Решение по дело №60/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 153
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 28.07.2020г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                           

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 60/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване ( ЗЗО).

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение ( МБАЛ) „ Д-р Атанас Дафовски” АД – ***, подадена  чрез изпълнителния директор на лечебното заведение. Оспорва се Заповед за налагане на санкции, № РД-21-349/ 09.12.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта по т.т.5,6,8 и 31, с която за  описани като нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ и на установените изисквания за работа с медицинска документация, са наложени санкции финансова неустойка в размер на 200 лв. за всяко от нарушенията, или в общ размер на 800. 00 лв.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорените части от административен акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, без да са посочени конкретни пороци на административното производство по издаване на заповедта. Твърди се, че дейностите, описани в т.т.5,6  и 8 от заповедта, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРД за 2018г., както и че са спазени критериите за хоспитализация и дехоспитализация на пациентите, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки.

Следващо посочено основание за незаконосъобразност на административния акт са съществени нарушения на процесуалните правила ( без да са изложени конкретни съображения за това), извършени от директора на РЗОК – Кърджали при извършената проверка, опорочаващи цялото административно производство и налагащи отмяна на административния акт, без произнасяне по същество. Иска се да се отмени оспорената заповед за налагане на санкции и се претендират деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят, чрез пълномощника си, поддържа жалбата по съображенията, изложени в нея.

Ответникът – Директорът на РЗОК – Кърджали, чрез процесуален представител по пълномощие, оспорва жалбата. В представена писмена защита пълномощникът на ответника изразява становище, че заповедта е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган; в предвидената форма и при съобразяване с посочените в нея разпоредби.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.76, ал. 3 от ЗЗО и от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят МБАЛ „ Д-р Ат. Дафовски” АД – *** е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Закона за лечебните заведения и в това си качество е сключил Договор с НЗОК, № ***/ *** г. за оказване на болнична помощ по описани в същия клинични пътеки.

Със Заповед № ***/ *** г. Директорът на РЗОК – Кърджали е наредил да се извърши проверка на лечебното заведение, определил е задачата и служителите от РЗОК – Кърджали, които да извършат проверката. Резултатите от проверката са отразени в Протокол, № ***/ *** г. на определените със заповедта за извършване на проверка служители в РЗОК – Кърджали. В Доклад, № ***/ *** г. на проверяващия екип са описани установените нарушения. Отразено е, че изпълнителят на болнична медицинска помощ е предявил възражение по констатациите в протокола, в предвидения, в чл.74, ал.4 от ЗЗО, срок, касаещи нарушенията по КП № 29, за ЗОЛ Х. Ю. О., КП № 165, ЗОЛ Ю. Ф. Х. и КП № 127, ЗОЛ – В. С. Ч.. С Решение, № 5/ 15.11.2019 г. на Арбитражна комисия е прието за неоснователно възражението.

По искане на жалбоподателя са назначена и приети, без оспорвания от страните, съдебно-медицински експертизи, изготвени от лекари със специалност „***“, „***“ и „***“.

При така установените факти настоящият състав на съда приема, че жалбата е частично основателна поради следните съображения:

Заповед за налагане на санкции, № РД-21-349/ 09.12.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от компетентен орган, но в частта за установени нарушения, описани в т.т.8 и 31, е постановена в противоречие с материалноправните норми, поради което същата е незаконосъобразна в тези части.

В т.8 от оспорената заповед на директора на РЗОК – Кърджали е описано нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП № 127 „***“ с диагноза „***“ на ЗОЛ В. С. Ч. с ЕГН ********** с пролежани леглодни от *** г. до *** г. Прието е, че в *** отделение на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, ***, на 08.07.2019 г., не е изпълнен ДЛА на КП № 127, защото не са изпълнени условията за завършеност на клиничната пътека. Констатацията е обоснована с обстоятелството, че задължителната консултация със *** не е осъществена до края на болничния престой. Вписано е, че приложената консултация със *** е с дата 01.07.2019 г., предхождаща приема на пациентката в Х.О. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл.277 и чл.286, т.6, б.“б“ от НРДМД 2018 година.

Съгласно заключението на ВЛ – лекар със специалност „***“, на 01.07.2019 г. пациентката е осъществила консултация със *** – *** С.. Той е осъществил прегледа и е направил изследване с ***, като я е насочил за хоспитализация и лечение в *** отделение по местоживеене.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата е основателна поради следните съображения: От ИЗ на ЗОЛ В. С. Ч. се потвърждават констатациите в оспорената т.8-ма от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали, съответно – установеното от ВЛ, че е бил извършен преглед на 01.07.2019 г.

Съгласно ДЛА на КП № 127 „***“, В случаите когато ЛЗБП не разполага със *** клиника/отделение или ***, при пациенти с код на заболяване I80.2 (каквато е диагнозата на пациентката) и I82.1, клиничната пътека се счита за завършена само при извършена и документирана писмена консултация със *** до края на болничния престой и след назначена от него терапия. Видно от приложено медицинско направление/ искане за В. С. Ч., на 01.07.2019 г. е бил извършен преглед от *** Р.С. с УИН ***. В този документ е вписана накратко анамнеза на пациентката, извършен е ***. Записано е, че се насочва за хоспитализация и лечение в ***, като е определена и лекарствена терапия. Предвид изложеното и обстоятелството, че пациентката е постъпила в *** отделение на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, Кърджали два дни след осъществения преглед при *** ( от справка в сайта на Национален регистър на БЛС, се установява, че в РК на БЛС, София е вписан *** Р. Т. С. с УИН ***), то следва да се приеме, че е осъществено изискването в ДЛА на КП № 127, като в съвсем кратък срок преди приема в МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ ЗОЛ е консултирано със ***, който е определил и терапия. Както е посочено и в заключението на СМЕ, пациентката  е изписана в добро състояние. Лечението на ЗОЛ е в съответствие и с разпоредбата на Чл. 277 от НРДМД 2018 г., Изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Спазено и изискването в чл. 286, т.6, б.“б“ от НРДМД 2018 г.,  Клиничните пътеки се състоят от следните основни компоненти, които са задължителни за изпълнение от лечебните заведения: б) диагностично-лечебен алгоритъм: диагностично-лечебният алгоритъм е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи и е задължителен за изпълнение, както и фармако-терапевтичните ръководства (съгласно чл. 259, ал. 1, т. 4 ЗЛПХМ), за тези които са приети.

В т.31 от заповедта за налагане на санкции е посочено нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация. Нарушението е описано по следния начин: „ В изготвения и приложен в ИЗ на ЗОЛ С.Н.Х., хоспитализиран по КП № 28 „******“, *** протокол за извършена *** процедура с продължителност от 16.10 часа до 16.55 часа на 09.07.2019 г. е отразено, че процедурата е извършена от д-р Е.Х.С. и протокола е подписан от нея. Видно от предоставените от МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски АД, с приемо-предавателен протокол от 13.08.2019 г., записи за месец юли 2019 г. (4 броя дискове) от видеокамерите с наблюдение на входовете и изходите на ***, където се извършва *** лечение, проверяващият екип констатира, че няма обективизирани данни за присъствието на д-р С. и дейността е извършена от д-р К.Я.М., който влиза в *** в 16 часа, 11 минути и 52 секунди и излиза в 16 часа, 47 минути и 6 секунди на 09.07.2019 г.“

В посочената като нарушена разпоредба на чл.289 Документиране в хода на хоспитализацията, т.12 от НРДМД 2018 г. е предвидено, че при извършване на *** процедури се изготвя и се прилага в ИЗ документ "Протокол за *** процедура", който съдържа описанието на находката, име на пациента, час и дата на извършване, собственоръчно положено име и подпис от специалиста, осъществил изследването.

Следващата норма, на която се е позовал административният орган е чл.288, ал.2 от НРДМД 2018 г., която е със следното съдържание: Извършването на дейности по КП се отразява в медицинската болнична документация и в следните документи… От своя страна, в чл.366 от НРДМД 2018 г. е предвидено, че За неверни данни, посочени в отчетите и справките, изискуеми по договора, изпълнителите на БМП носят отговорност.

В санкционната разпоредба на чл.402, ал.3 от НРДМД 2018 г., на чието основание е наложена санкцията за описаното в т.31 от заповедта нарушение е предвидено, Когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.

Нормите на чл.288, ал.2 и чл.366 от НРДМД за 2018 г., са неотносими към описаната в оспорената т.8 от заповедта фактическа обстановка, защото предвиждат изисквания, които не са вписани в посочената част от административния акт. Претендираното нарушение на чл.289, т.12 от НРДМД за 2018 г. е обосновано с приетото от директора на РЗОК – Кърджали обстоятелство, че *** протокол за извършена *** процедура по КП № 28 е подписан от д-р С., за която на датата на и времето на извършване няма данни, от записите на видеокамерите на входовете и изходите на ***, да е присъствала. Административният орган е достигнал до този извод като е възприел констатациите на проверяващия екип от служители на РЗОК – Кърджали. Те от своя страна, се основат на преглед на дискове със записи от входовете и изходите на *** в МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, където се извършват процедури, включително и по КП № 28. За установяване на спорния факт – дали д-р С. е извършила процедурата по КП № 28 са разпитани като свидетели служителите на РЗОК – Кърджали, извършили проверка на жалбоподателя, лекарите със специалност „***“ и специализация „***“, както и ЗОЛ, спрямо което е осъществена тази процедура. Обясненията на ЗОЛ С.Н.Х. са, че не си спомня нищо, защото състоянието му не е позволявало.

Както беше посочено по-горе в решението, показанията на извършилите проверката контролни органи на РЗОК – Кърджали се базират на прегледа на дисковете със записи от входа и изхода на *** зала в МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, за месец юли 2019 година. Служителите на РЗОК – Кърджали обясняват, че са изгледали записа, касаещ конкретния случай, като са започнали 15-20 минути преди тази процедура и са гледали 15-20 минути след това. При прегледа на записите не са видели д-р С. да влиза, съответно – излиза от ***. Видели са единствено д-р М.

Посочените в т.8 от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали лекари *** д-р Е.С. и д-р К.М. обясняват, че секторът за *** се помещава на първия етаж на болницата. Има зала, в която се намира рентгеновия апарат и в която се извършва *** процедура. В съседство на тази зала има и друга зала, която се нарича „предзала”, като залата и предзалата са разделени с оловно стъкло откъдето се наблюдава и там стои помощния персонал, лекар и медицинска сестра.  В „предзала” се съхраняват дисковете, има гардероб, където можем да се преоблечем. Отделно има лекарски кабинет, който се води като зала за почивка и там има гардероби за преобличане. Разполагат и с други помощни стаи. От предзалата може да се влезе директно в залата - през междинното помещение.

Показанията, както на служителите на РЗОК – Кърджали, така и на лекарите *** в МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД, са логични и последователни относно възпроизвежданите факти.

Според обясненията на служителите в РЗОК – Кърджали д-р С. не е извършила *** процедура на ЗОЛ С.Н.Х., защото от наблюдаваните записи от входа и изхода на *** се установява, че тя не присъства малко преди (15-20 минути) и малко след ( 15-20 минути) извършване на процедурата в ***.

Съгласно показанията на д-р М. ( за когото в оспорената т.8 от заповедта се твърди, че е извършил *** процедура) съществува зала, предзала и лекарски кабинет. В *** е възможно да се отиде и без да се преминава през коридора на първия етаж и да се влиза от входа на залата.

При съпоставяне показанията на служителите на РЗОК – Кърджали и лекарите-*** АС – Кърджали приема, че само въз основа на записите от входа и изхода на ***, съхранявани на CD, предаден от жалбоподателя, не може да се докаже по безспорен начин, че е извършено описаното нарушение. Това е така, защото се установи, че до *** има и друг достъп, който не налага преминаване през коридора на първия етаж, където са намира залата и видеокамерите. Поради изложеното съдът приема, че оспорената т.8 от заповедта за налагане на санкции е незаконосъобразна и следва да се отмени.

Жалбата, с която се оспорват т.т.5 и 6 от заповедта за налагане на санкции е неоснователна, като съображенията за този извод са следните:

С т.5 от оспорения административен акт е прието, че лечебното заведение е извършило нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетен случай по КП № 29 „*** на ЗОЛ Х. Ю. О. с ЕГН ********** не е спазен ДЛА на КП № 29. Посочено е, че при извършена диагностична процедура ***, се установява ***, с данни за ***. По време на престоя на ЗОЛ не е използван *** препарат за коригиране на ***. *** препарат ***, е изписан за домашно лечение. Констатациите в т.5 от заповедта се потвърждават и от заключението на ВЛ – лекар-***.

При преценка на законосъобразността на оспорената част от жалбата АС – Кърджали взе предвид т.2 от ДЛА на КП № 29, Алгоритъм за медикаментозно лечение, в който е предвидено, че се  използват медикаменти за корекция на ****** препарати, ***, *** препарати. При безспорна установеност, включително чрез неоспорено заключение на СМЕ, следва да се приеме за доказано описаното нарушение.

В т.6 от Заповедта за налагане на санкции също е посочено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП № 165 „ ******“ с диагноза „ ***“ за ЗОЛ Ю. Ф. Х. с ЕГН **********. Прието е, че не са съществували индикации за хоспитализация на ЗОЛ по КП № 165, защото от данните в ИЗ лисва ***. Констатацията се потвърждава и от приетото, без оспорвания от страните, заключението на лекар със специалност „***“.

В т. II. Индикация за хоспитализация и лечение на КП № 165, са изброени следните индикации за хоспитализация: Спешна диагностика и лечение при:

- *** и/или доказан ***;

- клинични данни за ***;

- ***;

- ***;

- параклинични данни за промени в ***.

Съобразно поставената диагноза на ЗОЛ „ ***“, не е установен *** и/или доказан микробиологично инфекциозен причинител в какъвто смисъл е заключението на ВЛ по приетата СМЕ. Следователно оспорената т.6 от заповедта е законосъобразна.

При този изход на спора, на жалбоподателя се дължат разноски съобразно уважената част на жалбата в размер на 400 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

РЕШИ:

 

Отменя Заповед за налагане на санкции, № РД-21-349/ 09.12.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.8 и 31, с която на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция „ Финансова неустойка“ в общ размер от 400.00 лв. ( четиристотин лева).

Отхвърля жалбата на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** срещу Заповед за налагане на санкции, № РД-21-349/ 09.12.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.5 и 6, с която на лечебното заведение е наложена санкция „Финансова неустойка“ в общ размер на 400.00 лв. (четиристотин лева).

Осъжда Районна здравно осигурителна каса – Кърджали да заплати на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** деловодни разноски в размер на 400 лв. (четиристотин лева)

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                                    Съдия: