този закон, доколкото се твърди, че такива лица не са установени, след като не били установени определени виновни длъжностни лица, следвал въпроса на какво основание се приема, че следва да се приложи института на амнистия, доколкото амнистията се прилагала спрямо конкретни физически лица за конкретни техни деяния. Освен това се посочва, че този закон се отнасял единствено до лицата, които до 01.07.2008 год. са извършили престъпления по непредпазливост, а в обжалваното постановление има данни, че материално - отговорни лица от отдел „Археология“ са извършвали своята отчетническа дейност в продължителен период след 01.07.2008 год. Посочено е още в жалбата, че приложения Закон за амнистия касае единствено престъпления по непредпазливост, като в случая бил цитиран чл. 219, ал. 1 от НК, но фактическата обстановка не била изследвана с оглед наличието на признаците на фактическите състави на чл. 219, ал. 3 и ал. 4 от НК, които съдържат квалифицирани състави на деянието по чл. 219, ал. 1 и ал. 2 от НК, които може да са извършени умишлено. Посочено е в жалбата, че по отношение на констатациите за установените в канцеларията на свид. В.И. непредадени по надлежния ред в музея движими културни ценности били нарушени разпоредбите на чл. 16, ал. 1, ал. 3 и ал. 6, както и чл. 24, ал. 1 от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 год. за извършване на теренни археологически проучвания, както и чл. 9, ал. 3, ал. 7 и ал. 8 от Наредба № Н-6 от 11.12.2009 год. за формиране, управление и идентификация на музейните фондове; както и че непредаването, и още повече, отказа за предаване на ръководството на музея на находките пряко е възпрепятствало провеждането на процедурите по идентификация, вписване във фондовете, предприемане на мерки за консервация и реставрация от специалист, научна обработка и популяризиране на културното наследство от проучваните археологически обекти, които дейности по същество са основни дейности на музея. Посочено е още, че в грубо нарушение на ЗПКМ и ЗКН, както и на подзаконовите им нормативни актове, наличните археологически културни ценности, в основната си част придобити при археологически проучвания, не са заведени в инвентарните книги на основен фонд на отдел „Археология“ поради това, че научните ръководители - археолози не са положили необходимата грижа за археологическите културни ценности по предвидения в подзаконовата уредба ред, въпреки че в свидетелските си показания твърдят обратното. Твърди се, че на заварените при влизането в сила на ЗКН неинвентирани археологически културни ценности не била извършена задължителната идентификация, в нарушение на § 15, ал. 2 от ПЗР на ЗКН, респективно същите не са заведени в инвентарните книги на основен фонд на отдел „Археология“. Посочено е, че вместо да се провери и да се поискат документи от Националния архив на теренните археологически проучвания в НАИМ при БАН, НИНКН (съгласно чл. 25 от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 год.) се давало доверие на показания на лица, които са в явен конфликт на интереси като колеги и като длъжностни лица в йерархична зависимост в различни периоди. С жалбата се иска да се отмени обжалваното Постановление на ОП – Сливен изцяло и ДП да бъде върнато за продължаване на действията по разследването, респ. повдигане на обвинение при събиране на достатъчно доказателства за престъпление по чл. 219, ал. 1 и ал. 3 от НК спрямо виновните материалноотговорни длъжностни лица, бивши служители на ИМ – Нова Загора.

Съдът намира за основателни възраженията на жалбоподателя относно събраните по делото доказателства. От събраните до момента по ДП писмени доказателства се установява, че при приключилата през 2019 год. цялостна инвентаризация в ИМ - Нова Загора, по отношение на Отдел „Археология“ било установено, че има движими културни ценности без инвентарни номера, движими културни ценности с полеви инвентарни номера, както и липсата на множество движими културни ценности, които са били вписани в инвентарните книги. Установява се още, че уредници в този отдел са били свидетелите В.И., Т.К.- Р. и К.И.. В тази връзка по ДП не е изследван въпросът с организацията на работа в Отдел „Археология“, а именно имало ли е вътрешно разпределение на задълженията на тримата уредници в отдела и ако е имало - с какъв акт е станало това и от кой момент, доколкото от писмените доказателства се установява, че в отдела има разделение на фонд „Археология“ и фонд „Нумизматика“, както и че уредниците са отговаряли за различни инвентарни книги в Отдел „Археология“ (видно от Протокола за извършена цялостна инвентаризация в ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-01-47/26.02.2018 год.). Следва да се отбележи, че в чл. 21, ал. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 год. за формиране и управление на музейните фондове (обн., ДВ, бр.2/08.01.2010 год.) изрично е предвидено директорът на музея с писмена заповед да определи длъжностните лица, които отговарят за приемането и съхраняването на движимите културни ценности в музейните фондове. Освен това видно от приложените по ДП заверени копия от констативни протоколи, още от първия, а именно - от Констативен протокол вх. № 10-00-229/06.07.2015 год. по описа на Министерството на културата в т. 5 е посочено да се определят с нарочни заповеди лицата имащи право да извършват вписвания на ДКЦ, всяко допълнително вписване за тях, както и тяхното отписване от инвентарните книги в срок до 20 работни дни. В хода на разследването не е установено защо въведеното с чл. 21, ал. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 год. за формиране и управление на музейните фондове задължение не е изпълнено, както и защо не е изпълнено даденото указание в констативния протокол от 2015 год., доколкото това указание се повтаря и в следващите констативни протоколи от 2016 год. и 2017 год. и изобщо издадена ли е такава заповед и кога. Изследването на тези обстоятелства е необходимо, с оглед на установеното, че и тримата уредници - свид. В.И., свид. Т.К. – Р. и свид. К.В., съгласно длъжностните си характеристики имат задължение да се грижат за съхраняването на поверения им фонд и същите носят материална отговорност.

Съдът намира, че посоченото в постановлението, че според свид. В.И., свид. Т.К. – Р. и свид. К.В. причина за разминаванията на данните от инвентаризацията с наличните данни от полевата и инвентарна документация е липсата на компетентност и незнание по отношение на разпознаване по вид, предназначение, епоха и материал на отделните движими културни ценности от членовете на комисията, извършила инвентаризация, е необосновано. Видно от приложеното по ДП заверено копие от Протокол за извършена цялостна инвентаризация в ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-01-47/26.02.2018 год., в същия изрично е отразено, че проверката е извършена в присъствието именно на свид. Т.К. – Р., свид. В.И.  и свид. К.В. – уредници в Отдел „Археология“, т.е. същите са присъствали инвентаризацията. Освен това в този протокол е посочено, че всички движими културни ценности са били прегледани, като било установено съответствието между обозначените им инвентарни номера и вписванията в инвентарните книги. По отношение на този протокол следва да се отбележи, че в същия подробно са описани неустановените недвижими културни ценности по инвентарни книги, като е посочено кой е отговорника за всяка една от тях. Освен това в приложеното заверено копие от Протокол с вх. № МФ-01-11-59/02.04.2019 год. по описа на ИМ – Нова Загора и приложените към него списъци са посочени датите на записване на всяка една от тези неустановени движими културни ценности. Ето защо е било необходимо да се установи в хода на разследването от коя дата всеки един от тримата уредници е отговарял за съответната инвентарна книга, т.е. да се установи дали неустановени при инвентаризацията движими културни ценности са били записани в инвентарните книги след като е било възложено на свидетелите свид. Т.К. – Р. и свид. В.И. да отговарят за тях. След като се установят тези обстоятелства, ако неустановените движими културни ценности са били записани в инвентарните книги по времето, когато тези свидетели са отговаряли за тях, следва да се проведат действия по разследването, с оглед установяване на причините за неустановяването на тези движими културни ценности.

Видно от материалите по ДП, по същото е приложено заверено копие от писмо от Министъра на културата до Директора на РИМ – Сливен, в което е определен краен срок до 10 юли 2009 год. за извършване на пълна инвентаризация на музейния фонд на ИМ – Нова Загора. По ДП не е извършена проверка какви действия са предприети в тази насока от Директора на РИМ – Сливен, извършена ли е била пълна инвентаризация на музейния фонд на ИМ – Нова Загора и ако не е била извършена, поради какви причини това не се случило.

От приложеното заверено копие от Протокол с вх. № 154/06.12.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора, касаещ проверката на полевата документация на „Спасителни археологически разкопки на колесници в м. „Трите могилки“, с. Кортен, Новозагорско 2004“ се установява, че 34 полеви инвентарни номера на находки не са инвентирани в книгата за основен фонд на отдел „Археология“; че не било открито наличие на описи и разписка за предаване находките за съхранение във фондовете на музея и документ издаден от директора на музея удостоверяващ приемането им; както и че било открито удостоверение от директора на ИМ – Нова Загора свид. Т.К. – Р. (научен ръководител на проучванията в м. „Трите могилки“, землището на с. Кортен от 2004 год.) в уверение на това, че материалите от разкопките са постъпили и се съхраняват във фонда на ИМ – Нова Загора. В хода на разследването не е изследван въпросът дали тези археологически находки действително са били предадени в ИМ – Нова Загора, съгласно действащата нормативна уредба, доколкото е посочено, че свид. Т.К. – Р. е заемала длъжността директор на ИМ – Нова Загора и същевременно е била й научен ръководител на проучванията.

От приложените заверени копия от Протокол с вх. № 153/29.11.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора и Протокол с вх. № МФ-01-11/20.12.2017 год. по описа на ИМ – Нова Загора касаещи проверката на полевата документация съответно на „Аварийно археологическо проучване на извънмогилно пространство на могилен некропол „Триъгълника“, Община Нова Загора 2007 год.“ и на „Аварийно археологическо проучване на „Източна могила“, част от могилен некропол, северно от с. Караново, Община Нова Загора за 2008 год. се установява, че по отношение на тези археологически находки е направено сравнение между описаните в полевата инвентарна книга археологически находки и инвентираните в книгата за основен фонд на отдел „Археология“ движими културни ценности, като е установено, че нито една от описаните в полевата инвентарна книга археологически находки не е инвентирана в книга за основен фонд на отдел „Археология“; както и че липсват каквито и да било документи, разписки или описи за предаването на находките във фондовете на ИМ – Нова Загора. Следвало е в хода на разследването да се установи кои са били научните ръководители на тези две проучвания, кой е следвало да предаде археологическите находки в ИМ – Нова Загора, кой от страна на ИМ – Нова Загора е следвало да ги приеме и ако същите са били предадени в ИМ – Нова Загора – били ли са вписани в инвентарните книги, на коя дата е станало това и същите налични ли са във фондовете на музея.

В тази връзка следва да се отбележи, че е основателно възражението в жалбата, че не е изследван въпросът колко обекта са били проучени в последните години в района на ИМ – Нова Загора, не е направено сравнение между наличната документация от теренните проучвания извършени в района, установените при инвентаризацията предмети и дадената теренна документация в НАИМ при БАН, както и че полевата документация, за която се твърди, че била предадена на музея, но не била налична, можела да бъде предоставена при поискване от НАИМ при БАН, където нейното предаване било задължително. Следвало е да се установи свид. Т.К. – Р., свид. В.И. и свид. К.В. – уредници в Отдел „Археология“, били ли са научни ръководители на проучвания в района на ИМ – Нова Загора, ако са били – кои са тези проучвания, описаните в полевата инвентарна книга археологически находки били ли са предадени по надлежния ред в ИМ – Нова Загора, били ли са инвентирани в книгата за основен фонд на отдел „Археология“ движими културни ценности и същите били са налични при проверката. Всички тези действия по разследването е необходимо да бъдат извършени доколкото свид. Т.К. – Р., свид. В. И. и свид. К.В. – уредници в Отдел „Археология“, в различни периоди от време двама от тях са заемали и длъжността Директор на ИМ – Нова Загора, а освен това до момента е установено, че свид. Т.К. – Р. е била и научен ръководител на проучване, при което не са били спазени изискванията за предаване на откритите археологически находки в ИМ – Нова Загора. С оглед заеманите от тях длъжности – уредник в ИМ – Нова Загора, директор в ИМ – Нова Загора и научен ръководител на проучвания, свид. Т. К. – Р., свид. В.И. и свид. К.В. са били запознати с нормативната уредба, касаеща музейното дело, в това число и нормативната уредба относно предаването на археологическите находки в музея, тяхното идентифициране и вписване в инвентарните книги.

В Констативен протокол вх. № 10-00-278/29.09.2016 год. по описа на Министерството на културата е дадено указание  в т. 2 – Уредниците – археолози да предадат на директора с протокол и подробен опис съхраняваните все още от тях археологически находки с полеви инвентарни номера от различни обекти, съответстващи на записите в полевите инвентарни книги, които също да бъдат предадени в Научния архив на музея, като това указание е повторено и в Констативен протокол вх. № 10-00-251/02.08.2017 год. по описа на Министерството на културата. Следвало е да се установи по време на разследването дали това указание е изпълнено, т.е. издавана ли е такава заповед, изпълнена ли е от уредниците и ако не защо, доколкото видно от Допълнение към протокол от извършена цялостна инвентаризация в ИМ – Нова Загора с вх. № МФ-03-02-56/02.04.2019 год. по описа на ИМ – Нова Загора след направените проверки било установено наличието на 1854 движими археологически ценности, на които са поставени 1184 полеви инвентарни номера или временни номера, т.е. същите не са вписани в инвентарните книги на музейните фондове; както и че всички тези движими културни и археологически ценности не били показани от уредниците (Т.К. – Р., К.В. и В.И.) по време на инвентаризацията. Още повече, че по ДП на л. 35, т. I е приложено заверено копие от Констативен протокол от 01.08.2018 год. на назначена комисия, в които е отразено, че свид. В.И. е отказал да изготви списък с опис на съхраняваните от него в канцеларията на отдел „Археология“ културни ценности, които да настоящия момент той не бил предал на ИМ – Нова Загора, на които не била направена идентификация и които не са вписани в инвентарните книги на музея.

В Констативен протокол вх. № 10-00-278/29.09.2016 год. по описа на Министерството на културата в т. 3 е посочено - Директорът на ИМ – Нова Загора да отправи искане до директор на музей по чл. 8, ал. 1 от Наредба № Н-3 от 03.12.2009 год. за реда за извършване на идентификация и за водене на Регистъра на движими културни ценности, за извършване на идентификация на заварените, при влизането в сила на ЗКН археологически културни ценности, както и на придобитите от музея след април 2009 год. (тези с полеви инвентарни номера, както и тези без каквито и да е номера), като в хода на разследването не е проверено дали такова искане е било отправено и какви са резултатите от същото.

В т. 5 от Констативен протокол вх. № 10-00-251/02.08.2017 год. по описа на Министерството на културата в и в т. 3 от Констативен протокол вх. № 45-00-422/17.09.2018 год. по описа на Министерството на културата е посочено, че след завършване на пълната инвентаризация и извършването на идентификация, директорът на ИМ – Нова Загора да разпореди в едномесечен срок вписването в инвентарната книга на основен фонд на отдел „Археология“ на археологическите движими културни ценности, съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредба № Н-6 от 11.12.2009 год. за формиране и управление на музейните фондове (в сила от 08.01.2010 год.), като не е установено по ДП дали това указание е било изпълнено.

С извършването на посочените по – горе действия по разследването следва да се установят броят на археологическите находки, открити при теренни проучвания, извършвани в района, които е следвало да бъдат предадени в ИМ – Нова Загора, кои са лицата, които е следвало да ги предадат, колко от тях действително са постъпили в музея и кои са длъжностните лица в ИМ – Нова Загора, които са ги приели, колко от приетите са били вписани в инвентарните книги, както и колко от тях са налични при извършената инвентаризация. При наличие на несъответствие между тях, следва да се установи на какво се дължи същото и кое е отговорното лице, както и преценка относно необходимостта от назначаване на посочената в жалбата археологическа експертиза от екип от независими експерти. Едва при събиране на всички относими доказателства може да се направи обоснован извод има ли извършено престъпление и от кое лице. В тази връзка е основателно възражението в жалбата, че приложението на разпоредбите на Закона за амнистия може да се направи едва след установяването на това има ли извършено престъпление от конкретно лице и дали същото е било извършено умишлено или по непредпазливост.

За пълнота следва да се отбележи, че след приключване на действията по разследването, същото следва да бъде предявено и на представител на Министерство на културата, доколкото съгласно разпоредбата на чл. 2а, ал. 1 от ЗКН, културните ценности, археологически обекти по смисъла на чл. 146, ал. 1, произхождащи от територията и акваторията на Република България, са публична държавна собственост. Непредявяването на разследването на ощетеното лице винаги съществено процесуално нарушение, тъй като е нарушено правото му да се запознае с материалите по разследването, да направи своите искания, бележки и възражения, по които съгласно чл. 229, ал. 3 от НПК, наблюдаващият прокурор се произнася в срок до седем дни, с постановление, което не подлежи на обжалване.

Едва след предявяване на разследването, обсъждането на направените искания, бележки и възражения, ако е необходимо събиране на допълнителни доказателства по делото и тяхното анализиране, може да се направи законосъобразен и обоснован извод, че деянието не е извършено или че извършеното деяние не съставлява престъпление.

Предвид гореизложеното необосновано и незаконосъобразно ОП – Сливен е приела, че следва да бъде прекратено наказателното производство водено за престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК. Ето защо съдът намира, че следва да отмени Постановлението за прекратяване на наказателното производство от 22.01.2021 год., като необосновано и незаконосъобразно и да върне делото на ОП – Сливен за продължаване на разследването по него.

Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 243, ал. 6, т. 3 от НПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Постановление за прекратяване на наказателно производство на ОП – Сливен от 22.01.2021 год., с което е прекратено наказателното производство водено за престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК, като НЕОБОСНОВАНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

ВРЪЩА делото на ОП – Сливен, с указание да извърши посочените в обстоятелствената част на определението действия по разследването.

 

Определението подлежи на обжалване и протестиране в 7-дневен срок от съобщаването му пред Апелативен съд - Бургас.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: