Решение по дело №1625/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 65
Дата: 20 януари 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720201625
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 65
гр. Перник, 20.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720201625 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д. ЦВ. ЕВТ.-ЕГН ********** /от
гр.София/ против Наказателно постановление № 42-0002412/14.ІХ.2021год.
на Директор РД“АА“ с което на жалбоподателя е наложено наказание:
“Глоба” в размер на 2 000лева на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвт.П за
нарушение по чл.89 т.1 от „Наредба № 33/03.ХІ.1999г. на МТ , затова че на
17.VІІІ.2021год. около 14,45ч. в гр.Перник при местността“Арбанаси“ № 46
път І Т 6км.71 Т-500-посока гр.Радомир,като водач на специализиран
автомобил „МАН ТГА 8.180Бл рег. № СВ 4661КХ от Категория N 2
собственост на фирмата превозвач с адрес:гр.София ж.к“***“1 Бл.203,
Вх.Б,Ет.8,Ап.45, извършва обществен превоз на товари-Макари с кабели,
видно от Приемо-предавателен протокол № ********** от 16.VІІІ.2021г. по
маршрут:гара Искър до гр.Радомир,видно от Пътен лист № 765662 от
17.VІІІ.2021г., като нарушава: Извършва превоз без издадено
УДОСТОВЕРЕНИЕ за обществен превоз на товари в Р.България или Копие
на ЛИЦЕНЗ на общността.
В Жалбата са изтъкнати съображения за незаконосъобразност на
1
Наказателното постановление, поради което се моли същото да бъде
отменено.
Въззиваемата страна в придружителното си писмо изразява становище
да се потвърди наказателното постановление,като правилно и
законосъобразно.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по
делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл.14 и 18
от НПК, намира за установено следното.
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
процесуално легитимирано лице с правен интерес,като по същество същата
е НЕоснователна.
С Акт Серия А-2020 № 293718/17.VІІІ.2021год. съставен от АС. Р. Д.
е посочено, че Д. ЦВ. ЕВТ. на 17.VІІІ.2021год. около 14,45ч. в гр.Перник
при местността“Арбанаси“ № 46 път І Т 6км.71 Т-500-посока гр.Радомир,като
водач на специализиран автомобил „МАН ТГА 8.180Бл рег. № СВ 4661КХ от
Категория N 2 собственост на фирмата превозвач с адрес:гр.София ж.к“***“1
Бл.203, Вх.Б,Ет.8,Ап.45, извършва обществен превоз на товари-Макари с
кабели, видно от Приемо-предавателен протокол № ********** от
16.VІІІ.2021г. по маршрут:гара Искър до гр.Радомир,видно от Пътен лист №
765662 от 17.VІІІ.2021г., като нарушава: Извършва превоз без издадено
УДОСТОВЕРЕНИЕ за обществен превоз на товари в Р.България или Копие
на ЛИЦЕНЗ на общността- нарушение на чл.89 т.1 от „Наредба №
33/03.ХІ.1999г. на МТ /чл. 89. По време на работа водачът представя при поискване от
контролните органи документите по чл.100, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за движението по пътищата и следните
документи: 1. удостоверение на ППС за обществен превоз на товари на територията на
Република България за всяко от превозните средства, с които се извършва превозът (при превози с лиценз на
Общността се изисква заверено копие от лиценза); 2. попълнен пътен лист по образец (приложение № 11), с
изключение на случаите при придвижване на превозно средство без товар на територията на Република България до товарен пункт,
като част от международен превоз; 3. товарителница (приложение № 15); 4. карта за квалификация на водача, издадена по реда на
наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози; 5. свидетелство за водач, извършващ превоз на опасни товари – когато
се извършва превоз на опасни товари; 6. удостоверение за психологическа годност.”/
Въз основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно
постановление № 42-0002412/14.ІХ.2021год. на Директор РД“АА“ с което
на жалбоподателя е наложено наказание: “Глоба” в размер на 2 000лева
на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвт.П/чл.93.Водач на моторно превозно средство,
който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без
2
редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които
се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите
нормативни актове по прилагането му, се наказва със: 1. глоба 2000 лв. - при първо
нарушение; 2. глоба 4000 лв. - при повторно нарушение;3. глоба 6000 лв. - при системни нарушения. (2) Водач на моторно
превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента
на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други
документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по
прилагането му, се наказва с глоба 500лв (4) Водач, който откаже да му бъде извършена проверка от контролните органи, се наказва
с глоба 2000 лв. (5) Водач, който извърши случаен превоз на деца и/или ученици извън периода на светлата част на денонощието, се
наказва със:1. глоба от 1000 лв. - при първо нарушение;2. глоба от 3000 лв. - при повторно нарушение.(6) Водач, който приеме и/или
превози багаж, който не принадлежи на пътник, пътуващ в автобуса, се наказва с глоба 1000 лв. (7) Водач на моторно
превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или на
товари с превозно средство, на което не е извършен предпътен технически преглед, се наказва с глоба 500лв.(8) Водач на
моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или на товари, без да е
преминал предпътен медицински преглед, се наказва с глоба в размер 500 лв.(9) (Нова - ДВ, бр. 99 от 2012 г.) При повторно
нарушение по ал. 7 и 8 наказанието е глоба в размер 1000 лв.“/ за нарушение по чл.89 т.1 от „Наредба
№ 33/03.ХІ.1999г. на МТ
Свидетелите по акта- АС. Р. Д. и Г.М. Г. в съдебно заседание,
потвърждават направените констатации в акта.
Приложени са: Акт Серия А-2020 №
293718/17.VІІІ.2021год.,Ксерокопие Контролен талон-л.11,Писмо-
л.13,Протокол-л.14, Заповед за ПАМ-л.21, Заповед-л.34 и 36, Трудов
Договор-л.16 ,Длъжностна характеристика-л.18 и л.29.
При постановяване на решението си състава се запозна с всички,
приложени по административно наказателната преписка, писмени документи,
които прие като доказателства по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните
правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
3
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния административно наказателен спор и се иска от него да
се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно
извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на
нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са
нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен
граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на
нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели
имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива,
и кому са поверени за пазене.”/.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление
трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и
номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание
на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите,
които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното
постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/ и да бъде издадено от компетентен
орган/Заповед № РД 08-30/24.ІІ.21г./.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН процесния акт е
подписан от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на
нарушителя за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения не се констатираха конкретни
такива.
4
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1)Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която
жалбоподателя НЕ се е се е възползувал.
Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички
реквизити, визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан е от
съставителя и от свидетеля. Предявен е на нарушителя.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не
могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и правилата по
чл.57 ал.1 ЗАНН.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него
наказателно постановление направи следните правни изводи:
Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ от “ЗАКОН за
автомобилните превози” § 1. По смисъла на този закон:1. " Обществен превоз" е превоз, който се
извършва с моторно превозно средство срещу заплащане. 2. "Превоз на товари" е дейност на физическо или
юридическо лице, регистрирано като търговец, извършващо превоз на стоки срещу заплащане със собствени или собствени и
наети превозни средства, включително и на лизинг, независимо дали са натоварени или не. 3. "Превоз на пътници" е
дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се
осъществява със специално конструирани и оборудвани моторни превозни средства независимо дали са натоварени или не.
4."Превоз за собствена сметка" е:а) превоз на товари без заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или
произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от
водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност
за него и превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, да се експедират
негови товари, товарите да се превозят в рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън предприятието, а
товарите принадлежат на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, или са били продадени, закупени, дадени под наем
или наети, произведени, добити, преработени или поправени от него, или б) превоз на пътници без заплащане с нетърговска
или нестопанска цел, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със
собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за
чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него.5. "Превозвач" е всяко физическо или
юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на
превозни средства, предназначени за тази цел. 30. "Товарителница" е товарителен запис по смисъла на чл. 371 от Търговския
закон.
Видно от „Наредба № 33/03.ХІ.1999г. на МТ изискуемите
ДОКУМЕНТИ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕН ПРЕВОЗ НА ТОВАРИ/чл.89.По време на
работа водачът представя при поискване от контролните органи документите по чл.100, ал. 1, т. 1–3 от
5
Закона за движението по пътищата и следните документи: 1. удостоверение на моторно превозно средство
за обществен превоз на товари на територията на Република България за всяко от превозните средства, с
които се извършва превозът (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза); 2.
попълнен ПЪТЕН ЛИСТ по образец (приложение № 11), с изключение на случаите при придвижване на
превозно средство без товар на територията на Република България до товарен пункт, като част от
международен превоз; 3. ТОВАРИТЕЛНИЦА (приложение № 15); 4. карта за квалификация на водача,
издадена по реда на наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози; 5. свидетелство за
водач, извършващ превоз на опасни товари – когато се извършва превоз на опасни товари; 6.
удостоверение за психологическа годност./
В конкретния случай съобразно посочена фактическа обстановка /………на
17.VІІІ.2021год. около 14,45ч. в гр.Перник при местността“Арбанаси“ № 46 път І Т 6км.71 Т-500-посока
гр.Радомир,като водач на специализиран автомобил „МАН ТГА 8.180Бл рег. № СВ 4661КХ от Категория N 2
собственост на фирмата превозвач с адрес:гр.София ж.к“***“1 Бл.203, Вх.Б,Ет.8,Ап.45, извършва обществен
превоз на товари-Макари с кабели, видно от Приемо-предавателен протокол № ********** от 16.VІІІ.2021г. по
маршрут:гара Искър до гр.Радомир,видно от Пътен лист № 765662 от 17.VІІІ.2021г., като нарушава:
Извършва превоз без издадено УДОСТОВЕРЕНИЕ за обществен превоз на товари в Р.България или Копие на
ЛИЦЕНЗ на общността…./ на жалбоподателя е вменено нарушение по чл.89 т.1 от
„Наредба № 33/03.ХІ.1999г. на МТ /чл. 89. По време на работа водачът представя при поискване от
контролните органи документите по чл.100, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за движението по пътищата и следните документи: 1.
удостоверение на ППС за обществен превоз на товари на територията на Република България за всяко от превозните
средства, с които се извършва превозът (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза);
……………./ за което е наложена санкция по чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвт.П /чл.93.Водач
на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена
сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за
регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските
институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се
наказва със: 1. глоба 2000 лв. - при първо нарушение; ……….“/ .
Видно от разпитаните в с.з свидетели АС. Р. Д. и Г.М. Г. / двамата
свидетели по АУАН/ са разбрали към момента на съставяне на АУАН, че
жалбоподателя няма лиценз за обществен превоз , което видно от НП е
потвърдено и в последствие/ т.е към момента на съставяне на АУАН на
актосъставителя му е било ясно, че се касае до фактология, касаеща липса
изобщо на издаден лиценз/което е известно и на АНО/ за което свидетелстват
същите.
От представените от жалбоподателя по време на проверката документи:
Пътен лист № 765662 от 17.VІІІ.2021г. с посочен маршрут гара Искър до
гр.Радомир,превозвания товар Макари с кабели, видно от Приемо-
предавателен протокол № ********** от 16.VІІІ.2021г. става ясно,че
въпросния товарен автомобил е бил предназначен за осъществи курс с
дестинация гара Искър до гр.Радомир с цел на пътуване превоз на Макари с
6
кабели, посредством специализиран автомобил „МАН ТГА 8.180Бл рег. №
СВ 4661КХ от Категория N 2 собственост на фирмата превозвач с
адрес:гр.София ж.к“***“1 Бл.203, Вх.Б,Ет.8,Ап.45.
Видно от посочените документи предоставени от водача на автомобила
към момента на проверката,става безпределно ясно,какво,къде,кой,кога е
следвало да закара и разтовари по чия инициатива и защо,както и какво не е
притежавал жалбоподателя за да осъществява въпросната дейност.
Изложеното от свидетелите по АУАН АС. Р. Д. и Г.М. Г. е показателно,
не противоречат на фактическите констатация в АУАН, и състава не намира
основание да не приеме посоченото от тях като недостоверно или
необективно, предвид от една страна, че същото е по силата на служебни
задължения /липсва основание за индиция за заинтересованост/.
В подкрепа на горното е изискването за изискуемите документи
съобразно „Наредба № 33/03.ХІ.1999г. на МТ изискуемите ДОКУМЕНТИ ЗА
ИЗВЪРШВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕН ПРЕВОЗ НА ТОВАРИ /чл.89.По време на работа водачът
представя при поискване от контролните органи документите по чл. 100, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за
движението по пътищата и следните документи: 1. удостоверение на моторно превозно средство за
обществен превоз на товари на територията на Република България за всяко от превозните средства, с
които се извършва превозът (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза); 2.
попълнен ПЪТЕН ЛИСТ по образец (приложение № 11), с изключение на случаите при придвижване на
превозно средство без товар на територията на Република България до товарен пункт, като част от
международен превоз; 3. ТОВАРИТЕЛНИЦА (приложение № 15);……………………./, които именно
следва да се представят от водача в наличност.
Когато липсва изобщо издаден лиценз /удостоверение/,
законодателя е предвидил санкция по чл.93 ал.1 от ЗАвт.П /чл. 93. (1) Водач на моторно
превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно
издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските
институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1 глоба 1500 лв. - при първо
нарушение;2. глоба 3000 лв. - при повторно нарушение; 3. глоба 6000 лв. - при системни нарушения . …………/, а когато
такъв е налице но НЕ се представя от съответния водач е предвидена санкция
по чл.93 ал.2 от ЗАвт.П /чл. 93. ……. (2) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз
или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз,
заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от
регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба
500 лв./ т.е в настоящия случай е изложена фактология, която обосновава
санкция по ал.1 на чл.93 от ЗАвт.П, която и е наложена.
7
Не е налице и „маловажност“, най малкото с оглед сериозните финасови
последици ,които са предвидени от законодателя,които ако процесното
нарушение е с ниска степен на обществена опасност биха били необясними с
оглед изложените по горе съображения.
Възраженията,относно липса на задължение за наличие на процесните
документи е неоснователно. Санкционира се водача/чл. 89. По време на работа водачът
представя при поискване от контролните органи документите по чл.100, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за движението по пътищата и следните
документи: 1. удостоверение на ППС за обществен превоз на товари на територията на Република България за всяко от
превозните средства, с които се извършва превозът (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от
лиценза); ……………./ видно от както от вменената за нарушена разпоредба така и от
приложената санкционна такава.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 42-
0002412/14.ІХ.2021год. на Директор РД“АА“ с което на жалбоподателя Д.
ЦВ. ЕВТ.-ЕГН ********** е наложено наказание: “Глоба” в размер на 2
000лева на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвт.П за нарушение по чл.89 т.1 от
„Наредба № 33/03.ХІ.1999г. на МТ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
8