Решение по дело №100/2023 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 178
Дата: 4 май 2023 г.
Съдия: Жанета Димитрова Георгиева
Дело: 20234400100100
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 178
гр. Плевен, 04.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЛЕВЕН в публично заседание на осемнадесети
април през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЖАНЕТА Д. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря Й. СТ. К.
като разгледа докладваното от ЖАНЕТА Д. ГЕОРГИЕВА Гражданско дело
№ 20234400100100 по описа за 2023 година
Постъпила е искова молба /ИМ/ от Държавен фонд „Земеделие“, гр. С.
/ДФЗ, гр. С./ чрез пълномощника му юрисконсулт Т.В. против „БУЛГАР
ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б., представлявано от
управителя В.Г.С., с която са предявени обективно съединени установителни
искове с правно основание чл. 422 от ГПК вр. чл. 79 ал. 1 и чл. 86 от ЗЗД за
установяване съществуването на паричните вземания на Държавен фонд
„Земеделие“, гр. С. по заповед за изпълнение на парично задължение по реда
на чл. 417 ГПК № 98/18.03.2021 г. по ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС –
Левски, поправена по реда на чл. 247 от ГПК с определение № 1/04.01.2022 г.
по същото дело, които вземания са както следва:
вземане в размер на сумата от 52 423,78 лв., представляваща главница
по договор № 15/693727/0140998 от 15.04.2019 г., ведно със законната лихва
върху тази сума, считано от датата на подаване на заявлението - 16.03.2021 г.
до окончателното изплащане на вземането;
вземане в размер на 5 961,09 лв., представляващо лихва за забава върху
сумата от 31 191,73 лв. за периода 18.04.2019 г. до 15.03.2021 г.;
вземане в размер на 2 152,69 лв., представляващо лихва за забава върху
сумата от 21 232,05 лв. за периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г..
Ищецът твърди, че е инициирал заповедно производство пред РС -
1
Левски, издадена е заповед№ 98/18.03.2021 г. по ч.гр.д. № 219/2021 г. по
описа на РС – Левски за изпълнение на парично задължение въз основа на
документ по чл. 417 от ГПК и изпълнителен лист, но на 18.07.2022 г. е
получил разпореждане на съда, с което му е указано да предяви иск относно
вземането си поради постъпило възражение от страна на длъжника.
Ищецът твърди, че след проведена административна процедура,
подробно описана в ИМ по кандидатстване и одобряване между страните е
сключен Договор №15/693727/0140998/15.04.2019 г. за предоставяне на
Държавна помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти
за хуманно отношение към птиците" /наричан за краткост Договора/, по
силата на който ответното дружество, в качеството на земеделски стопанин се
е задължило за срок от 5 години, считано от датата на първото кандидатстване
по съответната мярка да изпълнява задължението по следните мерки: по
мярка А) да използва фуражи, съдържащи деоксиниваленол не повече от 2.5
мг/кг - бройлери 33 000 бр., по мярка В) да подобрява условията за хуманно
отношение към птиците по време на транспорт - 33 000 бр.; по мярка Г) да
намалява емисиите на амоняк с 30 % (гарантиране на концентрация на NH3
до 14 ppm) чрез добавяне в системата на силикатни материали (перлит,
алуминосиликати - каолин, бентонит, зеолит и др..Твърди се, че за поетите
задължения и техния срок, представителят на ответното дружество е
подписал и Обща декларация, от т. 3 на която се установява, че е уведомен за
характера на помощта и се задължава да изпълнява доброволно поетите
ангажименти за посочения по-горе период. Твърди се също, че със
заявлението, с което е кандидатствал за помощта представителят на ответното
дружество също е декларирал, че е запознат с условията и реда, посочени в
Указанията за прилагане на схемата за държавна помощ, приети с Протокол
№122/16.01.2018г. на УС на ДФ "Земеделие", като е представил
удостоверение за регистрация на животновъден обект №101/33184 от
18.12.2017 г. за отглеждане на пилета бройлери, с капацитет 33 000 бр..
Твърди се, че съгласно т. 5.5 от Договора при констатиране
неизпълнение на мерките по схемата в срока по т.3.4 от Договора, независимо
от неговия характер и времетраенето на извършването му, земеделският
стопанин възстановява получените средства по мярката, ведно със законната
лихва върху получените суми от датата на получаването им.
2
Твърди се, че по силата на договора между страните ответното
дружество е получило две авансови плащания, от първото от които на
18.04.2019 г. в размер на 31 191,73 лв. за хуманно отношение към птиците
през 2018 г. съгласно Раздел ІІ от договора, а второто в размер на 11.03.2020
г. в размер на 21 232,05 лв. за хуманно отношение към птиците през 2019 г.,
съгласно Раздел ІІ от договора.
Твърди се, че съгласно т.4.1 от Договора между страните същият е
сключен за срок 5 години, от считано от датата на първото кандидатстване по
съответната мярка да изпълнява задължението по следни мерки, т.е. в
конкретният случай до 20.03.2023 г..
Твърди се, че на 26.03.2019 г. ответното дружество е подало заявление
за "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно
отношение към птиците" №15/693727/0174270 по посочените по горе мерки и
след съответното одобрение е получило посоченото по-горе на 11.03.2020 г.
плащане за 2019 г. в размер на 21 232,05 лв. за хуманно отношение към
птиците през 2019 г..
Твърди се, че на 28.02.2020 г. ответното дружество отново е подало
заявление за "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за
хуманно отношение към птиците" №15/693727/0174270 по посочените по горе
мерки.
Твърди се, че съгласно т.3.6 от Договора ДФЗ и Българската агенция по
безопасност на храните (БАБХ) имат право да осъществяват проверки по
изпълнението на поетите ангажименти и наличието на необходимите за това
специфични документи, както и че след извършени справки на 15.07.2020 г. и
18.01.2021 г. в регистър "Животни и пчелини" било установено, че ЖО
№5840 - 0274, в който земеделският стопанин отглеждал бройлерите, бил
закрит на 12.03.2020 г..
Твърди се, че на 22.01.2021 г. била извършена проверка на място
съвместно от служители на ОД гр. Плевен на БАБХ и РТИ към ОД, гр.
Плевен на ДФЗ, гр. С. и било установено, че животновъдният обект е закрит и
няма налични животни, което било отразено в съставен контролен лист от
проверка.
Твърди се, че са настъпили условията на т.5.5 от Договора между
страните, налице е неизпълнение на задължението на ответното дружество по
3
т.3.4 да прилага мерките, за които получава помощи за срок от 5 години,
считано от 20.03.2018 г., поради което ответното дружество дължи
възстановяване на всички получени суми по Договора, ведно със законната
лихва върху всяка от тях, считано от датата на получаването й.
Твърди се, че с покана за доброволно плащане изх. № 01-151-
2600/25.01.2021 г., получена от ответника на 27.01.2021 г., същият е поканен в
срок от 14 дни да възстанови получените суми, ведно с лихвата върху тях, но
в определения срок тветникът не е заплатил доброволно дължимата сума,
което породило правният интерес за ищеца да потърси защита на правата си
по съдебен ред.
В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор от ответника
„БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б.,
представлявано от управителя В.Г.С., с който се оспорва основателността на
исковете. Ответникът не оспорва сключването на описания в ИМ Договор
между страните, както и поетите по него задължения от ответното дружество,
но възразява, че през процесните 2018 г. и 2019 г. ответното дружество е
изпълнявало добросъвестно всички свои задължения по договора, а
частичното му неизпълнение се дължи на виновното и недобросъвестно
поведение поведение на служителите на ищеца. Твърди се, че в резултат на
извършена през 2019 г. проверка от ОД на БАБХ гр. Плевен в животновъдния
му обект - птицеферма с рег. №***, находящ се в гр. С. било констатирано от
контролните органи съмнение, че отглежданите птици имат заболяване, което
налага тяхното избиване и било разпоредено всички птици, собственост на
ответното дружество да бъдат избити. Твърди се, че на дружеството било
съставено и наказателно постановление, с което му била наложена
имуществена санкция за непредставяне на определени документи във връзка с
отглеждането на птиците, което наказателно постановление било отменено с
влязло в сила решение на Административен съд – Плевен, копие от което се
представя с отговора на ИМ. Твърди се, че от страна на БАБХ, гр. София е
съставен акт за обезщетение за умъртвените птици в полза на ответното
дружество, но задължението на БАБХ, гр. София не е изпълнено в
законоустановения 30-дневен срок от датата на умъртвяване на птиците.
Твърди се, че едва след отмяна на незаконосъобразното наказателно
постановление обезщетението е заплатено със забава от една година,
4
животновъдният обект останал затворен и му било забранено да работи през
този период поради незаконосъобразно издаденото наказателно
постановление. Възразява, че мерките по схемата от Договора не са били
изпълнени поради независещи от дружеството причини - избиване на
отглежданите птици, изплащане на обезщетението за това със забава повече
от година, както и затваряне на обекта, които обстоятелства са форсмажорни
обстоятелства и не е налице виновно неизпълнение на договорните
отношения от страна на ответника. Възразява, че въпреки положените усилия
и добросъвестното отглеждане на птиците съгласно мерките по Договора
ответното дружество не е могло да предвиди бързоразрастващото се
заболяване в животновъдното стопанство, в резултат на което за
изключително кратък период от време били поразени всички птици, в
последствие избити от служителите на БАБХ. Твърди се, че забавата при
изплащането на общетението по чл. 148 от Закона за ветеринаромедицинската
дейност /ЗВМД/ е била толкова голяма, че ответникът нямал възможност да
закупи нови птици и да продължи да изпълнява задълженията си по Договора
между страните в последващия период до края на Договора. В условията на
евентуалност, в случай, че съдът не приеме горните съображения, навежда
довод за наличие на непреодолима сила по смисъла на чл. 306 от ТЗ, каквато
според него е представлява въведеното на 13.03.2020 г. в РБ извънредно
положение като мярка срещу разпространението на COVID - 19, продълило
през 2020 г. и 2021 г.. Възразява също, че разпоредбата на чл. 5.5 от Договора
е неравноправна клауза, което води до нейната нищожност. Посочва, че
съгласно правото на ЕС стандартните договорни условия, използвани от
търговците, трябва да са справедливи. Навежда довод, че посочената клауза
не отговаряла на условията по Регламент на ЕС № 1306/2013 от 17.12.2013г.
относно финансирането, управлението и мониторинга на общата
селскостопанска политика, тъй като съдържала неравноправна клауза,
представляваща съществен елемент от договора, водеща до нищожност. В
заключение се моли съда да отхвърли предявените искове като
неоснователни.
В с.з. ищецът чрез пълномощника си гл. юрисконсулт Л. Х. поддържа
предявените искове и претендира направените по делото разноски.
Претендира направените по делото в заповедното и исковото производство
разноски. В депозираните писмени бележки по делото се развиват подробни
5
доводи за основателността на исковете, като се обсъждат събраните по делото
писмени доказателства. Ищецът поддържа, че на 28.02.2020 г. ответното
дружество е подало ново заявление за помощ за реализиране на доброволно
поетите ангажименти за хуманно отношение към птиците по посочените и в
предходните заявления мерки А, В и Г за 33 000 бройлери, като на същият ден
се отчел с документите съгласно т. 3.5 от Договора за 2019 г. без уведоми
ищеца за наличие на затруднения да изпълнява задълженията си по Договора.
Поддържа се, че в изпълнение на задълженията си съгласно раздел ІІ на
Договора Фондът е заплатил на ответника сумата от 21 232,05 лв. за хуманно
отношение към птиците за 2019 г. на 11.03.2020 г. и само ден след това на
12.03.2020 г. животновъдният обект е закрит, като това положение е било
валидно и към 22.01.2021 г. видно от изготвената справка в регистър
„Животни и пчелини“. Счита, че не са налице извънредни обстоятелства по
смисъла на закона, които освобождават ответника от отговорност, тъй като
съгласно заповед № 1573/21.10.2019 г. във връзка с Протокол за изпитване от
17.10.2019 г. в обекта е констатирана налична положителна проба за
салмонела и птиците в обекта са насочени за санитарно клане с термична
обработка, като още на 18.10.2019 г. на ответника е издаден акт за възбрана за
продажба, транспортиране, клане и реализиция на 32 600 бр. птици. Посочва
се, че на 05.11.2019 г. на ответника е издадено Предписание № 2 във връзка с
неспазване на заповед № 1573/21.10.2019 г. за изпращане на птиците на
санитарно клане и са дадени указания за извършване на евтаназия на
наличните птици в обекта от определени със заповед на директора на ОДБХ
екипи за евтанизиране по хуманен начин на всички птици бройлери в обекта,
за което са съставени протоколи от 11-14.11.2019 г.. Твърди се, че от
приложеното с документите на БАБХ писмо на „СПХ Инвест“ АД се
установява, че договорът за наем между дружествата от 31.10.2017 г. се
подновява за срок от 12 месеца всяка година при съгласие между страните,
като според ищеца договорът между ответника и посоченото дружество е
прекратен на 31.10.2019 г. без да бъде уведомен БАБХ и доказва, че още към
този момент ответното дружество не е имало намерение да спазва
ангажимента си по Договора между страните. Признава, че обезщетение за
унищожените птици е изплатено на ответника на 11.03.2021 г. в размер на
48 906,96 лв., но се поддържа, че е налице недобросъвестно поведение на
ответното дружество и не е налице обективна невъзможност да поддържа
6
количеството, което е било унищожено, тъй като с акт за обезщетение от
16.12.2020 г. е било уведомено, че ще бъде обезщетено в посочения по-горе
размер за унищожените птици. Поддържа се, че е налице виновно
неизпълнение на задълженията на ответното дружество по т 3.4 от глава ІІІ на
Договора, поради което ответното дружество следва да понесе отговорността
по т 5.5 от глава ІV на Договора за неизпълнение на мерките по схемата за
срок от 5 години, независимо от неговия характер и времетраеното на
извършването му и да възстанови всички получени суми по тези мерки, ведно
със законната лихва от датата на получаването им за съответната година.
Ответното дружество чрез управителя си Валери Станиславов и
пълномощника си адвокат П. Т. от ПАК оспорва предявените искове. В
писмената молба от 18.04.2023 г. по делото ответникът иска присъждане на
направените по делото разноски. В определения от съда срок по делото не са
депозирани писмени бележки от пълномощника на ответника.
Съдът, като съобрази становищата на страните и представените по
делото доказателства, прецени ги по реда на чл. 12 и 235 ПК поотделно и
в тяхната съвкупност и прие за установено от фактическа и правна
страна следното:
С исковата молба /ИМ/ Плевенският окръжен съд е сезиран от ищеца
Държавен фонд „Земеделие“, гр. С. /ДФЗ, гр. София/ с искове с правно
основание чл. 422 от ГПК вр. чл. 79 ал. 1 и чл. 86 от ЗЗД против ответника
„БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б.,
представлявано от управителя В.Г.С. за установяване съществуването на
паричните вземания на ДФЗ, гр. София по заповед за изпълнение на парично
задължение по реда на чл. 417 ГПК № 98/18.03.2021 г. по ч.гр.д. № 219/2021 г.
по описа на РС – Левски, поправена по реда на чл. 247 от ГПК с определение
№ 1/04.01.2022 г. по същото дело, които вземания са както следва:
вземане в размер на сумата от 52 423,78 лв., представляваща главница
по договор № 15/693727/0140998 от 15.04.2019 г., ведно със законната лихва
върху тази сума, считано от датата на подаване на заявлението - 16.03.2021 г.
до окончателното изплащане на вземането;
вземане в размер на 5 961,09 лв., представляващо лихва за забава върху
сумата от 31 191,73 лв. за периода 18.04.2019 г. до 15.03.2021 г.;
вземане в размер на 2 152,69 лв., представляващо лихва за забава върху
7
сумата от 21 232,05 лв. за периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г..
В тежест на ищеца е да докаже, че са налице съществуващи парични
вземания, дължими от ответника в размерите и на основанията, посочени в
заповедта за незабавно изпълнение по чл. 417 от ГПК, а в тежест на ответника
е да докаже възраженията си по основателността на исковете.
При съобразяване на становищата на страните и представените по
делото доказателства съдът приема за установено от фактическа и правна
страна следното:
По допустимостта на исковете:
Установява се от приложеното към доказателствата по делото
заповедно производство по ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС - Левски, че
въз основа на заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл. 417 от
ГПК, подадено на 16.03.2021 г. от заявителя ДФЗ, гр. София против
длъжника „БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б.,
представлявано от управителя В.Г.С. и представените със същото документи
РС Левски е издал заповед за незабавно изпълнение № 98/18.03.2021 г.,
поправена по реда на чл. 247 от ГПК с определение № 1/04.01.2022 г. по
същото дело, с която е разпоредил на длъжника на заплати на МО следните
парични суми:
сумата от 52 423,78 лв., представляваща главница по договор №
15/693727/0140998 от 15.04.2019 г., ведно със законната лихва върху тази
сума, считано от датата на подаване на заявлението - 16.03.2021 г. до
окончателното изплащане на вземането;
сумата от 5 961,09 лв., представляваща лихва за забава върху сумата от
31 191,73 лв. за периода 18.04.2019 г. до 15.03.2021 г.;
сумата от 2 152,69 лв., представляваща лихва за забава върху сумата от
21 232,05 лв. за периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г.,
както и направените разноски в размер на 1 2140,76 лв. за държавна
такса и 50 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Установява се от заповедта, че вземанията на заявителя произтичат от
Договор №15/693727/0140998/15.04.2019 г. за предоставяне на Държавна
помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно
отношение към птиците" и от извлечение от задължение по партидата на
8
длъжника.
Установява се, че въз основа на заповедта след поправката на очевидна
фактическа грешка е издаден нов изпълнителен лист на 04.01.2022 г., получен
от заявителя. Установява се от приложената в заповедното производство
пощенска разписка и представената по делото разписка от ЧСИ Виктор
Стоянов, рег. № 906 на КЧСИ и район на действие ПОС, че препис от
заповедта по чл. 417 от ГПК е връчен на служител на дружеството - длъжник
на 27.05.2022 г. и в срока по чл. 414 от ГПК на 13.06.2022 г. съгл. п.к., същият
е депозирал пред РС - Левски възражение по чл. 414 от ГПК за недължимост
на вземенията по заповедта по чл. 417 от ГПК. Установява се, че с
разпореждане заповедният съд е указал на заявителя да предяви иск относно
вземането си в срока по чл. 415 ал. 4 от ГПК и същото е връчено на заявителя
чрез негов служител на 18.07.20220 г..
Исковете с правно основание чл. 422 ал. 1 ГПК вр. чл. 79 ал. 1 и чл. 86
от ЗЗД са предявени с ИМ, депозирана в РС – Левски на 17.08.2022 г. и с
оглед заявените в ИМ обстоятелства и предявяването им в срока по чл. 415
ал. 4 от ГПК са допустими. Същите са предявени от активно легитимирана
страна, в случая лицето, което е снабдено със заповед за незабавно
изпълнение по реда на чл. 417 ГПК по ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС –
Левски против пасивно легитимирана страна, в случая длъжника по заповедта
за незабавно изпълнение.
По основателността на исковете:
Установява се от представения по делото и неоспорен от страните
Договор №15/693727/0140998/15.04.2019 г. за предоставяне на Държавна
помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно
отношение към птиците" /наричан за краткост Договора/, сключен между
изпълнителния директор на ДФЗ, гр. С. и управителя на ответното дружество,
че същият е сключен на основание част ІІ, раздел 1.1.5.2 /Помощ за
задължения за хуманно отношение към животните/ от насоки на ЕС за
държавната помощ в секторите на селското и горското стопанство и в
селските райони за периода 2014- 2020 г. /Насоките/, §232,§ 233,§234 б. „а„ и
б. „б“, §235, §236 и при спазване на изискванията на §237 и §240, чл. 12 ал. 1
т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, схема
на държавна помощ „Помощ за реализиране на доброволно поети
9
ангажименти за хуманно отношение към птиците“ с рег. № SA.47026, чл. 137
от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/, Наредби, подробно
описани в договора и решение на УС на ДФЗ с утвърдени указания за
прилагане на схемата за подпомагане и има предмет, посочен в чл. 1 от
договора, а именно: Предоставяне от страна на ДФЗ на Държавна помощ
"Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно
отношение към птиците" на земеделски стопанин, регистриран по реда на
Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските
стопани, за доброволно изпълнение на поети ангажименти за срок от пет
последователни години, като помощта обхваща само онези ангажименти,
които надхвърлят съответните задължителни стандарти съгласно гл. І дял ІV
на Регламент на ЕС № 1306/2013 г. и други приложими задължителни
изисквания съгласно националното законодателство. Установява се, че
страните са постигнали съгласие средствата за помощта да се изплащат
годишно при спазване на изискванията на чл. 33 /хуманно отношение към
животните/ на Регламент на ЕС № 1306/2013 г., приложение ІІ към него и
задължителни изисквания съгласно националното законодателство по
следните мерки: мярка А) използване фуражи, съдържащи деоксиниваленол
не повече от 2.5 мг/кг -, мярка В) подобряване условията за хуманно
отношение към птиците по време на транспорт; мярка Г) намаляване на
емисиите на амоняк с 30 % (гарантиране на концентрация на NH3 до 14 ppm)
чрез добавяне в постелята на силикатни материали (перлит, алуминосиликати
- каолин, бентонит, зеолит и др. Установява се от т.1.1 на Договора, че
помощта се предоставя годишно за покриване на допълнителните разходи
или пропуснати доходи, свързани с изпълнението на доброволни
ангажименти, поети за периода от пет последователни години, като за
получаване на помощта земеделският стопанин подава ежегодно заявление
след решение на УС на Фонда. Установява се от т. 1.2 и т. 1.3 на Договора, че
размерът на помощта се изчислява на животинска единица според вида на
птиците при коефициенти посочени в договора за всяка птица, като помощта
е изчислена на база дневна ставка при 365 дни по видове птици, посочени в
таблицата по т. 8 на указанията за прилагане на схемата. Установява се от т.
1.9 и т.1.10 на Договора, че изпълнението на ангажимента по т.1.1 от
Договора не е обвързвано с финансово подпомагане от ДФЗ през целия
петгодишен период, като изплащането на помощта се извършва авансово или
10
след отчитане на спазването на ангажиментите по сътоветната мярка и
документи, удостоверяващи отгледани птици през периода, като авансово
плащане при отглеждане на птици получават земеделски стопани птицевъди,
когато 50 % от приходите им за предходните две финансови години са
реализирани продажби от прицевъдство, отговарящи на КИД. Установява от
т. 3.1 и т.3.2 на Договора, че ДФЗ има право да осъществява постоянен, текущ
и последващ контрол за целевото изразходване на получените средства във
връзка с изпълнението на съответната мярка по схемата за държавна помощ
като извършва проверки на място, изисква информация и документи,
сведения и справки от земеделския стопанин. Установява от т. 3.6 на
Договора, че наред с ДФЗ проверки по изпълнението на поетите ангажименти
по договора и наличието на необходимите документи от страна на
земеделския стопанин може да осъществява и Българската агенция по
безопасност на храните /БАБХ/, която за проверките си съставя контролен
лист. Установява се от т.3.4 на Договора, че земеделския стопанин се е
задължил да прилага мерките, за които е получена помощта за срок от
пет последователни години, считано от датата на първото
кандидатстване по съответната мярка. Установява се от .3.5 на Договора,
че при извършване на авансово плащане през годината земеделският стопанин
се задължава да представи съответните съотносими документи по т.11.1 от
указанията, за отчитане на ангажиментите по съответната мярка и документи,
удостоверяващи отгледаните птици до 28 феврури на годината, следваща
годината на предоставяне на помощта. Установява от т.4.1 на Договора, че
същият е сключен за срок от 5 години, считано от датата на първото
кандидатстване по съответната мярка, като в конкретният случай и по
трите мерки посочени в Договора е посочена дата на заявлението за първо
кандидатстване 20.03.2018 г. и крайна дата на Договора и по трите мерки
20.03.2023 г.. Установява се, че в раздел V на Договора в 7 точки са
уговорени отговорностите на земеделския стопанин и условията при които
неизпълнението му води до задължение за възстановяване на получените
средства, ведно със законната лихва от датата на получаването им.
Установява се, че съгласно т. 5.5 от Договора, при констатиране на
неизпълнение на мерките по схемата в срока по т.3.4 от Договора,
независимо от неговия характер и времетраенето на извършването му,
земеделският стопанин възстановява получените средства по мярката,
11
ведно със законната лихва от датата на получаването им. Установява се,
че съгласно т. 6.1 от Договора, при неизпълнение на поети задължения от
страна на земеделския стопанин ДФЗ има право да предприеме действия по
реда на чл. 417 от ГПК на основание извлечение от сметка за снабдяване със
заповед за незабавно изпълнение и изпълнителен лист за вземането си.
Установява се от представените по делото заявления от ответното
дружество за "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за
хуманно отношение към птиците" – прием 2018 -2022 г., че ответното
дружество е подало заявление за получаване на помощи по посочените в
Договора между страните мерки на 20.03.2018 г., 26.03.2019 г. и 28.02.2020 г.,
като във всяко от тях е посочило брой на бройлерите, за които иска да бъде
получена помощта в размер на 33 000 бр., като е наред с останалите
документи е представен контролен лист за извършена проверка от БАБХ от
съответната година, който показва изпълнение на задължителните стандарти
за хуманно отношение към птиците. Установява се, че с всяко от заявлениета
управителят на ответното дружество е декларирал, че е запознат с актуалните
условия и ред, посочени в Указанията за прилагане на схемата за държавна
помощ, приети с Протокол № 122/16.01.2018 г., Протокол № 138/29.01.2019
г. и Протокол № 154/15.01.2020 г. на УС на ДФЗ, както и че е уведомен за
характера на помощта, която ще получи и се задължава да изпълнява
доброволно поетите ангажименти за хуманно отношение към птиците за
период от 5 години, считано от датата на първото кандидатстване по
съответната мярка. Установява се, че към първото заявление ответното
дружество е представило удостоверение за регистрация на животновъден
обект № 101/33184/18.12.2017 г., изд. от директора на ОДБХ Плевен.
Установява се от т. 3и т. 4 от Указанията за прилагане на схемата за
държавна помощ, приети с Протокол № 122/16.01.2018 г. /наричани за
краткост Указанията за 2018 г./, че в същите е посочено, че помощта се
предоставя годишно за покриване на допълнителни разходи или пропуснати
доходи, свързани с изпълнението на доброволни ангажименти по една или
повече от мерките посочени в т. 8 от Указанията за 2018 г., поети за период
от най -малко пет години , обхваща само онези ангажименти, които
надхвърлят сътветните задължителни стандарти съгласно посочени
разпоредби на Регламент /ЕС/ 1306/2013 г. и други такива, установени от
националното законодателство, като средствата ще се изплащат годишно при
12
спазване на изискванията на чл. 33 /Хуманно отношение към животните/ на
Регламент /ЕС/ 1305/2013 г., Приложение ІІ. Установява се от Указанията за
2018 г., че при настъпили форсмажорни обстоятелства през 2017 г., помощта
на земеделския стопанин се изплаща от датата на настъпването на
обстоятелствата до възрастта, определена за субсидия за различните видови
птици при представяне на TRASER сертификат, заповед на директора на
структурата на БАБХ от съответния регион или заповед на и.д. на БАБХ,
протокол за загробване /обр. ЗХОЖ – 12/ на и.д. на БАБХ, протокол за
унищожаване /убиване на животни/ - обр. ЗХОЖ – 10 или документи,
удостоверяващи пренасочване за клане. Установява, че в т. 8 на Указанията за
2018 г. са посочени четири мерки, три от които са предмет на ангажимент от
ответното дружество по Договора между страните, като по отношение на
всяка мярка са посочени контролите за изпълнение, които следва да се
извършват и условията, при които се изпълнява всяка мярка. Установява се,
че целта на първата мярка А е чрез допълнителни грижи птицевъдите да
извършват лабораторен контрол на произведените и закупени фуражи и
правилно да ги съхряняват с цел чрез по-ниски нива на деоксиниваленол да се
гарантира здравето и благосъстоянието на отглежданите птици. Установява
се, че целта на втората мярка Б е птиците да се отглеждат в по-малък брой от
максимално допустимия в нормативната база за да се осигури по-голяма
площ и по-благоприятни условия за отглеждане на птиците. Установява се, че
целта на четвъртата мярка Г е конкретно при бройлерите да се намали нивото
на емисиите амоняк и други нежелани газове, тъй като високите
концентрации на тези газове оказват негативно влияние върху
благосъстоянието на бройлерите и причиняват увреждане на здравето им,
като е прието, че за постигане на тези по-ниски стойности птицивъдите
следва да правят допълнителни разходи и ежедневно да отчитат чрез запис в
дневник нивото на амоняк, а контролът на мярката е чрез проверка на
записите и проверка на нивото на амоняк в деня на проверката, както и др.
действия. Установява се, че за всяка мярка помощта е в лева/животинска
единица и за всеки вид птици е различна, като е посочена стойността в евро
за всяка птица за срок от една година. Установява се от т. 9 на Указанията за
2018 г., че при прием на заявления от 13-20.03.2018 г. изплащането на
помощта започва от 27.03.2018 г., като в т. 10 и т. 11 от Указанията са
посочени начина на предоставяне и изплащане на помощта и необходимите
13
документи, а в т. 12 са разписани контрола и отговорностите на изпълнението
и изплащането на помощите. Установява се от т.13.1 на Указанията за 2018 г.,
че помощта съгласно тази схема е вид държавна помощ, предоставена при
условията на правото на ЕС, а от т.13.8 на Указанията, че държавната помощ
е със срок на прилагане след получаване на положително решение на ЕК за
съвместимост с правилата в областта на държавните помощи от датата на
решението до 31.12.2022 г., като земеделските стопани следва да се задължат
да прилагат мерките в срок от 5 години.
Установява се от представеното по делото извлечение от Протокол №
138/29.01.2019 г. на УС на ДФЗ, че УС е взел решения по 11 точки, второто от
които касае земеделските стопани – птицевъди по посочената по-горе схема
за държавна помощ. Установява се, че е взето решение тези земеделски
стопани, които не се получили авансово плащане и са изпълнявали мерките
по подадените заявления през 2018 г. да получат средствата, за които са
кандидатствали като допустимия размер на помощта се определя след
отчитане на отглеждания брой птици и изпълнение на мерките, за които са
кандидатствали, като за целта се представят съотносимите документи
съгласно утвърдените Указания за 2018 г.. Установява се, че е взето решение
да се възложи на ДФЗ да изготви нови указания за предоставяне на
държавните помощи, които да бъдат утвърдени от Министъра на ЗХГ.
Установява се, че на 15.03.2019 г. са утвърдени нови Указанията за
прилагане на схемата за държавна помощ /наричани за краткост Указанията
за 2019 г./, в които отново са подробно разписани целта на помощта,
предоставянето й, ползвателите, датата на прижевдане на действие,
максималния интензитет на помощта, бюджета, приемливите разходи,
мерките, които съвпадат с тези от 2018 г., помощта в лева/животинска
единица и за всеки вид птици, стойността на всяка от помощите в евро за
всяка птица за срок от една година, начина на предоставяне и изплащане на
помощта и необходимите документи, контрола и отговорностите на
изпълнението и изплащането на помощите.
Установява се от представеното по делото извлечение от Протокол №
154/15.01.2020 г. на УС на ДФЗ, че УС е взел решения по 16 точки, третото от
които касае земеделските стопани – птицевъди по посочената по-горе схема
за държавна помощ. Установява се, че е взето решение тези земеделски
14
стопани, които не се получили авансово плащане и са изпълнявали мерките
по подадените заявления през 2019 г. да получат средствата, за които са
кандидатствали като допустимия размер на помощта се определя след
отчитане на отглеждания брой птици и изпълнение на мерките, за които са
кандидатствали, като за целта се представят съотносимите документи
съгласно утвърдените Указания за 2019 г..
Установява се от представените по дело извлечения от системата за
плащания от ДФЗ „Себра“, че ДФЗ е заплатил на ответното дружество по
процесния договор сумата от 31 191,73 лв. на 18.04.2019 г. и сумата от
21 232,05 лв. на 11.03.2020 г..
Установява се от представените по делото извлечения от регистър
“Животни и пчелини“, че ответното дружество е закрило животновъдния си
обект в гр. С. за отглеждане на бройлери, открит на 18.12.2017 г. на
12.03.2020 г. с капацитет 33 000 бр. за 2018 г. и 2019 г..
Установява се от контролния лист от извършена проверка за прилагане
на схема за държавна помощ за реализиране на доброволно поети
ангажименти за хуманно отношение към птици, издаден на 22.01.2021 г. от
служители на ОДБХ Плевен и ДФЗ Плевен, че същите са установили
закриване на животновъдния обект на ответното дружество в гр. С. на
12.03.2020 г..
Установява се от представеният по делото акт за установяване на
административно нарушение № 619/01.11.2019 г., издаден от ОДБХ Плевен
на ответното дружество, че на посочената дата при физическа проверка е
констатирано, че са реализирани 16 000 бр. бройлери, продадени на частни
стопани без доказателства за продажбата, без ветеринарномедицинско
свидетелство за произход и здравословно състояние за проследяване къде са
реализирани птиците. Установява се, че въз основа на същото е издадено
наказателно постановление № 234/11.11.2019 г. от директора на ОДБХ
Плевен, с който е наложена имуществена санкция на дружеството.
Установява се, че с влязло в сила решение по КАНД № 818/2020 г. е отменено
решение № 392/17.17.2020 г. по НАХД № 2463/2019 г. на ПлРС и
горепосоченото наказателно постановление.
Установява се от представеният по делото акт за обезщетение на
умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински
15
произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от
16.12.2020 г. , че със същият е определено обезщетение за посочени в акта
12 402 бр. пилета, които са унищожени след получаване на положителен
резултат за Salmonella Typhimurium в проба от 18.10.2019 г. официален
контрол по надзор за салмонела при птиците –бройлери за угояване.
Установява се от заповедта и останалите приложения към нея, подробно
описани в същата, че пилетата са унищожени въз основа на заповед №
1661/11.11.2019 г. на директора на ОДБХ Плевен, за което са съставени
протокол за унищожението им в периода 11.11.2019 г. - 14.11.2019 г., както и
че на 18.10.2019 г. е издаден акт за възбрана на 32 600 бр. пилета бройлери,
собственост на ответното дружество. Установява се от приложеното писмо за
изпращане на проби от птиците за изследване за салмонела, че пробите са
взети на 07.10.2019 г. от 32 740 бр. птици, след което са издадени
предписания с протокол № 1 от същата дата от ОДБХ Плевен. Установява се,
че на същата дата е съставен контролен лист от ОДБХ Плевен, с който са
констатирани 32 740 бр. птици. Установява се, че са извършвани последващи
проверки на животновъдния обект след евтаназирането на 12 402 бр. пилета
във връзка с изпълнение на указанията и дадените предписания на 18.11.2019
г. и
Установява се, че при тези данни е изготвено извлечение от
задълженията по партидата на ответното дружество в качеството на длъжник
на ДФЗ, в който са посочени получените суми за помощта по договора от
31 191,73 лв. на 18.04.2019 г. и 21 232,05 лв. на 11.03.2020 г., основание за
възстановяване на същите – т.5.5 вр. т.3.4 от Договора между страните от
2019 г., както и начислените лихви върху всяка сума от датата на получаване
до датата на издаване на извлечението – 15.03.2021 г. в размер на сумите,
посочени в заповедта по чл. 417 от ГПК.
Установява се от приетото по делото заключение на съдебно-
икономическа експертиза, изготвено от вещото лице Маргарита Давидова,
което не се оспорва от страните, че плащанията по договора са на посочените
от ищеца дати, както и че обезщетенията за забавено плащане на главниците
са в претендираните размери.
Спорно по делото е възникнало ли е в полза на ищеца ДФЗ право да му
бъдат възстановени получените от ответното дружество в изпълнение на
16
договора между страните държавни плащания за 2018 г. и 2019 г. по
процесния договор в резултат на неизпълнение на задължението му да
осъществява хуманно отношение към птиците по посочените в Договора три
мерки в животновъдния му обект в гр. С. за период от пет години при
условията на т. 5.5 вр. т. 3.4 от Договора между страните, респ. какъв е обема
на поетите от всяка от страните по Договора задължения и приема следното:
Безспорно по силата на сключения договор и подписаните заявления,
съдържащи декларации от управителя на въззивното дружество за последното
е възникнало задължение да изпълняма посочените в договора три мерки за
хуманно отношение към птиците за период от пет последователни години,
считано от датата на първото заявление – 20.03.2018 г. до 20.03.2023 г..
Безспорно е, че се касае за държавна помощ, предоставена при условията на
правото на ЕС, като целите на помощта е да се покрият разходите и
пропуснатите ползи за ответното дружество за договорения период за
доброволно поетите ангажименти за хуманно отношение към птиците, които
надхвърлят съществуващите към момента задължителни стандарти по глава І
на дял ІV на Регламент ЕП и на Съвета № 1306/2013 г. относно
финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска
политика, Приложение ІІ и чл. 33 на Регламент ЕП и на Съвета № 1305/2013
г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския
земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), Приложение ІІ
към него и други задължителни изисквания, наложени чрез националното
законодателство. Посочените Регламенти установяват общите правила и
схеми за директно подпомагане на земеделските производители в рамките на
Общата селскостопанска политика на ЕС. Съгласно установените с
цитираната разпоредба на Регламент /ЕС/ № 1307/2013 г. правилата за
кръстосано съответствие се състоят от законоустановените изисквания към
управлението съгласно правото на Съюза и стандартите за добро земеделско
и екологично състояние на земята, установени на национално равнище, както
са посочени в приложение II, свързани със следните области: а) околна среда,
изменение на климата и добро земеделско състояние на земята; б) обществено
здраве, здраве на животните и на растенията; в) хуманно отношение към
животните. Съгласно т 1 на цитираната разпоредба на чл. 33 от втория
Регламент /ЕС/ № 1305/2013 г. същата урежда плащанията за хуманно
отношение към животните по конкретните мерки, които се отпускат на
17
земеделски стопани, които доброволно се задължават да извършват операции,
състоящи се от един или повече поети ангажименти за хуманно отношение
към животните, и които са активни земеделски стопани по смисъла на чл. 9 от
Регламент (ЕС) № 1307/2013, така както се прилага в съответната държава
членка. Съгласно т. 2 на същата разпоредба плащанията за хуманно
отношение към животните покриват само онези ангажименти, които
надхвърлят съответните задължителни стандарти, установени съгласно глава
I на дял VI от Регламент (ЕС) № 1306/2013, и други приложими задължителни
изисквания, като тези приложими изисквания се установяват в програмите,
като тези задължения се поемат за срок от една до седем години, който
подлежи на подновяване. Съгласно т. 2 на същата разпоредба плащанията се
отпускат годишно и покриват изцяло или частично размера на
допълнителните разходи и пропуснатите доходи на бенефициерите,
произтичащи от поетите задължения. При необходимост те могат да покриват
и разходи по трансакции на стойност до 20 % от платимата премия за
задълженията за хуманно отношение към животните, като помощите се
ограничават до максималната сума, определена в приложение II на
Регламента.
Съдът, при съобразяване на закона и на установената съдебна практика
в тази насока /решение № 50223/16.01.2023 г. по гр. д. № 574/2022 г., III г. о.,
ГК на ВКС/, приема, че клаузите на договора между страните установяващи
задълженията на страните, не могат да се тълкуват без съобразяване на
общите правила на посочените Регламенти и на целите, във връзка с които
Договорът е сключен. При съобразяване на Договора и Регламентите, съдът
приема, че срещу поетото от ДФЗ задължение за превеждане на годишна
държавна парична помощ в размер, изчислен по предварително зададени
параметри, заявени от земеделския стопанин насрещната страна, в случая
ответното дружество в качеството на земеделски стопанин е поел
задължението да отговаря на определени условия, за което следва представи
конкретно посочени документи, едно от които да поддържа действащ
животновъден обект за срока на договора, като съобразява поведението си с
предварително приетите от условия като изпълнява избраните мерки за
период най-малко от пет години с цел да постигне и конкретно зададената му
цел - хуманно отношение към отглежданите от него птици. Държавната
помощ, договорена между страните се предоставя годишно, на база 365 дни,
18
на брой птица при предварително разписана стойност на помощта по всяка от
мерките и има за цел да покрие допълнителни разходи или пропуснати ползи
за доброволно поетите от земеделския производител ангажименти във връзка
с поставената цел. Кандидатствайки за получаване на помощта с подаване на
изискуемото се заявление за 2018 г.и 2019 г. ответното дружество в
качеството на земеделски стопанин доброволно е избрало мерките, които ще
прилага и е посочило броя и вида на птиците, които ще отглежда и следва да
изпълнява задълженията си стриктно, тъй като помощта е с цел финансиране
на изпълнението на вече заявената дейност, която цели гарантиране здравето
на птиците.
Съдът приема, че необходимостта от спазване на декларирания за
осъществяване на дейността период от пет години е съществено условие от
сключения договор, но само по себе си неизпълнението му за целия период не
поражда автоматично право за изправната страна ДФЗ да изисква връщане на
цялата получена сума, а само на тази част от нея, която е получена без да са
изпълнявани поетите ангажименти по мерките за съответната година. Съдът
приема, че възраженията на ответното дружество за неравноправност на
клаузата като неравноправна са неоснователни като в случая ответното
дружество като търговец не може да се позове на защита по ЗЗП. Клаузата не
е нищожна като сключена в противоречие с норми на цитирания по-горе
Регламент, но съдържанието й следва да се тълкува в духа на нормите,
установени с Регламента, както и на принципът на защита на оправданите
правни очаквания като основен принцип в правото на ЕС като се държи
сметка за пропорционалността между целта, за която е предоставена
държавната помощ и използването на средствата за целта.
От представените по делото доказателства се установява, че получената
помощ за хуманно отношение към отглежданите птици по договорените
мерки са изплатени след изтичане на календарните години 2018 г. и 2019 г.
без да е констатирано неизпълнение на задълженията на земеделският
стопанин за всяка от съответните години от надлежните органи на ищеца и
ОД БХ Плевен, като в случая не сме изправени пред хипотези на авансово
плащане по Договора, каквото е предвидено в Указанията, чиито разпоредби
се явяват неразделна част от него.
Безспорно се установи по делото също, че въпреки поетото задължение
19
да отглежда 33 000 бр. птици при извършена проверка и взети пробите за
салмонела на 07.10.2019 г. в животновъдния обект на ответното дружество са
констатирани 32 740 бр. птици, а на 11.11.2019 г. са констатирани 12 402 бр.
птици, които в последствие са унищожени, поради което може да се направи
обоснован извод, че последната дата до която безспорно ответното дружество
е изпълнявало доброволно поетите задължения за хуманно отношение по
договора е 10.11.2019 г., доколкото след тази дата птиците са унищожени, за
което по делото са представени безспорни доказателства и ответното
дружество безспорно не е изпълнявало задълженията си по Договора, макар и
по независещи от него причини, каквото е заболяването им.
При тези данни съдът приема, че след като за 2018 г. компетентните
органи не са констатирали по надлежния ред неизпълнение на избраните
мерки /мерки А, Б и Г/, заявени от ответното дружество за изпълнение, както
и по делото не са представенти доказателства за неизпълнение на
задълженията му за периода от 01.01.2019 г. до 10.11.2019 г., то същото
дължи връщане на получената държавна помощ само за периода от
11.11.2019 г. до 31.12.2019 г., за която са представени доказателства за
обективно неизпълнение на задълженията на ответното дружество, като
получената за този период държавна помощ съставлява 52/365 и.ч. от
получената държавна помощ за хуманно отношение към птиците за 2019 г. в
размер на 21 232,05 лв..
Съдът приема, че възникналите през следващата календарна година
извънредно положение по повод Ковид – 19 и късното изплащане на
обезщетението за унищожените 12 402 бр. птици не са освободили ответното
дружество от задължението му да осъществява поетите мерки по отношение
на заявения брой птици през следващите три стопански години, като наред с
това счита, че за възникване на задължението на ответното дружество за
връщане на сумите не се изисква виновно поведение от негова страна, а
единствено доказване на фактическо неизпълнение на доброволно поети
ангажименти към птиците, които същото обективно не е имало как да
изпълнява при положение, че след 11.11.2019 г. в животновъдния обект
безспорно не са отглеждани птици. Неотносимо към предмета на спора е
обстоятелството, че наказателното постановление, с което на ответното
дружество е наложена глоба е отменено с влязъл в сила съдебен акт, тъй като
същото няма пряко отношение към Договора между страните, а наред с това
20
дружеството има възможност да претендира заплащане от надлежния
административен орган, който е различен от ищеца на вредите, настъпили в
резултат на отменения незаконосъобразен административен ред по
предвидения в чл. 1 от ЗОДОВ ред.
При тези правни изводи съдът приема, че предявените искове с правно
основание чл. 422 от ГПК за установяване на съществуването на вземанията
на ДФЗ към ищеца по отношение за главницата от 31 191,73 лв.,
представляваща платена държавна помощ за 2018 г. и за сумата от 5 961,09
лв., представляваща лихва за забава върху сумата от 31 191,73 лв. за периода
18.04.2019 г. до 15.03.2021 г. се явяват недоказани по основание и поради това
неоснователни, тъй като в полза на ищеца не е възниквало право на
възстановяване на посочената главница съгласно договора между страните.
Предявените искове с правно основание чл. 422 от ГПК за установяване
на съществуването на вземанията на ДФЗ към ищеца по отношение за
главницата от 21 232,05 лв., представляваща платена държавна помощ за
2019 г. и за сумата от 2 152,69 лв., представляваща лихва за забава върху
сумата от 21 232,05 лв за периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г. се явява
частично основателни и доказани за сумата от 3 024,84 лв., представляваща
дължима главница за периода от 11.11.2019 г. до 31.12.2019 г. и за сумата от
310,91 лв., представляваща лихва за забава върху сумата от 3 024,84 лв. за
периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г., изчислена от съда с онлайн калкулатор.
Исковете за разликата до предявения размер се явяват недоказани по
основание и поради това неоснователни, тъй като в полза на ищеца не е
възниквало право на възстановяване на посочената главница в пълен обем
съгласно Договора между страните.
Съгласно т. 12 от ТР № 4/2013 г. от 18.06.2014 г. на ОСТГК на ВКС
съдът, който разглежда иска по реда на чл. 422 вр. чл. 415 ал. 1 ГПК следва да
се произнесе за дължимостта на разноските, направени и в заповедното
производство, като съобразно изхода на спора разпредели отговорността за
разноските както в исковото, така и в заповедното производство.
С оглед изхода на спора при условията на чл. 78 ал. 1 от ГПК в полза на
ищеца следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за
заповедното и исковото производство, за които са представени доказателства
по делото относно извършването им съразмерно уважената част от исковете в
21
размер на 6 %. Съдът приема, че ищецът е направил разноски по делото както
следва: 1 210,76 лв. за държавна такса и 50 лв. за юрисконсултско
възнаграждение - в заповедното производство, 1210,76 лв за държавна такса,
възнаграждение на вещо лице в размер на 200 лв. и юрисконсултско
възнаграждение – направени разноски в исковото производство. При
условията на чл. 78 ал. 8 от ГПК съдът приема, че на ищеца следва да бъдат
определени разноски по делото в размер на 100 лв. за юрисконсултско
възнаграждение, тъй като фактическата и правна сложност на спора не
налагат определяне на размер на възнагражденито над минимално
предвидения в чл. 25 от Наредбата за заплащане на правната помощ. При тези
изводи, съдът приема, че в полза на ищеца следва да бъдат присъдени
разноски за заповедното производство в общ размер на 75,65 лв., а за
исковото производство в общ размер на 90,65 лв..
По делото не са представени доказателства за направени разноски от
страна на ответника по делото, поради което приема, че такива не следва да
бъдат присъждани по реда на чл. 78 ал. 3 от ГПК. По делото е представено
пълномощно в полза на адвокат П. Т. от АК Пловдив, но липсва представен
договор за правна помощ, удостоверяващ заплащане на адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА за установено на основание чл. 422 ал. 1 от ГПК вр. вр. чл.
79 ал. 1 и чл. 86 от ЗЗД по иск на ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕДЕДЕЛИЕ“, гр.
София, представляван в производството гл. юрисконсулт Л. Х. против
„БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б.,
представлявано от управителя В.Г.С., че „БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“
ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б., представлявано от управителя В.Г.С. ДЪЛЖИ
на ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕДЕДЕЛИЕ“, гр. С. по Договор
№15/693727/0140998/15.04.2019 г. за предоставяне на Държавна помощ
"Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно
отношение към птиците", сключен между страните следните парични суми:
сумата от 3 024,84 лв., представляваща главница по договор №
15/693727/0140998 от 15.04.2019 г., ведно със законната лихва върху тази
22
сума, считано от датата на подаване на заявлението - 16.03.2021 г. до
окончателното изплащане на вземането;
сумата от 310,91 лв., представляваща лихва за забава върху сумата от
3 024,84 лв. за периода 11.03.2020 г. до 15.03.2021 г., които суми са част от
паричните суми, за които е издадена заповед № 98/18.03.2021 г. за
изпълнение на парично задължение въз основа на документ по чл. 417 ГПК по
ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС Левски.
ОТХВЪРЛЯ като НЕОСНОВАТЕЛНИ предявените от ДЪРЖАВЕН
ФОНД „ЗЕДЕДЕЛИЕ“, гр. С., представляван в производството юрисконсулт
Л. Х. против „БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ 2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б.,
представлявано от управителя В.Г.С. искове с правно основание чл. 422 ал. 1
от ГПК вр. вр. чл. 79 ал. 1 и чл. 86 от ЗЗД, както следва:
иска за признаване съществуваването на вземането за главницата за
разликата над сумата от 3 024,84 лв. до сумата от 52 423,78 лв.,
представляваща главница по договор № 15/693727/0140998 от 15.04.2019 г.,
ведно със законната лихва върху сумата на тази разлика в размер на 49 398,94
лв., считано от датата на подаване на заявлението - 16.03.2021 г. до
окончателното изплащане на вземането;
иска за признаване съществуваването на вземането за 5 961,09 лв.,
представляващо лихва за забава върху главницата от 31 191,73 лв. за периода
18.04.2019 г. до 15.03.2021 г.;
иска за признаване съществуваването на вземането за разликата над
сумата от 310,91 лв. до 2 152,69 лв. в размер на сумата от 1 841,78 лв,
представляващо лихва за забава върху главницата от 18 207,21 лв. за периода
11.03.2020 г. до 15.03.2021 г.,
които суми са част от паричните суми, за които е издадена заповед №
98/18.03.2021 г. за изпълнение на парично задължение въз основа на
документ по чл. 417 ГПК по ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС Левски.
ОСЪЖДА на основание чл. 78 ал. 1 ГПК „БУЛГАР ЕКОПРОДУКТ
2017“ ЕООД, ЕИК ***, с. П., общ. Б., представлявано от управителя В.Г.С. да
ЗАПЛАТИ на ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕДЕДЕЛИЕ“, гр. С., представляван в
производството гл. юрисконсулт Л. Х. направените в заповедното
производство по ч.гр.д. № 219/2021 г. по описа на РС Левски разноски в
23
общ размер на 75,65 лв. и направените в настоящото исково производство
разноски по делото в общ размер от 90,65 лв. съобразно уважената част от
исковете.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Великотърновски
апелативен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните, с
въззивна жалба.
Съдия при Окръжен съд – Плевен: _______________________
24