Решение по дело №1231/2023 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 91
Дата: 22 април 2024 г. (в сила от 22 април 2024 г.)
Съдия: Чавдар Андреев Тодоров
Дело: 20231520201231
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 91
гр. Кюстендил, 22.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, VII-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести март през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Чавдар Андр. Тодоров
при участието на секретаря АЛЕКСАНДРИНА АЛ. ХРИСТОВА
като разгледа докладваното от Чавдар Андр. Тодоров Административно
наказателно дело № 20231520201231 по описа за 2023 година
Ц. Т., с ЕГН **********, с адрес в гр.К., ул.“****“ **** обжалва
наказателно постановление № 278/18.08.2023г., издадено от Директора на
РДГ Кюстендил, с което на жалбоподателя за нарушение по 108, ал.3 ЗГ, на
основание чл.257, ал.1 т.2, ЗГ е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 300 лв.
Иска се отмяна на наказателното постановление, като се сочат
допуснати нарушения на процесуалните правила, липса на извършено
нарушение. Претендира се присъждане на сторените разноски за адвокат в
хода на производство.
Административнонаказващият орган изразява становище за
неоснователност на жалбата.
Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства
при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
С АУАН №278/30.05.2023г. е привлечен към
административнонаказателна отговорност жалбоподателя, за това че в
качеството си на лице, упражняващо частна лесовъдстка практика с
удостоверение №10868от 26.09.2024г., на чието име е издадено позволително
1
за сеч №721589 от 05.05.2023г. за подотдел 767 е допуснал нарушаване на
правилата за сеч: в границите на подотдела са отсечени 18 бр. дървета, от
дървесен вид цер с диаметри на пъните: 18 см.-7 бр., 20 см.-5 бр., 22 см.-1 бр.,
24 см.-2 бр., 28 см.-2 бр., 30 см.-1 бр., немаркирани в основата на дънера с
КГМ.Нарушението е извършено в периода 08.05.2023г. до
19.05.2023г.Посочена е нарушената законова разпоредба-чл.108, ал.3 ЗГ
вр.чл.61 вр.чл.47, ал.1 т.1 от Наредба №8 за Сечите в горите.
При проверката от 19.05.2023г. е съставен констативен протокол, в
който е отразено, че в подотдела са констатирани отсечени широколистни
дървета, описани подробно, немаркирани с контролна горска марка.
Въз основа на съставения АУАН на 18.08.2023г.. е издадено
атакуваното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по
АУАН.Административно наказващия орган е преценил, че следва да се
санкционира нарушителя за нарушение по чл.108, ал.3 ЗГ, като на основание
чл.257, ал.1 т.1 ЗГ е наложено наказание „глоба“ в минималния предвиден
размер от 300 лв.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира
следното: Жалбата е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 ЗАНН срок, от
надлежна страна и срещу подлежащо на обжалване наказателно
постановление, поради което се явява процесуално допустима и следва да се
разгледа по същество.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за
това са следните:
В хода на административнонаказателното производство не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, обосноваващи
отмяната на атакуваното НП.
Извършеното нарушение се установи по делото от всички събрани
доказателства-показанията на разпитаните свидетели С. и И. са изцяло
еднопосочни и пряко кореспондират със съставения констативен протокол.В
тази насока са и показанията на св.А. и М..
Съгласно разпоредбата на чл.257, ал.1 т. 1 ЗГ, която се твърди, че е
нарушена от жалбоподателя, лице, упражняващо лесовъдска практика, се
наказва, ако не изпълни задължения или контролни правомощия, възложени
2
му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и
предписания, основани на тях. Съгласно чл. 190, ал. 2, т. 1 от ЗГ, лицата с
лесовъдско образование, на които са възложени функции по опазване на
горските територии, независимо от тяхната собственост опазват поверените
им горски територии от незаконни ползвания и увреждания. Съгласно
разпоредбата на чл. 61 от Наредба № 8 за сечите в горите от 05.08.2011 г. "До
освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволителното за
сеч, носи отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл.
47 и 48, както и за изпълнение на технологичния план за добив на дървесина.
" Съгласно чл. 47, ал. 1, т. 1 от същата Наредба "Чл. 47. (1) При провеждане
на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да: 1. секат
само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички
дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в
позволителното за сеч; " Начина на маркиране на подлежащите на сеч дървета
подробно е описан в чл. 50, ал. 3-5 от наредба № 8 за сечите в горите: "3)
Определените за сеч дървета се отбелязват на височина 130 см с видим знак,
неувреждащ кората им. (4) Освен по начина, посочен в ал. 3, определените за
сеч дървета с диаметър 14 см и по-голям от 14 см, измерен на височина 130
см, се отбелязват и с контролна горска марка. (5) Контролната горска марка
по ал. 4 се поставя в основата на стъблото от долната страна на склона или на
някои от повърхностните корени, така че след отсичане на дървото марката
да остане и да е видима. По решение на собственика или лицата, които
стопанисват горската територия, се допуска и допълнително отбелязване или
номериране на дърветата, предвидени за сеч. В ал. 6 на чл. 50 от наредба № 8
са изброени случаите, при които се позволява изключение от забраната за сеч
на немаркирани дървета: " Забранява се сеч на немаркирани дървета с
изключение на случаите, когато: 1. е разрешено цялостно отсичане на
дървостоя при провеждане на голи сечи, както и при провеждане на
санитарни, принудителни и технически сечи с интензивност сто процента
върху ограничена площ; 2. сечта се извършва за предотвратяване или
своевременно потушаване на пожари; 3. се извършва сеч на дървета,
създаващи опасност за функционирането на инфраструктурни обекти или за
предотвратяване на опасности, застрашаващи живота и здравето на хората; 4.
сечта се извършва при възникване на природни бедствия и аварии; 5. се
извършва сеч без материален добив, главосечна сеч, както и сеч в насаждения
3
по чл. 88, ал. 5 от Закона за горите. Само при тези изключения съгласно ал. 7
"Ограничаването на площта в случаите по ал. 6, т. 1 се извършва чрез
маркиране с контролна горска марка в основата на стъблата на крайните
дървета, определени за сеч, както и с отбелязване на височина 130 см с видим
знак върху оставащите крайни дървета.
Видно от издаденото позволително за сеч, не са налице
изключенията визирани в ал. 7 на чл. 50 от Наредба № 8 за сечите в горите, и
е следвало преди пристъпване на сечта всяко от дърветата, подлежащи на
отрязване да бъдат маркирани съгласно технологичния план. Тази дейност,
включително и дейността свързана с контрола при извършването на самата
сеч са отговорност на лицензирания лесовъд. В технологичния план приет
като доказателство по делото ясно са указани начинът на маркиране на
дърветата, а именно – с контролна горска марка, като е посочено
количеството дървесина и дървесният вид. Указано е и да се спазват
изискванията на ЗГ и подзаконовите нормативни актове. Именно това следва
да контролира лицензираният лесовъд, комуто е издадено ПС, което той е
сторил. В случая отсичането на немаркирани дървета е следвало да бъде под
контрола на жалбоподателя. Обемът и характерът на контролните
правомощия на лицензирания лесовъд не е свързан с неупражнен контрол
върху лицата, извършващи добива на дървесина, а е общо задължение,
изразяващо се в неупражняване на контролни правомощия върху целия
добив, независимо от лицата, които го извършват. Следователно
жалбоподателят не е контролирал стриктно провеждането на сечта да е
съобразено с регламента на закона, чийто субект той се явява в посоченото
качество.
В процесните АУАН и НП деянието е описано достатъчно ясно и
конкретно, така че да не възниква съмнение относно неговото съдържание.
Конкретизирани са времето и мястото, както и ясно е формулирано самото
изпълнително деяние.
В нормата на чл. 108, ал. 3 от ЗГ е предвидено, че лицето по ал. 2 -
лице, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика,
на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки
за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на
добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по
4
ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на
сечището.
Неоснователно е възражението, че за това нарушение са издадени
АУАН и в последствие и НП на лицата, извършили реално
сечта.Нарушението на жалбоподателя е свързано с неупражнен контрол,
поради което съдът счита, че е налице самостоятелно нарушение, за което
правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя.
Не са налице основания за приложимост на разпоредбите на чл. 28
ЗАНН. Деянието е свързано с неизпълнение на професионалните задължения
на лицето, което обективира, според съда по-високата му обществена
опасност, в сравнение с др. подобни случаи.
За извършеното нарушение, съгласно разпоредбата на чл. 257, ал. 1, т.
1, пр. 1 от Закона за горите, е предвидено административно наказание - глоба
от 300 до 5000 лв. С обжалваното НП е наложено наказание - глоба в размер
от 300 лв. Така определеното по размер наказание е към предвидения в закона
минимален размер, което мотивира съда да приеме, че същото е
законосъобразно и правилно определено, и съобразено с разпоредбите на чл.
27, ал

С оглед искането на проц. представител на наказващия орган за
присъждане на възнаграждение, съдът определя такова съгл. чл. 63д ал. 5вр.
ал. 4 от ЗАНН вр. чл. 37 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ в размер от 80 лева.

Воден от горното, съдът
РЕШИ:
Потвърждава наказателно постановление № 278/18.08.2023г.,
издадено от Директора на РДГ Кюстендил, с което на Ц. Т., с ЕГН
**********, с адрес в гр.К., ул.“****“ **** за нарушение по 108, ал.3 ЗГ, на
основание чл.257, ал.1 т.1 ЗГ е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 300 лв.
5

Осъжда Ц. Т., с ЕГН **********, с адрес в гр.К., ул.“****“ **** да
заплати на РДГ Кюстендил деловодни разноски в размер на 80 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд гр.
Кюстендил.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
6