Р Е
Ш Е Н
И Е
№ ……..
гр. Вeлико Търново, 06.02.2020 год.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Великотърновският
районен съд, втори наказателен състав, в публично заседание на 31.10.2019 г., в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ
при секретаря В. Иванова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1055 по описа на съда за
Производство
по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на А.И.А. ***, представляван по пълномощие от адв. К.М. от ВТАК,
против Наказателно постановление № 177 от 03.06.2019 г. на Началника на отдел
"МРР Дунавска" при Главна дирекция "МРР" Митница Свищов, с което за нарушение и на
основание чл. 126, ал. 1, пр. 1 от Закон за акцизите и данъчните складове
/ЗАДС/ му е наложено административно наказание глоба в размер на 3 447.30 лева,
а на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС - предметът на нарушението -
В
съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, жалбоподателят поддържа
жалбата си.
Въззиваемата страна заема
становище, че НП е правилно и законосъобразно и като такова следва да се
потвърди.
Съдът,
след като обсъди събраните по делото доказателства, намери за установено от
фактическа и правна страна следното:
Административнонаказателното
производство е инициирано с акт за установяване на административно нарушение №
197 от 04.02.2019 г., затова, че на 10.11.2018 г. жалбоподателят А. държал на
приземен етаж /коридор и маза/ на частен дом - къща, находяща се в гр. Полски
Тръмбеш, обл. Велико Търново, ул. "Драва" № 8, в общо 25 броя
пластмасови туби с вместимост съответно 14 броя по
Актът за
установяване на административно нарушение е съставен в присъствието на
жалбоподателя, връчен му е надлежно и е подписан без възражения. Такива не са последвали
и в законоустановения тридневен срок.
Въз
основа на АУАН е последвало и издаването на обжалваното наказателно
постановление, в което наказващият орган е възпроизвел описаната в акта
фактическа обстановка, подвел е нарушението под санкционната разпоредба на чл.
126, ал. 1, пр. 1, т. 1 от ЗАДС, налагайки на жалбоподателя административно наказание глоба в
размер на 3 447.30 лева, а на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е отнел в полза
на държавата предмета на нарушението -
Към преписката са приложени доказателства за
компетентността на административно
наказващия орган да издава НП по ЗАДС.
Разпитаните по делото свидетели на
въззиваемата страна потвърждават направените с АУАН констатации.
Горната фактическа обстановка
съдът изведе след анализ на приобщените и относими към предмета на делото
гласни и писмени доказателства и доказателствени средства.
С оглед на установеното се
налагат следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
подадена е от надлежно легитимирано лице, в законоустановения срок, пред
компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е основателна.
В хода на административно
наказателното производство, чийто заключителен акт е ревизираното НП, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до
отмяна на това основание.
Налице е обаче неправилно
приложение на материалния закон. Настоящата въззивна инстанция счита, че
физическо лице не може да е субект на такова административно нарушение. Чл. 126 ЗАДС установява задължението за надлежното документиране на начисляване,
плащане и обезпечаване на акциз, т.е. съставянето на редовни документи,
удостоверяващи тези факти, и то от правоимащи лица, а не самото начисляване,
плащане или обезпечаване на акциза. Разпоредбата на чл. 126 от ЗАДС обезпечава
съставянето на редовна документация, която да удостоверява начисляването,
плащането и обезпечаване на акциза. Задължени да водят /и съответно да
разполагат/ с такава документация обаче, са само регистрирани по ЗАДС лица.
Това е така, защото чл. 43, ал. 1 от ЗАДС изчерпателно посочва кои лица могат
да начислят акциза и сред тях няма нерегистрирани такива. Това са лицата, които
само могат да създават документи, удостоверяващи начисляването на акциза, които
са и лицата, разполагащи с тях. Съответно чл. 44 от ЗАДС определя кой може да
плати акциза, като състави редовни документи за това и отново са посочени само
регистрирани лица. Лице, което не е регистрирано не може да притежава
документи, удостоверяващи начисляването и плащането на акциза, тъй като именно
то като производител или складодържател би следвало да ги съставя и държи.
Поради изложеното жалбоподателят няма задължение да съставя и да разполага с
документи, удостоверяващи начисляването, плащането или обезпечаването на
акциза, и не може да носи отговорност по чл. 126 от ЗАДС. Константната е
практика на Административен съд - Велико Търново е, че идеята на законодателя е
да санкционира по чл. 126 от ЗАДС лица, които макар и редовно регистрирани по
закона /като производители или складодържатели/ не изпълняват задължението си
да съставят редовни документи, които удостоверяват начисляването, плащането и
обезпечаването на акциза, а не да санкционира тези, които изобщо не са се
регистрирали като производители или складодържатели, но въпреки това извършват
присъщи дейности за такива. Лице, което не е регистрирано като производител или
складодържател не може изобщо да произвежда и съхранява стоки на склад и няма
как да съставя такива документи изобщо. Такова лице не може и да притежава
документи, удостоверяващи начисляването и плащането на акциза, тъй като именно
то като производител или складодържател би следвало да ги съставя и държи. Ето
защо и такова лице не може да отговаря по чл. 126 от ЗАДС, защото същото няма
законова възможност да състави и разполага с редовни книжа за това. Виж този
смисъл решение по КНАХД № 10324/2011 г., решение по
КНАХД № 10460/2013г., решение по КНАХД № 10096/2014 г., решение по КНАХД № 10255/2015 г., всичките по описа на
Административен съд - Велико Търново.
Налагането на административно
наказание без да е доказан съставът на съответното административно нарушение
което се претендира, е в пряко противоречие с принципа на законоустановеност на
основанията за ангажиране на административнонаказателна отговорност /чл. 6 от ЗАНН/. При липса на надлежно установено изпълнително деяние, то обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание
чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
177 от 03.06.2019 г. на Началника на отдел "МРР Дунавска" при Главна
дирекция "МРР" Митница Свищов,
с което на жалбоподателя А.И.А., с ЕГН **********,***, за нарушение и на
основание чл. 126, ал. 1, пр. 1 от Закон за акцизите и данъчните складове
/ЗАДС/ е наложено административно наказание глоба в размер на 3 447.30 лева, а
на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС предметът на нарушението -
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен
съд в 14 дневен срок от съобщенията до страните, че е изготвено и обявено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: