РЕШЕНИЕ
№ 1703
Пловдив, 21.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - III Състав, в съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА |
При секретар М.Г.-ПЕЙНИРОВА като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА административно дело № 994 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по
жалба на В.В.К., с адрес: ***, против Уведомително
писмо /УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и
мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. №
02-160-6500/2642 от 13.01.2023г. на заместник изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие".
Жалбоподателят в
първоначалната жалба и уточняващата такава намира оспорения административен акт
за незаконосъобразен и неправилен, издаден в противоречие с материалния закон.
Поискано е уведомителното писмо да бъде отменено с присъждане на направените
съдебни разноски. Твърди се, че актът не съдържа фактически и правни основания.
В съдебно заседание
жалбоподателят се представлява от адв. В., който
поддържа жалбата. Не се претендират съдебни разноски.
Ответникът - Заместник
изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", чрез процесуалните си
представители юриск. К. и юриск. Н., оспорва жалбата. Поддържа
законосъобразност на административния акт с искане за отхвърляне на жалбата и
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Обжалваното УП изх. №
02-160-6500/2642 от 13.01.2023г. на заместник изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие" е съобщено на оспорващото лице на 228.03.2023г.- датата
на изтегляне на УП от СЕУ. Жалбата е подадена на 10.04.2023г., което се
установи от товарителница с № 24756396. Оспорването е осъществено в 14 – дневен
срок от адресат на неблагоприятен индивидуален административен, поради което е
допустимо.
Обжалваният акт е издаден от
зам. изпълнителния директор на ДФЗ – Владислава Казакова. Със Заповед №
03-РД/3088 от 22.08.2022 г. (л.125), на основание чл.20 т.2 и т.3 и чл.20а ал.1, 2, 4, 5 предложение първо във
връзка с ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските
производители /ЗПЗП/, чл.10 т.1, т.2, т.7 и т.13, чл.11 ал.2
от Устройствения правилник на ДФЗ, Решение на Управителния съвет на ДФЗ по т.2.2. от протокол № 197 от 19.08.2022г. във връзка с
оптимизиране дейността на ДФЗ като Разплащателна агенция при издаването на
административни актове и писма за откриване на административни производства по
директните плащания, изпълнителният директор на ДФ Земеделие е делегирал на
Казакова – заместник изпълнителен директор на ДФЗ, правомощия, в обхвата на
които /т.1/ - "Да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и
мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления
по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания".
Според чл.20а ал.4 от ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира със заповед част от
предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни
договори и/или за издаване на административни актове по чл.12 ал.7 на заместник
изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Възможността
за делегиране на административни правомощия е ограничена в следните хипотези:
никой не може да делегира правомощия, които не притежава; не могат да бъдат
делегирани правомощия, които законът определя като изрична компетентност на
съответния орган; органът, на когото са делегирани правомощия, не може да ги
предоставя другиму /ТР № 4/2004 г. на ВАС/. Или иначе казано, оспореният акт е
издаден от компетентен орган.
Проверката за
законосъобразност на административния акт /уведомително писмо/ обхваща правни и
фактически основания за издаване с приоритет на второ посочените. Тук е необходимо
да се отбележи, че мотивите на административния акт могат да предхождат същия,
като се съдържат в друг документ от административната преписка, към който е
направена препратка, но не е допустимо допълване на фактически основания в
съдебната фаза при оспорването му, вкл. в писмено становище на административния
орган или на процесуалния му представител.
В обстоятелствената част на
оспорения акт е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез
Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на
задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с
чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от ВАС заявление за подпомагане, като
тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните
регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП и въз основа на
изложеното, е изчислен следния размер на подпомагане по схемите и мерките,
базирани на площ в подаденото от заявителя К. заявление. След това изложение е
представена Таблица 1. Оторизирани суми (в лева), като в к.1 са посочени
исканите суми, а в колона 6 – оторизираните. Те са съответно, както следва:
СЕПП – искана сума – 6607,91 лв., оторизирана сума – 2473,58 лв.; СПП – искана
сума 4132.2 лв., оторизирана сума – 2576.53лв., СПК – искана сума 2323,91лв.,
оторизирана сума – 0 лв.; СП /други/ – искана сума – 612,79лв., оторизирана
сума – 0 лв., ЗДП – искана сума –4154,88лв., оторизирана сума –1834,34лв.,
СЗ-ДККП– искана сума – 3816.28лв., оторизирана сума –0 лв., СЗ-П– искана сума –
449,7лв., оторизирана сума –0лв., СЗ-МЗДП - искана сума –1592,36лв.,
оторизирана сума – 0лв. Възстановяване от ДФ – 75,57лв.
Горното налага извода за липса
на правни основания, както и липса на конкретизирани фактически установявания,
обосноваващи размер на оторизираната субсидия. Отсъстват посочени
обстоятелства, въз основа на които е формиран размер на намалението спрямо
всяка една от исканите суми, макар и същите да са съпоставени.
В пояснение под таблица 1 са
посочени ставки за схема/мярка (лв./ха) за кампания 2021 г.: схема за единно
плащане на площ (СЕПП) – 193,44 лв.; схема за преразпределително плащане (СПП)
– 137,74лв.; - схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) –
121,63 лв.; схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно
грозде)-СП; СП - /първи 30 ха-928,47лв.; СП-площ над
30 ха – 618,98лв.; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле,
дини и пъпеши) (СЗ-МЗДП):СЗ-МЗДП - /първи 30 ха/ -
899.64 лв.; СЗ-МЗДП - /площ над 30 ха/ - 599.76 лв.
Схема за обвързано подпомагане
за протеинови култури (СПК) - 238.35 лв. Възстановяване на Финансова дисциплина
(Възстановяване на ФД), съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8,
пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на
Регламент (ЕС) № 2021/2091 на Комисията от 26.11.2021 г.
Под така посочените ставки, е
изложеното съдържанието на таблица 1: - колона 1: „Схема/мярка“, заявена за
подпомагане; колона 2 „Искана сума“ – формира се на база произведението от
декларираната площ и ставката по всяка отделна схема/мярка; колона 3
„Намаления“ се отчитат: - намаления на субсидията след извършени
административни проверки, при които са установени всички недопустими за
подпомагане площи в съответното заявление – проверки на площи, заявени от
повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо
данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; -
намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване
и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за
условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни
плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина”), определена
съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) N9 1306/2013 и член 8, пар.
1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2021/951 на
Комисията от 11.06.2021 г. За кампания 2021 е в размер на 1,658907 %; Линейно
намаление съгласно чл. 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано
съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) №
809/2014 на Комисията. За кампания 2021 не е налагано такова; Линейно намаление
съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано
съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №
809/2014 на Комисията. За кампания 2021 не е налагано такова; Редукции”
отчита се намалението за неспазване на законоустановените изисквания за управление,
на основание Заповед № РД 09-499/12.07.2016 г., № РД 09-557/14.07.2017 г., № РД
09-592/27.06.2018 г„ № РД 09-811/09.08.2019 г„ № РД 09-592 от 24.07.2020 г. и №
РД 09-683 от 08.07.2021 г. на министъра на земеделието („кръстосано
съответствие”).
Колона 5: „Намаления поради
достигане на таван на субсидията” отчетени са намаленията на плащанията по СЕПП
поради надвишаване на допустимата левова равностойност, съгласно чл. 43а от
ЗПЗП.
Колона 6: „Оторизирана сума” е
сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и
редукции.
Резултатът – разликата, в
случая, не е основан на дадени факти и цифри, за да може да бъде проверен в
съдебното производство.
Таблица 2 от оспореното УП е
за извършени плащания, която съдържа, съответно в колони от 1 до 6, както
следва: - схема/мярка, дата на плащането, оторизираната сума, прихваната сума,
удържания данък и изплатената сума. Последната изглежда така: - изплатена сума
по СЕПП на 16.12.2021 г. в размер на 2449,56лв. и на 24.03.2022г. в размер на
2576.53лв., по ЗДП изплатена сума на 20.04.2022г. – 1834,34лв., по СЕПП- на
дата 09.06.2022г. – 24,02лв., възстановяване ат ФД на 10.08.2022г. – 75.57лв.
прихваната сума и/или удържан данък общ доход.
Под самата таблица е описано
съдържанието й, както следва: - колона 1: Схема/мярка за подпомагане; колона 2:
Дата, на която е извършено плащането; колона 3: Оторизирана сума – сумата,
посочена в колона 6 на таблица 1; колона 4:Прихваната сума” отразява
приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции или
недължимо оторизирани суми, за които има издаден АУПДВ, или приспаднати суми от
изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ и/или
„Удържан данък общ доход" - отразява сумата на данъка, който на основание
чл. 65, ал. 14 във връзка с чл. 38, ал. 15 от ЗДДФЛ се удържа и внася от ДФ
„Земеделие“, в качеството му на администратор на съответната помощ в срок до
края на месеца, следващ тримесечието на придобиването на дохода. Посочено е, че
съгласно чл. 38, ал. 15 от ЗДДФЛ, с окончателен данък се облага брутната сума
на придобитите от физически лица, нерегистрирани като земеделски стопани,
облагаеми доходи, получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго
подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския
фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет. Колона 5: „Изплатена
сума" отразява сумата, преведена по банков път по банковата сметка,
посочена от бенефициера в заявлението за подпомагане.
По-надолу в акта е посочено,
че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл.19 от делегиран
регламент (ЕС) № 640/2104 г. на Комисията за кампания 2021 г. са наложени
санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на: СП /други/ -
612,79лв.; СЗ-П – 449,7лв.; СЗ-МЗДП-1340.46лв.
В „Забележка“ е отразено –
Посочените суми се прихващат в съответствие с чл.28 от Регламент за изпълнение
(ЕС) № 908/2014 на Комисията. Ако сумите не могат да бъдат прихванати в
съответствие с посочения член в течение на три календарни години след годината
на констатациите, оставащата неиздължена сума се анулира.
В края на уведомителното писмо
е посочено, че същото може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните пред министъра на земеделието или пред административния съд по
постоянен адрес или седалището на посочения в акта адресат.
По административната преписка
са приложени: доклад за проверка на площи (л.30 и сл. и л.53 и сл.); УРН и
входящ номер на общото заявление за подпомагане, таблици за използвани парцели
2020 г. и за 2021г. /л.91-гръб и л. 96-гръб/, таблица на заявените площи по
схеми и мерки 2021г.резултати от автоматични проверки с дата 20.05.2021г. и с
дата 08.06.2021г. / л.93 и л. 94 и л.111-гръб и сл./.
В съдебно заседание
процесуалните представители на ответника представят Заповед № РД09-150 от
25.02.2022г. на министъра на земеделието, Заповед № РД-09-557 от 14.07.2017г.
на министъра на земеделието, храните и горите за изменение на Заповед №
РД09-499 от 12.07.2016г.; Заповед № РД 09-592 от 24.07.2020г. на министъра на
земеделието, храните и горите.
Представят и становище относно
процесната жалба, в което се съдържат данни относно декларираните и
установените площи за кампания 2021г. и относно отделните схеми за обвързано
подпомагане.
При така установеното
от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:
Посочи се по-горе в настоящото
изложение, че колона 6 на таблица 1 от УП - "оторизирана сума"
представлява сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите
намаления и редукции. Резултатът е разликата между исканата сума и приложимите
намаления и редукции. Резултатът – разликата, в случая, не е основан на
посочени в УП документи, от които да произтичат възприети от административния
орган факти, обвързани с цифри – изчисления по конкретни разпоредби от Наредба
№ 5/27.02.2009 г., за да може да бъде проверен в съдебното производство.
Спецификата на конкретното
административно производство не отрича възможност в оспорения административен
акт да бъдат отразени обстоятелствата, посочени в писменото становище на
ответника, представено в хода на съдебното производство. След като
административният орган се произнася по конкретно заявление, обстоятелствената
част на издавания от него административен акт дължимо следва да съдържа
информация от заявлението и съпоставка с приложимите изисквания при проверка на
заявените данни и искана сума. Дори резултатът от проверката да е представен
кратко – цифром, обосноваването му следва да бъде
ясно и посредством индивидуализиращи относими данни, проверени и съпоставени от
органа.
В случая, оспореното УП не
съдържа фактически основания, тъй като отсъства информация за заявеното от
бенефициента и фактическата установеност при административната проверка.
Волеизявлението на административния орган, дори под форма на математически
резултат, не следва да бъде тълкувано – административният орган дължи ясна
обосновка при произнасяне по заявлението и не е допустимо след издаване на
административния акт да допълва фактически основания. Фактически основания
отсъстват в оспореното УП и с писменото становище /л.148 и сл./ всъщност за
първи път и в съдебна фаза се въвеждат мотиви. В административния акт не е
обоснована като приложима нито една от изброените хипотези /коментирани
по-горе/ в частта за намалението. Същевременно УП не препраща към нито един
документ от преписката за целите на фактическото обосноваване на акта.
Оспореното УП не съдържа и правно основание, което би могло да насочи адресата
на административния акт за съответна защита в съдебна фаза. Отсъствието на
правно основание не позволява проверка за правилното прилагане на закона.
Тоест, при непосочени фактически и правни основания, неблагоприятният
административен акт отрича правото на защита на адресата, което е съществено
нарушение. Съдът не може да проверява за наличието на предпоставки на
хипотетични правни основания, които би имал предвид административния орган.
Описаните по-горе данни във връзка с посочени правни основания се съдържат в
становище на административния орган, представено в хода на съдебното
производство, което не е допустимо.
По отношение мотивите като
фактически основания, съдът намира за необходимо да посочи, че няма пречка
същите да се съдържат в документи или актове от административната преписка, на
които органът се е позовал /вкл. е допустимо излагането на мотивите за даден
административен акт да бъдат отделно от него, но в рамките на административната
преписка, Решение № 590 от 2017 г. по адм. д. №
8276/2016 г., ВАС/. В настоящия казус обаче, административният орган се е
позовал единствено на подаденото от жалбоподателя заявление, идентифицирано
посредством УИН. Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК
след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на
място в съответствие с чл.37 ЗПЗП на данните в
заявлението, които са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се
във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 ЗПЗП. Отсъства препратка
към данните от проверките, резултатът от които е съобразяван при изчисляване на
оторизираната сума в частта за намалението. В УП не е отразено нито едно
фактическо основание, произтичащо от информация в преписката - не е посочено
съдържанието на заявлението по процесните схеми/мерки и не е вписано на кое
изискване не съответства заявлението със съдържащата се в него информация, за
да е налице основание за намаление на исканата сума. Отсъства аргументация,
обосноваваща цифровия резултат, който без фактическа установеност, не може да
бъде приет за ясно волеизявление на административния орган. В УП не е отразено
и правно основание.
Ответникът е длъжен да
установи съществуването на фактическите основания, посочени в акта и
изпълнението на законовите изисквания при издаването му /чл.170, ал. 1 АПК/,
което в случая не е сторено. Преценката за законосъобразност на акта изисква да
бъдат проверени възприетите от органа фактически основания, дори пряко
непосочени в административния акт, но с препратка към части от преписката, както
и, дали правните основания съответстват на фактическите. По посочените критерии
обективно не е възможно да бъде направена преценка поради отсъствие на отразени
в УП възприети факти, въз основа на които да е приложено конкретно правно
основание.
Що се отнася до мотивите в
уведомителното писмо, съдебната практика приема, че след като словесната и
табличната част на акта с обяснителните колони представляват едно цяло,
административният акт съдържа правни и фактически основания. В случая обаче,
словесната част на УП не съдържа конкретика, като не е отразено и кое от
изброените намаления в колона 3 от таблица 1 е приложено по отношение
заявлението за всяка една от схемите/мерките. Описани са теоретично видовете
намаления за процесната колона, без да е посочено конкретното намаление по
заявлението, което налага извода, че съдът не е в състояние да провери УП и по
отношение на мотиви за формиране на този краен резултат. Оттук не е ясно и как
е извършено прихващане на сумите по таблица 2.
Всичко изложено налага извод,
че оспореното уведомително писмо, като незаконосъобразно, следва да бъде
отменено, като административната преписка бъде върната на зам.-изпълнителния
директор на ДФЗ за ново произнасяне при спазване на действащите нормативни
актове и на изискването за форма на административните актове по отношение на
мотивите, които следва да дават ясна представа за съображенията на
административния орган за издаването на акта.
Воден от горното и на
основание чл.172 ал.2 предл.2 и чл.173 ал.2 от АПК,
Административен съд – Пловдив, III състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на В.В.К. Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2021 с изх. № 02-160-6500/2642 от 13.01.2023г. на заместник
изпълнителния директор на ДФ "Земеделие".
ИЗПРАЩА преписката на
заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" –
София, за ново произнасяне по подаденото от В.В.К. с
УИН 16/260521/19948 за кампания 2021 заявление по схеми и мерки за директни
плащания, базирани на площ за кампания 2021, в едномесечен срок от влизане на
решението в сила, при спазване на указанията по прилагане на закона, посочени в
съдебния акт.
Решението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд на Р България, в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия: |
|