Определение по дело №4065/2015 на Софийски градски съд

Номер на акта: 265258
Дата: 8 август 2022 г.
Съдия: Жаклин Димитрова Комитова
Дело: 20151100904065
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 12 юни 2015 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

Гр.София, 08.08.2022 г.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ,VІ-9 СЪСТАВ,

в открито заседание първи юни

две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЖАКЛИН КОМИТОВА

 

и при участието секретаря Славка Димитрова, като разгледа докладваното от съдия КОМИТОВА т.д. №4065 по описа на съда за 2015 г.,  И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ ВЗЕ ПРЕДВИД :

 

ПРОИЗВОДСТВО ПО ЧЛ.692 АЛ.1 И АЛ.2 ОТ ТЗ.

С Решение № 226 от 31.01.2017 г., постановено по т.д. № 4065/2015 г. по описа на СГС, VІ - 9 състав, на основание чл.630 ал.1 ТЗ и чл. 632 ал. 1 от ТЗ съдът е обявил неплатежоспособността на „Н.*“ ООД, ЕИК ********, определил е началната й дата -  01.01.2016 г., открил е производство по несъстоятелност, постановил е прекратяване на дейността на предприятието, обявил е в несъстоятелност „Н.*“ ООД, и е спрял производството по делото. На основание чл.632 ал.2 от ТЗ, съдът е указал на кредиторите и на длъжника - „Н.*“ ООД, ЕИК ********, че спряното производство по несъстоятелност може да бъде възобновено в срок от една година от вписването на решението за откриване на производство по несъстоятелност, ако се удостовери, че е налице достатъчно имущество или ако се депозира по сметка на СГС необходимата сума за предплащане на началните разноски по чл. 629б от ТЗ в размер на 10 000  лева. Решението е обявено в ТР при Агенцията по вписванията на 02.02.2018 г.

С Решение от 12.04.2018 г. е възобновено производството по търговско дело № 4065/2015 г. по описа на СГС, ТО, VІ - 9 състав, с което по отношение на „Н.*“ ООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Витоша“, ул. „******** ет. 3, представлявано от управителя Й.А.И., е постановено решение по чл.632 ал.1 от ТЗ.

 

            С молба вх. № 276812 от 24.03.2022 г.  синдикът на „Н.*“ ООД, ЕИК ********  е съставил и оставил на разположение на кредиторите и длъжника в канцеларията на съда Списъци, изготвени по реда на чл.688 ал.3 от ТЗ.

 

За изготвените списъци е изпълнена и процедурата по чл. 689 от ТЗ, като същите са обявени в ТРРЮЛНЦ при АВп на 30.03.2022 г. под № 20220330160856.

 

В срока по чл.690 ал.1 от ТЗ срещу изготвения от синдика  на  „Н.*“ ООД, ЕИК ******** Списък на кредиторите с предявени и приети вземания по чл. 688, ал. 3 от ТЗ,  е постъпило възражение от кредитора – НАП с вх.№ на СГС 280591/12.04.20220 г. (изпратено с Писмо № 24-28-1215/13#42 от 06.04.2022 г.) от страна на кредитора НАП, с което се възразява срещу предвидената поредност на удовлетворяване за част от включените в списъка публични вземания. Твърди се, че синдикът неоснователно е предвидил поредност на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1,т. 7 и т. 9 от ТЗ за публичните вземания в общ размер на 73 780,25 лв., установени с приложения към молбата за предявяване влязъл в сила ревизионен акт. Законодателят е предвидил специален правен режим по отношение на установените с влязъл в сила акт публични вземания, като в чл. 164, ал. 4 от ДОПК изрично е закрепено правилото, че ако вземането е установено с влязъл в сила акт, синдикът незабавно го включва в списъка на приетите вземания така, както е предявено, като е въведената забрана установеното с влязъл в сила акт публично вземане да може да бъде оспорено по реда на част IV от Търговския закон. Съгласно действащите данъчни закони данъкът става изискуем в определен период след възникването на данъчното събитие като за задълженото лице възниква задължение за начисляването му, поради което датата на настъпване на изискуемостта е различна и не съвпада с датата на издаване, съответно влизане в сила на ревизионния акт. В изпълнение на задълженията, регламентирани с данъчните закони, в настоящия случай със Закона за корпоративното подоходно облагане, данъчнозадълженото лице е длъжно да декларира данъчната основа и да определи размера на дължимия данък в законовоопределения срок, а данъчният орган, при извършване на проверка относно спазването на данъчните норми от задълженото лице, т. е. при извършване на ревизия и издаване на ревизионен акт, въз основа на констатациите, направени в хода на ревизионното производство, установява данъчните задължения при неправилното им определяне от страна на данъчнозадълженото лице. Следователно изискуемостта на задълженията, установени с акта не е обусловена от съставянето, съответно от влизането в сила на ревизионния акт.

Предвид изложеното и с оглед факта, че Ревизионен акт № Р-22002218001979-091- 001/02.11.2018 г. на ТД на НАП София, поправен с Ревизионен акт за поправка на ревизионен акт № П-22221718217279-003-001/12.12.2018 г. на ТД на НАП София, е влязъл в сила,  възразилият кредитор смята, че синдикът е следвало да включи в списъка на приетите вземания установените с този акт публични вземания така, както са предявени, а именно, да предвиди поредност на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 6 от ТЗ за възникналите до датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност в общ размер на 73 780,25 лв.

Иска се на осн. чл. 692, ал. 4 от ТЗ съдът по несъстоятелността да се произнесе с определение, с което да се направи промяна в обявения в ТРРЮЛНЦ под № 20220330160856 по партидата на „Н.**” ООД Списък, като за възникналите до датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност публични вземания в общ размер на 73 780,25 лв., установени с влязъл в сила Ревизионен акт № Р-22002218001979-091-001/02.11.2018 г. на ТД на НАП София, поправен с Ревизионен акт за поправка на ревизионен акт № П- 22221718217279-003-001/12.12.2018 г. на ТД на НАП София, вместо посочената от синдика поредност по чл. 722, ал. 1, т. 7 и т. 9 от ТЗ, да бъде предвидена поредност на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 6 от ТЗ.

Към възражението не се ангажират писмени доказателства и не правят доказатествени искания.

 

Съдът, като взе предвид направените възражения, Списъка, изготвен от синдика, изложените в съдебното заседание по чл.692 ал.2 от ТЗ доводи, както и представените доказателства, приема следното:

По реда на чл. 688 ал.1 от ТЗ, с молба с изх. № 24-28-1215/13#41 от 25.02.2022 г. НАП е предявило публични вземания срещу длъжника в общ размер на 108 171,01 лв., в т. ч. главници в размер на 63 915,91 лв. и начислени до 12.11.2021 г. лихви в общ размер на 44 255,10 лв., дължими въз основа на влязъл в сила Ревизионен акт № Р-22002218001979-091-001/02.11.2018 г., издаден от ТД на НАП София, поправен с Ревизионен акт за поправка на ревизионен акт № П- 22221718217279-003-001/12.12.2018 г. на ТД на НАП София и Изпълнителен лист № 260075/13.04.2021 г. по т. д. № 1239/2020 г. на Софийски градски съд, издаден въз основа на подлежащ на изпълнение съдебен акт. В молбата за предявяване изрично е посочено, че част от предявените публични вземания за корпоративен данък в общ размер на 73 780,25 лв., от който главници в размер на 58 055,52 лв. и лихви в размер на 15 724,73 лв., са възниквали до датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност (31.01.2017 г.).

За установяване съществуването и размера на паричните претенции, към молбата на кредитора по реда и в срока на чл. 688, ал.1 от ТЗ са представени подробно описаните в молбата Ревизионни актове, съобщения, протоколи, изпълнителен лист, справки за размера на публичните задължения.

 

Видно от Списъка, обявен в ТРРЮЛНЦ на 30.03.2022 г. синдикът е приел установените с влязъл в сила ревизионен акт публични вземания изцяло, като за същите е предвидил поредност на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 7 и т. 9 от ТЗ.  

                           

            При разглеждане на възражението в производството по чл.692 ал.2 от ТЗ в съдебните заседания от 04.11.2020г. и 17.02.2021г.,  възразилият кредитор НАП  заявява, че го поддържа изцяло.

Синдикът на дружеството по основателността на възражението, излага аргументи в писмено становище вх. № 281490/15.04.2022 г.,, което заявява, че поддържа в ОСЗ.

Длъжникът „Н.  22“ ООД (н), редовно призован не изразява становище по възражението.

Съдът като взе предвид представените по делото доказателства и изразените от  страните в производството по чл.692 ал.2 от ТЗ становища, приема следното:

Предявявайки вземането, кредиторът изразява желанието си да получи удовлетворяване в производството по несъстоятелност и едновременно с това очертава рамките, в които синдикът се произнася, съставяйки списъците на приетите и неприетите вземания.

Предметът на възражението по чл. 690 ТЗ може да обхване един или всички елементи на списъка на приетите вземания. В този смисъл предмет на оспорване може да бъде самото съществуване на вземането, неговия размер - приет или неприет, както и съществуването и размерът на отделните негови компоненти - главница, договорни и възнаградителни лихви, неустойки. На самостоятелно оспорване подлежи и основанието за възникване на вземането, посочено в списъка - договорно или извъндоговорно, както и наличието на привилегии или обезпечения, респ. реда на удовлетворяване.

От кръга на вземанията, които биха могли да бъдат предмет на оспорване, законът изключва две категории вземания - вземанията, които са установени с влязло в сила съдебно решение, след датата на решението за откриване на производство по несъстоятелност, по което е взел участие синдикът (чл. 691, ал. 1 ТЗ) и публично вземане, установено с влязъл в сила акт за установяване. Всяко възражение, депозирано срещу вземане, попадащо в някоя от тези две категории, се явява недопустимо, и не следва да бъде приемано за разглеждане от съда по несъстоятелността.

Страните не спорят за основанието и размера на процесното вземане. Няма спор и досежно обстоятелствата за неговото възникване.  Възражението касае единствено определената от синдика поредност за удовлетворяване на част от приетите вземания. В тази връзка, освен изложеното по-горе относно допустимостта на възражението, съдът съобразява и следното:

Дискусионен в теорията е въпросът допустимо ли е кредитор да депозира възражение единствено срещу поредността на удовлетворяване на вземането му предвид обстоятелството, че поредността на удовлетворяване не е задължителен реквизит на списъка по чл. 686, ал. 1, т. 1 ТЗ. Застъпва се становище, че въпреки липсата на изрично указание в закона, синдикът е длъжен да посочи в списъка и поредността на удовлетворяване на вземанията, за да могат кредиторите да защитят правата си още на този ранен етап от производството. Налице е и становище, че поредността на удовлетворяване на дадено вземане се посочва едва в сметката за разпределение, която подлежи на отделно обжалване и може да бъде коригирана служебно от съда, поради което във фазата по оспорване на списъците не следва да бъдат допускани възражения с предмет единствено поредността на удовлетворяване на вземането. Предвид така изложеното, съдът приема, че въпросът с допустимостта на подобно възражение следва да бъде преценяван с оглед обстоятелствата по всеки конкретен казус. В този смисъл и в случай, че синдикът е посочил в списъка на приетите вземания и поредността на удовлетворяване по чл. 722 ТЗ (какъвто е конкретният), съдът намира за допустимо подобно възражение още на този етап от производството.

 

Разгледано по същество, същото е основателно предвид следното:

Както бе посочено, спорът касае единствено определената от временния синдик поредност за удовлетворяване за част от процесните вземания в общ размер на 73 780,25 лв., от който главници в размер на 58 055,52 лв. и лихви в размер на 15 724,73 лв., са възниквали до датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност.

Видно от данните по делото, в производството страните не спорят за основанието и размера на процесните вземания.

Както бе посочено, спорът касае единствено определената от синдика поредност за удовлетворяване на част от процесните вземания, възлизаща в размер общ размер на 73 780,25 лв., от който главници в размер на 58 055,52 лв. и лихви в размер на 15 724,73 лв.

 С оглед позицията на страните, спорният момент е очертан главно около въпросът, свързан с възникване на процесните вземания, т.е. при наличие на влязъл сила ДРА - дали това е моментът преди или след ДРОПН, като при евентуално възприемане на първия дори се наведени доводи за преклузия по смисъла на чл.688, ал.1 от ТЗ.

            Във връзка с горното и основан на закона – чл.118, ал.1, т.1 ДОПК, настоящият състав извежда изводът, че ревизионният акт, като административен акт с декларативен, а не с конститутивен ефект, т.е., не поражда, а установява публични задължения, които с издаването му подлежат на изпълнение по реда на чл.127 ДОПК, като вземане определено по основание и размер.

Горното не означава, че след като извършването на данъчна ревизия и издаването на ревизионния акт не са необходима предпоставка за определяне на съответното данъчно задължение, което е възникнало в размер и падеж, определен от конкретния данъчен закон, вземанията, предмет на процесния РА е следвало да се предявят в срока по чл.685, евентуално в срока по чл.688, ал.1 ТЗ.

Аргументите в тази посока се извеждат, както от разпоредбата на чл.209, ал.1 ДОПК, според която принудително изпълнение на публични вземания се допуска въз основа на предвидения в съответния закон актизпълнително основание за установяване на вземането, така и с оглед нормата на чл.164, ал.4 във вр. с ал.1 ДОПК, която предвижда, че в хипотезата на предприето събиране на публични вземания чрез участие в производство или чрез присъединяване към открито производство по несъстоятелност на длъжника, установеното с влязъл в сила акт публично вземане подлежи на незабавно включване от синдика в списъка на приетите от него вземания, както е предявено. То не подлежи на оспорване по реда на част ІV ТЗ, или чрез обжалване на определението на съда по несъстоятелността за одобряване на списъка с приетите от синдика вземания.

Предвиденото служебно приемане по отношение на сочената категория публични вземания е законодателно разрешение, което е в съгласие с вмененото с чл.687, ал.2 ТЗ задължение на синдика. Това означава, че публично вземане по см. на чл.162, ал.2 ДОПК, установено с влязъл в сила акт подлежи на приемане от синдика и без носителят му да го е предявил в производството по несъстоятелност. Както е прието в Решение № 43 от 20.06.2014 г., по т.д.№ 2471/ 2013 г. на І т.о. на ВКС разпоредбите на чл.164, ал.4 и ал.5 ДОПК са специални по отношение на разпоредбите на ТЗ относно органа, легитимиран да предяви публичните вземания и начина на приемането им, който последен в зависимост от установяването им или не с влязъл в сила акт. Т.е. когато публичното вземане е възникнало, както е в разглеждания случай, преди откриване на производството по несъстоятелност, предявяването му не се свързва с преклузивния срок по чл.688, ал.1 ТЗ.

В чл.722 ТЗ е предвиден ред за удовлетворяване на вземанията при осребряване на имуществото в производството по несъстоятелност, като т.6 на чл. 72., ал.1 ТЗ са включени публичноправни вземания, възникнали до дата на решенето за откриване на производството по несъстоятелност, а в т.7 на същата законова разпоредба   възникналите такива след датата на решението за откриване на производство по несъстоятелност, които не са платени на падежа. Следователно от значение за определяне реда за включване на конкретно публично вземане е моментът на неговото възникване, който  обаче не се свързва с датата на ревизионния акт, установяващ го, поради което и възражението на кредитора се явява основателно.

Водим от горното, на основание чл.692 ал.1 и ал.3 от ТЗ, СЪДЪТ

           

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

           

ОДОБРЯВА изготвения Списък от синдика на Н.22 ООД (н) по реда на чл. 688, ал.3 вр. с чл. 686, ал.1, т.1 от ТЗ, за вземанията срещу които не са постъпили възражения, обявен в АВ-ТРРЮЛНЦ с № 20220330160856.

 

ВНАСЯ ПРОМЯНА в Списъка на приетите вземания, изготвен по реда на чл. 686, ал.1, т., вр. 685, ал.1 от ТЗ по възражението на кредитора НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ, София-1000, бул. „*******, представлявана В.П.директор на дирекния „Държавни вземания“, съгласно Заповед ЗЦУ — OПP-7 /14.01.2020 г. относно посочената от временния синдик поредност на удовлетвореност за част от публичните вземания, предявени от същя кредитор, като постановява:

ИЗМЕНЯ посочената в Списъка по 686, ал.1, т.1 вр. 688, ал.3 от ТЗ поредност на удовлетвореност за публични вземания в размер общо на 73 780,25 лв., от които главници в размер на 58 055,52 лв. и лихви в размер на 15 724,73 лв., начислени до 31.01.2017 г.)., установени с влязъл в сила Ревизионен акт № Р-22002218001979-091-001/02.11.2018 г., издаден от ТД на НАП София, поправен с Ревизионен акт за поправка на ревизионен акт № Р 2.221718217279-003-001/12.12.2018 г. на ТД на НАП София,като вместо посочената от синдика на дружеството, за същите определя такава по чл. 722, ал.1, т.6  ТЗ.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  Е ОКОНЧАТЕЛНО.

ДА СЕ ОБЯВИ НАСТОЯЩОТО ОПРЕДЕЛЕНИЕ В ТР.

         Определението да се впише в книгата по чл.634в ал.1 от ТЗ.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: