Решение по дело №1027/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 873
Дата: 29 юни 2022 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050701027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта

  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№…………

 

 

гр. Варна,29.06.2022  г.

 

 

   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – гр. Варна, ХХIХ състав в публично заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и втора година в състав:

СЪДИЯ:     Кремена Данаилова

при секретаря  Ангелина Г.а като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова административно дело №1027/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда чл.156, ал.1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, чл.107, ал.1 и чл.144 от ДОПК, вр.чл.4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Предмет на настоящото производство е жалба от В.Л.М. ЕГН ********** срещу Акт за установяване на задължения по декларация  № МД-АУ-1023/29.07.2015 г. издаден от гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ /ДМД/ в Община Варна, потвърден с писмо рег. № МД-Т20006115ВН_001ВН/11.09.2020 г. издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, с който са определени задължения за данъци върху недвижими имоти и такса битови отпадъци в размер на 4147,59 лева – главница, 1512,16 лева – лихва, общо 5659,75 лева.  

Жалбоподателката сочи, че след продажбата на трите имота на публична продан не е отчетено заплащане на суми при публичната продан към Община Варна за погасяване на задълженията за данък недвижими имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/. Към момента на плащанията сумите се погасяват в поредност – главница, лихви, разноски и ако са погасени главниците, не би следвало да се създават задължения за лихви. Отправено е искане за отмяна на оспорения АУЗД. В съдебно заседание и писмена защита жалбата се поддържа по изложените съображения.

Ответник – Директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, чрез юрисконсулт Х. оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. В молба с.д. №11978/11.08.2021 г. от юрисконсулт М. /пълномощно л.3/ е отправено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева /л. 33/.

Административен съд – гр. Варна намира за установено следното:

С Акт за установяване на задължения по декларация № МД-АУ-1023/29.07.2015 г. издаден от гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ /ДМД/ в Община Варна са определени ДНИ и ТБО по подадени декларации по чл. 14 от ЗМДТ за следните недвижими имоти:

1.               Декларация №**********/12.01.20009 г. и коригиращата декларация №**********/18.03.2009 г. /л.100-110/ относно имот с партиден № 5210231148009, находящ се в гр. Варна, район „Младост“, Западна промишлена зона с ид. 10135.3514.490 – представляващ – земя, урбанизирана територия с площ 1898 кв. м.  Имотът е придобит съгласно н.а. №98/2008 г. на 23.12.2008 г. от Г.Ж.И.с право на собственост 2/4 ид.ч, Й.С.А. – М. с право на собственост ¼ ид.ч. и В.Л.М. с право на собственост ¼ ид.ч. /последните двама са съпрузи от 19.08.2006 г., видно от Удостоверение за сключен граждански брак № 303370/19.08.2006 г. – л.110/.

В.Л.М. е престанала да бъде собственик на имота на 23.03.2012 г., на основание постановление за възлагане на имота след проведена публичен търг, вписано с № 6005/23.03.2012 г. в СВ- Варна /л. 112  гръб/. Жалбоподателката е представила връчено съобщение за издадено постановление за възлагане относно имота /л.7/.

През периода 23.12.2008 г. - 23.03.2012 г. жалбоподателката е била собственик на посочения имот.

2.               Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. №19-893/14.04.2003 г. за имот с партиден № 7512031077001, придобит с н. акт №170/2003 г. от 17.03.2003 г. представляващ офис с площ с площ 109,99 кв. м, от него 35,93 кв. м. са сутерен и офис с площ 74,06 кв. м в гр. Варна, находящи се в гр. Варна, *** и 4 кв. м ид. ч. от земята в дворното място /л.38-42 от адм. пр/. Жалбоподателката е единствен собственик на посочените имоти до 02.04.2013 г. Видно от справка СВ – Варна с Постановление за възлагане вх. № 6757/02.04.2013 г. имота е продаден чрез публичен търг – л.112 от справка от СВ – Варна. През периода 17.03.2003 г. до 02.04.2013 г. имота е собственик на жалбоподателката.

3.               Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/28.12.2007 г. относно имот с партиден № ***, с адрес гр. Варна, ул. Солун № 103, ап.6, ет.3 – жилище, придобит съгласно н. акт № 198/2007 г. о 10.09.2007 г., В.М. е собственик на ½ ид. ч. от имота /л. 32-37 от адм. пр./. Имота съгласно скица е с адрес: гр. Варна, ***, което е посочено и в декларацията от жалбоподателката. През периода 2010 г. – 2014 г., за който са определени задълженията с АУЗД жалбоподателката е собственик на имота, видно от справка за В.М. *** /л.110-114/. Публична продан на имота е проведена на 10.01.2017 г., като прехвърлянето на собствеността е станало с Постановление за възлагане с вх. № 15161/15.06.2017 г. видно от справка за жалбоподателката от СВ – Варна /л.111/.

От Удостоверение с Изх. № 5858/22.02.2022 г., издадено от ЧСИ Д.П.– Я. и приложените към него платежни нареждания /л.682 – 688/ се установява, че по изпълнително дело № 20117110400536 на 27.06.2013 г. в полза на Община Варна от името на В.Л. А.е преведена сума в общ размер от 3 017,71 лв. с основание данък недвижим имот за идентификатор 10135.1501.10.86.1.13 (гр. Варна, ***), преводно нареждане от 21.02.2013 г. – л. 683. От справка в Община Варна /л. 688/ се установява, че в счетоводството на Дирекция „Местни данъци“ сумата е осчетоводена като приход от данък при придобиване на недвижим имот. Причината, поради която е направено това, е че през 2013 г. счетоводството на дирекция „Местни данъци“ не е ползвало електронно банкиране. Осчетоводяването на постъпилите суми се е извършвало на базата на предоставени от обслужващата банка банкови извлечения. В резултат на това и предвид вече описаното съдържание на платежното нареждане, в счетоводството постъпилата сума е била отразена в съответствие с посочения код за вид плащане.

По същото изпълнително дело с Преводно нареждане от 14.01.2016 г. – л. 684 от името на В. Минава е преведена сумата 558,18 лева относно продажбата на имот с ид. 10135.3514.490 в жк „Младост“ гр. Варна. Извършени са по изпълнителното дело и други плащания от името на Й.С.А. в размер на 360,96 лв. на 14.01.2016 г. и от  името на Г.Ж.И.в размер на 1 110,36 лв. на 14.01.2016 г., но те не са относими към настоящия казус.

От ответника са представени доказателства относно извършване на услугите относно ТБО в процесните имоти – л. 115 - 653 и л. 776 - 829.

По делото е приета съдебно – счетоводна експертиза, която не е оспорена от страните и съдът я възприема като обективно и компетентно дадена. Установяванията на същата ще бъдат обсъдени в мотивите на решението.

Предвид установеното от фактическа страна и при извършената проверка за законосъобразност на административния акт, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, разгледаната по същество е частично основателна.

Ответникът е посочил в молба с.д. № 14537/05.10.2021 г. – л.89, че процесния АУЗД е връчен на 17.08.2020 г., от помощник частен съдебен изпълнител – Г.Г., работещ в кантората на съдебен изпълнител Н. Г., рег. № 716, район на действие ВОС, едновременно с връчване на Покана за доброволно изпълнение по изп. дело № 20207160400135. Това посочва и жалбоподателката при подаване на жалбата. Жалбата по административен ред срещу АУЗД е подадена в 14 – дневния срок  по чл. 152, ал.1 от ДОПК на 31.08.2020 г. по пощата, същата е с вх. № МД-Т20006115ВН/02.09.2020 г. От 02.09.2020 г. срокът  за произнасяне на решаващия орган съобразно чл.155, ал.1 от ДОПК, вр. чл. 60, ал.6 от ГПК, вр. §2 от ДР на ДОПК е бил до 09.11.2020 г. Издадено е писмо рег. № МД-Т2006115ВН_001ВН/11.09.2020 г. от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, съобразно чл. 155, ал.1 от ДОПК, като ответникът в молба № 10824/16.07.2021 г. изрично е заявил, че посоченото писмо е акт по чл.155, ал.1 от ДОПК /л.93/. Съобщено е на жалбоподателката на 17.09.2020 г. Жалбата по съдебен ред е подадена на 28.09.2020 г. от надлежна страна в срока по чл. 156, ал.1 от ДОПК, след изчерпване на задължителното административно обжалване, поради което е допустима. За пълнота на изложението съдът отбелязва, че поради непосочване в писмо рег. № МД-Т2006115ВН_001ВН/11.09.2020 г. издадено от Директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване на основание чл.140, ал.1 от АПК, вр. §2 от ДР на ДОПК срокът за оспорване се е удължил на два месеца, но в случая жалбоподателката е спазила предвидения срок по чл.156, ал.1 от ДОПК за оспорване.

Задълженията за данък върху недвижими имоти и ТБО представляват публични общински вземания, което е регламентирано с чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон.

В случая размера на данъка е определен въз основа на подадени декларации за недвижими имоти – земя и сгради. Съгласно чл. 107, ал. 1 от ДОПК размерът на данъка, когато се установява въз основа на подадена от задълженото лице декларация, се установява от орган по приходите, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок /чл.107, ал.3 от ДОПК/. Следователно компетентен да издаде акт за установяване на задължения по декларация в хипотезата на чл. 107, ал. 1 и 3 от ДОПК е орган по приходите. Правомощията на органа по приходите са установени в чл. 12, ал. 1 ДОПК. Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно алинея 3 в производствата по алинея 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на орган по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчните задължения - на публични изпълнители. В чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ е посочено, че служителите по алинея 3 се определят със заповед на кмета. Съгласно чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местни такси се извършва по реда на чл. 4, ал. 1-5 от ЗМДТ.

АУЗД № МД-АУ-1023/29.07.2015 г. е издаден от С.А.Д. – гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ Община Варна, с оглед установяване, че за процесните имоти, декларирани с Декларации по чл. 14 от ЗМДТ не са внесени дължимите ДНИ и ТБО.

Със Заповед № 2612/22.06.2015 г. издадена от зам. - кмет на Община Варна, на основание издадена заповед за заместване № 2602/22.06.2015 г., е определил на основание чл. 44 ал. 1 т. 2 ЗМСМА вр. чл. 4 ал. 3 и 4 ЗМДТ длъжностните лица от общинската администрация с права и задължения на органите по приходите, които да извършват установяването, събирането и контрола на местните данъци и такса битови отпадъци, като същевременно е прекратил преди това издадената в същата връзка Заповед № 4709/17.12.2014 г. Между определените със Заповед № 2612/22.06.2015 г. за органи по приходите по чл. 4 ал. 3 ЗМДТ длъжностни  лица в т. 2.4.10 е посочена главен  инспектор „Контролно-ревизионни дейности“ – С.А.Д., издала обжалвания по делото АУЗД.  От Заповед № 4709/17.12.2014 г. на кмета на община Варна /л. 36 – 37 от делото/, чието действие е прекратено с т. 1 на заповед № 2612/22.06. 2015 г., се установява, че в нея под т. 2.5.6 главен инспектор „КРД“ С.А.Д. също е фигурирала като определено за орган по приходите длъжностно лице от общинската администрация, което да извършва установяването, събирането и контрола на местните данъци и такса битови отпадъци.

Със Заповед № 2602/22.06.2015 г. издадена от кмет на Община Варна, посочена под текстовата част на Заповед № 2612/22.06.2015 г. на мястото при положения подпис за кмет на община Варна, се установява, че с нея кметът на община Варна е наредил, на основание чл. 39 ал. 2 ЗМСМА, функциите му на кмет на датата 22.06.2015 г. да се изпълняват от заместник-кмета на община Варна П. Х. П. с всички произтичащи от това права и задължения съгласно действащото законодателство като при изготвянето на актовете изрично да се отбелязва номерът на заповедта за заместване.

В молба с.д. № 11978/11.08.2021 г. /л.33/, ответникът е заявил, чрез процесуален представител, че на 22.06.2015 г., за която дата е издадена Заповед за заместване № 2602/22.06.2015 г., кметът на община Варна е отсъствал от общината поради служебна командировка в гр. София, за която съгласно чл. 8 ал. 4 изр. първо от Наредба за командировките в страната писмена заповед не се издава. Такава заповед според твърденията в молбата е издадена на шофьора в община Варна С.С., който е бил командирован в гр. София заедно с кмета за времето 22.06.2015 г. – 23.06.2015 г., съгласно Заповед № 2586/19.06.2015 г. – /л. 209 - гръб/, с която на основание чл. 215, вр. чл. 121 от КТ и Наредба за командировките в страната С.П.С.в качеството на  „шофьор“ е командирован за срок 22.06.2015 г. – 23.06.2015 г. по маршрут Варна-София-Варна със задача: „с кмет“ при определени дневни пари по 20 лв. на ден и квартирни пари до 60 лв. на нощ плюс паркинг и пътуване по маршрута с автомобил ФВ Тоарег, рег. № ***. Върху заповедта е положена заверка с подпис и печат за пристигнал на 22.06.2015 г. и отпътувал на 23.06.2015 г. Налице е доклад от шофьор – С. за извършената работа, в който е посочил, че е посетил гр. София и доклада е приет от ръководител.          

Съгласно чл.9б вр. чл. 4 ал. 4 от ЗМДТ, оспореният по делото АУЗД е издаден от компетентен административен орган, тъй като със Заповед № 2612/22.06.2015 г. на зам. - кмета на община Варна издателят на АУДЗ главен инспектор „Контролно ревизионни дейности“ С.Д.е включен в състава на персонално определените длъжностни лица от общинската администрация с права и задължения на органи по приходите, които да извършват установяването, събирането и контрола на местните данъци и такса битови отпадъци. Издателят на Заповед № 2612/22.06.2015 г. е упражнил надлежно правомощията на кмета по чл. 4 ал. 4 ЗМДТ, тъй като на датата, от която е заповедта /22.06.2015 г./, той е замествал кмета на общината при наличието на изцяло осъществен фактически състав на заместването: 1/ издадена от титуляра на длъжността заповед за заместване № 2602/22.06.2015 г. и 2/ обективно отсъствие на титуляра от общината, препятстващо го да изпълнява функциите си на датата, за която е разпоредено заместването /22.06.2015 г./, предвид командировката му в гр. София на 22.06.2015 г. и 23.06.2015 г., за което по делото е представена заповедта за командироване на шофьора, осъществил превоза по маршрута Варна-София-Варна. Съгласно чл. 8 ал. 4 от приетата с ПМС 72/30.12.1986 г. Наредба за командировките в страната писмена заповед за командироването на кметовете на общини не се издава. Поради това за командироването на кмета в посочения период 22.06.-23.06.2015 г. следва да се съди от приобщените по делото косвени доказателства: командировъчна заповед № 2586/19.06.2015 г. за шофьора Сава Петков С., съдържаща нужните реквизити, включително заверка за пристигнал в гр. София на 22.06.2015 г. и отпътувал на 23.06.2015 г. и изплатените на шофьора дневни пари и пари за паркинг са осчетоводени като разход в общината, за което е издаден и Разходен касов ордер за сумата от 44 лева за командировка и платен паркинг /л.212/. Фактът, че заповедта за заместване е от същата дата, за която се отнася заместването /22.06.2015 г./, може да се обясни с евентуалното й по-късно извеждане с номер и дата в регистрите на общината, което не се е осъществило още в деня на подписването й от кмета на общината. Доказателство за отсъствието на кмета на Община Варна на 22.06.2015 г. е уведомяването на Общински съвет – Варна и областен управител на област с административен център Варна, че на 22.06.2015 г. кмет на Община варна ще отсъства от общината – /л. 208 – 209 от делото и л. 20 -21 от адм. пр./.

Дори и да се приеме за недоказано по делото обстоятелството, че на 22.06.2015 г. кметът на община Варна е отсъствал от общината, поради което обективно е бил възпрепятстван да изпълва функциите си, това не би се отразило на извода за наличието на компетентност на издателя на оспорения по делото АУЗД. В случай на неизпълнен в цялост фактически състав на заместването издателят на Заповед № 2612/22.06.2015 г., постановил я в условията на заместване на кмета, не е разполагал с компетентност да определи с нея длъжностните лица от общинската администрация, притежаващи съгласно чл. 4 ал. 3 от ЗМДТ правата и задълженията на органи по приходите, поради което в такъв случай Заповед № 2612/22.06.2015 г. ще е нищожен административен акт, който няма да е в състояние да породи целените правни последици, включително и разпореденото с т. 1 прекратяване на издадената в изпълнение на чл. 4 ал. 4 ЗМДТ предходна Заповед на кмета № 4709/17.12.2014 г. /л.36-37/, която при това положение ще остане действащ и занапред административен акт. С посочената заповед главен инспектор „Контролно ревизионни дейности“ С.А.Д. също е определена да извършва установяването, събирането и контрола на местните данъци и такса битови отпадъци, поради което и в този случай не е налице нищожност на АУЗД и не е налице основание по чл. 146 т. 1 от АПК за оспорването.  От изложеното съдът прави извод, че процесния АУЗД е издаден от компетентен орган.

Процесният АУЗД е издаден в изискуемата писмена форма, посочено е че се издава на основание чл.107, ал.3 от ДОПК вр.. чл.4, ал.1 от ЗМДТ. В съдържанието на АУЗД са посочени размера на задълженията, данъчни периоди и недвижими имоти, за които се отнасят, както и техният адресат. С оглед установеното АУЗД е издаден при спазване на процесуалните правила.

Няма спор, че жалбоподателката е собственик на имотите към периодите, за които са определени задълженията, поради което законосъобразно в съответствие с чл. 11, ал.1 от ЗМДТ  с АУЗД е определено, че тя е задължено лице за ДНИ и ТБО.

 На основание чл.19, ал.1 от ЗМДТ - данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 към 1 януари на годината, за която се дължи, и се съобщава на лицата до 1 март на същата година.

Съгласно приложимата към 2010 г. – 2014 г. редакция на чл. 62 от ЗМДТ (Доп. - ДВ, бр. 153 от 1998 г.) - Таксата се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.  Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.  

С процесния АУЗД е определена ТБО относно трите компонента. От представените доказателства се установява, че дейностите за процесните периоди са извършени и имотите попадат в зоните на извършването им. Установено е извършване на:

сметосъбиране и сметоизвозване – представени са предавателни протоколи за почистване и извозване на смесен отпадък в район „Младост“ /л. 264- 326/ и в район „Одесос“  /л. 327-562; л. 777-812/, договори и анекси за извършваната дейност /л. 824- 829/;

обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения – доказателства за заплатени суми за обезвреждане на битови отпадъци и други в депо /л. 220-227/, протоколи за реално депонирани количества на отпадък в регионално депо за неопасни отпадъци в с. Въглен /л. 563- 604/, отчет за количеството приети отпадъци в регионално депо за неопасни отпадъци в с. Въглен /л.605-653/;

чистота на териториите за обществено ползване – представени са предавателни протоколи за поддържане чистотата в район „Младост“, сметосъбиране и сметоизвозване /л.230-326/ и в район „Одесос“ /л. 327-562; л. 777-812/.  

Съгласно чл. 66, ал.1, т.4 от ЗМДТ действала към 2014 г. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.)  Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:   почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

От представените доказателства се установява, че са извършени дейностите по трите компонента поради което ТБО е определена за всяка от  процесните години в съответствие с приложимите Наредби на Общински съвет – Варна за определяне на местни данъци и такси на територията на Община Варна приложени на л.118 – 160. Установено е че имотите попадат в обхвата на заповедите  /л.161 – 183/,  в които е определено извършване на дейностите по трите компонента за определяне на ТБО, като това се отнася и за имота в район „Младост“, което е посочено в писмо рег. № МД-Т21008223ВН_003ВН/10.08.2021 г. от зам. – кмет на район „Младост“ /л. 42/.

Относно определените задължения за ДНИ и ТБО за конкретните имоти:

Имот с партиден № 5210231148009, находящ се в гр. Варна, район „Младост“, Западна промишлена зона с ид. 10135.3514.490 – представляващ – земя, урбанизирана територия с площ 1898 кв. м.  Имотът е придобит съгласно н. акт №98/2008 г. на 23.12.2008 г. от В.Л.М. с право на собственост ¼ ид. ч., престанала е да бъде собственик на имота на 23.03.2012 г., на основание постановление за възлагане на имота след проведен публичен търг, вписано с № 6005/23.03.2012 г. в СВ – Варна.  През периода 23.12.2008 г. - 23.03.2012 г. жалбоподателката е била собственик на посочения имот.

Няма спор, че жалбоподателката е собственик на имота през периода 01.01.2010 г – 23.02.2012 г., когато са определени ДНИ и ТБО, поради което законосъобразно в съответствие с чл. 11, ал.1 от ЗМДТ  с АУЗД е определено, че тя е задължено лице за ДНИ и ТБО.

 На основание чл.19, ал.1 от ЗМДТ - данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 към 1 януари на годината, за която се дължи, и се съобщава на лицата до 1 март на същата година.

Определени са задължения за ДНИ и ТБО за 2010 г., 2011 г., 2012 г. Чрез ССЕ - Таблица № 11 е установено, че размера на определените ДНИ и ТБО е в съответствие с чл.19, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ДНИ и чл. 66, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ТБО.

С декларации по чл.14, ал.1 от ЗМДТ жалбоподателката е декларирала имотите, относно които съгласно чл.4, ал.3 от ЗМДТ е изчислена данъчната основа и дължимия ДНИ и ТБО за процесните периоди. За тези публичните задължения  /чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК/  за 2010 г. давността по чл.171, ал.1 от ДОПК е започнала да тече на 01.01.2011 г. и е била до 01.01.2016 г. АУЗД е издаден на 29.07.2015 г. в предвидения давностен срок, с който е прекъсната давността – чл. 172, ал.2 от ДОПК. Въпреки това следва да се отчете абсолютната давност предвидена с чл.171, ал.2 от ДОПК. Абсолютният 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение  по чл.171, ал.2 от ДОПК за задълженията за 2010 г. е започнал да тече на 01.01.2011 г. и е изтекъл на 01.01.2021 г., поради което  към момента задълженията за 2010 г. са погасени па давност, тъй като няма доказателства да са платени. Това е посочил и ответника в становище – с.д. № 14537/05.10.2021 г. /л. 89-90/.

Относно задълженията за 2011 г. абсолютната давност е започнала да тече на 01.01.2012 г. и е изтекла на 01.01.2022 г. Поради което задълженията за 2012 г. са погасени по давност.

За 2010 г. и 2011 г. задълженията не са били погасени по давност към момента на издаване на АУЗД – 29.07.2015 г., но с оглед разпоредбата на чл. 171, ал.2 от ДОПК следва АУЗД да се отмени в частта относно следните задължения и лихвите към тях:

2010 г. ДНИ  41,76 лева – главница, 21,18 лева – лихва, общо 62,94 лева.

2011 г. ДНИ 41,76 лева – главница, 16,67 лева – лихва, общо 58,43 лева.

2010 г. ТБО 81,43 лева – главница, 41,26 лева – лихва, общо 122, 69 лева.

2011 г. ТБО 81,43 лева – главница, 32,50 лева – лихва, общо 113, 93 лева.

В частта за 2012 г. за задълженията за ДНИ: 10,44 лева - главница, 3,26 лева – лихва и ТБО 20,36 лева – главница и 6,36 лева - лихва АУЗД е законосъобразен.

Имот с партиден № 7512031077001, придобит с н. акт №170/2003 г. от 17.03.2003 г. представляващ офис с площ с площ 109,99 кв. м, от него 35,93 кв. м са сутерен и офис с площ 74,06 кв. м в гр. Варна, находящи се в гр. Варна, ***. Жалбоподателката е единствен собственик на посочените имоти до 02.04.2013 г. Видно от справка СВ – Варна с Постановление за възлагане вх. № 6757/02.04.2013 г. имота е продаден чрез публичен търг – л.112 от справка от СВ – Варна за жалбоподателката. През периода 17.03.2003 г. до 02.04.2013 г. имота е собственост на жалбоподателката.

Чрез ССЕ Таблица 16 се установява, че определените задължения за ДНИ за посочените години и имоти с партиден № 7512031077001 са определени в правилен размер съобразно чл.19, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ДНИ и чл. 66, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ТБО. Минималните разлики в десетите след десетичната запетая са дължат на закръгляванията при изчисленията, поради което с оглед определената данъчна оценка съдът намира, че изчисленията в АУЗД са правилно извършени.

Установено е, че по ИД № 201171110400536 на 21.02.2013 г. преди издаване на АУЗД е преведена сумата от 3017,71 лева – л. 683 и на 14.01.2016 г. след издаване на АУЗД е преведена сумата 555,18 лева за погасяване задължения на жалбоподателката – л. 684.

Чрез ССЕ, Таблица 18 е установено, че със сумата 3017,71 лева са заплатени задълженията за ДНИ и ТБО за посочения имот за 2009 – 2012 г., следва че към момента на издаване на АУЗД – 20.07.2015 г. са били заплатени следните задължения за имотите на ***, гр. Варна:

ДНИ 2010 г. – 280,46 лева, по АУЗД 280,56 лева

ТБО 2010 г. – 546,40 лева, по АУЗД  546,45 лева

ДНИ 2011 г.-279,02 лева, по АУЗД 279,12 лева

ТБО 2011 г.- 543,58 лева, по АУЗД 543,63 лева

ДНИ 2012 г- 277,58 лева , по АУЗД 277,67 лева

ТБО 2012 г.- 540,77 лева,  по АУЗД 540,81 лева.

Минималните разлики в стотинки се дължат на закръгляване, поради което съдът приема, че ДНИ и ТБО за 2010 г., 2011 г. и 2012 г. са заплатени преди издаване на АУЗД, поради което главниците за определените задължения не са били дължими и са определени незаконосъобразно с АУЗД, следва че в тази част АУЗД следва да се отмени. От срока за плащане предвиден с чл. 28, ал.1 от ЗМДТ до 21.02.2013 г. – датата на заплащане на  главницата по посочените задължения  се дължи лихва, която е определена със ССЕ Таблица 21, поради което следва, че  относно тези задължения АУЗД е следвало да бъде в следния размер:

ДНИ 2010 г. – 81,78 лева- лихва

ДНИ 2011 г. – 51,30 лева – лихва

ДНИ 2012 г.- 22,30 лева – лихва

ДНИ 2013 г.- 69,06 лева – главница, 14,57 лева – лихва

ТБО 2010 г- 159,33 лева - лихва

ТБО 2011 г.- 99,99 лева – лихва

ТБО 2012 г. – 46,43 лева лихва

ТБО 2013 г. – 134,50 лева – главница, 28,38 лева - лихва

 За периодите до заплащане на задълженията съобразно чл. 175, ал.1 от ДОПК, чрез ССЕ е изчислена дължимата лихва, чиито размер не е оспорен от страните.  

Установено е също така, че с преводно нареждане на 14.01.2016 г. след издаване на АУЗД е преведена сумата 555,18 лева. Тя е послужила за заплащане на ДНИ 2010 г. 280,56 – главница, 156 лева лихва, ДНИ 2011 г. 118,62 лева – главница - частично погасяване. Тези заплащания са извършени след издаване на АУЗД и в случая не се отразяват относно преценяване законосъобразността на административния акт. В случай, че жалбоподателката има претенции за недължимо плащане следва да проведе производство за прихващане или възстановяване предвидено с чл.128 – 132 от ДОПК, като в настоящото производство такова прихващане или възстановяване е недопустимо да се извърши по арг. на чл.129, ал.7 от ДОПК, с която норма е предвидено самостоятелно обжалване на акта за прихващане или възстановяване.  

По отношение на задълженията за 2010 г. и 2011 г. към момента по изложените по-горе аргументи задълженията за лихва са погасени по давност съгласно чл. 171, ал.2 от ДОПК, поради което в тази част АУЗД следва да се отмени.

         АУЗД е законосъобразен по отношение на посочения имот с партиден № 7512031077001 относно:

2012 г. лихва за ДНИ 22,30 лева и лихва за ТБО 46,43 лева /лихвите са изчислени в таблица № 21 от ССЕ/.

2013 г. ДНИ 69,06 лева – главница и 14,57 лева – лихва; ТБО 134,50 лева – главница, 28,38 лева – лихва, общо 162,88 лева. 

         Имот с партиден № ***, с адрес гр. Варна, ул. Солун № 103, ап.6, ет.3 – жилище, придобит съгласно н.а. № 198/2007 г. от 10.09.2007 г., В.М. е собственик на ½ ид. ч. от имота /л. 32-37 от адм. пр./. Имота съгласно скица е с адрес: гр. Варна, ***. През периода 2010 г. – 2014 г., за който са определени задълженията с АУЗД жалбоподателката е собственик на имота, видно от справка за В.М. *** /л.110-114/. Публична продан на имота е проведена на 10.01.2017 г., като прехвърлянето на собствеността е станало с Постановление за възлагане с вх. № 15161/15.06.2017 г. видно от справка за жалбоподателката от СВ – Варна /л.111/.

Чрез ССЕ - Таблица 12 се установява, че определените задължения за ДНИ за посочените години и имоти с партиден № *** са определени в правилен размер съобразно чл.19, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ДНИ и чл. 66, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ТБО. Минималните разлики в десетите след десетичната запетая са дължат на закръгляванията при изчисленията, поради което с оглед определената данъчна оценка съдът намира, че изчисленията в АУЗД са правилно извършени.

Размерът на задълженията е съобразен с чл. 25, ал.1 от ЗМДТ /За имот, който е основно жилище, данъкът се дължи с 50 на сто намаление/, тъй като имотът е основно жилище на жалбоподателката.

         След издаване на АУЗД задълженията за ДНИ и ТБО главница и лихви за 2010 г. и 2011 г. на основание чл. 171, ал.2 от ДОПК са погасени с абсолютната давност, поради което АУЗД следва да се отмени в тази част.

В останалата част АУЗД е законосъобразен относно ДНИ и ТБО за 2012 г., 2013 г. и 2014 г. ведно с лихвите.

С оглед направените установявания задълженията след отмяната на АУЗД се определят както е посочено в таблицата:

 

ДНИ/ТБО

имот

година

внесена сума

главница в лева

лихва в лева

дължима сума в лева

ДНИ

5210231148009

2010

давност

давност

давност

ДНИ

5210231148009

2011

давност

давност

давност

ДНИ

5210231148009

2012

10,44

3,26

13,70

ТБО

5210231148009

2010

давност

давност

давност

ТБО

5210231148009

2011

давност

давност

давност

ТБО

5210231148009

2012

20,36

6,36

26,72

ДНИ

7512031077001

2010

280,56 глав.21.02.2013

плащане       

давност

плащане/ давност

ДНИ

7512031077001

2011

279,12 глав.21.02.2013

плащане       

давност

плащане/ давност

ДНИ

7512031077001

2012

277,67 глав.21.02.2013

плащане       

22,30

22,30

ДНИ

7512031077001

2013

69,06

14,57

83,63

ТБО

7512031077001

2010

546,50 глав.21.02.2013   

плащане       

давност

плащане/ давност

ТБО

7512031077001

2011

543,63 глав.21.02.2013

плащане        

давност

плащане/ давност

ТБО

7512031077001

2012

540,81

глав.21.02.2013

плащане        

46,43

46,43

ТБО

7512031077001

2013

134,50

28,38

162,88

ДНИ

***

2010

давност

давност

давност

ДНИ

***

2011

давност

давност

давност

ДНИ

***

2012

160,03

47,32

207,35

ДНИ

***

2013

159,21

30,91

190,12

ДНИ

***

2014

158,39

14,68

173,07

ТБО

***

2010

давност

давност

давност

ТБО

***

2011

давност

давност

давност

ТБО

***

2012

80,01

23,66

103,67

ТБО

***

2013

79,61

15,46

95,07

ТБО

***

2014

77,61

7,20

84,81

сбор

949,22

260,53

1209,75

 

  АУЗД е:

 незаконосъобразен и следва да се отмени в частта на определения размер                                             –3198,37 лева - главница и 1251,63 лева – лихва,  общо 4450 лева;

законосъобразен и следва да се отхвърли жалбата в частта на определения в размер - 949,22 лева – главница и 260,53 лева - лихва, общо 1209,75 лева. 

 Относно разноските:

 Жалбоподателката не е претендирала присъждане на сторени разноски в производството, поради което те остават в нейна тежест така както са сторени.

Материалния интерес по спора е в размер на 5659,75 лева. Минималното възнаграждение за адвокат спрямо материалния интерес по спора, определено на основание чл.8, ал.1, т. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. е в размер на 612,99 лева. От ответника е направено искане за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100 лева – л.33. С оглед отхвърлената част на жалбата в размер на 1209,75 лева, дължимото възнаграждение за юрисконсулт, съобразно чл.161, ал.1 от ДОПК е в размер на 131,02 лева, но поради това, че се претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт само 100 лева, следва жалбоподателката да бъде осъдена да заплати в полза на Община Варна сумата от 100 лева.

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по декларация № МД-АУ-1023/29.07.2015 г. издаден от гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, потвърден с писмо рег. № МД-Т20006115ВН_001ВН/11.09.2020 г. издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна в частта, с която са определени данък недвижими имоти и такса битови отпадъци дължими от В.Л.М. ЕГН ********** в размер на 3198,37 лева - главница и 1251,63 лева – лихва,  общо 4450 лева.

ОТХВЪРЛЯ жалбата от В.Л.М. ЕГН ********** срещу Акт за установяване на задължения по декларация № МД-АУ-1023/29.07.2015 г. издаден от гл. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“  в Община Варна, потвърден с писмо рег. № МД-Т20006115ВН_001ВН/11.09.2020 г. издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна в частта, с която са определени данък недвижими имоти и такса битови отпадъци дължими от В.Л.М. ЕГН ********** в размер на 949,22 лева - главница и 260,53 лева – лихва,  общо 1209,75 лева.

ОСЪЖДА В.Л.М. ЕГН ********** *** сумата от 100 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт. 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

 

 

 

СЪДИЯ: