Решение по дело №1891/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2258
Дата: 19 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237040701891
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2258

Бургас, 19.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИНА НИКОЛОВА

При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20237040701891 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел /СНЦ/ „Гларус-Бургас“, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Я. Г. Я., против Писмо с изх.№ 99-00-2-464 от 18.09.2023г. на Директора на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ /УТС/ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България /МРРБ/, с което жалбоподателят е уведомен, че следва да възстанови сумата в размер на 5 502.84 евро, която представлява европейската част от средствата на екстраполирана финансова корекция, приложена на програмно ниво за счетоводната година от 01.07.2020г. до 30.06.2021г. с цел намаляване на остатъчния процент на обща грешка (RTER) под 2% въз основа на Годишен доклад на Одитния орган № 200266/DV/14.02.2022г. и Писмо за разяснения на Европейската комисия № Аres (2022) 4482864 от 17.06.2022г., свързано с Годишния доклад. Уведомен е също така, че сумата на национално съфинансиране по финансовата корекция в общ размер на 478.51 евро ще бъде прихваната от предстоящото финално плащане по договора за национално съфинансиране.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения акт поради противоречие с материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Сочи се, че наличието на надвишено ниво на грешки по отношение Съвместната оперативна програма по ЕИС „Черноморски басейн 2014-2020“ с Управляващ орган – Република Румъния, не може да обуслови налагане на допълнителна финансова корекция на жалбоподателя, при положение, че с решение на Националния орган, което е било предмет на съдебно оспорване, отхвърлено с влязло в сила съдебно решение, му е наложена финансова корекция за нередност в размер на 67 501.78 лева. Счита, че сумата, определена за възстановяване с оспореното писмо, следва да е за сметка на МРРБ като се позовава на писмото на УО Република Румъния, адресирано до Министъра на регионалното развитие и благоустройството и на чл.77 от ЗУСЕФСУ. Искането е за отмяна на писмото. Претендират се разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. Представя писмени доказателства. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък.

Ответникът – Директор на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ /УТС/ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на Националния орган по Съвместна оперативна програма Черноморски басейн 2014-2020г. изразява писмено становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както и направените разноски за превод.

Административен съд - Бургас, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

От представените с административната преписка доказателства се установява, че на 02.08.2018г. е сключен договор № 88 987 за отпускане на безвъзмездни средства по линия на ЕИС между Министерство на регионалното развитие и публичната администрация в качеството му на Управляващ орган за Съвместна оперативна програма „Черноморски басейн 2014г.-2020г. (УО) и Пристанищните власти на Александруполис, публично-правен орган като водещ бенефициер (л.29) (ВОДЕЩ ПАРТНЬОР НА ПРОЕКТА) за изпълнение на проект „Плаване през Черно море – SaBS, с код е-MS BSB 240.

Оперативна програма „Черноморски басейн 2014-2020“ е съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество, финансирана по Европейски инструмент за съседство. Общата цел на програмата е да се подобри благосъстоянието на хората в регионите на Черноморския басейн, чрез устойчив растеж и съвместни действия за опазване на околната среда.

В териториалния обхват на Програмата попадат 10 държави: България, Гърция, Румъния, Турция, Армения, Азербайджан, Грузия, Молдова, Р. и Украйна като някои от тях са обхванати с цялата си територия, а други – само с определени административни региони, граничещи с Черно море.

Видно от писмо от министъра на развитието, благоустройството и администрацията на Република Румъния до жалбоподателя, представено в превод на български език (л.142 от делото), Сдружение с нестопанска цел “Гларус - Бургас” (с предишно наименование СНЦ “Клуб за спортен риболов Гларус”) е бенефициер по проект Плаване през Черно море – SaBS, съгласно Приложение III – Споразумения за партньорство между водещия бенефициер и бенефициентите към Договор № 88987/02.08.2018г.

На 17.10.2018 г. между Министерство на регионалното развитие и благоустройството като Националния орган (НО) по Съвместна оперативна програма за ТГС по Европейския инструмент за съседство "Черноморски басейн" 2014 - 2020 г. и Сдружение с нестопанска цел “Гларус - Бургас” (с предишно наименование СНЦ “Клуб за спортен риболов Гларус”) като бенефициер е сключен договор № РД 02-29-387 за предоставяне на национално съфинансиране под формата на безвъзмездна финансова помощ по проект BSB-240 “Sailing across the Black Sea” /SaBS/, съфинансиран по съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство “Черноморски басейн 2014-2020”.

Видно от представената докладна записка от Н. отдел „Законодателство и нередности“ до директора и ръководител на Националния орган (л.104) СНЦ “Гларус-Бургас” е открило процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 год. с предмет “Доставка на средноскоростен пътнически кораб за крайбрежно плаване, с хибридно задвижване”.

В резултат на проведената процедура на 03.12.2018 год. е бил сключен договор № 1 между възложителят СНЦ “Гларус-Бургас” и избраният за изпълнител „Стъклопласт - Димов, Д. С-ие” СД с предмет: „Доставка на средноскоростен пътнически кораб за крайбрежно плаване, с хибридно задвижване” по проект “Черноморски басейн 2014-2020”, на стойност 574 000,00 лв. без ДДС.

СНЦ “Гларус - Бургас” е било уведомено от Националния орган по Съвместна оперативна програма ТГС по Европейския инструмент за съседство "Черноморски басейн" за установени нарушения при извършен от НО качествен контрол на работата на контрольорите по многонационалните програми за първото шестмесечие на 2020 год. в проведената процедура на чл.50, ал.1 и чл.51, ал.4 от ЗУСЕСИФ, във вр.с чл.3, ал.14 от ПМС № 160/01.07.2016г., представляващи нередност по т.11, буква „а“ от Приложение № 1 към чл.2 ,ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, за която нередност е предвидена финансова корекция в размер на 10% от разходите по засегнатия договор, а именно: поставени от възложителя ограничителни изисквания в т. III 2.4) „Технически възможности и квалификация“ от публичната покана към участниците, които не са производители, да бъдат оторизирани от производителя да предлагат кораба, с който участват в процедурата и да имат изпълнен най-малко 1 договор за доставка на плавателен съд през последните три години, считано от крайната дата, определена за подаване на оферти по настоящата процедура. Срещу тези констатации СНЦ “Гларус - Бургас” е представило възражение на 26.04.2021 г.

Междувременно одиторски екип на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС“, като част от групата на одиторите по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство, е извършил одит на системата за управление и контрол на Националния орган и системата на първо ниво на контрол, изградени на българска територия, на база извадка от 10 партньорски доклада по 9 проекта. Извадката е изготвена от Румънския одитен орган. Докладът на ИА „ОСЕС“, съдържащ предварителните резултати от извършения системен одит, е постъпил в МРРБ с вх. № 90-03-578/16.06.2021г. и също е възприет от НО като сигнал за нередност, тъй като в него освен описаните по-горе нарушения на чл.50, ал.1 и чл.51, ал.4 от ЗУСЕСИФ, във вр.с чл.3, ал.14 от ПМС № 160/01.07.2016г. в проведената процедура от СНЦ “Гларус-Бургас“ за избор на изпълнител с публична покана е било констатирано още едно нарушение, което не е било установено от контрольора и от НО при проверка на качеството на работата на контрольора, което нарушение е [жк], буква „а“ от Приложение № 1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, за която е предвидена финансова корекция в размер на 25 % от разходите по засегнатия договор, а именно в раздел III 2.4) „Технически възможности и квалификация“ от публичната покана е поставено изискване към участниците да имат оторизиран сервиз за обслужване на пътническия кораб в Република България за комплексно гаранционно и извънгаранционно обслужване или да имат оторизиран сервиз с капацитет за обслужване на кораб от същия тип и клас за комплексно гаранционно и следгаранционна поддръжка, което изискване към подаване на офертата необосновано ограничава участието на лицата в процедурата. СНЦ “Гларус - Бургас” е било уведомено от Националния орган и за допълнително установеното нарушение в доклада на ИА „ОСЕС“. Сдружението е депозирало допълнително възражение на 05.08.2021г.

Вследствие на извършената административна проверка по двата сигнала за нередности, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството като ръководител на Националния орган (НО) по Съвместна оперативна програма за ТГС по Европейския инструмент за съседство "Черноморски басейн" 2014 - 2020 г. е издал решение № РД-02-14-838/30.09.2021г. за определяне на финансова корекция в размер на 25 % или 73 371.51 евро от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор № 1 от 03.12.2018г. със „Стъклопласт – Димов, Д. и С-ие“ СДq на стойност 574 000 лева без ДДС за нередност за нарушения на чл.50, ал.1 и чл.51, ал.4 ЗУСЕФСУ във вр. с чл.3, ал.14 ПМС №160, [жк], б.„а“ и т.10, б.“а” от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата.

Сдружение с нестопанска цел /СНЦ/ „Гларус-Бургас“ е оспорило решението за налагане на финансова корекция пред Административен съд - Бургас, който е отхвърлил жалбата с решение № 2030/20.12.2021г., постановено по адм.дeло № 2416/2021г. по описа на съда. Това решение е обжалвано от жалбоподателя пред Върховен административен съд, който го е оставил в сила с решение № 7772/25.08.2022г., постановено по адм.дело № 1817/2022г. по описа на ВАС.

Одитният орган на Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество по Европейския инструмент за съседство "Черноморски басейн" 2014 - 2020 г. е съставил годишен контролен доклад, съдържащ основните одитни констатации относно недостатъците на системата за управление и контрол, както и препоръчаните и изпълнени коригиращи действия.

С писмо изх. № Ares (2022) 4482864 от 17.06.2022г. представител на Е. К. Г. дирекция Регионална и градска политика е уведомил Ръководителя на управляващия орган Министерство на регионалното развитие, публична администрация и европейските фондове Румъния, че службите на Комисията са получили на 15.02.2022г. ревизираната пълна версия на годишния доклад и отчетите чрез SFC2014 за Съвместна оперативна програма за ТГС по Европейския инструмент за съседство "Черноморски басейн" 2014 - 2020 г. и е представил забележките и препоръките на ЕК относно техническата и финансовата част на годишния одитен доклад и одитното становище.

Видно от писмото Европейската комисия е установила, че разходът в размер на 5981.35 евро в отчетите е нередовен, поради което тази сума не следва да бъде уравнена. ЕК е приела, че изчисленият от одитния орган остатъчен процент на общите грешки (RTER) остава над нивото на същественост от 2%, а органите на програмата не са предприели необходимите действия, за да сведат RTER до под 2%, освен това одитният орган неправилно е издал становище без резерви относно законосъобразността и редовността, въпреки, че изчисленият RTER e над 2 %. Поради това ЕК е заявила, че не може да одобри предварителното финансиране, както е предвидено в чл.69, параграф 2 от CIR (Регламент за изпълнение (ЕС) № 897/2014). Заключението на ЕК е, че Управляващият орган следва да приложи допълнителна екстраполирана финансова корекция в размер на 5 981.35 евро, за да сведе RTER до под 2 % и да информира службите на Комисията за резултата от прилагането на екстраполираната корекция. В писмото подробно е разяснено на какво се дължи и как е изчислен RTER, а именно установената при операция BSB 240 нередност е била изчислена спрямо общия процент грешка и е довел до остатъчна грешка и остатъчен общ процент на грешка, който изчислен от одиторите на Комисията възлиза на 2.256 %.

С Писмо изх.№ 126339/09.11.2022г. министърът на развитието, благоустройството и администрацията на Република Румъния и ръководител на УО е уведомил НО – Министерство на регионалното развитие и благоустройството на Република България, представлявано от министъра на регионалното развитие и благоустройството, че на ниво програма, за счетоводната година от 01.07.2020г. до 30.06.2021г. е приложена екстраполирана финансова корекция с цел намаляване на остатъчния процент на обща грешка (RTER) под 2 % въз основа на Годишен доклад на Одитния орган № 200266/DV/14.02.2022г. и Писмо разяснения на Европейската комисия № Ares (2022) 4482864 от 17.06.2022г., свързано с Годишния доклад. В писмото е посочено, че RTER за отчетната 2020-2021г. надхвърля прага на същественост от 2% в резултат на установени нередности в Приложение № 4 към Годишния доклад на Одитния орган № 200266/DV/14.02.2022г. за българския партньор НПО „Клуб по спортен риболов“Гларус, проект с код на електронната система BSB 240, озаглавен „Плаване през Черно море – SаBS“. Поради това и на основание раздел 8.10 от Съвместната оперативна програма Черноморски басейн 2014-2020г. относно разпределението на задълженията между участващите в програмата държави, е отправено искане до НО да предприеме подходящи мерки за възстановяване на сумата от 5 502.84 евро, представляваща средства от ЕИС, свързани с екстраполираната финансова корекция в размер на 5 981.35 евро (средства от ЕИС и съфинансиране), установена с цел намаляване на RTER под прага от 2 % в срок от 45 дни от получаване на уведомлението.

Във връзка с това писмо директорът на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ /УТС/ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България /МРРБ/ и ръководител на НО е издал оспореното в настоящото производство писмо, с което е уведомил жалбоподателя, че следва да възстанови сумата в размер на 5 502.84 евро /т.1/, която представлява европейската част от средствата на екстраполирана финансова корекция, приложена на програмно ниво за счетоводната година от 01.07.2020г. до 30.06.2021г. с цел намаляване на остатъчния процент на обща грешка (RTER) под 2%. Като т.2 в същото писмо е посочено, че сумата на национално съфинансиране по финансовата корекция в общ размер на 478.51 евро ще бъде прихваната от предстоящото финално плащане по договора за национално съфинансиране. В мотивите на писмото е прието, че сумата следва да бъде възстановена единствено от жалбоподателя, тъй като той е българският партньор, извършил нередността, в резултат на която е изчислен остатъчния процент на обща грешка (RTER), надхвърлящ прага на същественост от 2 %. Изрично е посочено също така, че изисканите средства в размер на 5 502.84 евро не представляват повторно налагане на финансова корекция за същия случай, за който е налице влязло в сила решение за определяне на финансова корекция с № РД-02-14-838/30.09.2021г. в размер на 73 371.51 евро, а корекция на грешка в изплатените от ЕС разходи и са пряко следствие на установената и потвърдена от съда нередност по проект BSB 240, които съгласно правилата на програмата и действащото европейско законодателство следва да бъдат възстановени от партньора.

В проведеното съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя е представил по делото писмо, със съответен превод на български език, подписано от ръководителя на МА Генерална дирекция Европейско териториално сътрудничество, адресирано до Министерство на развитието, благоустройството и администрацията Генерална дирекция Европейско териториално сътрудничество, Отдел за оторизиране на проекти, [населено място], в което е посочено, че е относно: окончателно плащане след обжалване за проект с код BSB 240, финансиран по Съвместната оперативна програма Черноморски басейн 2014-2020г., в което се посочва, че управляващият орган е върнал окончателен доклад с цел преразглеждане на валидирана сума, в резултат на което крайният баланс на проекта е положителен. Указано е на клуба по спортен риболов „Гларус“ - старото име, с ново наименование СНЦ „Гларус-Бургас“ да се изплати сумата от 16313 евро. Приложено е и доказателство за извършеното плащане с дата 05.10.2023 год.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срок /писмото е връчено на жалбоподателя на 03.10.2023г., видно от известие за доставяне, представено на л.27 от делото, а жалбата е подадена до Административен съд – Бургас на 13.10.2023/, против подлежащ на оспорване административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя, адресат на акта.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Писмо с изх.№ 99-00-2-464 от 18.09.2023г. на Директора на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ /УТС/ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България /МРРБ/, с което жалбоподателят е уведомен, че следва да възстанови сумата в размер на 5 502.84 евро, която представлява европейската част от средствата на екстраполирана финансова корекция, приложена на програмно ниво за счетоводната година от 01.07.2020г. до 30.06.2021г. с цел намаляване на остатъчния процент на обща грешка (RTER) под 2% въз основа на Годишен доклад на Одитния орган № 200266/DV/14.02.2022г. и Писмо за разяснения на Европейската комисия № Аres (2022) 4482864 от 17.06.2022г., свързано с Годишния доклад. Посочено е също така, че сумата на национално съфинансиране по финансовата корекция в общ размер на 478.51 евро ще бъде прихваната от предстоящото финално плащане по договора за национално съфинансиране.

Съгласно чл. 8, пар. 4, т. ii и т. v от Регламент (ЕС) № 1299/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно специални разпоредби за подкрепа от Европейския фонд за регионално развитие по цел "Европейско териториално сътрудничество" (Регламент (ЕС) № 1299/2013) в програмата за сътрудничество се определят органа или органите, определени да изпълняват контролни функции и се определят общо описание на механизмите за управление и контрол.

Съгласно легалното определение, дадено в чл.2, т. и) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 897/2014 на Комисията от 18 август 2014 година за определяне на специални разпоредби за изпълнението на програми за трансгранично сътрудничество, финансирани по Регламент (ЕС) № 232/2014 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски инструмент за съседство „национален орган“ означава субектът, определен от всяка участваща държава, който носи крайната отговорност за оказването на подкрепа на управляващия орган при изпълнението на програмата на територията на участващата държава.

Съгласно т.6. 4 от Съвместната оперативна програма за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство "Черноморски басейн 2014 – 2020", институцията определена да изпълнява функциите на НО по програмата на територията на Република България е Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), като той гарантира пряко или чрез национален компетентен(ни) орган(и), че в техните страни са въведени подходящи механизми за предотвратяване, откриване и коригират нередностите на техните територии.

Съгласно чл.29, ал.1, т.6 от Устройствения правилник на МРРБ Дирекция "Управление на териториалното сътрудничество" изпълнява функциите на Национален орган и Информационно звено по Съвместната оперативна програма за трансгранично сътрудничество Черноморски басейн 2014 – 2020. Съгласно чл.5, ал.1, т.11 от Устройствения правилник на МРРБ Министърът на регионалното развитие и благоустройството в съответствие с Конституцията на Република България и в изпълнение на международните договори, организира, координира и контролира дейността на Националния орган по програмите за трансгранично сътрудничество, включително Черноморски басейн 2014 – 2020. Според чл.9, ал.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор ръководителите по чл. 2, ал. 2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и задължения.

Със заповед РД-02-14-684/28.06.2023г. министърът на регионалното развитие и благоустройството е възложил на директора на дирекция „Управление и териториално сътрудничество“ да ръководи и организира дейността на функциите на Национален орган и Информационно звено по Съвместната оперативна програма за трансгранично сътрудничество Черноморски басейн 2014 – 2020.

По изложените съображения, оспореният акт е издаден от компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия със Заповед РД-02-14-684/28.06.2023г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Същият е издаден в писмена форма, но според настоящата съдебна инстанция съдържа противоречиви мотиви до степен, която настоящият съдебен състав приравнява на липса на мотиви – основание за отмяна по см. на чл.146, т.2 от АПК.

Разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

В мотивите на оспореното писмо е прието, че средствата на екстраполираната финансова корекция, установена от Одитния орган по Програмата за счетоводната година 01.07.20202 год. – 30.06.2021 год. следва да се възстановят от сдружението, като по отношение на частта им, представляваща средства от ЕИС - сумата от 5 502.84 евро, е посочено, че изисканите средства в размер на 5 502.84 евро не представляват повторно налагане на финансова корекция за същия случай, за който е налице влязло в сила решение за определяне на финансова корекция с № РД-02-14-838/30.09.2021г. в размер на 73 371.51 евро /на стр. 5 от писмото долу/.

По отношение на частта им, представляваща сумата на националното съфинансиране обаче, е посочено, че „Сумата на националното съфинансиране по финансовата корекция в размер на 478.51 евро”, ще бъде прихваната от предстоящото финансово плащане по договора за национално съфинансиране.

Следователно, сумата в общ размер на 5 981.35 евро, представляваща сбора на средствата от ЕИС в размер на 5 502.84 евро и националното съфинансиране в размер на 478.51 евро, в частта й, касаеща националното съфинансиране е определена като финансова корекция, за която е посочено, че ще бъде прихваната, а в частта й представляваща средства от ЕИС, е посочено, че не представлява повторно налагане на финансова корекция. Отделен е въпросът, че правото да се извърши прихващане има вторичен характер и за упражняването му следва да съществуващо ликвидно и изискуемо вземане, което може да се прихване срещу задължение.

Съдът намира също така, че в хода на административното производство е допуснато и съществено процесуално нарушение, тъй като оспореното писмо е издадено без СНЦ „Гларус-Бургас“ да бъде уведомено за започване на административното производството в нарушение на чл.26 от АПК, с което сдружението е лишено от правото да даде обяснения и да направи възражения, както и да представи доказателства. Така допуснатото нарушение съдът приема за съществено, тъй като в случая е довело до издаване на оспореното писмо в нарушение на чл.35 от АПК, без органът да е изяснил релевантните факти и обстоятелства от значение за случая.

Освен при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, съдът счита, че писмото е издадено и в нарушение на материалноправните разпоредби. Освен противоречивите фактически основания за издаването му, описани по-горе, като правни основания органът е посочил разпоредбите на чл.74, параграф 4 и чл.75, параграф 1 от Регламент(ЕО) № 897/2014г.

Съгласно чл.74, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 897/2014г. управляващият орган носи отговорност за събирането на неправомерно изплатени суми, като в разпоредбата на чл.74, параграф 4 е предвидено, че в случай че събирането се отнася до дълг на бенефициер, установен в държава членка, или управляващият орган не успее да събере вземането, държавата членка, в която се намира въпросният бенефициер, извършва плащането на дълга на управляващия орган, преди да се обърне към бенефициера.

Съгласно чл.75, параграф 1 от Регламент(ЕО) № 897/2014г. управляващият орган събира от главния бенефициер неправомерно изплатените суми заедно с лихвите за просрочени плащания. Съответните бенефициери възстановяват на главния бенефициер неправомерно изплатените суми съгласно споразумението за партньорство, подписано между тях. Ако главният бенефициер не успее да осигури възстановяване на сумите от съответния бенефициер, управляващият орган уведомява официално бенефициера да възстанови сумите на главния бенефициер. Ако съответният бенефициер не възстанови сумите, управляващият орган предявява искане към участващата държава, в която е установен съответният бенефициер, да възстанови неправомерно изплатените суми в съответствие с член 74, параграфи 2—5.

Така цитираните разпоредби, обаче, касаят дълг на бенефициер, какъвто не е налице в настоящия случай, тъй като сумата, определена за възстановяване от НО се дължи на приложена екстраполирана финансова корекция на програмно ниво, съгласно писмо, разяснения на ЕК в резултат на установен пропуск след извършен годишен одит в системите за управление и контрол на програмата, а именно: остатъчният процент на обща грешка (RTER) e превишил нивото на същественост от 2%, в резултат на установени нередности в Приложение № 4 към Годишния доклад на Одитния орган за българския партньор Сдружение с нестопанска цел „Гларус-Бургас.

В този случай, съдът намира, че е приложима разпоредбата на чл.74, параграф 3 от Регламент(ЕО) № 897/2014г., която предвижда, че в случай че събирането се отнася до системни пропуски в системите за управление и контрол на програмата, управляващият орган носи отговорност за възстановяването на съответните суми на Комисията в съответствие с разпределението на задълженията между участващите държави, определено в програмата. Съгласно регламентираните критерии за разпределение на задълженията между участващите държави при тази хипотеза в раздел 8.10 от Съвместната оперативна програма Черноморски басейн 2014-2020г., ако недостатъкът в системата за управление и контрол се отнася до конкретната държава, тази държава е отговорна за възстановяване на сумата, определена като финансова корекция на програмата.

Ето защо и доколкото в случая недостатъкът в системата за управление и контрол се отнася конкретно до Р.България, тъй като нередността е извършена от българския партньор - Сдружение с нестопанска цел „Гларус-Бургас, задължението за възстановяване на сумата е за Националния орган, а не за жалбоподателя. В подкрепа на този извод се явяват и представените по делото от страна на процесуалния представител на жалбоподателя в последното по делото съдебно заседание писмо, подписано от ръководителя на МА Генерална дирекция Европейско териториално сътрудничество, адресирано до Министерство на развитието, благоустройството и администрацията Генерална дирекция Европейско териториално сътрудничество, Отдел за оторизиране на проекти, [населено място] и доказателство за извършеното плащане с дата 05.10.2023 год. на сумата от 16313 евро.

Мотивира от горното, съдът намира, че депозираната жалба се явява основателна, а оспореното писмо следва да бъде отменено.

С оглед изхода на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК, МРРБ, в чиято структура е включен ответният орган следва да възстанови на жалбоподателя направените разноски в съдебното производство в общ размер на 1593.60 лева, от които 93.60 лв. за заплатена държавна такса и 1500 лева - заплатено адвокатско възнаграждение /л.13/. Направеното възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение съдът намира за неоснователно, предвид фактическата и правна сложност на делото, както и с оглед разпоредбата на чл.8, ал.1, вр. с чл.7, ал.2, т.3 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните адвокатски възнаграждения,

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ХVIII-ти състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Писмо с изх.№ 99-00-2-464 от 18.09.2023г. на Директора на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ /УТС/ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България /МРРБ/.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благо-устройството на Република България /МРРБ/ да заплати на Сдружение с нестопанска цел /СНЦ/ „Гларус-Бургас“, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Я. Г. Я., сумата от 1593.60 лева /хиляда петстотин деветдесет и три лева и 60 стотинки/ , разноски по делото за настоящата инстанция.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: