Решение по дело №322/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 397
Дата: 16 ноември 2020 г. (в сила от 12 декември 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 397

гр. Враца, 16.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 15.10.2020г. /петнадесети октомври две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 322 по описа на Административен съд - Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Община Мездра, представлявана от * И. А., против Решение № РД-02-14-386/27.05.2020г. на Директора и Ръководител на Националния орган на Програма Интеррег V-А Румъния – България 2014-2020  в Министерство на регионалното развитие и благоустройството / МРРБ/ за налагане на финансова корекция в размер на ***. с ДДС, представляваща 25 % от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор № 97-00-2Ф/10.05.2019г.  за обособена позиция №1 с участник  „К. д.“ ДЗЗД.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Заявява се, че административният орган не е извършил проверка дали отстраненият участник изобщо би могъл  да бъде класиран, ако беше допуснат,  което е едно от условията да се приеме, че е налице финансово влияние.Прави се искане за отмяна на административния акт. Идентични съображения се развиват и в с.з. от процесуалния представител на жалбодателя *П.

Ответникът – Ръководител на Националния орган на Програма Интеррег V-А Румъния – България 2014-2020, чрез пълномощника *З.Л., в представено по делото писмено становище, оспорва жалбата и прави искане за отхвърлянето й като неоснователна, като счита оспореното решение за законосъобразно. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение. 

Съдът, след преценка на  представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Община Мездра е бенефициер по сключен договор с МРРБ Румъния за предоставяне на финансиране по ЕФРР от УО Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България 2014-2020 г. с № 106579/19.09.2018г. по проект ROBG -452 „Д. д. в с.“. Цялата стойност на проекта е ***, от които *** от ЕФРР, *** евро съфинансиране от държавния бюджет и *** евро собствен принос, като размерът на безвъзмездната помощ от ЕФРР  в бюджета на партньора е ***,или 85%, националното съфинансиране е **** евро или 13%  и собственият принос на партньора е  ***евро или 2%. Сключен е  и договор за  предоставяне на национално съфинансиране с рег.№РД-02-29-416/02.11.2018г.  по същия проект между  жалбодателя в качеството му на партньор и МРРБ в качеството му  на  договарящ орган, като националното съфинансиране е определено на *** евро или *** лв., съставляващи 13%  от общия размер на допустимите  разходи на партньора.  

Въз основа на този договор, Община Мездра е стартирала процедура за възлагане на обществена поръчка чрез публично състезание по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Предметът на поръчката е „Доставка на оборудване по проект ROBG 452 „Д. д.в с.“, Договор № 106579/19.09.2018г., финансиран по програма INTERREG V-A Румъния – България“, с обособени две позиции: позиция №1 – Видео, аудио и копирна техника и позиция №2 - Оборудване за провеждане на фестивал.

 За участие в процедурата по позиция №1 са подадени шест оферти, като трима  от участниците, са били отстранени. Единият от отстранените участници е   „С.Б. К.“ ЕООД.  Прието е и отразено в Протокол №2/18.03.2019г. на Комисия по провеждане на обществената поръчка, че  представеният от този кандидат образец  на техническото предложение не е попълнен съгласно изискванията на възложителя, тъй като срокът на изпълнение на доставката не е определен като цяло число. Съгласно Протокол №3/05.04.2019г. за изпълнител и по двете обособени позиции е избран „К. д.“ ДЗЗД, с който е подписан  договор № 97-00-2Ф/10.05.2019г. за обособена позиция №1 от обществената поръчка на стойност ***. без ДДС и ***. с ДДС.

Била извършена проверка от външен експерт за спазване на правилата на ЗОП при възлагане на поръчката и сключване на договора между Община Мездра и „К. д.“ ДЗЗД. В изготвено уведомление за съмнение за нередност/измама с изх. № Н210-ПНК/15.08.2019г., респ. вх. № 99-00-3-177/15.08.2019 г.  са отразени констатациите на проверяващия в приложения контролен лист, според който в случая е налице незаконосъобразно и необосновано отстраняване на участника „С. Б. К.“ ЕООД, тъй като  представената от него оферта е отговаряла на изискванията, посочени в методиката  за оценяване на участниците и с оглед предложената от него ценова оферта е  имало голяма вероятност той да бъде класиран на първо място.

Оформеното  от експерта уведомление  за нередност е  предоставено на Община Мездра, която е подала жалба  вх. № на МРРБ 99-00-3-177(1)/23.08.2019 г., с което оспорва констатациите на експерта, като излага подробни доводи в подкрепа на виждането си, че не е налице извършено нарушение.

Независимо от обжалването, до кмета на общината било отправено писмо  изх. № 99-00-3-177(2)/10.04.2020 г., с което общината била уведомена, че е налице сигнал за нередност, ведно с намерение на НО да наложи финансова корекция в размер на ***. с ДДС, представляващи  25 %  от допустимите разходи по Договор № 97-00-2Ф/10.05.2019г. с избрания за изпълнител „К. д.“ ДЗЗД. Общината е отправила възражение вх. № на МРРБ 99-00-3-177(3)/29.04.2020 г., с което отново възразява срещу констатациите на експерта, излагайки доводи за липса на извършено нарушение.

          Приемайки възраженията на Община Мездра за неоснователни, ръководителят на НО на Програма „ИНТЕРРЕГ V-A Румъния България 2014-2020 издал оспореното пред настоящата инстанция Решение № РД-02-14-386/27.05.2020 г., с което на основание чл. 73, ал. 1 и чл. 70, ал. 1, т. 9 вр. с параграф 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕСИФ вр. параграф 1, т. 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ и параграф 2, т. 2.1, част „Национален орган“, т. 3, б. „к“ и параграф 2, т. 2.3, б. А“, т. 1 от Меморандума за изпълнение договорености между държавите – членки, участващи в програмата „ИНТЕРРЕГ V-A Румъния България 2014-2020  (ратифициран със закон, ДВ, бр. 16 от 2016г.) и въз основа на раздел I, т. 1, б. „б“ и т. 3 от Заповед № РД-02-14-191/26.02.2019г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, на бенефициента Община Мездра е определена финансова корекция в размер на ***., представляваща 25% от стойността на разходите, признати за допустими за финансиране от ЕСИФ по договор № 97-00-2Ф/10.05.2019 г. с изпълнител „К. д.“ ДЗЗД. Решението е  мотивирано с констатирано нарушение на чл. 107 т.2 б.“а“  от ЗОП, представляващо незаконосъобразно и необосновано отстраняване на участник в процедурата  за провеждане на обявената обществена поръчка по обособена позиция 1, квалифицирано като нередност по см. на т. 14 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, изм. с ПМС № 202 от 15.08.2019г. Съгласно тази точка от приложението, нередност е отстраняването  на кандидат или участник, чиято оферта е трябвало да бъде допусната до разглеждане на техническото предложение, ако публикуваните критерии за подбор или техническите спецификации са били спазени. Такъв вид  нередност не би била налице, ако възложителят докаже, че отстраненият кандидат или участник не би бил определен за изпълнител, т.е. нарушението няма финансово влияние.

Към  административната преписка е приложена заповед на министъра на регионалното  развитие и благоустройството , с която на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 3, ал. 2 и чл. 5, ал. 1 т. 1 и т. 10 и ал. 4 вр. чл. 29, ал. 1 и ал. 2 от Устройствения правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, приет с ПМС № 171 от 16.08.2017г. и на основание чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,  е  оправомощена  Д. Г.  – * на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ за ръководител на Националния орган по програмата за сътрудничество „Интеррег V-А Румъния – България“.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния съд,  в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ/ решението е получено на 07.07.2020г., видно от известието за доставяне, а жалбата е  предявена на 17.07.2020г. с вх.№99-00-3-177/6/.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

В резултат на служебната проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК съдът установява, че оспореното решение е валиден и законосъобразен административен акт. Съображенията за това са следните:

Решението е постановено от оправомощен орган в пределите на неговата териториална и материална  компетентност. Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Оспореният акт е издаден от ръководителя на Националния орган по програмата за сътрудничество „Интеррег V-А Румъния – България“. Това е програма за трансгранично сътрудничество, съфинансирана от Европейския съюз със средства от Европейския фонд за регионално развитие, осъществявана на регионално ниво. Съгласно § 5, т. 4 от ЗУСЕСИФ, законът се прилага и за програмите за европейско териториално сътрудничество при извършване на финансови корекции доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях право на Европейския съюз и сключените междудържавни договори. Със закон, приет от 43-то Народно събрание на 11.02.2016 г. е ратифициран Меморандума за изпълнение – договорености между държавите членки, участващи в програмата за сътрудничество "ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България", подписан за Република България на 23 септември 2015 г. Законът е обнародван в Държавен вестник, бр. 16 от 26.02.2016 г. и е в сила от 26.02.2016 г.

С Меморандума за изпълнение - договорености между държавите членки, участващи в програмата за сътрудничество „Интеррег V-А Румъния – България“ (Меморандума), националният орган, съответстващ на Управляващия орган, с координираща роля за територията на България, е Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Между функциите на националния орган - т. 3, б. „к“, е и предотвратяването, откриването и отстраняването на нередностите, допуснати в Р. България. Съгласно т. 2.3. от Меморандума, б. „А“. ФИНАНСОВИ КОРЕКЦИИ, т. 1. „Всяка страна членка носи отговорност за разследването на нередностите, допуснати от бенефициерите, разположени на нейна територия. Страната членка налага финансови корекции във връзка с отделни или системни нередности, установени по проектите или програмата. Финансовата корекция се състои в отмяна на част или на цялата сума на публичните средства, разплатени по отделен проект или по програмата. Съгласно т. 4 от правомощията на Националния орган той гарантира, че е създаден ефективен механизъм за разглеждане на жалби, отнасящи се до отпуснатите средства по програмата.“ С оглед на така действащата нормативна уредба - правото на Европейския съюз, международния договор и националното право, Националният орган е компетентният орган да определи финансова корекция на бенефициера.

              Освен, че НО е компетентен да определи финансова корекция, с оглед на задължението му по Меморандума и на разпоредбата на § 5 от ЗУСЕСИФ, именно по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове следва да бъде осъществен и гарантираният от Меморандума на бенефициера механизъм за разглеждане на жалба досежно отпускането на средства от програмата. Доколкото в Меморандума няма дефиниция на нередност, а по отношение на финансовите корекции за нередности, налагани от Комисията на Европейския съюз, Меморандума препраща към Регламент № 1303/2013 г., следва да се приеме, че за целите на Програмата „Интеррег V-А Румъния – България“, нередността ще има съдържание идентично с това по чл. 2 (36) Регламент № 1303/2013, съответно по чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ.

              При издаване на оспореното решение са спазени изискванията на чл. 73, ал. 1 и ал. 3 от ЗУСЕСИФ за мотивирана писмена форма с обсъждане на възраженията от бенефициента. Решението отговоря и на общите изисквания за писмена форма по чл. 59, ал. 2 от АПК. Съдържа имената и длъжността на издателя, неговият адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано волеизявление на органа. Решението е издадено при спазване на процедурата по чл. 73, ал. 2 и ал. 3 от ЗУСЕСИФ. Преди издаване на решението органът е дал възможност на бенефициера да представи писмени възражения по установените нарушения при осъществения контрол за законосъобразност на обществената поръчка, както и по основателността и размера на финансовата корекция. В изпълнение на общите правила по чл. 35 и чл. 36 от АПК, решението е издадено от органа след изясняване на фактите и обстоятелствата по случая, събиране на относимите доказателства и осигуряване възможност на засегнатото лице за участие и защита. Решението е издадено в срока по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕСИФ – един месец от представяне на възражението. Оспореният акт е съответен и на материалния закон.

Съгласно чл. 69, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, Управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 и 38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Според ал. 2 от същия член, процедурата по администриране на нередност започва по инициатива на управляващия орган на съответната програма или по сигнал. В конкретния случай процедурата по администриране на нередност е започнала по сигнал /уведомление/ за нередност. Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ, финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на основание нередност, съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. В конкретния случай не е спорно, че Община Мездра е възложител по реда на ЗОП и на основание чл. 49, ал. 2, т. 1 от ЗУСЕСИФ следва при определяне на външен изпълнител да прилага именно реда за възлагане на обществени поръчки, към който препраща цитираната разпоредба.

    Съгласно чл. 143 т. 1 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година, държавите членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми. Дефиницията за нередност е дадена в чл. 2, т. 36 от цитирания Регламент, според която това е всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Чл. 2, т. 37 определя като „икономически оператор“ всяко физическо или юридическо лице или друг субект, които участват в изпълнението на помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове, с изключение на държава-членка, която упражнява правомощията си като публичен орган. Доколкото в случая община Мездра участва като бенефициер в изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове, същата несъмнено се явява икономически оператор, който може да бъде субект на извършена нередност по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент 1303/2013г.

 Финансовата корекция е правилно определена като 25% /колкото предвижда т.14 от Приложение №1 към чл.2 от Наредбата за нередности/, само по отношение на финансирането с европейски средства, което  включва  сумите, предоставени по  ЕСИФ и тези от националното финансиране, като са изключени сумите от собствено финансиране от 2%. Не се изисква доказване на реална финансова вреда от  така констатираната нередност, достатъчно е само  наличие на възможност за нанасяне на такава, тъй като при евентуалното допускане на отстранения участник  редът на класиране би могъл да бъде  друг.

   При така констатираното съдът намира, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

   При този изход на спора на  МРРБ в качеството си на ЮЛ, в чиято структура се намира административният орган, издал оспорения АА, следва да се присъди юрисконсултско  възнаграждение в размер на 100/сто/лв. Искането за присъждане на  разходи за превод на представения договор  за субсидия е неоснователно, тъй като съгласно чл.14 ал.1 от АПК производствата по този кодекс се водят на  български език, а съгласно ал.3 от същата разпоредба, документите, представени на чужд език, трябва да бъдат придружени с точен превод на български език, което  е задължение на лицето, представило същите.

  Водим от горното  и на основание чл.172 от АПК съдът

 

 

РЕШИ:

 

        ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  ОБЩИНА МЕЗДРА против РЕШЕНИЕ №РД-02-14-386/27.05.2020г. на  Директора и ръководител на НО на програмата за трансгранично сътрудничество  „ИНТЕРРЕГ V-A    Румъния – България“ 2014-2020г. в МРРБ.

        ОСЪЖДА  ОБЩИНА МЕЗДРА ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на благоустройството и регионалното развитие гр.София сумата 100/сто/ лв. за юрисконсултско възнаграждение, като ОТХВЪРЛЯ искането за разноски в останалата му част.

         Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд чрез АдмС Враца в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено .

 

 

                                                 АДМ.СЪДИЯ: